Downton Abbey: A New Era (2022) – Film Recensie

Downton Abbey: A New Era is een leuke film dat niet de hoogtes van de eerste film weet te bereiken, maar wel het verhaal in nieuwe richtingen stuurt. Zo is het bijzonder om te zien hoe de filmmakers hebben gekozen om een prachtig eerbetoon aan de opkomst van de geluidsfilm in hun film te stoppen. Als een liefhebber van filmgeschiedenis en filmjournalist is dat een goede manier om me direct geïnteresseerd te krijgen in het verhaal van een film. Ondanks dat Downton Abbey: A New Era niet ongelofelijk memorabel of uniek is, weten de cast en crew van de film je wel mee te nemen naar een andere wereld.

Voor een speeltijd van iets meer dan 2 uur, wisten ze me de volledige tijd van hun filmlengte geboeid te laten kijken. Wil dit zeggen dat het verhaal een van de beste aspecten van de film is? Ja, in de eerste twee aktes van de film zeker. Wanneer we bij de derde akte aankomen, raakt het plot overvol met extra verhaallijnen en personages die vechten om een zo lang mogelijke aanwezigheid op het grote scherm. Downton Abbey: A New Era begint dan niet te vervelen, maar het is wel frustrerend om te zien hoe erg de film in kwaliteit dan daalt…

Over Downton Abbey: A New Era (2022)

Downton Abbey: A New Era is een historische dramafilm uit 2022. Deze historische dramafilm is het vervolg op de eerste Downton Abbey film uit 2019. Beide films zijn geschreven door Julian Fellowes, die bovendien ook de bedenker en schrijver van de gelijknamige televisieserie is. Simon Curtis regisseerde dit tweede deel en verving hiermee Michael Engel als regisseur. Downton Abbey: A New Era werd op 29 april 2022 door Universal Pictures uitgebracht in het Verenigd Koninkrijk. In Nederlandse bioscopen kwam de film uit op 27 april 2022. Downton Abbey: A New Era kwam op 4 mei 2022 uit in België.

De cast van Downton Abbey: A New Era bestaat uit onder andere Nathalie Baye, Hugh Bonneville, Laura Carmichael, Jim Carter, Raquel Cassidy, Brendan Coyle, Hugh Dancy, Kevin Doyle, Michael Fox, Joanne Froggatt, Harry Hadden-Paton, Laura Haddock, Robert James-Collier, Allen Leech, Phyllis Logan, Elizabeth McGovern, Sophie McShera, Tuppence Middleton, Lesley Nicol, Dominic West, Imelda Staunton en Maggie Smith.

Het verhaal van Downton Abbey: A New Era gaat over het geheim achter een villa dat Violet heeft geërfd aan de Franse Rivièra. De Crawley’s reizen af naar het villa, terwijl op Downton Abbey een filmmaatschappij en flink bedrag wil neerzetten om daar te mogen filmen. Downton Abbey: A New Era werd op 7 september 2022 uitgebracht op Blu-ray en DVD door Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Bekijk hier de officiële trailer van Downton Abbey: A New Era (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

De tweede Downton Abbey film bevat nog steeds de prachtige en ontroerende filmmuziek van componist John Lunn. De filmmuziek weet nog steeds in te spelen op de grandioze feelgood momenten van het verhaal. Daarnaast complimenteert Lunns filmmuziek de acteerprestaties van de cast. Over de cast gesproken – vanaf de start van Downton Abbey: A New Era is het duidelijk dat het acteerwerk van de ensemblecast een groot pluspunt is van de film. De film bevat meerdere interessante nieuwe en bekende personages. Beide groepen weten te vermaken en ontroeren.

Doordat Downton Abbey: A New Era veel interessante personages bevat, die bovendien met uitstekend acteerwerk neergezet worden, is er bijna geen enkel moment dat de film echt verveelt. Downton Abbey: A New Era speelt in zijn verhaal net zoals de vorige film met verschillende verhaallijnen van diverse bekende en nieuwe personages. Waar Downton Abbey: A New Era verschilt met de film uit 2019 is, dat dit vervolg twee hoofdverhaallijnen bevat. Een verhaallijn speelt zich grotendeels af bij een villa aan de Franse Rivièra en het andere verhaallijn bij Downton Abbey zelf.

Downton Abbey: A New Era (2022)
Bron: NBCUniversal, Day One MPM, Universal Pictures Home Entertainment, Universal Pictures International (UPI), Universal Pictures, Universal Pictures Nederland, Carnival Film & Television, en Focus Features.

Wat werkt aan deze opsplitsing in het verhaal is dat de film van locatie (en verhaal) kan switchen als een van de twee verhalen begint te vervelen of een climax bereikt. Een ander pluspunt is dat het verhaal niet alle personages en subplots tegelijkertijd hoeft te jongleren in een hoofdverhaal. De bijpersonages krijgen meer een kans om de show te stelen doordat ze niet in een hoofdverhaal hoeven te vechten voor tijd op het grote scherm. Alleen heeft deze opsplitsing van de personages, verhalen en locaties ook een groot nadeel.

Zodra de personages en de verhalen weer centraal gelokaliseerd worden bij Downton Abbey, zwakt de film enorm af. Hoe ik het zie, is dat Downton Abbey: A New Era gedurende een groot gedeelte van de films twee jongleurs bevat die meerdere jongleerballen omhoog houden. Deze jongleerballen zijn in dit geval een metafoor voor de verhaallijnen van de diverse personages. Plotseling komen de filmmakers in de derde akte tevoorschijn en geven ze een van de twee jongleurs een dreun, waarbij de overgebleven jongleur nu alle jongleerballen (kuch kuch, verhaallijnen, kuch kuch) moet hooghouden.

Downton Abbey: A New Era (2022)

Daarbij gooien de filmmakers op het laatste moment nog wat breekbare vazen met sentimentele waarde naar de jongleur. Dit is natuurlijk veel te veel voor een jongleur (in andere woorden: film) om te jongleren. Wat ik met deze metaforische beschrijving probeer uit te leggen is dat het verhaal van Downton Abbey: A New Era afzwakt wanneer alle verhaallijnen en alle personages weer samenkomen. In de laatste 25 minuten vinden er meerdere verhalen plaats, die allemaal met een zo’n goed mogelijke “happy ending” moeten worden afgerond.

De filmmakers nemen hiermee meer hooi op hun vork, dan dat ze kunnen dragen. Was een willekeurige metaforische beschrijving vol jongleurs nodig om dat punt naar jullie over te brengen? Nee, zeker niet. Maar vond ik het wel leuk om te doen? Ja, dat zeker wel! Net zoals bij films als Avatar: The Way of Water en Once Upon a Time … in Hollywood vormen de personages van Downton Abbey: A New Era de geloofwaardigheid van deze dynamische filmwereld. De personages kunnen beschouwd worden als het meubilair van het verhaal. Het verhaal dient als het decor van de film.

Downton Abbey: A New Era (2022)

Het verschil tussen Downton Abbey: A New Era en de andere twee films die ik zojuist benoemde, is dat Downton Abbey: A New Era een duidelijke focus mist op een hoofdrolspeler. Dit is deels te danken aan de opsplitsing van het episodische verhaal. Dat Downton Abbey: A New Era een grote cast bevat, zorgt er verder ook voor dat niet ieder personage evenveel te doen krijgt in het verhaal en dat er een duidelijke hoofdrol mist die het verhaal naar echt grote hoogtes draagt.

Downton Abbey: A New Era bevat net zoals de vorige film krachtige kostuumontwerpen, set decoraties en productieontwerpen. Ook de locaties rondom en bij de Franse Rivièra zijn goed uitgekozen. Daarnaast weet de make-up en grime afdeling ook indruk op te wekken. Al deze aspecten zorgen voor het geloofwaardige beeld van deze tijdsperiode. Ondanks dat de technische aspecten zeker indrukwekkend zijn, behoren de thema’s van het filmverhaal tot mijn favoriete aspecten van Downton Abbey: A New Era. Deze tweede Downton Abbey film gaat in op thema’s, waarin de geschiedenis zich lijkt te herhalen.

Downton Abbey: A New Era (2022)

Hierbij kun je denken aan hoe de verschillende Crawley’s verleid worden om een nieuwe romantische relatie aan te gaan. Een ander thema dat uitgelicht mag worden is het sluiten van hoofdstukken, waarbij nieuwe tijden worden ingeluid (vandaar ook de titel, Downton Abbey: A New Era). Hierbij gaan het sluiten van hoofdstukken niet alleen over het afscheid nemen van prominenten familieleden, maar ook over de opkomst van de geluidsfilm. Downton Abbey: A New Era levert namelijk een prachtig eerbetoon aan de opkomst van de geluidsfilm en hoe dat de stille film veel minder populair maakte.

Hierbij zien we de magie van hoe films gemaakt worden – met en zonder geluid – terugkomen in het verhaal. Verder komen ook nog andere thema’s als onverwachte ziektes, verboden liefdes, broederschap en de dood naar voren in de film. De scherpe dialogen van scenarist Julian Fellowes dragen bij aan de kracht van deze thema’s, maar helaas kan het brein achter Downton Abbey niet op tegen het overdreven gedramatiseerde einde. Het einde probeert te duidelijk in te spelen op sentimentele emoties, waardoor de climax te melodramatisch en te lang aanvoelt. En dat is best zonde!

Downton Abbey: A New Era (2022)

Downton Abbey: A New Era is een goede, maar geen uitstekende tweede Downton Abbey film. De film bevat prachtige filmmuziek van componist John Lunn, krachtig acteerwerk van de grootse ensemblecast en een scenario met een scherp randje. De thema’s uit de film zijn divers. Het is daarnaast mooi om te zien hoe de filmmakers een eerbetoon geven aan de vroege, stille films en de opkomst van de geluidsfilm. De opsplitsing van het verhaal in twee hoofdverhaallijnen werkt in eerste instantie ook best goed. Dat zeggende te hebben gaat de film te lang door, wat vooral opvalt wanneer de twee hoofdverhaallijnen in de derde akte weer samenkomen.

Daarnaast wordt er bij het einde van de film zo veel ingespeeld op de sentimentele kant van het verhaal. In principe is dat niet erg, maar naar mijn mening heeft Downton Abbey: A New Era te weinig toegewerkt naar dit moment. Hierdoor voelt het dramatische afscheid van een van de personages ook wat te geforceerd. Ondanks een minder oprechte einde, weten de cast en crew toch een goede tweede film neer te zetten.

Het belang van het afsluiten van hoofdstukken en het inluiden van nieuwe avonturen lijkt vooraan te staan in deze film. En ondanks dat deze tweede film verreweg van perfect is, hoop ik dat we inderdaad nog wat nieuwe avonturen te zien zullen krijgen in een potentiële derde Downton Abbey film. Downton Abbey: A New Era is nu te streamen op SkyShowtime. Daarnaast is de film ook te koop op Blu-ray en DVD op onder andere Bol.com.

Waardering: 3.5 uit 5.