Dracula Miniserie (2020) – Recensie

Dracula is een drama-horror televisie miniserie bedacht door Mark Gatiss en Steven Moffat. De miniserie is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1897 van Bram Stoker. De televisie miniserie bestaat uit drie afleveringen en ging op 1 januari 2020 in première. Dracula werd over drie opeenvolgende dagen uitgezonden op BBC One voordat de miniserie op Netflix uitkwam.

Kortgeleden bracht Just Entertainment Nederland de televisie miniserie uit op dvd. Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor de samenwerking en het versturen van een recensie-exemplaar van de miniserie.

Over Dracula (2020)

De ontwikkeling van de televisie miniserie begon in juni 2017. Mark Gatiss en Steven Moffat kwamen bij elkaar om de afleveringen te schrijven. In oktober 2018 werd bekendgemaakt dat de BBC deze miniserie zou gaan uitzenden op BBC One. Tegelijkertijd werd ook aangekondigd dat Dracula op de streamingdienst Netflix geplaatst zou worden.

De bedenkers van deze miniserie staan vooral bekend voor hun eerdere werk aan de televisieserie Sherlock. Mark Gatiss en Steven Moffat zijn namelijk ook de makers achter deze succesvolle televisieserie. Net zoals bij Sherlock, streefden zij ernaar om hun versie van Dracula tegelijkertijd zowel trouw als trouweloos te maken. Dit hebben ze gedaan door details uit de originele roman te nemen, maar ook door sommige passages eruit te negeren en veel nieuwe elementen toe te voegen.

Acteur Claes Bang speelt de hoofdrol als de gelijknamige Dracula. Verder bestaat de cast uit John Heffernan, Dolly Wells, Joanna Scanlan, Morfydd Clark en Lujza Richter. De regisseurs van Dracula zijn Jonny Campbell, Damon Thomas en Paul McGuigan. De miniserie volgt Dracula vanaf 1897 in Oost-Europa tot aan zijn gevechten met de Van Helsing’s nazaten. De serie ontving voornamelijk positieve reacties. In mijn ogen is dit niet volledig terecht, want deze miniserie verslechterd (enorm) per aflevering.

Bekijk hier de officiële trailer van Dracula (2020).

Dracula; het onbegrepen monster

De schrijvers van de Dracula miniserie zochten een nieuwe manier om de welbekende vampier weer te geven in het verhaal. In hun versie is Dracula de held van zijn eigen verhaal. De makers van deze miniserie wilden de centrale focus op het verhaal van de hoofdpersoon (Dracula) leggen en minder op de traditionele helden die deze schimmige schurk moeten verslaan. Dit is een interessante opzet voor een serie rondom Dracula, maar het bevat ook meerdere problemen.

Allereerst is Dracula nog steeds niet de protagonist van het verhaal. Zover hoofdpersonages gaan is hij nog steeds de antagonist van deze miniserie. De protagonist(en) van het verhaal zijn de Van Helsing’s. De schrijvers proberen Dracula te portretteren als een onbegrepen antiheld, maar dit is ook direct de grootste fout die ze maken met het verhaal van dit personage. Soms zijn er schurken die niet begrepen horen te worden en Dracula is er (naar mijn mening) een goed voorbeeld van. Als kijker verwacht je niet dat mensen het gaan hebben over de rechten van Dracula. Vooral niet nadat je hem meerdere mensen hebt zien verslinden en vermoorden.

Zoals sommige van de personages zelf al zeggen in deze miniserie; Dracula is een monster. Het is begrijpelijk dat de makers van deze miniserie hebben geprobeerd hem meer diepgang te geven. Echter gaan ze hier te ver in waardoor de personages in het bijbehorende verhaal elkaar tegenspreken. De eerste twee afleveringen zijn een krachtige opbouw voor het verslaan van Dracula en tegelijkertijd wordt er hem ook meer diepgang geven. Maar de derde aflevering is zo belabberd slecht en onduidelijk. Hierdoor valt het gehele verhaal van de miniserie en de eerdere afleveringen uit elkaar.

Dracula Miniserie (2020)
Bron: Just Entertainment Nederland.

Belabberde Finale

Dracula bevat gelukkig wel nog goed acteerwerk, waarbij vooral Claes Bang en Dolly Wells de show stelen. Ook de setting en de production design van de eerste twee afleveringen zijn krachtig uitgewerkt. Het is vooral de derde aflevering dat de serie naar beneden haalt in zijn kwaliteit. De tweede aflevering mag dan minder goed zijn dan de eerste aflevering, maar het is nog steeds veel beter dan de derde (met andere woorden de laatste) aflevering. Beide de eerste en tweede aflevering zijn meesterlijk vergeleken met de laatste aflevering. Het is best zonde, want dit is de finale van deze miniserie.

Maar wat maakt de finale van Dracula (2020) dan zo belabberd? In mijn ogen heeft het vooral te maken met de modernistische setting van de finale. De eerste en tweede aflevering spelen zich beide af richting het einde van de 19e eeuw, terwijl de finale zich 123 jaar later afspeelt. Dit is in de basis een leuk idee; vooral omdat de makers van deze miniserie al bekend zijn met het moderniseren van verhalen uit een ander tijdperk. Zo hebben Mark Gatiss en Steven Moffat ook de verhalen van Sherlock Holmes gemoderniseerd.

Het verschil tussen de twee is dat de serie Sherlock zich direct vanaf het begin in het heden afspeelt, terwijl Dracula (2020) zich eerst volledig afspeelt in de 19e eeuw. Pas bij de finale speelt de serie zich in het heden af. Hierdoor ontstaat er niet alleen een groot verschil in tijd tussen de eerste twee afleveringen en de finale, maar ook in sfeer en geloofwaardigheid. Het is moeilijk voor mij om te geloven dat Dracula direct zich weet aan te passen in de moderne tijd; vooral als hij eerst 123 jaar inactief is geweest. De finale gaat hiermee in tegenstrijd met de eerste twee afleveringen, want Dracula zou nu het zielige en onbegrepen slachtoffer moeten zijn. Dat terwijl hij zelf het monster is in alle drie de afleveringen.

Dracula Miniserie (2020)
Bron: Just Entertainment Nederland.

Dracula is een perfect exemplaar van een miniserie dat sterk opent en slecht eindigt. Het is waar dat de miniserie mijn aandacht erbij heeft gehouden, maar tegelijkertijd was het ook frustrerend om te zien hoe snel de miniserie slechter werd. Het acteerwerk blijft hierin de sterkste en meest samenhangende draagkracht. De schrijvers hebben te hard geprobeerd menselijke eigenschappen toe te voegen aan het monster Dracula, waardoor mijn begrip en admiratie voor deze miniserie ook steeds minder werd. Toch maken de eerste twee afleveringen het kijken van deze miniserie waard; als is het alleen maar voor het acteerwerk van Claes Bang en Dolly Wells. Echter raad ik je wel aan een teleurstellend en slechte finale te verwachten. Dracula is nu te koop op Bol.com en Zavvi.nl. Daarnaast is de miniserie ook te zien op Netflix.