Dragon Girl (2020) – Film Recensie

Wat krijg je als je een familiefilm serieuze thema’s laat bespreken, en daar tegelijkertijd een mystisch wezen aan toevoegt? De Nederlands-Noorse familiefilm Dragon Girl uiteraard! Dragon Girl heeft een mooie boodschap over het verlangen naar, en het behoren tot, een familie. Daarnaast bespreekt de film hoe Europeanen omgaan met immigranten. Als het ware haalt Dragon Girl inspiratie uit films als E.T. the Extra-Terrestrial en Free Willy, maar voegt daar dan een actueel maatschappelijk probleem aan toe.

Ik zag Dragon Girl afgelopen oktober op de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival. Katarina Launings Dragon Girl werd een van mijn persoonlijke favorieten van deze editie van het festival. Daarnaast beschouw ik het ook als een van de beste moderne familiefilms uit de hele wereld, en als een van de beste films van de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival.

Over Dragon Girl (2020)

Dragon Girl is een Nederlands-Noorse familiefilm uit 2020. De film is geregisseerd door Katarina Launing. De cast van de film bestaat uit onder andere Isha Zainab Khan, Iver Aunbu Sandemose, Anders Baasmo Christiansen, Kyrre Haugen Sydness, Solveig Kloppen, en Vanessa Borgli. Het verhaal van de film speelt zich af in het kleine stadje Kjedly in Noorwegen. Iedereen is zich aan het klaarmaken voor Kerstmis.

Behalve de 11-jarige Sara die zich als een onzichtbare ninja beweegt. Ze verstopt zich voor de politie en dringt leegstaande huizen binnen op zoek naar voedsel en warmte. Haar leven krijgt een aparte wending als een vlammende draak neerstort in het huis waar ze Kerstmis gaat vieren.

Bekijk hier de Nederlands gesproken trailer van Dragon Girl (2020).

Over het SCHLiNGEL International Filmfestival

SCHLiNGEL is een (internationaal) filmfestival voor kinderen en een jong publiek. Het festival had zijn start in 1996 – wat grappig genoeg ook mijn geboortejaar is. Sindsdien heeft het filmfestival jaarlijks plaatsgevonden in Chemnitz. Het SCHLiNGEL filmfestival was een unieke ervaring voor mij. Het was bijzonder om mee te maken hoe een internationale film vertaald werd naar de nationale taal (in dit geval Duits). Nu zul je je afvragen wat hier zo bijzonder aan was? De vertaling werd door een microfoon opgelezen terwijl de film werd afgespeeld in de zaal. Dit werd gedaan voor de Duitse kinderen en jongeren die nog niet goed genoeg Engels kunnen verstaan.

Maar ook voor Duitse jongeren die nog niet goed de ondertiteling kunnen lezen. Uiteraard is dit niet het enige wat ik bijzonder vond aan het filmfestival. Het was ook buitengewoon hoe alle juryleden aangekondigd worden bij elke filmvertoning. Daarnaast was het super om de reacties van het jonge publiek mee te maken. Bij het kijken van de films zaten we namelijk niet alleen in de zaal, want er waren ook Duitse jongeren en kinderen aanwezig. Zo kwamen er dagelijks meerdere Duitse klassen met hun leerlingen films kijken bij het SCHLiNGEL filmfestival.

SCHLiNGEL Filmfestival Logo
Bron: SCHLiNGEL International Filmfestival.

Een draak van een openingsscène

De visualisatie van de speciale computer gegeneerde effecten zijn krachtig ontworpen en uitgewerkt. Dit iets wat al duidelijk te zien is vanaf de openingsscène van de film. Zo krijgen we de draak direct in een mistige openingsscène te zien. Toch ziet de draak er buitengewoon goed ontworpen uit, en tegelijkertijd ziet de grot waar de draak uitloopt er ook bijzonder uit. De grot sluit zich op een manier dat het publiek zal doen denken aan een draak die zijn bek vol tanden sluit.

Het gebruik van licht is ook goed toegepast in deze film. Het geeft een magisch accent aan de film en in verlenging de openingsscène. De blauwgrijs getinte belichting zorgt voor een mystische sfeer en geeft een gevoel van iets onbekends. De spannende score van componist Michal Novinski versterkt de sfeer die geschept is door de beelden van de film. De computer gegeneerde effecten en animaties zijn volledig in Nederland zijn gemaakt. Afgelopen augustus won het Nederlands team daar de belangrijkste Noorse VFX award voor, wat eigenlijk al genoeg zegt over de kwaliteit van deze effecten en animaties!

Dragon Girl (2020)
Bron: Evolution Films, Storm Films, Volya Films, Filmdepot, en In the Air Family Entertainment.

Iver Aunbu Sandemose’s Mortimer

Het eerste menselijke personage dat we te zien krijgen is Iver Aunbu Sandemose’s Mortimer. Zijn introductie scène zit goed in elkaar en weerspiegelt zijn verlangens in het leven. We krijgen als eerst een bord met de naam van zijn YouTubekanaal (Mortimer tv) te zien. Daarna zien was pas wat speelgoedfiguren uit zijn kamer. Door eerst het bord met de naam van zijn YouTubekanaal te laten zien, zeggen de filmmakers dat voor Mortimer zijn Youtube kanaal zijn eerste prioriteit is. Speelgoed en spelen is voor hem van minder belang, en komt dus niet op de eerste plaats te staan.

Mortimer presenteert zichzelf aan het publiek in een humoristische openingsscène, waar de jonge Iver Aunbu Sandemose zijn acteertalenten laat zien. De moeder van Mortimer benoemt indirect de problematiek van jongeren die veel achter schermen zitten, en niet meer het avontuur buitenshuis op zoeken. Al snel wordt het duidelijk dat Mortimer veel achter zijn computerscherm en mobiel zit om zoveel mogelijk likes (en in verlenging aandacht) te ontvangen. Mortimer maakt deze video’s om zich gezien en geliefd te voelen door leeftijdsgenoten (en klasgenoten). De filmmakers bouwen gedurende de speeltijd van de film het verhaal van Mortimer uit.

Dragon Girl (2020)

Isha Zainab Khan’s Sara

Hij leert wat echt belangrijk is in het leven. Mortimer leert dat vriendschap altijd belangrijker, en echter, is dan populariteit. De introductie scène van Isha Zainab Khan’s Sara opent buiten, terwijl ze op de vlucht is van de politie. Sara maakt als personage ook een krachtige groei mee. Ze is een vluchteling die iedereen die ze kent, is verloren, en om deze reden wilt ze niemand toelaten tot haar hart. Dit verandert wanneer ze de draak leert kennen. De draak zit namelijk in een soortgelijke situatie, waar hij als vluchteling zich bevindt in een onbekend land. In tegenstelling tot Sara heeft de draak echter wel de kans om terug te keren naar zijn soortgenoten in zijn eigen land.

Dat Sara en de draak vormen door hun overeenkomsten een krachtige band, waarbij Sara haar uiterste best zal doen om de draak te beschermen. Doordat ze de draak leert binnen te laten, kan ze later ook andere mensen toelaten tot haar leven. Zo ontstaat ook haar vriendschap met Mortimer. Beide Isha Zainab Khan en Iver Aunbu Sandemose leveren krachtig acteerwerk, waarbij Isha Zainab Khan toch echt de show weet te stelen. Haar achtergrondverhaal mag dan wel plotseling vertelt worden, maar de actrice weet toch met deze scène een tranentrekkend moment te maken. Dit lukt de jonge actrice zelfs regelmatig in de film – zo sterk is ze in haar rol.

De introductie scènes van Sara en Mortimer laten zien hoe ze van elkaar verschillen. Sara is buiten op de vlucht, zoekende naar een tijdelijke woonplaats. Terwijl Mortimer de luxe heeft om video’s te maken, en zich zorgen te maken over zijn populariteit. Echter hebben ze ook een overeenkomst, want beide Mortimer en Sara hebben geen vrienden. Door dit feit voelt hun vriendschap ook beter uitgewerkt en unieker aan. Ze gaan samen op pad om de draak te beschermen en maken de testen mee die vriendschappen moeten ondergaan.

Dragon Girl (2020)

Camerawerk, Geluidsbewerking, Regie en Scenario

Naast de krachtig uitgewerkte hoofdpersonages bevat de film ook andere sterke aspecten. Zo is het camerawerk van Trond Tønder informatief en vol details. In combinatie met de montage weet Tønder goed mee te werken aan de set-up en pay-offs van de film. Neem bijvoorbeeld het moment dat Tønder met zijn camerawerk duidelijk Mortimers spreekbeurt van grotten uit de stad laat zien. Later in de film moeten ze naar die grotten toe om daar de draak terug te brengen.

Hiermee is er dus een duidelijke set-up en pay-off geleverd via het camerawerk van Trond Tønder. Daarnaast maakt de cinematograaf ook fijn gebruik van close-ups en reactiebeelden, wat het acteerwerk van de cast weer versterkt. Eerder in mijn recensie benoemde ik al hoe krachtig de computer gegenereerde effecten zijn. Hiernaast wil ik ook even stilstaan bij de geluidseffecten van de draak. Ze zijn goed uitgevoerd door de gehele geluidsafdeling, waardoor het geluid van de draak net zo werkelijk overkomt als zijn uiterlijk.

Het scenario van Harald Rosenløw-Eeg en Lars Gudmestad zit vol levendig geschreven dialoog, waarbij de twee hoofdrolspelers goed op elkaar in spelen. Aan het einde van de dag is het toch regelmatig het werk van de regisseur dat een film bijzonder maakt. Dragon Girl is hier geen apart geval in, want Katarina Launing levert bijzonder regiewerk in haar film Dragon Girl. Na het zien van de film zul je je afvragen hoe ze bepaalde scènes zo goed heeft geregisseerd, met als beste voorbeeld hiervoor de chaotische markt scène. Daarnaast weet Launing duidelijk de sterren te regisseren naar hun krachtige acteerprestaties.

Toch is Dragon Girl geen perfecte film. De meeste bijpersonages zijn nogal eendimensionaal, en worden daarnaast alleen gebruikt als middel om het verhaal verder te vertellen. Het acteerwerk van deze castleden is niet slecht, maar ze krijgen te weinig te doen in Dragon Girl. De film legt duidelijk de focus op de vriendschap tussen Sara, de draak, en Mortimer. In principe is dit helemaal geen probleem, maar het zou fijn zijn als enkele bijpersonages wat meer diepte en karakterontwikkeling hadden gekregen. Daarnaast is de speeltijd van de film naar mijn mening te kort. Dragon Girl had kunnen profiteren van een langere speeltijd, om bepaalde scènes en emoties langer uit te laten spelen.

Dragon Girl (2020)

Uiteindelijk is Dragon Girl een familiefilm met volwassen en universele thema’s. De film is niet alleen vermakelijk, maar ook hartverwarmend en hilarisch. Daarnaast kan het personage van Sara een rolmodel zijn voor jonge meisjes. Sara is als een personage een voorbeeld dat jonge meisjes ook stoer, maar tegelijkertijd empathisch en lief kunnen zijn. Dragon Girl is een van die magische familiefilms die leuk zijn voor het gehele zin. Het is duidelijk te zien dat er inspiratie is gehaald uit andere beroemde familiefilms, zoals E.T. the Extra-Terrestrial.

De film bouwt verder op deze inspiratie, in plaats van dat ze het concept volledig kopiëren en niets nieuws toevoegen. Het acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers is krachtig en ze spelen goed op elkaar in. Helaas is de rest van de cast eendimensionaal uitgeschreven, ook al is het acteerwerk van ze niet slecht. De computer gegeneerde effecten van de draak zien er levensecht uit. De geluidsafdeling van de film heeft geholpen bij de Draak levensecht laten overkomen. Het camerawerk van Trond Tønder is bijzonder gedetailleerd.

Het scenario van Harald Rosenløw-Eeg en Lars Gudmesta bevat realistisch geschreven dialoog, ook al komt het op sommige momenten wat plotseling in het verhaal voor. Het is uiteindelijk vooral de regie van Katarina Launing die vorm heeft weten te geven aan deze magische kinderfilm. Op het SCHLiNGEL Filmfestival van 2021 had ik de mogelijkheid om Katarina Launing en hoofdrolspeelster Isha Zainab Khan te interviewen. Binnenkort verschijnt dit interview op mijn website, dus blijf zeker SebKijk in de gaten houden als je dit interview wilt lezen! Dragon Girl is in Nederland nu exclusief te bekijken op Pathé Thuis.