DVD Recensie – Daddy’s Home 2 (2017)

daddys home 2 dvd 5053083139223 3d

Brad (Will Ferrell, Anchorman: The Legend of Ron Burgundy) en Dusty (Mark Wahlberg, All the Money in the World) hebben hun verschillen opzij gezet en zijn nu vrienden. Hun co-ouderschap komt in gevaar, wanneer hun vaders (John Lithgow – Rise of the Planet of the Apes & Mel Gibson – Braveheart) tijdens de feestdagen op bezoek komen en de spanningen hoog oplopen.

Daddy’s Home 2 gaat in het begin verder op het niveau van zijn voorganger. Zo begint de film al goed als we een kind een glijbaan af zien gaan en dan recht in de camera kijkt en ernaar zwaait. Het is echt belachelijk te noemen dat een film met een budget van 69 miljoen dollar, zo’n basisfout maakt. Waarom is dit een fout? Simpel. Er wordt nergens bevestigd dat daar een camera staat door een van de andere personages. We zien niet hoe iemand zijn kind zit te filmen met een camera. De vraag ontstaat dus waar ze naar zwaait, waarop geen antwoord gegeven kan woorden. Met het gevolg dat hiermee de wereld die de film probeert te maken, in een shot, vernietigd wordt. Ik snap dat het is bedoeld om een sfeer weer te geven van kinderen die blij aan het spelen zijn bij de speeltuin, maar dit slaat dus toch echt nergens op. Het is zo’n beginnersfout dat het gewoon mijn hoop, die al klein was, voor de rest van de film halveert. Ook de fysieke humor, waarbij Will Ferrell (zoals altijd) de sigaar is, is zo belabberd slecht, dat het mij gewoon fysiek pijn doet om ernaar te kijken.

Nadat mijn verwachtingen al enorm verlaagd waren door de eerste paar minuten van de film, gebeurde er iets apart. De film begon beter te worden. Beter dan het eerste deel en de eerste paar minuten van deel twee. Dit komt voornamelijk door de chemie die er ontstaat tussen de (in de film zo-genoemde) co-dad’s en hun vaders. De chemie tussen Will Ferrell’s Brad Whitaker en John Litgow’s Don Whitaker voelt echt aan. En guess what? Zo voelt de chemie tussen Mark Wahlberg’s Dusty Mayron en Mel Gibson’s Kurt Mayron ook echt oprecht aan. Dit komt waarschijnlijk doordat het acteerwerk van Litgow en Gibson sterk is. En zelfs Ferrell en Wahlberg zijn verbeterd in hun rollen. In plaats dat ik een enorm saaie film keek, met domme grappen (oftewel Daddy’s Home uit 2015) keek ik een film over een familie die samen probeert te komen om hun kinderen/klein-kinderen een fantastische kerst te brengen. Het voelt bij dit tweede deel aan alsof er meer hart in zit dan de vorige keer. Dit kan natuurlijk ook komen doordat de makers zo slim zijn geweest om het vervolg af te laten spelen rond kerst.

daddy4s home 2 stills 2

Bij de eerste film lag de focus vooral op het acteerwerk van Ferrell en Wahlberg. Bij Daddy’s Home 2 ligt de focus echter op het verhaal. Opnieuw een slimme zet. Dat was namelijk ook een van de dingen die het eerste ding eigenlijk niet had; een goed en interessant verhaal. Maar het allerst belangrijkste is dat dit verhaal gevoel zal opbrengen bij je. Het heeft het hart dat het eerste deel niet had. Dit komt voornamelijk doordat het verhaal meer diepgang heeft en het acteerwerk een sterke verbetering is op Daddy’s Home uit 2015. Ik kan het bijna niet geloven dat ik dit zeg, maar na de eerste paar cringeworthy minuten, ben ik eigenlijk gaan geven om deze personages. Ik vind Daddy’s Home 2 een leuke film en dat had ik helemaal niet verwacht. Altijd leuk als iets tegen je verwachtingen ingaat! Het zal een film zijn die ik aankomende kerst best nog wel een keer zou willen zien. Zoveel heb ik genoten van de film.

Dit betekent niet dat Daddy’s Home 2 verder geen problemen heeft. De bij-personages krijgen amper tijd om te ontwikkelen en zijn een stuk minder interessant, dan onze vier hoofdpersonen. Ook zitten de onnodige fysieke humorgrappen ernog in. Ze voegen niet iets bijzonders aan het verhaal toe of de personages. Ze zitten alleen maar in de film om je te vermaken als je van dat soort grappen houdt. Persoonlijk ben ik er niet dol en voelt het voor mij dus onnodig aan.

daddy4s home 2 stills 4

Ter afronding; Daddy’s Home 2 ging ver boven mijn verwachtingen uit. En dan op een goede manier. Ik ben om deze personages gaan geven door de film en keek de hele film ernaar uit om te zien hoe ze als personages zich verder zouden ontwikkelen. Maar ook natuurlijk in wat voor grappige situaties ze terecht zouden komen. Daddy’s Home 2 heeft ondanks zijn problemen genoeg humor, drama en hart om je over te halen om deze film op je lijst van kerst-films te zetten. Daddy’s Home 2 is vanaf woensdag 4 april 2018 te koop op DVD en Blu-ray. Met dank aan Triple P Entertainment voor het recensie-exemplaar.

Volg Me Hier
Daddy's Back! & Better!
  • Cast
  • Eerste indruk
  • Genre: Komedie
  • Grime & Haarstijl
  • Locaties, Kleding & Decor
  • Personages - Hoofd-figuren
  • Personages - Bij-figuren
  • Production Design
  • Tweede Indruk
  • Verhaallijnen
3

Daddy’s Home 2 mag dan niet een meesterwerk op zichzelf zijn, maar tegenover het mindere eerste deel, is het dit zeker wel! Met de juiste combinatie van komedie, drama en hart zorgt dit voor een echte kerst-film die je recht in emoties zal raken!

Misschien is dit ook iets voor je!