Daddy’s Home 2 (2017) – Film Recensie

Brad (Will Ferrell) en Dusty (Mark Wahlberg) hebben hun verschillen opzij gezet en zijn nu vrienden. Hun co-ouderschap komt in gevaar, wanneer hun vaders (John Lithgow & Mel Gibson) tijdens de feestdagen op bezoek komen.

Daddy’s Home 2 is een film die ik heb mogen ontvangen als recensie-exemplaar. Met dank aan Triple P Entertainment voor de samenwerking. De film is nu te koop op 4K Ultra HD Blu-ray en Dvd.

Beginnersfout

Daddy’s Home 2 gaat in het begin verder op het niveau van zijn voorganger. Zo begint Daddy’s Home 2 al goed als we een kind een glijbaan af zien gaan. Dat kind kijkt recht in de camera en zwaait ernaar. Dit kind komt later nooit meer in de film voor. De film opent niet met een scène die gefilmd is door de personages zelf. Het is echt belachelijk te noemen dat een film met een budget van 69 miljoen dollar, zo’n basisfout maakt. Waarom is dit een fout? Simpel. Er wordt nergens bevestigd dat daar een camera staat door een van de andere personages.

We zien niet hoe iemand zijn kind zit te filmen met een camera. De vraag ontstaat dus waar ze naar zwaait, waarop geen antwoord gegeven kan woorden. Met het gevolg dat hiermee de wereld die de film probeert te maken, in een shot, vernietigd wordt. Ik snap dat het is bedoeld om een sfeer weer te geven van kinderen die blij aan het spelen zijn bij de speeltuin, maar dit slaat dus toch echt nergens op. Het is een grove beginnersfout die niet gemaakt had mogen worden.

Daddy's Home 2 Afbeelding
Een grote groep personages staat voor je klaar in Daddy’s Home 2!

Daddy’s Home 2 … is goed?

Nadat mijn verwachtingen al enorm verlaagd waren door de eerste paar minuten van de film, gebeurde er iets apart. De film begon beter te worden. Beter dan het eerste deel en de eerste paar minuten van deel twee. Dit komt voornamelijk door de chemie die er ontstaat tussen de co-dad’s en hun vaders. De chemie tussen Will Ferrell en John Litgow voelt echt aan. En guess what? Zo voelt de chemie tussen Mark Wahlberg en Mel Gibson ook oprecht aan.

Dit komt waarschijnlijk doordat het acteerwerk van Litgow en Gibson best sterk is. Daarnaast zijn zelfs Ferrell en Wahlberg zijn verbeterd in hun rollen. In plaats dat ik een enorm saaie film keek, met domme grappen (Daddy’s Home) keek ik een film over een familie die samen probeert te komen om hun kinderen/klein-kinderen een fantastische kerst te brengen. Het voelt bij Daddy’s Home 2 aan alsof er meer hart in zit dan het vorige deel. Dit kan natuurlijk ook komen doordat de makers zo slim zijn geweest om het vervolg af te laten spelen rond kerst.

Bij de eerste film lag de focus vooral op het acteerwerk van Ferrell en WahlbergBij Daddy’s Home 2 ligt de focus echter op het verhaal. Opnieuw een slimme zet. Dat was namelijk ook een van de dingen die het eerste deel eigenlijk niet had. Maar het allerst belangrijkste is dat dit verhaal gevoel zal opbrengen bij je. Dit komt voornamelijk doordat het verhaal meer diepgang heeft en het acteerwerk een sterke verbetering is op Daddy’s Home uit 2015.

Ik kan het bijna niet geloven dat ik dit zeg, maar ik ben eigenlijk gaan geven om deze personages. Ik vind Daddy’s Home 2 een leuke film en dat had ik helemaal niet verwacht. Altijd leuk als iets tegen je verwachtingen ingaat! Het zal een film zijn die ik aankomende kerst best nog wel een keer zou willen zien. Zoveel heb ik genoten van de film.

Dit betekent niet dat Daddy’s Home 2 verder geen problemen heeft. De bij-personages krijgen amper tijd om te ontwikkelen en zijn een stuk minder interessant dan onze vier hoofdpersonen. Ook zitten de onnodige fysieke humor grappen er nog steeds in. Ze voegen niet iets bijzonders aan het verhaal toe. Ze zitten alleen maar in de film om je te vermaken als je van dat soort grappen houdt. Persoonlijk ben ik er niet dol en het voelt voor mij dus onnodig aan.

Daddy's Home 2 Afbeelding
Daddy’s Home 2 is een warme kerstfilm.

Ter afronding – Daddy’s Home 2 ging ver boven mijn verwachtingen uit. Ik ben om deze personages gaan geven door de film. Ik keek de hele film er naar uit de personages zich verder te zien ontwikkelen. Ook was ik geïnteresseerd in wat voor grappige situaties ze terecht zouden komen. Daddy’s Home 2 heeft ondanks zijn problemen genoeg humor, drama en hart om je over te halen om deze film op je lijst van kerst-films te zetten.

Bekijk hier de officiële trailer van Daddy’s Home 2.