Deze game recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Michael Todd Games. Onze dank aan Michael Todd Games voor deze mogelijkheid.
De titel klinkt misschien gek, maar pas op. Als je het niet al deed, ga je het spel snel serieus nemen. Electronic Super Joy 2 begint al met wat uitdaging, maar het laat al na een paar levels merken dat het alleen nog maar het begin is.
Een prachtige opvolging
Electronic Super Joy 2 is natuurlijk het vervolg op het eerste spel. Fans van de lastige platforming en de aparte humor zullen blij zijn, want hiervan is weer veel te vinden in dit tweede deel.
Het eerste wat natuurlijk terugkomt, is de geweldige enthousiaste muziek. Met 38 unieke nummers is er altijd iets om je bloed te laten pompen.
Ook is het plot nog gestoorder dan eerst. Het doel van het spel is namelijk om de wensvervullende goude kont van de duivel te vinden. Maar ook is de Kerstman zomaar kwaadaardig, moet je je moeder redden van een slijm monster, en daarna vader-zoon activiteiten doen met dat slijm monster.
Een lastige tocht
Electronic Super Joy 2 is een moeilijk spel, en dat is al duidelijk van het begin. Met meer dan 55 unieke levels zijn er constant nieuwe uitdagingen. Al deze levels zijn speciaal gemaakt om je zwaar te testen. Dit wordt gedaan met constante barrages van projectielen, spijkers en vijanden die overal in de levels zitten.
Hoewel al de levels vaak heel lastig zijn, zijn ze wel altijd eerlijk. Alles wat je moet kunnen zien is altijd op het scherm. En elke keer dat je een level speelt of terugkomt bij een checkpoint is het hetzelfde als de vorige keer. Hierdoor kun je altijd voorspellen en voorbereiden op wat er gaat gebeuren. Samen met de controles die doen wat ze moeten doen ga je nooit dood omdat het spel je tegengaat, maar omdat het je zelf die poging niet lukte. Maar geen zorgen, hoe vaak je ook moet proberen, de tijd tussen dood gaan en terugkomen is, maar heel kort. Je kunt dus altijd gelijk zonder problemen weer beginnen.
Altijd variety
Alleen maar rondspringen langs dezelfde dingen is misschien even leuk, maar het zou snel saai worden. Gelukkig introduceert Electronic Super Joy 2 constant nieuwe elementen om levels mee te verfrissen. Zo hebben sommige levels dingen waar je vanaf stuitert, witte muren waar je aan kan blijven plakken, groene vloeren waar je over heen kan glijden en nog veel meer. Deze level elementen worden vaak gecombineerd met power-ups die je voor een level hebt. Deze zijn meerdere sprongen, explosieve jump vijanden laat ontploffen en je sprong behoud als je naast een vijand springt, een grondslag die gelijk naar de grond zet en vijanden verslaat en een lucht zwaard die je gelijk naar het eerst volgende object voor je laat dashen als je in de lucht zit.
En zelfs dan nog, als je even geen zin hebt in de normale levels heb je nog meer. Er is een reeks van levels waar het spel opeens een firstpersonshooter wordt in de stijl van DOOM. En soms in een level draait het hele scherm opeens om of wordt alles 3D. Saai wordt het dus niet snel.
Conclusie
Er kan dus zeker gezegd worden dat Electronic Super Joy 2 een raar spel is. Het verhaal slaat ook nergens op, maar dat is het punt. De focus ligt op het spel zelf en de uitdaging er van. En uitdagend is het zeker met alle superlastige en unieke levels die er zijn. Van de muziek, tot het verhaal en hoe alles eruitziet, is de stijl best duidelijk. Dus voor wie een enorm moeilijk spel met een grappige, rare en upbeat stijl zoekt, is Electronic Super Joy 2 goed aan te raden.