Extraction (2020) – Film Recensie

Sinds het grote succes van Avengers: Infinity War en Avengers: Endgame zijn het magische tijden voor de Russo broertjes. Samen met de veelbelovende regisseur Sam Hargrave en de inmiddels veelgeprezen acteur Chris Hemsworth (Avengers: Infinity War) beginnen ze hun avontuur op Netflix met de actiefilm Extraction.

Helaas kan de bodemloze portemonnee van de streaming-gigant er niet voor zorgen dat ook deze film weer een schoolvoorbeeld is van alles wat er mis is met moderne actiefilms.

Tyler Rake

In Extraction speelt Chris Hemsworth de rol van ‘Tyler Rake’. Hij is een ex-militair die zijn naam waarschijnlijk heeft verkregen tijdens een alternatief potje Scrabble, waar je bonuspunten krijgt voor het verzinnen van namen voor generieke actiehelden. Tyler heeft het niet makkelijk. Dat laat hij merken door op een uitgestrekte rivierbodem minutenlang voor zich uit te staren, denkend aan een persoon die ongetwijfeld niet meer in zijn (o zo) zware leven aanwezig is.

Zo weten de kijkers gelijk waar ze mee te maken hebben: een melancholische antiheld die antiheldendaden uitvoert en zich door niemand de les laat lezen. Overigens net als de duizenden voorgangers van Tyler, die ironisch genoeg al op diezelfde rivierbodem des actiefilmclichés liggen weg te rotten.

Laat ik voorop stellen – ik ben een groot fan van Chris Hemsworth. Hoewel hij zijn Marvel-avontuur als Thor in de gelijknamige Marvel-film enigszins krampachtig begon, heeft hij zich, zeker de afgelopen jaren, enorm ontwikkeld. Sinds Thor: Ragnarok staat Hemsworth naast zijn oerdegelijke acteertalent en charisma ook bekend om zijn gevoel voor comedy. Daarnaast weet hij mij door zijn gigantische spiermassa altijd een goede tien minuten te motiveren om zelf misschien ook eens wat krachttraining te doen (wat uiteindelijk op niks uitkomt). Ik kan me om deze redenen dan ook goed voorstellen dat regisseur Sam Hargrave in zijn zoektocht naar een heldhaftige kontschopper bij Chris is uitgekomen.

Extraction Afbeelding 1
Chris Hemsworth (links) in volle glorie.

De Chris Hemsworth-kwestie

In Extraction loopt hij echter weer tegen hetzelfde probleem aan als in de eerste twee Thor-films. Chris Hemsworth is een hele geschikte acteur, maar wel eentje die het vooral moet hebben van zijn charisma en humor. En natuurlijk functioneert hij ook prima in dit soort serieuzere rollen. Hij zou de rest van zijn leven in dit soort films kunnen spelen en er nog een Jason Statham-achtige cultstatus als actieheld aan overhouden ook. Het comedy-aspect is echter een groot onderdeel van zijn totaalpakket als acteur, die in Extraction totaal niet wordt benut.

Dit is iets wat júíst de gebroeders Russo, die met hem hebben samengewerkt in Avengers: Infinity War en Endgame, zouden moeten snappen. Deze films weerspiegelen misschien wel de beste versie van Hemsworth; een uitstekende mix van drama en comedy. In Extraction zijn al die ontwikkelingen die hij als acteur heeft doorgemaakt echter compleet overboord gegooid, waardoor we in deze film weer kijken naar een slap aftreksel van de overdramatische Thor: The Dark World-versie van Hemsworth, waar iedereen 7 jaar geleden al klaar mee was.

Wanneer Hemsworth (ik stop even met Tyler) zich dan weer heeft losgeschroefd van de oceaanbodem en zich in zijn nederige stulpje laat verleiden tot een stevige fles alcohol, treft hij een vrouw. Wie is deze mysterieuze vrouw? Waarom is ze zo begaan met Hemsworth? Doet er verder allemaal niet toe voor de rest van de film, want ze heeft een belangrijke missie voor hem. Een vrijbrief voor de doldwaze actie. De motivatie en gedrevenheid spatten van Tyler ‘Ik doe het voor het geld’ Rake’s gezicht af, waarna hij afreist naar Bangladesh, voor een levensgevaarlijke escort-missie.

Extraction Afbeelding 2
De meest voorkomende gezichtsuitdrukking van Chris Hemsworth in deze film.

Aan Actie Geen Gebrek

Extraction is overduidelijk geïnspireerd door moderne actiefilms als The Equalizer en John Wick. En net als John Wick is ook deze film geregisseerd door een ex-stuntman, wat de actie zeker ten goede komt. De choreografie tijdens gevechten is uitstekend en de film verdient een hoop extra punten voor het strakke camerawerk. De actie wordt continu perfect in beeld gebracht en doet denken aan de betere scènes uit de Wick-trilogie.

Op dit punt stoppen echter de vergelijkingen tussen de twee films. Waar Extraction in tegenstelling tot John Wick in faalt, is het geven van betekenisvolle context aan die actie. Het is een valkuil waar veel actiefilms in kukelen en Extraction is daar helaas geen uitzondering op. Het verhaal is dunner dan een uit elkaar getrokken plakje kaas en er was geen enkel personage waar ik echt iets om gaf.

De vijand is een eendimensionaal lachertje, met zijn Koekiemonster-achtige handlanger, die zonder ook maar een greintje eergevoel een kind van een dak flikkert. Ik werd totaal niet getriggerd door de gebeurtenissen en zeker niet door de zogenaamd emotionele scènes. De enige reactie die het veroorzaakte, was een vreemde schok die door m’n lijf golfde, als een volwassen goudvis die zich in m’n maagwand had gewrongen en hulpeloos een weg naar buiten zocht. Geen pretje.

Ik zal overigens niet beweren dat de John Wick-films van die diepgaande, emotionele tranentrekkers zijn, maar regisseur Chad Stahelski wist wel op creatieve wijze een heel uniek universum te scheppen. De personages zijn mysterieus en interessant en de regels binnen dat universum zijn compleet absurd, waardoor de films continu weten te verrassen. Ik verheugde me op elke nieuwe actiescène, niet alleen vanwege de actie zelf, maar ook vanwege de context en het verhaal áchter de actie. Wanneer die actie en context echter niet goed in elkaar overlopen, zoals in Extraction, blijf je achter met een gore vlaflip met van die klonterige stukken yoghurt.

Extraction Afbeelding 3
Verhaaltechnisch weet Extraction niet te overtuigen.

Ik zou graag een pleidooi willen houden over die idiote norm voor actiefilms, die schijnbaar altijd weg kunnen komen met inhoudsloze actie, zolang de actie zelf maar enigszins goed in elkaar zit. Actie en verhaal zijn niet elkaars tegenpolen. Actie is zinloos met een verhaal zo belabberd als die van Extraction en dat is iets wat maar heel weinig filmmakers in dit genre lijken te snappen.

Het is moeilijk om een film als deze te beoordelen. Er überhaupt iets over schrijven gaat al lastig. Ik heb het geprobeerd, en het meeste ging over Chris Hemsworth, een acteur wiens talent wéér wordt verspild in een ondermaatse blockbuster, en een andere film die in tegenstelling tot Extraction wél doorheeft dat het een goed idee is om naast de action misschien ook wat meer op die Extra te focussen.

Bekijk hier de officiële trailer van Extraction!

Rutger Boots

Rutger heeft de functie van all-round redacteur op sebkijk!. Gespecialiseerd in games en met een passie voor film, kijkt hij met een kritisch oog naar de nieuwste releases. Pas echter op dat hij je niet de oren van het hoofd praat over John Wick en Deadpool.