Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) – Film Recensie

Door de teleurstellende box office van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore vraagt Warner Bros. zich af of het nog nut heeft om nieuwe delen voor de Fantastic Beasts filmreeks te maken. Het is best jammer dat de Fantastic Beasts filmreeks nu kritisch en commercieel teleurstelt, want dit is niet altijd het geval geweest. Het eerste deel van de Harry Potter spin-off filmreeks – Fantastic Beasts and Where to Find Them – werd kritisch goed ontvangen. Daarnaast werd de film ook een box office succes. Het is niet gek dat Fantastic Beasts and Where to Find Them het grootste succes van deze drie delen behaalde.

Deze eerste film is namelijk gemakkelijk het beste deel van de filmtrilogie te noemen. Fantastic Beasts and Where to Find Them weet als enige Fantastic Beasts-film tot bepaalde hoogte de kracht van de Harry Potter filmfranchise te behalen. Tegelijkertijd schiet Fantastic Beasts and Where to Find Them regelmatig op dezelfde vlakken tekort. Zo zijn enkele bijpersonages nogal eendimensionaal uitgeschreven. Daarnaast worden de verschillende verhaallijnen, maar magertjes met elkaar verbonden. Toch blijft Fantastic Beasts and Where to Find Them een uiterst vermakelijke en magische film.

Over Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016)

Fantastic Beasts and Where to Find Them is een fantasiefilm uit 2016. De film is geregisseerd door David Yates en het scenario is geschreven door J. K. Rowling. Fantastic Beasts and Where to Find Them is het eerste deel uit de Fantastic Beasts filmreeks. Daarnaast is het ook de negende film uit de Wizarding World-franchise, waarbij Fantastic Beasts and Where to Find Them dient als een spinoff en een prequel op de Harry Potter filmreeks. De film neemt inspiratie uit de gelijknamige gidsboek die Rowling in 2001 publiceerde.

Fantastic Beasts and Where to Find Them bevat een ensemble cast dat bestaat uit onder andere Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Alison Sudol, Ezra Miller, Samantha Morton, Jon Voight, Carmen Ejogo, Ron Perlman, en Colin Farrell. De film had zijn première in New York City op 10 november 2016, en werd op 18 november uitgebracht in de Amerikaanse bioscopen. In België kwam de film uit op 16 november 2016 en in Nederland op 17 november 2016. Fantastic Beasts and Where to Find Them ontving over het algemeen positieve kritieken van de recensenten.

Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016)
Bron: Heyday Films, Warner Bros., HBO Max, fanart.tv, HBO Max Nederland, en Warner Bros. Nederland.

Daarnaast werd Fantastic Beasts and Where to Find Them ook een box office succes. Zo bracht de film wereldwijd 814 miljoen Amerikaanse dollars op, waardoor het de achtste best verdienende film van 2016. De film werd genomineerd voor vijf BAFTA’s, waaronder de BAFTA voor Beste Britse film. De film won uiteindelijk alleen de BAFTA voor Beste productieontwerp. Fantastic Beasts and Where to Find Them werd ook genomineerd voor twee Oscars, waarbij het de Oscar voor beste kostuumontwerp won. Hiermee werd Fantastic Beasts and Where To Find Them de eerste film uit de Wizarding World-franchise om een Oscar te winnen.

Er zijn tot nu toe twee vervolgen uitgekomen op Fantastic Beasts and Where to Find Them. Het eerste vervolg kwam uit in 2018 en heet Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald. Het tweede vervolg – en derde film uit de Fantastic Beasts filmreeks – kwam uit in 2022. Dit deel heet Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore. Fantastic Beasts and Where to Find Them is nu te streamen op HBO Max in Nederland. De andere Harry Potter-films en Fantastic Beasts-films kun je ook streamen op HBO Max in Nederland.

Het verhaal gaat over Newt Scamander die in 1926 reist naar New York. Hij heeft een magische koffer bij zich waarin allerlei magische fabeldieren zich bevinden. Wanneer enkele van deze fabeldieren weten te ontsnappen, lijkt Newt in de problemen te komen met de Amerikaanse magische autoriteiten.

Bekijk hier de officiële trailer an Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Een van de beste aspecten van Fantastic Beasts and Where to Find Them is de wonderlijke en magische score van componist James Newton Howard. Zo bevatten personages en plaatsen uit film goed uitgewerkte muzikale thema’s. De muzikale thema’s weten de ernst en het karakter van deze plaatsen, personages en gebeurtenissen goed uit te drukken. Naast de geniale muziek van James Newton Howard, valt ook het briljante acteerwerk van acteur Eddie Redmayne op. Redmayne presenteert zijn personage (Newt Scamander) als een buitenbeetje binnen zijn tovenaarswereld. De acteur weet dit op een charismatische en sympathieke manier te doen, waardoor je ondanks zijn maniertjes, toch om dit personage gaat geven.

Newt is niet het standaardmodel voor een heldhaftige hoofdpersonage. Dit personage maakt weinig oogcontact, hangt zijn hoofd schuin en weet niet altijd even duidelijk te communiceren. Door Newt alsnog de held van het verhaal te maken, zorgt regisseur David Yates samen met zijn team voor een breder spectrum en meer inclusie voor heldhaftige personages. Fantastic Beasts and Where to Find Them bevat nog enkele andere interessante en goed uitgewerkte personages. Echter zijn dit aantal goed uitgewerkte personages maar op een hand te tellen.

Newt, Jakob, Tina en Queenie zijn de enige personages die echt goed ontwikkeld en onderbouwd voelen. Dit zijn de enige personages die een echt karakter lijken te hebben. De andere personages komen eendimensionaal over en dienen meer dan een middel om het verhaal verder te laten lopen. Dit geldt ook voor personages die regelmatig in de film voorkomen (waarbij je kunt denken aan personages als Mr. Graves en Credence Barebone). Toch is het acteerwerk van de gehele cast overtuigend te noemen. De acteurs en actrices die eendimensionale personages voorgeschreven krijgen, weten toch het beste ervan te maken. Een goed voorbeeld hiervan is Colin Farrell.

De acteur weet een krachtige en geloofwaardige acteerprestatie neer te zetten, terwijl zijn personage niet heel veel te doen krijgt. Naast Redmayne en Farrell zijn het Katherine Waterston, Dan Fogler, en Alison Sudol die vooral de show stelen met hun acteerwerk. Het verhaal van Fantastic Beasts and Where to Find Them is degelijk. De film weet een interessante interpretatie van de roaring twenties neer te zetten, waarbij de magie van de jonge industriële revolutie van het scherm afspat.

Ondanks dat het verhaal de ernst van een oorlog tussen de niet-magiërs en de magiërs probeert te nadrukken, is het moeilijk om de dreiging en spanning voor deze (potentiële) oorlog te ervaren. Dit is deels te danken aan het feit dat dit een kleiner onderdeel is van het grotere verhaal. Het verhaal van Fantastic Beasts and Where to Find Them is op zijn best als het zich bezig houdt met de zoektocht naar de magische fabeldieren. Dit hoort niet een grote verrassing te zijn, omdat de titel ook letterlijk dit verhaallijn benoemd. Waar Fantastic Beasts and Where to Find Them me kwijtraakte was toen het zich meer bezig hield met het opzetten van de volgende film.

Het is duidelijk te zien dat auteur J. K. Rowling beter geen scenarioschrijver als beroep kan blijven uitoefenen, want ze weet niet hoe ze meerdere verhaallijnen in haar scenario juist kan verbinden. Het komt over alsof Rowling niet weet welk verhaal ze echt wil vertellen. Wil ze een verhaal over Newt Scamander? Of toch liever over Gellert Grindelwald? Rowling gooit al deze verhaallijnen bij elkaar en hoopt dat op een magische manier de verhalen krachtig aan elkaar verbonden worden. Helaas werkt haar plan niet. Hoewel de verhaallijnen apart goed werken, voelen ze als een geheel onsamenhangend aan.

Fantastic Beasts and Where to Find Them oogt op technisch vlak als een meesterlijke film. Zo zijn de visuele effecten en computer gegenereerde beelden uitstekend uitgewerkt. Hierbij is het vooral een plezier om de verschillende magische fabeldieren te aanschouwen. Daarnaast zijn de ruimtes in Newts koffer ook bijzonder goed uitgewerkt. De manier waarop deze ruimtes zijn vormgegeven is een perfect voorbeeld van een sterke samenkomst van verschillende technische aspecten. Het werk van productieontwerpers Stuart Craig en James Hambridge complementeert de bijdrages van set ontwerper Anna Pinnock en kostuumontwerper Colleen Atwood.

De ruimtes in Newts koffer zijn magisch – net zoals dat de eerste ontmoeting van de hoofdpersonages dat is. De vriendschap tussen deze vier buitenbeentjes is minder iconisch dan de vriendschap tussen Harry, Ron en Hermoine. Echter is de vriendschap tussen Newt, Jakob, Tina en Queenie ergens wel vermakelijker. Dit komt doordat deze vier personages echt een groep van buitenbeentjes zijn die onder omstandigheden samenkomen en een vriendschap vormen.

Fantastic Beasts and Where to Find Them is een krachtige film die de magie van de Harry Potter-films (grotendeels) weet te vangen. Zo behoren de tovenaarswereld en de magische fabeldieren tot de beste aspecten van de film. Componist James Newton Howard weet een prachtige score voor de film neer te zetten, waarbij muzikale thema’s duidelijk verbonden zijn aan personages, plaatsen en gebeurtenissen. Ook het acteerwerk van de cast is sterk, waarbij vooral Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Alison Sudol, Colin Farrell en Dan Fogler weten te overtuigen. De film bevat ook krachtig uitgewerkte visuele effecten – waarbij het productieontwerp, de set ontwerpen en kostuumontwerpen de computer gegenereerde beelden complementeren.

Tegelijkertijd is Fantastic Beasts and Where to Find Them wel een film met gebreken. Zo bevat de film veel onuitgewerkte en eendimensionale personages. Daarnaast lijken regisseur David Yates en scenarioschrijver/auteur J. K. Rowling niet goed te weten welk verhaal ze precies willen vertellen in hun film. In plaats daarvan krijgen we meerdere verhaallijnen die losstaand goed werken, maar nu een onsamenhangend geheel vormen. Het verhaal rondom Gellert Grindelwald, de Amerikaanse pers en een eventuele oorlog vond ik simpelweg niet interessant genoeg. Echter valt Fantastic Beasts and Where to Find Them toch aan te raden. Vooral aan de fans van de Wizarding World en Harry Potter-wereld, maar ook aan fans van fantasierijke tijdsgebonden films.