Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018) – Film Recensie

Voordat Fantastic Beasts and Where to Find Them uitkwam werd in oktober 2014 al een tweede deel aangekondigd. Warner Bros. en J. K. Rowling zullen veel vertrouwen hebben gehad in de franchise. Ergens is dit best te begrijpen, want de Harry Potter-franchise (bestaande uit films, boeken en nog veel meer) was toen al een redelijk aantal jaren een wereldwijd succes. Na het denderende succes van Fantastic Beasts and Where to Find Them zullen Warner Bros. en J. K. Rowling wel de dollartekens in hun ogen hebben zien rollen.

Het zal me niet verbazen dat de (lichtjes) teleurstellende box office van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald, vraagtekens opbracht bij Warner Bros. en J. K. Rowling. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald bracht ruim 659.9 miljoen Amerikaanse dollars op en werd daarmee de tiende best verdienende film van 2018. Ondanks dat werd Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald de minst commerciële succesvolle film uit de Wizarding World-franchise. Dit veranderde pas toen Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore uitkwam in 2022, want alleen dat deel bracht nog minder geld op dan Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald.

De film werd kritisch ook minder goed ontvangen dan de vorige delen uit de Wizarding World-franchise. Zo zou het plot overladen zijn onnodige en ingewikkelde details die dit deel verbinden met de eerdere – en toekomstige – films. Dit is een kritiekpunt waar ik het zelf ook mee eens ben. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is in mijn ogen ook een van de slechtste films uit de Wizarding World-franchise.

Over Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is een fantasiefilm uit 2018. De film is geregisseerd door David Yates en het scenario is geschreven door J. K. Rowling. Dit is het eerste vervolg op Fantastic Beasts and Where to Find Them uit 2016. Daarnaast is Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald het tweede deel uit de Fantastic Beasts filmreeks, en de tiende film uit de Wizarding World-franchise. De cast van de film bestaat uit Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Alison Sudol, Ezra Miller, Zoë Kravitz, Callum Turner, Claudia Kim, William Nadylam, Kevin Guthrie, Jude Law, en Johnny Depp.

Het verhaal van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald neemt plaats in 1927. De film volgt Newt Scamander als hij onder opdracht van Albus Dumbledore de kwaadaardige tovenaar Gellert Grindelwald probeert tegen te houden. Grindelwald wil een oorlog tussen de niet-magische wereld en de tovenaarswereld ontketenen. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald werd in Parijs uitgebracht op 8 november 2018. De film werd op 14 november 2018 uitgebracht in Nederland. Een vervolg – en derde Fantastic Beasts-film – genaamd Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore werd uitgebracht in april 2022.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is nu te streamen op HBO Max. Daarnaast is de film te huur en te koop op Pathé Thuis. Ook is het mogelijk om de 4K UHD, Blu-ray en DVD te kopen op Bol.com of Zavvi.nl.

Bekijk hier de officiële teaser trailer van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018). De teaser trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald opent onheilspellend met dreigende muziek en een grauw uitzicht bij het Amerikaanse Ministerie van Toverkunst. Het is al vrij snel duidelijk dat de onheilspellende sfeer van de film bedoelt is om Grindelwald als een groot gevaar te portretteren. Echter ervaarde ik niet de spanning die regisseur David Yates en scenarioschrijver J. K. Rowling probeerde te scheppen. Dit is deels te danken aan de voorspelbaarheid van de openingsscène – en in verlenging de rest van het verhaal. Het was vanaf de openingsscène al direct duidelijk dat er een kat-en-muisspel zou ontstaan tussen Grindelwald en zijn tegenstanders.

Daarnaast wist ik ook direct dat Grindelwald keer op keer zou weten te ontsnappen – om telkens alleen maar meer volgelingen te krijgen. Grindelwald wordt geportretteerd als een schurk die niet te stoppen is. Dit is best begrijpelijk, want Yates en Rowling wilde Grindelwald neerzetten als een onstuitbare kracht (een zogenaamde “unstoppable force”). Het probleem is dat de spanning van het verhaal hierdoor afneemt. Er is geen echte tegenstander voor de schurk – geen object of persoon dat Grindelwalds plan kan tegenhouden (een zogenaamde “immovable object”). De enige echte kanshebber is Albus Dumbledore.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)
Bron: Heyday Films, Warner Bros., Warner Bros. Nederland, HBO Max, HBO Max Nederland, en fanart.tv.

De enige verhaaltechnische reden om Albus Dumbledore en Gellert Grindelwald het niet tegen elkaar op te laten nemen, is dat de filmreeks sneller zou eindigen – en dus minder geld zou opbrengen voor Warner Bros. en J. K. Rowling. Doordat ik weet dat Dumbledore de enige echte tegenstander is van Grindelwald, voelt Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald meer aan als een film die de weg klaarmaakt voor het vervolg. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald heeft geen eigen identiteit. De film bestaat puur om het verhaal van de volgende film(-s) op te bouwen en te verbinden met het verhaal uit de Harry Potter filmreeks.

Het feit dat de helden geen schijn van kans maken tegen Grindelwald helpt het verhaal dus zeker niet. Wat echter nog kwalijker te nemen valt, is dat het verhaal overladen is met oninteressante achtergrondverhalen en verbindingen met het grotere verhaal van de Wizarding World-franchise. Er zijn dit keer nog meer eendimensionale en onuitgewerkte personages. Op een gegeven moment wordt de groep zo groot dat ik was vergeten dat er bepaalde personages in de film nog voorkwamen.

Het verhaal van Fantastic Beasts and Where to Find Them had twee verhaallijnen die niet goed samengingen. Maar we hadden tenminste nog een verhaallijn dat echt ging over de avonturen van Newt Scamander en de magische fabeldieren. In Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald duikt er op onregelmatige basis een (nieuwe) fabeldier op, want de fabeldieren hebben bijna geen reden meer om in deze film te zijn. Het personage van Newt Scamander past niet in het verhaal van de oorlog tussen Gellert Grindelwald en de tovenaarswereld – in ieder geval niet op deze manier.

Echter zijn niet alle aspecten van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald teleurstellend of slecht. De score van James Newton Howard is nog steeds meesterlijk gecomponeerd. De computer gegeneerde beelden en visuele effecten zitten ook nog goed in elkaar. Echter is het dit keer vooral het acteerwerk van de cast dat de film nog kijkbaar maakt. Vooral “nieuwkomer” Johnny Depp weet te overtuigen met zijn rol als Grindelwald. Ondanks dat hij nooit als een groot gevaar overkwam, weet hij Grindelwald wel als een berekende, charismatische en sluwe schurk neer te zetten.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is een teleurstellend vervolg op Fantastic Beasts and Where to Find Them. Daarnaast is dit een van de slechtste films uit de Wizarding World-franchise – misschien zelfs de slechtste! Dit komt voornamelijk door het scenario van J. K. Rowling. Het verhaal van haar is voorspelbaar en onnodig overladen met details die niets, maar dan ook niets, toevoegen aan de film. Rowling laat zien dat het voor haar belangrijker is om Fantastic Beasts te verbinden aan het verhaal en de wereldopbouw van Harry Potter. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald is ook nog een onprettige en saaie film om te kijken.

De film legt te veel de focus op expositie, waarbij in dit geval het achtergrondverhaal van de personages en gebeurtenissen worden uitgelegd. Toch bevat de film enkele krachtige aspecten. De visuele effecten en computer gegeneerde beelden zien er weer goed uit. De score van James Newton Howard is weer prachtig om naar te luisteren. Het acteerwerk van de cast is ook goed, waarbij vooral Johnny Depp de show weet te stelen. Toch valt het sterk aan te raden om niet te hoge verwachtingen te hebben bij het bekijken van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald, want de echte misdaad van de film is hoe slecht het verhaal wel niet is.