Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022) – Film Recensie

Na vier lange jaren, konden fans van de Wizarding World franchise eindelijk het nieuwste deel van de Fantastic Beasts filmreeks in de bioscopen zien. Het alledaagse publiek leek deze derde Fantastic Beasts film meer te kunnen waarderen dan de recensenten. Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore ontving net zoals zijn voorganger (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) gemixte reacties van de recensenten. Ondank dat het alledaagse publiek positiever te spreken was over de film, werd Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore wel het slechtst bezocht van alle Wizarding World films.

Met een budget van ruim 200 miljoen Amerikaanse dollars bracht de derde film maar iets over 405 miljoen Amerikaanse dollars op. Hiermee werd dit ook de laagst verdienende film uit de Wizarding World franchise. Warner Home Video en Day One MPM brachten op 24 augustus 2022 de film uit op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray, DVD en Steelbook. Daarnaast brachten ze de eerste drie Fantastic Beasts films ook uit in de vorm van een boxset. Deze boxset is te krijgen op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore.

Over Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022)

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is een fantasiefilm uit 2022. De film is geregisseerd door David Yates. Het scenario is geschreven door J. K. Rowling en Steve Kloves. De film is een vervolg op Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald en Fantastic Beasts and Where to Find Them. Dit is het derde deel van de Fantastic Beasts filmreeks en de elfde film uit de Wizarding World-franchise. De cast van de film bestaat uit Eddie RedmayneJude LawEzra MillerDan FoglerAlison SudolCallum TurnerJessica WilliamsMads Mikkelsen en Katherine Waterston.

Het verhaal van de film gaat over de strijd tussen Albus Dumbledore en Gellert Grindelwald. Professor Albus Dumbledore weet dat de duistere tovenaar Gellert Grindelwald de macht over de tovenaarswereld wil overnemen. In zijn eentje kan hij hem niet tegenhouden, dus schakelt hij de hulp in van tovenaar Newt Scamander. Newt gaat samen met een team van tovenaars, heksen en zijn vriend Jacob een gevaarlijke missie aan waarbij ze tegenover Grindelwalds groeiende leger van volgers komen te staan.

Bekijk hier de officiële trailer van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore heeft hoogstwaarschijnlijk minder geld opgebracht door de controversie die rondom de film hing. Zo heeft scenarioschrijver en auteur J. K. Rowling meerdere malen controversiële en transfobe uitspraken gedaan. Het ontslaan van Johnny Depp viel bij veel filmliefhebbers en Wizarding World fans ook niet goed. Depp werd ontslagen nadat hij beschuldigd werd van het plegen van huiselijk geweld.

Na het absurde en gewelddadige gedrag van Ezra Miller, waren fans en filmliefhebbers ook niet tevreden dat Miller in de film wel zijn rol heeft mogen blijven spelen, terwijl Depp ontslagen werd. Dus kort samengevat door de controversie rondom de casting van Miller, het ontslag van Depp en de absurde uitspraken van Rowling, waren veel fans en filmliefhebbers niet meer geïnteresseerd om Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore te gaan kijken. Enkele fans riepen zelfs op om de film te boycotten, of in ieder geval niet de in de bioscoop te kijken.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022)
Bron: Warner Bros. Pictures International Holland, Filmdepot, Warner Bros. Nederland, Warner Bros., Heyday Films, Warner Home Video en Day One MPM.

Het hielp de franchise ook niet dat de vorige film – Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald – ook gemixt ontvangen was door de recensenten. Al deze feiten zorgden ervoor dat Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore minder geld, én meer controversie, opbracht. Uiteindelijk is het de taak van een recensent om een film te beoordelen op basis van kwaliteit – en dat ben ik dus ook van plan om te doen. Echter benoem ik de controversie rondom de film, omdat je Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore niet kunt benoemen of recenseren zonder stil te staan bij de gebeurtenissen die vooraf speelden.

Er zijn namelijk door de cast en crew keuzes gemaakt op basis van de controversie die plaatsvond. Zo kan ik het acteerwerk van Mads Mikkelsen niet bespreken, zonder te benoemen dat hij de rol van Depp overnam. Ook kan ik niet stilstaan bij de – bijna volledige – exclusie van Katherine Waterston, zonder te benoemen dat dit komt doordat ze zich kritisch uitsprak over de transfobe uitspraken van Rowling. Ondanks al deze controversie moet ik eerlijk toegeven dat Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore wel een verbetering is op zijn voorganger.

Het derde deel is dan verreweg niet zo goed als Fantastic Beasts and Where to Find Them, maar deze nieuwe film is wel weer een stap in de goede richting. Zo spelen de magische en fantastische fabeldieren weer een belangrijkere rol in Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore. De fabeldieren worden in deze film meer gebruikt als een middel om een doel in het verhaal te bereiken, maar in ieder geval hebben ze in deze Fantastic Beasts film een belangrijke rol. Dit is iets wat veel minder het geval was bij Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald.

De vorige film leek namelijk meer de focus te willen leggen op de broeiende oorlog tussen de magische en niet-magische wereld. In deze film blijft Grindelwald het proberen om een oorlog te starten tussen de magische en niet-magische wereld. In dit geval zien we de schurk ook echt acties ondernemen om deze oorlog te starten – wat ook een verbetering is op de vorige film. Het verhaal van Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is nog steeds niet al te best, maar in ieder geval heeft deze film meer te zeggen dan zijn voorganger en worden de fabeldieren tenminste nog gebruikt om het verhaal verder te vertellen.

Ondanks dat deze nieuwe Wizarding World film een verbetering is op zijn voorganger, zou ik nog wel zeggen dat Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore een slechte – of in ieder geval middelmatige – film is. Opnieuw ligt dit grotendeels aan het scenario – waar auteur Rowling weer een grote bijdrage aan had. Het scenario rond belangrijke verhaallijnen uit eerdere films magertjes af. Het beste voorbeeld hiervan is het verhaal rondom Credence Barebone. In deze film neemt hij het (eindelijk) op tegen Albus Dumbledore. In de vorige film werd er regelmatig opgebouwd naar dit gevecht, waarbij Grindelwald daadwerkelijk leek te geloven dat Credence de enige was die Albus Dumbledore kon vermoorden.

Echter duurt het gevecht tussen Credence Barebone en Albus Dumbledore in deze film minder dan vijf minuten. Hierdoor komt de strijd teleurstellend en als een anticlimax over – vooral doordat dit gevecht zoveel opbouw vooraf had gekregen. Een ander voorbeeld van een belangrijke verhaallijn uit de eerdere films is de relatie tussen Gellert Grindelwald en Albus Dumbledore. Ook dit verhaal wordt magertjes verder verteld (en deels afgerond). De filmmakers vertellen ons met veel informatie hoeveel de twee personages voor elkaar betekenen. Echter laten ze dit bijna nooit met een visuele manier van verhalen vertellen zien.

De filmmakers – en dan vooral de scenarioschrijvers – hadden beter de uitdrukking “Show, don’t tell” kunnen volgen. Dit is een uitdrukking uit onder andere het scenarioschrijven die benadrukt dat de schrijver er goed aan doet om, waar mogelijk, vertelde informatie te vervangen door actie, dialogen of visuele beelden. Doordat we eigenlijk nooit te zien krijgen wat Dumbledore en Grindelwald echt voor elkaar betekenen, komt het over alsof de scenarioschrijvers en regisseur David Yates te bang waren om dit op beeld neer te zetten. Hierdoor raken ze ook de magie en chemie van de relatie tussen de twee personages kwijt.

Ondanks dat Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore een matig scenario heeft, bevat het wel een boeiender verhaal. De voorganger van deze nieuwe film bevatte een saaier en onprettiger verhaal. Deze vorige film stopte te veel de focus op expositie, waarbij in dit geval het achtergrondverhaal van de personages en gebeurtenissen werden uitgelegd. Bij Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald werd er te weinig gedaan om een losstaand eigen verhaal te vertellen. Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore verteld wel een meer losstaand verhaal.

Hierdoor is het verhaal boeiender om te volgen. De film bevat ook meer spectaculaire actiescènes. Deze actiescènes zijn dan niet allemaal even goed op beeld gezet door cinematograaf George Richmond, maar ze zijn wel vermakelijker en epischer om te aanschouwen. Richmond lijkt tijdens de actiescènes vooral moeite te hebben om de focus op de personages te houden in zijn cameraopnames. Hierbij helpt het ook niet dat filmmonteur Mark Day basisfouten maakt in zijn montage. Doordat Day zo snel de beelden in een actiescène elkaar laat opvolgen, is het regelmatig moeilijk te volgen wie waar staat en welke actie onderneemt.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore bevat verder drie aspecten die ik goed tot uitstekend zou noemen. Het eerste aspect is de muziek van componist James Newton Howard. Zijn score blijft een wonderlijke en magische toevoeging aan de Fantastic Beasts films en Wizarding World franchise. Het tweede aspect zijn de visuele effecten en computer gegenereerde beelden uit de film. De visuele effecten en computer gegenereerde beelden zien er goed en geloofwaardig uit – ook al zijn de karakterontwerpen van enkele fabeldieren wel iets te simplistisch gevisualiseerd.

Het derde aspect is het acteerwerk van de cast – wat zoals gewoonlijk weer redelijk goed is. Ditmaal stelen vooral Jude Law en Mads Mikkelsen de show. Vooral Mikkelsen weet indruk achter te laten als Grindelwald. Dit was voor het eerst dat ik Grindelwald als een echt gevaar zag. Mikkelsen brengt net zoals Farrell en Depp zijn eigen interpretatie naar het karakter van het personage. Dit in combinatie met zijn acteerwerk zorgt er uiteindelijk voor dat hij de beste en gevaarlijkste versie van Grindelwald weet neer te zetten.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is een verbetering op zijn voorganger. Deze derde Fantastic Beasts film is nog steeds niet heel best te noemen, maar gelukkig is de film wel beter dan Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald. De positieve aspecten van de film liggen onder andere bij het acteerwerk van de cast, waarbij vooral Jude Law en Mads Mikkelsen de show weten te stellen. Mikkelsen brengt zijn interpretatie van Grindelwald op een indrukwekkende manier tot leven. Ook de gecomponeerde muziek van James Newton Howard is niet anders dan magisch te noemen. De visuele effecten en computer gegenereerde beelden zien er ook top uit.

Daarnaast is het ook fijn om te zien dat de scenarioschrijvers en regisseur David Yates weer meer gebruik hebben gemaakt van de magische en fantastische fabeldieren in deze nieuwe film. Het grootste probleem van de film ligt bij het scenario van J. K. Rowling en Steve Kloves. Beide scenaristen weten de opgezette verhaallijnen uit eerdere films geen goed uitgewerkt einde te geven. Daarnaast maken de scenaristen opnieuw gebruik van veel expositie en vertellen ze hun verhaal te weinig op een visuele manier. In plaats daarvan laten ze personages in lange en saaie monologen vertellen over de vervelende gebeurtenissen uit het verleden.

Naast het scenario zijn het camerawerk van George Richmond en het montagewerk van Mark Day ook twee slechte aspecten aan de film. Deze twee technische aspecten komen het minst tot zijn recht in de actiescènes. De actiescènes zelf zijn een verbetering op Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald, maar hadden beter op beeld gezet kunnen worden. Zo weet Richmond met zijn camerawerk geen duidelijke focus, tijdens de actie, op beeld te zetten. Daarnaast monteert Day de beelden te snel achter elkaar, waardoor het publiek het overzicht van het gevecht of de actiescène kwijt kan raken.

Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is dan wel een verbetering op zijn voorganger, maar echt dicht bij het eerste deel uit de filmreeks komt het niet. Daarom is het maar te hopen dat er nog tenminste een vierde deel komt dat het verhaal van deze wereld beter kan beëindigen. Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore is nu te koop op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray, DVD en Steelbook. Daarnaast is de film ook nu te streamen op HBO Max in Nederland.