Fantastic Mr. Fox (2009) – Film Recensie

Fantastic Mr. Fox is een stop-motion animatiefilm uit 2009. De film is gebaseerd op het kinderboek De fantastische meneer Vos van Roald Dahl. De film is geregisseerd door Wes Anderson. Fantastic Mr. Fox was de eerste animatiefilm die Wes Anderson regisseerde. Daarnaast was dit ook nog de eerste stop-motion animatiefilm die werd gedistribueerd door 20th Century Fox. De film kreeg bij de 82ste Oscaruitreiking twee Oscarnominaties. De twee Oscarnominaties waren voor Beste Animatiefilm en voor Beste Filmmuziek.

Fantastic Mr. Fox is vanaf nu te zien op MUBI in Nederland. Mijn dank aan MUBI voor de samenwerking.

FilmFantastic Mr. Fox (2009)
RegisseurWes Anderson
ScenarioschrijversNoah Baumbach & Wes Anderson
CastGeorge Clooney, Meryl Streep, Bill Murray, Owen Wilson & Jason Schwartzman
Distributeur 20th Century Fox Home Entertainment
LandenEngeland & Verenigde Staten van Amerika
GenresAnimatie, Avontuur & Komedie
Blu-ray Bol.com
DvdBol.com
VOD-DienstMUBI Nederland
Rating★★★★☆

Synopsis Fantastic Mr. Fox

Fantastic Mr. Fox was kritisch gezien Wes Andersons meest succesvolle film in een lange tijd. Zijn voorgaande films – The Life Aquatic with Steve Zissou en The Darjeeling Limited – werden gemengd ontvangen door critici. Fantastic Mr. Fox kreeg van critici een sterke score op zowel Rotten Tomatoes en MetaCritic. Maar ook het publiek genoot van de film, want op IMDB heeft de film ook een zeer positieve beoordeling.

De film vertelt het verhaal van ex-kippendief Mr. Fox die zich met zijn familie vestigt in een prachtige boom. Deze boom staat toevallig recht tegenover drie enorme kippenboerderijen van wrede eigenaars. Mr. Fox kan het stelen echter niet achter zich laten en besluit een meesterplan op te zetten om deze kippenboerderijen te gaan beroven. De film is gebaseerd op het boek van Roald Dahl, maar de complete derde akte van de film werd er door Wes Anderson bij verzonnen. Ook het personage Kristofferson is een creatie van Anderson zelf.

De Visuele Stijl van Wes Anderson

Als kind was ik dol op het kinderboek De fantastische meneer Vos. Ik heb het boek zelf nooit gelezen, maar ik heb het wel vaak voorgelezen gekregen als klein jochie. Ik heb Fantastic Mr. Fox al eenmaal eerder gezien. Ik kan me nog herinneren dat ik als tiener niet erg onder de indruk van de film was. Op die leeftijd had ik waarschijnlijk andere verwachtingen van films. Niet zo lang geleden bekeek ik Fantastic Mr. Fox opnieuw en mijn kijk op deze film is volledig verandert. Fantastic Mr. Fox is (zonder enige twijfel) dé meest stijlvolle feel-good animatiefilm aller tijden. Wes Anderson staat bekend om zijn visuele stijl als regisseur en op dit vlak stelt hij inderdaad nooit teleur.

Fantastic Mr. Fox is dus een prachtige animatie-film, maar dat is niet het enige wat deze geweldige film te bieden heeft. Het stemmenwerk uit deze film is misschien wel het beste stemmenwerk voor een animatie-film ooit. Als kijker zul je namelijk de stemmen van deze sterrencast niet herkennen. Je zult de personages van Fantastic Mr. Fox alleen kennen als de personages uit de film. Het stemmenwerk dat de cast levert is zo iconisch dat je de stemmen van de wereldberoemde cast zelf niet zult herkennen. Dit gebeurde mij zelf ook. Ik had echt geen flauw idee dat de stem van Mr. Fox in was gesproken door George Clooney en dat de stem van Mrs. Fox was in gesproken door Meryl Streep. Toch is het Wally Wolodarsky als de buidelrat Kylie die het sterkst is in het leveren van stemmenwerk.

Het is uiterst bijzonder te noemen als een bijpersonage unieker aanvoelt dan het hoofdpersonage zelf. Dit is grotendeels te danken aan het geweldige stemmenwerk van Wally Wolodarsky. Toch kan er met volledige zekerheid gezegd worden dat de gehele cast legendarisch is met het stemmenwerk dat ze hebben geleverd. Ook Willem Dafoe, Bill Murray en Wes Anderson zijn enorm sterk in hun stemmenwerk.

Fantastic Mr. Fox 2009
Bron: 20th Century Fox Home Entertainment & Fanart.tv

Thematiek in Fantastic Mr. Fox

De eerlijkheid van het verhaal is oprecht adembenemend. De film neemt de tijd om de tekortkomingen van het hoofdpersonage duidelijk te belichten. Dit is zeer ongewoon. In veel films (en ja, ook in animatiefilms) worden de hoofdpersonages eerder geportretteerd als helden die eerder altijd goed of altijd fout zitten.

Films nemen niet altijd de kans om een hoofdpersonage menselijk en niet zwart-wit weer te geven. Fantastic Mr. Fox doet dit wel en wordt hierdoor als film ongelofelijk bijzonder. Het is mooi dat deze film ook gericht is op kinderen, want hierdoor geef je ook een mooie boodschap mee aan de jonge kijkers. Namelijk de boodschap dat je niet altijd de beste hoeft te zijn, om je geliefd te voelen. Beide Mr. Fox en Ash leren dit in de film. Met als gevolg dat de boodschap aan beide oude en jonge kijkers wordt meegegeven. Voor veel mensen zijn animatiefilms alleen bedoeld voor kinderen, maar Wes Anderson laat met zijn film zien dat de thema’s in animatiefilms ook universeel kunnen zijn.

Deze film is ook nog eens erg humoristisch. Hierdoor zullen mensen van alle leeftijden kunnen genieten van Fantastic Mr. Fox. Toch krijgt deze film niet de perfecte 5-sterren score van mij. Dit heeft voornamelijk met het verloop van het verhaal te maken. Naar mijn mening zwakt de film tijdens zijn tweede akte wat af en pakt het de draad van het verhaal pas echt weer sterk op in zijn derde akte. Hierdoor voelt de tweede akte wat minder sterk aan dan het begin en het einde van de film. Dit komt voornamelijk doordat er een beetje teveel gebeurt in het midden van de film. Hiermee probeer ik niet te zeggen dat de tweede akte van de film niet goed is. Het is naar mijn mening wel wat minder sterk op kwalitatief niveau. Vooral als je het vergelijkt met de krachtige eerste en laatste aktes.

Fantastic Mr. Fox 2009

Nu ik eindelijk Fantastic Mr. Fox opnieuw heb bekeken, kan ik met volledige zekerheid zeggen dat ik als tiener een minder verfijnde filmsmaak had. Dit is namelijk één van de beste en mooiste animatiefilms aller tijden. Het is een animatiefilm die geschikt is voor zowel jong en oud. Het is net zo prachtig en uniek als het boek waar het op gebaseerd is. Het geweldige stemmenwerk en de adembenemende animatietechnieken zorgen er echter voor dat het verhaal nog beter wordt. Desondanks alle positieve punten ben ik toch van mening dat de tweede akte beter uitgewerkt had kunnen worden in zowel het scenario als de film zelf.

Bekijk hier de officiële trailer van Fantastic Mr. Fox (2009).