Far Cry Primal – Game Recensie

Eerder dit jaar verscheen er op sebkijk! een allereerste Game Recensie. Dit was van de allereerste Episode van de opkomende game Elea. Echter was deze recensie niet door mijzelf geschreven, maar door een andere redacteur. Nu ik de smaak van gamen weer te pakken heb, leek het me erg leuk om mezelf te bewegen op nieuw territorium en een recensie van een game te schrijven die ik momenteel net heb afgespeeld. Dit is de game ”Far Cry Primal”. Vandaag neem ik jullie mee op een reize vol ervaringen van deze game.

Beschrijving

Far Cry Primal speelt zich 10.000 jaar v.Chr. af. We bevinden zich in de steentijd en spelen als de jager Takkar, die terecht komt in een voorheen met ijs bedekte vallei, genaamd OrosFar Cry Primal is ontworpen door Ubisoft Montreal en is een action-adventure-computerspel. Eind februari 2016 verscheen de game voor op de Playstation 4 en Xbox One. Een maand daarna verscheen de Windows-versie.

Ik kan me nog vaag herinneren dat ik reclames voor bij had zien komen van eerdere Far Cry-games. Het pakte echter nooit mijn interesse. Zelfs toen ik de spectaculaire reveal-trailer zag van Far Cry Primal, was ik nog steeds niet overgehaald. Dit veranderde allemaal erg snel toen ik besloot Far Cry 4 te kopen, omdat ik dit een keer bij mijn vrienden had gespeeld. Toen ik het bij mijn vrienden speelde had ik enorm veel plezier ermee namelijk. Het wegrennen voor neushoorns vond ik geweldig. De controles waren wel erg wennen nog. Na het meemaken van deze geweldige eerste game-ervaring met de Far Cry-franchise, had ik dus besloten Far Cry 4 te kopen. En wat vond en vind ik dat toch een geweldige game. De gameplay, de missies, het verhaal en het wegrennen voor wilde dieren. Het trok en trekt me allemaal aan. Na al lang Far Cry 4 afgespeeld te hebben en terwijl ik opzoek was naar een nieuwe game, kwam ik Far Cry Primal online tegen. Ik was direct enthousiast, want ik had zoveel plezier met de vorige Far Cry-game. Nu had ik Far Cry Primal al sinds kerst 2017 in mijn kast zitten, toch ben ik er pas in mei 2018 mee begonnen daadwerkelijk. Dit kwam doordat ik eerst mijn eerdere gekochte (LEGO-)games wilde spelen. Plus daarna moest ik gewoon Far Cry 4 nog een keer spelen, omdat het een van mijn favoriete spellen is. Maar dit is allemaal interessant en leuk om te vertellen, maar jullie komen natuurlijk voor de recensie. Dus laten we daar nu ook mee verder gaan dan!

Ik heb het gevoel dat veel mensen me hoogstwaarschijnlijk voor gek zullen verklaren als ik dit zegens, maar ik heb meer genoten van Far Cry Primal dan Far Cry 4. Dit komt voornamelijk doordat ik de setting van Primal veel interessanter vind, dan die van Far Cry 4. Primal speelt zich namelijk af in de steentijd en deze setting zorgt voor unieke en originele missies, personages, side-quests en verhaallijnen. Zo heb ik erg genoten van de design van de game. Alles zag er, net zoals Far Cry 4, beeldschoon uit. Ook zagen de personages die in verhaallijnen en missies voorkomen er uniek uit. Ieder personage had zo zijn eigen kostuum, die past bij het karakter van de personages. Ik heb vooral genoten van Tensay de sjamaan. Zijn pak, met een wolvenkop over zijn hoofd, vond ik vooral erg interessant. Tensay vertelt namelijk op een moment in het spel, dat hij ooit gevangen was genomen door de Izila (een van de vijandgroepen), maar ontsnapte. Het wolvenkop kan staan voor het feit dat hij net zoals wolven, nu aan het jagen is om zijn vijanden te vinden en te vernietigen. Daarnaast zijn wolven roedeldieren en dat is Tensay zeker ook, sinds hij actief helpt bij het genezen van andere Wenja (soortgenoten van Takkar; oftewel de speler).

Echter waren niet alle personages uit de game bepaald fascinerend. Zo vond ik het personage Urki lichtelijk irriterend. Dat komt doordat zijn missies vooral gebaseerd zijn op humoristische uitingen. Het voegt weinig toe aan het verhaal en het is pittig wreed om Urki steeds opnieuw bijna dood te zien gaan. Ja, dit behoort tot de missies van Urki. Want bij deze missies ben je namelijk aan het testen wat mogelijk is voor de mens en elke keer kom je erachter dat de dingen die Urki voorstelt niet echt mogelijk zijn, omdat hij elke keer zowat sterft. Toch is hij bij de volgende missie er weer vrolijk bij. Ik had het idee dat er niet echt bepaald een goed doordacht idee was bij dit personage en zijn missies. Het voelt meer alsof de makers zijn gegaan voor opvulling, zodat je toch nog wat langer bezig bent met het spel. Terwijl ik veel liever mijn tijd in dit spel gebruik om daadwerkelijk nuttige missies en verhaallijnen te spelen.

Een groot pluspunt van dit spel vind ik de trofeeën die je kunt behalen door bepaalde missies te voltooien of bepaalde acties uit te voeren. Deze trofeeën zijn een stuk makkelijker om te behalen dan bij Far Cry 4. Of in ieder geval, naar mijn ervaring. Hierbij moet ik wel melden dat ik toen nog niet echt op zoek was naar hoe ik deze trofeeën kon behalen, maar nu ik dat wel heb gedaan bij Far Cry Primal, brengt het extra veel plezier en vreugde op. Zoals altijd zijn er bepaalde trofeeën die missie-gebonden zijn, maar ook zijn er zo trofeeën die gebonden zijn aan het voltooien van bepaalde acties. Zo kun je een trofee halen door 25 vijanden met gas aan te vallen. Dit zorgt voor hilarische momenten in het spel, waarbij je wanhopig al je gas zit op te maken, om maar die trofee in handen te krijgen. Good times. Good times.

Helaas bestaat dit spel niet alleen aan Good times. Dit wil niet zeggen dat het spel ook uit Bad times bestaat. Ik zou eerder zeggen dat het spel ook uit Repetitive Boring times bestaat. Net zoals bij Far Cry 4, begint bij Far Cry Primal rond de 20-uur mark iets op te vallen. Na ongeveer 20 uur aan het spel gespeeld te hebben, begint namelijk op te vallen dat het spel redelijk in herhaling begint te vallen. Zo worden missies redelijk repetitief, want alles wat origineel is om in Far Cry Primal te doen heb je dan al meegemaakt. Je wordt gevangengenomen. Je ontsnapt. Je neemt wraak en verslaat een eindbaas. Je gaat achter een dier aan en verslaat het dier. Etc. etc. Het zorgt niet voor complete verveling echter, want de wereld van Far Cry Primal is uniek en groot. Er is veel te doen, dus als je van een bepaalde soort missie al genoeg hebt gezien, kun je de wereld nog verkennen voor andere soort missies.

Uiteindelijk is Far Cry Primal zeker geen slecht deel in de Far Cry-franchise. Het bracht iets nieuws, unieks en origineels tot de franchise. Iets wat ik vaker graag zou willen zien in grote franchises. Ik heb van dit spel meer genoten dan het vorige deel, ook al vond ik dat deel ook heel erg tof. Mijn problemen met dit spel zijn voornamelijk de repetiviteit en het personage Urki. Gelukkig zijn er in dit spel genoeg missies en plekken om te verkennen dat je je nooit echt heel erg verveelt bij de repetiviteit en Urki‘s personage neemt niet heel veel tijd in beslag, dus ook daar is mee te leven. Zou ik Far Cry Primal aanraden? Jazeker! Het is spel met een fascinerende wereld, gameplay, personages en missies. En natuurlijk ook mooie te behalen trofeeën; voor de die-hard spelers.

Prehistorisch Plezier
  • Controls
  • Gameplay
  • Graphics
  • Missies, Side-Quests & Trofeeën
  • Plezier
  • Verhaallijnen
4.1

Far Cry Primal komt zeker weten op mijn lijst te staan van favoriete games. Dit komt doordat ik de setting erg fascinerend vind. Deze setting, van de steentijd, zorgt namelijk voor unieke gameplay. Helaas is dit spel niet volledig uniek. Zo valt, na het spel een tijdje te spelen, op dat het spel redelijk repetitief is. Gelukkig is de wereld groot genoeg, dat er altijd wel iets te verkennen valt!

Sebastiaan is de eigenaar en oprichter van sebkijk! - De Gids voor Filmisch Reizen. Hij probeert zijn unieke kijk op het leven als een Gids voor Filmisch Reizen te gebruiken. De Gids voor Filmisch Reizen staat in de basis voor het idee dat (filmische) beelden meer dan alleen plaatjes zijn. Ze kunnen je helpen om mee te gaan op een reis door het leven. Hiervoor probeert Sebastiaan een Gids te maken in de vorm van een, steeds vernieuwende, website.