All I Had Was Nothingness (2025) – Filmrecensie

Documentairefilm All I Had was Nothingness is een briljant eerbetoon aan het creatieve proces dat filmmaker en journalist Claude Lanzmann doorliep bij het maken van zijn monumentale documentairefilm Shoah (1985). Regisseur Guillaume Ribot gooit je direct de diepte in van Lanzmanns creatieve proces. Hiermee speelt Ribot in op het langdurige karakter van Lanzmanns (obsessieve) missie om zijn film Shoah te maken. De film opent in Lanzmanns auto als hij de radio aanzet waarop Beethovens Symfonie nr. 5 te horen is. Volgens Houston Symphony (en andere muziektheoretici) gaat Beethovens Symfonie nr. 5 over elke zwaarbevochten overwinning die er ooit is geweest of er ooit zal zijn. De keuze om Beethovens Symfonie nr. 5 af te spelen aan het begin van de film is een duidelijk symbool voor de intense en persoonlijke creatieve strijd die Lanzmann voert om zijn film over de Holocaust te maken. Tegelijkertijd symboliseert het gebruik van Beethovens Symfonie nr. 5 ook het creatieve proces van Ribot om het verhaal van de totstandkoming van Shoah met gearchiveerd filmmateriaal goed op beeld te zetten.

Interview | Guillaume Ribot over zijn documentairefilm All I Had Was Nothingness

In 2025 is het tachtig jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog tot een einde kwam. Ter gelegenheid hiervan presenteerde de Berlinale 2025 de wereldpremière van de documentairefilm All I Had Was Nothingness. De bijzondere documentairefilm is geregisseerd door de Franse filmmaker Guillaume Ribot. Op 18 februari 2025 mocht ik Ribot interviewen. In All I Had Was Nothingness levert Ribot een eerbetoon aan de meesterlijke documentairefilm Shoah (1985) van filmmaker en journalist Claude Lanzmann. In zijn documentairefilm hoopt Ribot het audiovisuele werk dat Lanzmann leverde met Shoah uit te breiden. Daarnaast hoopt Ribot dat hij met All I Had Was Nothingness een brug kan slaan tussen zijn film en Lanzmanns Shoah, zonder met Shoah te concurreren. Voor het maken van All I Had Was Nothingness maakte Ribot gebruik van Lanzmanns eigen woorden uit zijn memoires en niet eerder vertoonde fragmenten van Lanzmanns filmmateriaal. Ribot zag Shoah voor het eerst in de jaren 1990. Hij was “stomverbaasd, totaal verbijsterd door de vertelkracht, de kracht van het woord en de kracht van het kader.” De Fransman benoemde hoe het bekijken van Shoah in de bioscoop een fysieke en uitputtende ervaring is. “Het is een intellectuele test. Je huilt niet voor Shoah, maar je beleeft een ervaring,” zei hij. Ribot is nu nog steeds onder de indruk van de narratieve kracht van de film. Hierbij heeft hij aangegeven dat de filmische kwaliteit van Shoah niet alleen te danken is aan de kracht van woorden, maar ook aan die van beelden en de bijzondere cinematografen waarmee Lanzmann mee heeft samengewerkt.

Movies that Matter Festival 2025 maakt competitieprogramma Activist Lens bekend

Het Movies that Matter Festival 2025 heeft de acht documentaires uit het competitieprogramma Activist Lens bekendgemaakt. Het competitieprogramma Activist Lens draait om impactvolle documentaires. De focus bij deze documentaires wordt gelegd op activisme. De acht documentaires tonen de vastberadenheid, moed, strijdlust en onverschrokkenheid van verschillende activisten van over de hele wereld. Op dinsdag 25 maart 2025 vindt de Activist Night plaats met de filmvertoning van Sudan, Remember Us van regisseur Hind Meddeb. De avond wordt geopend door mensenrechtenambassadeur Wim Geerts en presentator Simone Weimans. Ze gaan samen in gesprek met activist Ahmed Muzamil en regisseur Hind Meddeb. Het competitieprogramma Activist Lens wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Movies that Matter Festival 2025 maakt competitieprogramma Dutch Focus bekend

Het Movies that Matter Festival 2025 presenteert het competitieprogramma Dutch Movies Matter onder een nieuwe naam: Dutch Focus. Bij het competitieprogramma Dutch Focus staan Nederlandse films centraal. Het competitieprogramma bevat acht Nederlandse indrukwekkende films: ieder met een universeel narratief. Op maandag 24 maart 2025 wordt The Garden of Earthly Delights van regisseur Morgan Knibbe vertoont tijdens de Dutch Focus Night. Tijdens deze avond is een deel van de Filipijnse cast en crew aanwezig voor een gesprek met moderator Bahram Sadeghi. Het competitieprogramma Dutch Focus wordt mede mogelijk door VEVAM: de auteursrechtenorganisatie voor regisseurs. Op woensdag 26 maart 2025 wordt tijdens de Award Night de Dutch Focus Award en 5000 euro prijzengeld uitgereikt aan de regisseur van de winnende film.

Hot Milk (2025) – Filmrecensie

De manier waarop regisseur Rebecca Lenkiewicz haar speelfilm regiedebuut Hot Milk opent, is niet bepaald origineel te noemen. Zo opent de Britse coming-of-age dramafilm tijdens de filmbetiteling met het geneurie van het hoofdpersonage Sofia. Deze ooit originele en betekenisvolle toevoeging van een (vrouwelijke) hoofdpersonage die kwetsbaar neuriet door de filmbetiteling is ondertussen zo vaak gebruikt dat het al zijn originaliteit heeft verloren. Bij deze Britse film komt het zelfs over alsof dit filmelement puur is toegevoegd om voor een gehalte (filmische) herkenbaarheid te zorgen. Verder is geen enkele reden waarom het hoofdpersonage zit te neuriën door de filmbetiteling. Hot Milk mist dus niet alleen originaliteit, maar ook redenaties voor bepaalde regiekeuzes. Dit zijn dan ook de twee grootste zwaktepunten van de film. Ondanks dat Hot Milk een vrij voorspelbare film is, bevatte het filmverhaal wel de potentie om iets vernieuwends en bijzonders te vertellen. Deze potentie is vooral terug te vinden bij de verhaallijn van het belangrijkste bijpersonage Rose: de moeder van Sofia. Het zijn Lenkiewicz en scenarioschrijver Deborah Levy bijzonder goed gelukt om het onderwerp van onbekende (geestelijke en lichamelijke) ziektes te belichten. Hot Milk laat goed zien hoe onze onverwerkte trauma’s en opgekropte gevoelens ervoor kunnen zorgen dat we onverklaarbare lichamelijke klachten oplopen die in ruil weer zorgen voor andere mentale problemen. Ondanks dat Lenkiewicz en Levy falen om een origineel verhaal omtrent het hoofdpersonage te vertellen, weten ze een aangrijpend verhaalonderdeel neer te zetten waarin de vertolker van Rose, Fiona Shaw, ook nog een van haar allerbeste acteerprestaties levert.

Movies that Matter Festival 2025 maakt competitieprogramma Justice Frame bekend

Het Movies that Matter Festival 2025 presenteert het competitieprogramma Camera Justitia onder een nieuwe naam: Justice Frame. Het competitieprogramma Justice Frame bevat acht zorgvuldig geselecteerde films die betrekking hebben op internationale rechtvaardigheid en rechtspraak. Samen met het Asser Instituut en de Vrije Universiteit Amsterdam organiseert het Movies that Matter Festival op donderdag 27 maart 2025 de Justice Frame Day. Op de Justice Frame Day vindt een masterclass met gerenommeerd mensenrechtenadvocaat en auteur Nani Jansen Reventlow plaats.

Documentaire The Promise opent het Movies that Matter Festival 2025

Op vrijdag 21 maart zal de documentaire The Promise, in aanwezigheid van regisseur Daan Veldhuizen, het Movies that Matter Festival 2025 in Den Haag openen. De belangrijke documentaire The Promise toont met het behulp van persoonlijke verhalen en historisch onderzoek hoe de onderdrukking van het Papoease volk verbonden blijft met een grotendeels vergeten hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis. Daarnaast laat de documentaire zien hoe kolonialisme doorwerkt in het heden. De documentaire The Promise wordt dit voorjaar door filmdistributeur Cinema Delicatessen in de Nederlandse bioscopen uitgebracht.

Mama’s Geheim (2024) – Filmrecensie

Met het toenemende gebruik van kunstmatige intelligentie in de creatieve industrie is de vraag ontstaan of er nog wel hoop is voor de toekomst van kunstenaars, creatievelingen en filmmakers. De jonge filmmaker en actrice Rosalie Wegman laat met haar korte Nederlandse dramafilm Mama’s Geheim zien dat filmliefhebbers niet de hoop moeten opgeven voor de toekomstige generaties van (Nederlandse) filmmakers. Wegman bewijst dat deze toekomst nog steeds artistiek en veelbelovend kan uitpakken. De dertienjarige filmmaker begon in de zomer van 2023 met het schrijven van het filmscenario. Wegman maakte gebruik van een persoonlijke ervaring waarbij haar vader plotseling in de nacht flink ziek werd. Mama’s Geheim bevat een persoonlijk en gepassioneerd filmverhaal waarmee ze andere kinderen die soortgelijke situaties mee hebben gemaakt hoopt te helpen. Het werk dat Wegman als scenarioschrijver, producent en casting director heeft afgeleverd op zo’n jonge leeftijd is indrukwekkend. Dat Wegman ook nog de hoofdrol krachtig speelt in een filmverhaal dat gebaseerd is op haar persoonlijke en intense ervaring mag zelfs geapplaudisseerd worden. De jonge filmmaker en actrice levert op zo’n natuurlijk ogende manier een korte topfilm af dat ze overkomt als een filmisch natuurtalent. Desondanks bevat Mama’s Geheim enkele kleine problemen. Op sommige momenten klinken de dialogen wat nagesynchroniseerd. Dit kan filmtoeschouwers uit de sfeer en het momentum van de film halen. Doordat Mama’s Geheim een korte speeltijd bevat, gaat de film ook op een te rap tempo door zijn verhaal en resoluties heen. Toch ligt het probleem hier niet alleen bij de film zelf, maar ook bij het conceptuele formaat van de “korte film”.

Tilda Swinton ontvangt Gouden Erebeer op de Berlinale van 2025

Tijdens de 75ste editie van de Berlinale zal de Schotse actrice Tilda Swinton de Gouden Erebeer (internationaal ook bekend als de Honorary Golden Bear) ontvangen voor haar levenswerk. De prijs zal afgegeven worden tijdens de openingsceremonie bij de Berlinale Palast op 13 februari 2025. Festivaldirecteur Tricia Tuttle had het volgende te zeggen over de beroemde actrice: “Het werk van Tilda Swinton is adembenemend. Ze brengt zoveel menselijkheid, medeleven, intelligentie, humor en stijl in de film, en met haar werk verruimt ze onze ideeën over de wereld. Tilda is een van onze moderne filmidolen en maakt ook al lang deel uit van de Berlinale-familie. We zijn verheugd dat we haar deze Gouden Erebeer kunnen overhandigen.”

On Falling beleeft Nederlandse première op het IFFR van 2025

Het speelfilmdebuut van Laura Carreira, On Falling, is geselecteerd voor het International Film Festival Rotterdam (IFFR) van 2025. On Falling is geselecteerd in de Harbour-sectie van het internationale filmfestival. De sociaal-maatschappelijke en realistische dramafilm werd geproduceerd door het team van Ken Loach. On Falling heeft al verschillende prijzen gewonnen. Zo won de film de Silver Shell voor Beste Regie bij het Internationaal filmfestival van San Sebastián en de prijs voor Beste Debuut op het BFI London Film Festival.