The Nevers Seizoen 1A – Recensie

The Nevers seizoen 1A is een mengelmoes van positieve aspecten, negatieve aspecten, saaie momenten, opwindende momenten en (veel) uiteenlopende ideeën. Dit eerste deel van het eerste seizoen werd ook gemixt ontvangen door de critici. Dit is terug te zien in de scores van The Nevers seizoen 1A op Rotten Tomatoes (48%) en MetaCritic (57%). Serieliefhebbers en fans lijken de serie meer te kunnen waarderen. Zelf heb ik The Nevers seizoen 1A (voornamelijk) ervaren als een mengelmoes van ideeën, maar in mijn geval betekent dit niet dat ik de serie zo slecht (of zo goed) vindt als anderen. Warner Home Video en Day One MPM brachten het eerste seizoen van The Nevers op 6 oktober 2021 uit op Blu-ray en DVD. Mijn dank aan beide voor de samenwerking en het verschaffen van een recensie-exemplaar.

Sing 2 (2021) – Film Recensie

Het is bijna te gek voor woorden, maar Illumination Entertainment laat met Sing 2 zien hoe je een meesterlijk vervolg op een animatiefilm maakt. Andere grote animatiestudio’s zouden (in dit geval) moeten kijken naar Illumination Entertainment, want dit hoe je een meesterlijk vervolg, op een matige animatiefilm, maakt. Met elk individuele aspect – en ook in zijn geheel – overtreft Sing 2 zijn voorganger. Sing 2 is sinds 4 mei 2022 in Nederland te koop op 4K Ultra HD, Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Judas and the Black Messiah (2021) – Film Recensie

Judas and the Black Messiah is een intense film dat een biografisch portret schetst van de levens van Fred Hampton en William (Bill) O’Neal. Naast dat Judas and the Black Messiah een biografisch portret schetst, vertelt de film ook het verhaal van de Black Panther partij uit Illinois, Chicago. Judas and the Black Messiah laat op deze manier het volledige plaatje van activisme zien. De goede en slechte aspecten inclusief bijhorende (destructieve) consequenties. Judas and the Black Messiah werd op 22 september 2021 uitgebracht op Blu-ray en DVD door Warner Home Video en Day One MPM. Mijn dank aan beide Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Nobody (2021) – Film Recensie

Bob Odenkirk zullen de meeste serieliefhebbers kennen van de series Breaking Bad en Better Call Saul. In Nobody laat de acteur een volledig andere kant van zichzelf zien, en deze kant is honderd procent bruut! Met Nobody laat Odenkirk zien dat hij ook in staat is een echte actieheld te spelen. Nobody is een van de beste moderne actiefilms waarbij de film, ondanks enkele overeenkomsten, zich toch weet te onderscheiden met andere krachtige (moderne) actiefilms. Nobody is een film die aan iedere liefhebber van actiefilms valt aan te raden, maar betekent dit dat de film alleen goed is vanwege zijn actiescènes? Het antwoord hierop is een duidelijke: “nee”. De film werd op 3 november 2021 uitgebracht op 4K Ultra HD, Blu-ray en DVD. Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM hadden me een recensie-exemplaar opgestuurd van Nobody. Nogmaals mijn dank daarvoor.

The Shawshank Redemption (1994) – Film Recensie

Tientallen jaren na de release is The Shawshank Redemption nog steeds populair. De film staat regelmatig hoog op filmlijsten van de beste films aller tijden. Dat de film zo hoog staat op deze lijsten is meer dan begrijpelijk, want The Shawshank Redemption is ook een van de beste films aller tijden. Maar wat maakt de film zo iconisch en bijzonder? Is het alleen het acteerwerk van Tim Robbins en Morgan Freeman? Of is het juist het verhaal in combinatie met de technische aspecten van de film? Het (terechte) antwoord op deze vragen is dat al deze aspecten bijdragen aan het maken van de meesterlijke film. Op 15 september 2021 brachten Warner Home Video en Day One MPM de film uit op 4K Ultra HD Steelbook. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Dune (2021) – Film Recensie

Dune is zonder enige twijfel een van de beste films uit 2021. Als filmrecensent en filmjournalist schaam ik me ervoor dat ik deze film niet in mijn top 10 lijst van beste films uit 2021 heb gezet. De afgelopen weken heb ik Dune driemaal opnieuw bekeken. Mijn waardering voor deze epische sci-fi film is blijven stijgen. Regisseur Denis Villeneuve heeft zichzelf weten te overtreffen met deze nieuwste film van hem. Frank Herberts boek Dune is moeilijk te adapteren, waardoor het als een grote verrassing is gekomen dat Villeneuve zo goed het verhaal weet te verfilmen. Als iemand die niet bekend is met het schrijfwerk van Herbert, begreep ik toch goed het verhaal van Dune. Op deze manier bedoel ik dus dat Villeneuve het verhaal van Dune goed heeft weten te verfilmen. Mensen die nog nooit de boeken hebben gelezen over dit universum, kunnen zonder enige kennis Denis Villeneuve’s Dune kijken en niet overweldigd of in de war raken. Dat is de grootste kracht van Villeneuve geweest in zijn adaptatie van Dune. Het makkelijk volgbaar maken voor een nieuw publiek. Ik heb de boeken nog niet gelezen, maar na het zien Villeneuve’s Dune heb ik zeker interesse gekregen om dit wel te gaan doen!

Oogappels Seizoen 3 – Recensie

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik ruim 9 maanden bezig zou zijn met het kijken van Oogappels seizoen 3. Na het plezier dat ik beleefde bij de eerste twee seizoenen, had ik verwacht dat ik het derde seizoen ook snel af gekeken zou hebben. Aan de andere kant ben ik nooit een fan van bingewatchen geweest. Maar nu zijn we al bij eind maart van het jaar 2022, en dat terwijl het derde seizoen van Oogappels al uitkwam in maart 2021. Van uitstel komt afstel wordt regelmatig gezegd, maar niets blijkt minder waar te zijn. Het kostte me gewoon wat tijd om verder dan de eerste drie afleveringen van Oogappels seizoen 3 te komen. Dit heeft niet per se te maken met de kwaliteit van het derde seizoen, want dit nieuwe seizoen is opnieuw krachtig. Het heeft voor mij eerder te maken met externe factoren. Het leven is keuzes maken en prioriteiten stellen. Ik stelde het recenseren van Oogappels seizoen 3 uit, omdat mijn prioriteiten voor recensies eerder op een andere plek zaten. Genoeg excuusjes, laten we het gaan hebben over wat Oogappels seizoen 3 een geslaagd vervolg maakt op de vorige twee seizoenen. Oogappels seizoen 3 is nu te koop op DVD. Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor het verschaffen van een recensie-exemplaar.

Space Jam: A New Legacy (2021) – Film Recensie

Space Jam: A New Legacy is de zomerfilm van 2021 die me heeft weten te verrassen. Een andere zomer blockbuster als The Suicide Squad mag dan beter zijn als film, maar ik had dit ook niet anders verwacht. Mijn verwachtingen voor Space Jam: A New Legacy waren laag, maar dan ook verschrikkelijk laag. Ik ben niet bepaald een fan te noemen van de originele Space Jam uit 1996. Sterker nog – Space Jam is een slechte film die niet de chaotische aard van de Looney Tunes weet weer te geven. Space Jam: A New Legacy weet echter wel hoe ze de Looney Tunes moeten weergeven, en daarnaast vertelt de film ook nog een boeiend verhaal. Space Jam: A New Legacy volgt Lebron James die de hulp inroept van de Looney Tunes om een basketbalwedstrijd te winnen. LeBron moet samen met de Looney Tunes de basketbalwedstrijd winnen van een gestoorde A.I. die LeBron’s jonge zoon Dom heeft ontvoerd in de Warner Bros. ServerVerse.

De Dick Maas Methode (2020) – Film Recensie

De Dick Maas Methode is een documentairefilm over de chaotische carrière van de Nederlandse filmmaker Dick Maas. Deze Nederlandse filmregisseur is bekend voor het regisseren van filmklassiekers als De Lift en Flodder. Echter zijn veel mensen ook bekend met zijn nieuwere films zoals bijvoorbeeld Prooi en Moordwijven. De documentaire is geregisseerd en gemonteerd door Jeffrey de Vore. Bekende filmmakers als Martin Koolhoven en filmjournalisten als René Mioch praten over de carrière en het werk van Dick Maas. Echter krijgt de Nederlandse filmmaker ook zelf de kans om te praten over zijn eigen films. Want wie is de man achter Flodder, Amsterdamned en De Lift nu echt? En lukt het de documentaire om het verhaal van Dick Maas aan het grote publiek te vertellen op een luchtige, maar intrigerende manier? De Dick Maas Methode gaat op 25 februari 2022 in première op Film1. Dit zal gebeuren tijdens de speciale filmavond die in het teken staat van Dick Maas. Zelf kreeg ik de mogelijkheid al eerder om de film op DVD te bekijken. Mijn dank aan WW Entertainment voor de mogelijkheid tot een samenwerking en het versturen van een recensie-exemplaar.