Kijktips | Movies That Matter Festival 2022

Op 6 april start het Movies that Matter Festival van 2022. Het Movies that Matter Festival 2022 zet zich opnieuw in voor mensenrechten. Het festival gaat zoals gewoonlijk film inzetten voor het stimuleren van de dialoog over een rechtvaardige wereld en de motivering tot inzet voor mensenrechten. Het publiek heeft de mogelijkheid om het filmfestival fysiek te bezoeken op verschillende plaatsen in Den Haag. Ook is een selectie van festivalfilms te zien op de volgende satellietlocaties: Alkmaar (Filmhuis Alkmaar), Amersfoort (De Lieve Vrouw), Breda (Chassé Theater), Leeuwarden (Pathé) en Utrecht (Louis Hartlooper Complex). Maar wat ga je kijken bij zo’n groots filmfestival? Met mijn kijktips wil ik jullie helpen met het uitkiezen van de beste films om te bekijken op het Movies that Matter Film Festival 2022.

Freaks Out (2021) – Film Recensie

De 51ste editie van het International Film Festival Rotterdam is al enkele dagen bezig. Freaks Out is een van de films die dit jaar te zien is op het IFFR (ook wel bekend dus als het International Film Festival Rotterdam). De Italiaanse historische fantasie dramafilm laat zien dat je fantasie-elementen kan toevoegen in een film over de Tweede Wereldoorlog. Dat doet Freaks Out op een manier dat filmliefhebbers zal doen denken aan Guillermo del Toro’s film Pan’s Labyrinth. Ondanks deze vergelijking onderscheidt Freaks Out zich door meer de focus te leggen op fantasierijke elementen. Dit betekent niet dat Freaks Out een slechte film is. Het tegenovergestelde kan zelfs over de Italiaanse film gezegd worden. Maar wat maakt deze film krachtig? Lees dat in mijn film recensie van Freaks Out.

Kijktips | International Film Festival Rotterdam 2022

Morgen is het eindelijk zover, want dan begint het de 51ste editie van het IFFR. Het International Film Festival Rotterdam 2022 betreft niet langer een volledig festivalprogramma in de Rotterdamse filmzalen. In plaats daarvan krijgt het publiek via IFFR.com een online selectie films aangeboden om in Nederland te bekijken. Ook is er een online aanbod IFFR Talks wereldwijd beschikbaar. Na 50 edities blijft het International Film Festival Rotterdam de hedendaagse vorm van cinema ondersteunen. Vandaag wil ik een groot aantal kijktips geven voor het International Film Festival Rotterdam 2022.

Dragon Girl (2020) – Film Recensie

Wat krijg je als je een familiefilm serieuze thema’s laat bespreken, en daar tegelijkertijd een mystisch wezen aan toevoegt? De Noorse familiefilm Dragon Girl uiteraard! Dragon Girl heeft een mooie boodschap over het verlangen naar, en het behoren tot, een familie. Daarnaast bespreekt de film hoe Europeanen omgaan met immigranten. Als het ware haalt Dragon Girl inspiratie uit films als E.T. the Extra-Terrestrial en Free Willy, maar voegt daar dan een actueel probleem aan toe. Ik zag Dragon Girl afgelopen oktober op de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival. Katarina Launings Dragon Girl werd een van mijn persoonlijke favorieten van deze editie van het festival. Daarnaast beschouw ik het ook als een van de beste moderne familiefilms uit de hele wereld, en als een van de beste films van de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival.

Nederlands Silent Film Festival 2022 | Filmfestival Preview

Met de start van het nieuwe jaar kunnen we ook weer leuke filmfestivals verwachten. Een van de eerste is het Nederlands Silent Film Festival (ook wel bekend als het NSFF). Het Nederlands Silent Film Festival is het grootste filmfestival van Nederland voor de stille film. Het filmfestival vindt jaarlijks in januari plaats in Parktheater Eindhoven en Pand P. Daarnaast zet het Nederlands Silent Film Festival zich door het jaar heen, in om dit filmisch erfgoed toegankelijk te maken van filmvertoningen, lezingen, leerzame projecten en workshops. Het filmfestival wil namelijk de creativiteit en vernieuwing van de allereerste films vieren. Net als vorig jaar kun je ook dit jaar het Nederlands Silent film Festival online bijwonen. Van 13 januari 2022 tot en met 16 januari 2022 livestreamt het filmfestival iedere avond een programma. Wil je meer te weten komen over het programma van dit jaar? Of wil je lezen wat de missie van het Nederlands Silent Film Festival is? Lees dan snel dit artikel verder!

Buckley’s Chance (2021) – Film Recensie

Buckley’s Chance is een Australisch en Canadese internationale coproductie film uit 2021. De film is geregisseerd door Tim Brown. Daarnaast schreef hij samen met Willem Wennekers het verhaal. De cast van de film bestaat uit Bill Nighy, Victoria Hill, Martin Sacks, Milan Burch, Julia Billington, Ben Wood, Kelton Pell en Anthony Gooley. Buckley’s Chance kreeg gemengde kritieken, evenals Nighy’s Australische accent, en de New Yorkse accenten gebruikt door Hill en Burch. Zelf zag ik Buckley’s Chance afgelopen oktober op de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival. De film zou uitgroeien tot een van mijn persoonlijke favorieten van deze editie van het festival, en in mijn film recensie wil ik uitleggen waarom dit het geval is.

Frankenstein Filmconcert (2018) – Recensie

Dit jaar is het alweer 90 jaar geleden dat de film Frankenstein uitkwam. Om deze reden heb ik mijn recensie van het Frankenstein Filmconcert een update gegeven. In 2018 bezocht ik het Imagine Film Festival in Amsterdam. Zo bezocht ik films als Tower. A Bright Day en Junk Head. Daarnaast ging ik ook naar een Masterclass van Dan Hassler-Forest over het belang van representatie in film. Ook bezocht ik een van de wonderbaarlijkste en spectaculairste filmvoorstellingen die ik tot nu toe heb meegemaakt. Hierbij heb ik het over een live filmconcert van de Frankenstein film uit 1931. Vandaag recenseer ik het Frankenstein Filmconcert uit 2018.

Vinski and the Invisibility Powder (2021) – Film Recensie

Na een korte pauze ga ik nu weer verder met het recenseren van de films die ik zag op de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival. Vandaag bespreek ik de Finse film Vinksi and the Invisibility Powder. De film is geregisseerd door Juha Wuolijoki – die ook bekend is als de CEO en oprichter van Snapper Films. Vinski and the Invisibility Powder is de eerste film die ik op mijn tweede dag als jurylid van het SCHLiNGEL International Filmfestival bekeek. De film werd door iemand uit het publiek een domme en goedkope kinderfilm genoemd. Maar is dit ook daadwerkelijk het geval?

Mijn Vader is een Saucisse (2021) – Film Recensie

Nederlandstalige films lijken in 2021 een obsessie met vaders te hebben. Zo zijn er dit jaar twee Nederlandstalige films uitgekomen met het woord vader in de titel. Ik heb het uiteraard over Mijn Vader is een Vliegtuig, en Mijn Vader is een Saucisse. Die laatste film is waar ik het in deze film recensie over ga hebben. Mijn Vader is een Saucisse is een familiefilm dat geregisseerd is door Anouk Fortunier. De film was ook te zien tijdens het SCHLiNGEL International Filmfestival, maar ik keek de film bij een persvoorstelling in Amsterdam. Mijn dank aan Paradiso Filmed Entertainment dat ik de persvoorstelling mocht attenderen. Mijn Vader is een Saucisse is nu ook te zien op het leukste kinderfilmfestival van Nederland. Het filmfestival dat ik bedoel, is uiteraard Cinekid. Deze editie van het filmfestival loopt nog tot en met 31 oktober 2021. Ook draait de familiefilm nu op het Filmblik Festival. Dit filmfestival eindigt op 30 oktober 2021. De Nederlandse releasedatum van de film is 28 oktober 2021. Vanaf die datum zal de film dus ook buiten de filmfestivals te zien zijn.

Foxtrot (2017) – Film Recensie

In 2018 bezocht ik de film Foxtrot bij het Movies that Matter Filmfestival. Na de film hield journalist Derk Walters een Q&A sessie waarbij het publiek vragen kon stellen over de film. Dat het publiek met vragen zou blijven zitten, is best begrijpelijk. Zeker bij een film als Foxtrot, waarbij het verhaal niet een gewoonlijke structuur volgt. De film is geregisseerd door Samuel Maoz en de cast bestaat uit onder andere Yonaton Shiray, Lior Askenazi en Sarah Adler. De film vertelt het verhaal van een getrouwd stel dat te horen krijgt dat hun zoon in het leger is overleden. De film ondergaat dus een pijnlijk onderwerp, maar weet Foxtrot dit onderwerp wel krachtig aan te kaarten? Deze film recensie is herschreven naar de oorspronkelijke recensie van 25 maart 2018.