De Club van 5 (2021) – Film Recensie

Kun je geen genoeg krijgen van de feestdagen, en heb je een lichte voorkeur voor het Sinterklaasfeest? De Club van 5 is dan een film die je gezien moet hebben. Het is een avonturenfilm met een zomers tintje, en een groot hart voor het goedheilig man. De Club van 5 is een warm en gezellige Nederlandse familiefilm. De familiefilm heeft als focus de doelgroep 6 tot en met 12 jaar. Het verhaal gaat over een charismatische groep jeugdvrienden die een groot mysterie over Sinterklaas ontdekken. Ze besluiten samen als De Club van 5 (December) het mysterie op te gaan lossen. Nu moeten ze het opnemen tegen duistere krachten die proberen hun zoektocht te stoppen.

FilmBox Kijkgids | Januari 2022

Films worden tegenwoordig steeds minder op televisiezenders bekeken.  Dit is best begrijpelijk, want de televisiezenders gooien hun film uitzendingen vol met reclames. Met FilmBox lijkt hier een oplossing voor te gevonden zijn. Filmbox is een filmkanaal dat in Nederland films en series zonder reclame onderbrekingen vertoont. Daarnaast toont dit filmkanaal een breed aanbod van klassiekers, blockbusters uit Hollywood, en arthouse-films. Vandaag sta ik met mijn FilmBox Kijkgids stil bij enkele geweldige films die in januari 2022 te zien zullen zijn op FilmBox.

Metropolis (1927) – Film Recensie

Als tiener werd ik bij het vak Culturele & Kunstzinnige Vorming geïntroduceerd tot de film Metropolis. Deze film werd besproken tijdens de filmgeschiedenis lessen. Alle leerlingen kregen een fragment van de film te zien, maar naar mijn weten was ik de enige die erg geboeid toekeek. Voor het vak CKV moesten we een verslag maken over een kunstvorm. Ik koos (uiteraard) voor film en mijn verslag moest een top 10 lijst worden. De top 10 lijst moest bestaan uit films die we besproken hadden tijdens de filmgeschiedenis lessen. Hierbij moest je De top 10 lijst moest bestaan uit films die we besproken hadden tijdens de filmgeschiedenis lessen. Hierbij moest je de top 10 films lijst maken op orde van interesse. De film Metropolis kwam uiteindelijk bij me op nummer 1. Ik was erg onder de indruk na het zien van het fragment. Nu dat ik de film volledig heb bekeken heb ik alleen maar meer bewondering gekregen voor deze zwart-wit film uit 1927.

Buckley’s Chance (2021) – Film Recensie

Buckley’s Chance is een Australisch en Canadese internationale coproductie film uit 2021. De film is geregisseerd door Tim Brown. Daarnaast schreef hij samen met Willem Wennekers het verhaal. De cast van de film bestaat uit Bill Nighy, Victoria Hill, Martin Sacks, Milan Burch, Julia Billington, Ben Wood, Kelton Pell en Anthony Gooley. Buckley’s Chance kreeg gemengde kritieken, evenals Nighy’s Australische accent, en de New Yorkse accenten gebruikt door Hill en Burch. Zelf zag ik Buckley’s Chance afgelopen oktober op de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival. De film zou uitgroeien tot een van mijn persoonlijke favorieten van deze editie van het festival, en in mijn film recensie wil ik uitleggen waarom dit het geval is.

Berg (2021) – Film Recensie

Berg geeft voor mij nieuw leven aan het genre van de documentairefilms. Joke Olthaar weet met haar lange speelfilm debuut (mijn) interesse te wekken voor dit soort experimentele documentaire films. Berg is al sinds 18 november 2021 te zien in de Nederlandse bioscopen en op het Video on Demand platform Picl. De film is geproduceerd door SeriousFilm en speelt zich af in de bergen van Slovenië. Regisseur Joke Olthaar neemt met haar documentaire de natuur op grandioze manier op. Het verhaal van de film laat een tocht op grote hoogte zien door de ogen van drie mysterieus verbonden wandelaars. Na hun toevallige ontmoeting volgen we hen op hun persoonlijke odyssee. Echter lijkt het bij het eindresultaat meer te gaan om de ervaring van de kijker in relatie tot de opgenomen spectaculaire natuurbeelden.

Frankenstein Filmconcert (2018) – Recensie

Dit jaar is het alweer 90 jaar geleden dat de film Frankenstein uitkwam. Om deze reden heb ik mijn recensie van het Frankenstein Filmconcert een update gegeven. In 2018 bezocht ik het Imagine Film Festival in Amsterdam. Zo bezocht ik films als Tower. A Bright Day en Junk Head. Daarnaast ging ik ook naar een Masterclass van Dan Hassler-Forest over het belang van representatie in film. Ook bezocht ik een van de wonderbaarlijkste en spectaculairste filmvoorstellingen die ik tot nu toe heb meegemaakt. Hierbij heb ik het over een live filmconcert van de Frankenstein film uit 1931. Vandaag recenseer ik het Frankenstein Filmconcert uit 2018.

The Valentine Killer (2021) – Film Recensie

Als kind kreeg filmliefhebber en filmregisseur Mike van Doorn de digitale fotocamera van zijn ouders om mee te filmen. Met deze camera kon hij iedere keer vijftig seconden opnames maken. Hij besloot samen met vrienden en klasgenoten een drie kwartier durende film te maken over een seriemoordenaar genaamd The Valentine Killer. Deze film maakte hij in 2004, en ruim 17 jaar later was de reboot van de film te zien op het witte doek voor de cast, crew en hun familieleden en vrienden. Regisseur Mike van Doorn heeft contact met me opgenomen en de vraag gesteld of ik de film kon recenseren. Daar heb ik met enthousiasme op gereageerd, en daarom sta ik vandaag stil bij zijn reboot van The Valentine Killer.

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) – Film Recensie

Het jaar is 1920 wanneer de Duitse film Das Cabinet des Dr. Caligari internationaal uitkomt in de bioscopen. Toen werd deze film met veel lof door critici ontvangen. Nu nog steeds bespreken recensenten en journalisten de impact van Das Cabinet. De film vertelt het verhaal van een gestoorde hypnotiseur die een somnambule, een slaapwandelaar, gebruikt om moorden te plegen. Das Cabinet des Dr. Caligari wordt terecht gezien als een klassieker. Veel recensenten spreken over de invloed die deze Duitse film heeft gehad op meerdere filmgenres. Zo noemde filmrecensent Danny Peary Das Cabinet des Dr. Caligari de eerste cultfilm en de voorloper op het art house filmgenre. De bekende (overleden) filmcriticus Roger Ebert vond dit de eerste echte horrorfilm. Maar hoe kan een Duitse stille film uit 1920 zoveel invloed hebben gehad op het begin van meerdere grote filmgenres?

Mortal Kombat Legends: Battle of the Realms (2021) – Film Recensie

Is animatiefilm Mortal Kombat Legends: Battle of the Realms een waardige opvolger van Mortal Kombat: Scorpion’s Revenge? Een paar weken geleden recenseerde ik het eerste deel van de geanimeerde Mortal Kombat Legends films. Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge is een geweldige animatiefilm die laat zien dat het mogelijk is om een game goed te verfilmen. De film weet de juiste balans te vinden tussen het vertellen van een aangrijpend verhaal, en het leveren van brute actiescènes. Daarnaast is het de filmmakers ook gelukt om de wereld van Mortal Kombat goed te verfilmen. Ongeveer een jaar na de release van Scorpion’s Revenge, kwam het vervolg Mortal Kombat Legends: Battle of the Realms uit. Is het de cast en crew opnieuw gelukt om de visie van de games naar film te adapteren? Vandaag sta ik stil bij het tweede deel van de Mortal Kombat Legends (animatie) filmreeks.