Teddy’s Kerstfeest (2022) – Film Recensie

Teddy’s Kerstfeest is een warme en mooie kerstfilm die geschikt is voor het hele gezin. De Noorse animatie en familiefilm lijkt geïnspireerd te zijn door Pixars Toy Story filmreeks. Zo komen er in Teddy’s Kerstfeest ook pratende knuffelbeestjes en speelgoedfiguren voor. Regisseur Andrea Eckerbom pakt haar inspiratie slim aan door het filmverhaal plaats te laten vinden in Noorwegen rond kerst. Eckerbom slaagt erin verschillende subgenres, thema’s en ideeën te mengen. Zo worden Europeaanse (en dan vooral Noorse) kersttradities ook mooi in beeld gebracht. Van de verschijning van een grootse kerstmarkt tot het koken van rijstpap met een enkele amandel. De persoon die deze enkele amandel vindt, krijgt een beloning in de vorm van snoepgoed. De Kerstman zelf ziet er in Teddy’s Kerstfeest ook meer Europeaans dan Amerikaans uit. Zijn uiterlijk lijkt meer een mix te zijn van Europeaanse sprookjesverhalen rondom kabouters en kerstverhalen. Hij heeft een bolle neus en draagt een rode muts. In tegenstelling tot de Amerikaanse variant van de volledig rood geklede Kerstman, draagt de Kerstman in Teddy’s Kerstfeest een kostuum dat een inspiratie haalt uit kleding van kabouters, mijnwerkers en constructiewerkers. Teddy’s Kerstfeest is een geschikte film om te gaan kijken in de Nederlandse bioscopen deze feestdagen. De film bevat namelijk een mooie kerstsfeer. Zo neemt Teddy’s Kerstfeest het filmpubliek mee naar een ander land waar de magie van sneeuw tijdens de feestdagen nog altijd aanwezig is. Ondanks dat de temperaturen in dat land een flink stuk kouder zullen zijn dan in Nederland, bevat Teddy’s Kerstfeest warme kerstgedachten en thema’s die inspelen op samenhorigheid als familie en het belang van identiteitsvorming als (jong) kind.

The Man Who Sold His Skin is nu te streamen op Sooner in Nederland

The Man Who Sold His Skin is een Tunesische dramafilm uit 2020. De film is geregisseerd door Kaouther Ben Hania. Vandaag tip ik de film The Man Who Sold His Skin en streamingdienst Sooner waar de film nu te zien is. The Man Who Sold His Skin werd genomineerd voor Beste Buitenlandse Film bij de Academy Awards in 2021. De film was daarnaast de openingsfilm van het Movies that Matter Festival van 2021.

When F***ing Spring is in the Air is vanaf 29 februari 2024 te zien in Nederland

Dramafilm When F***ing Spring is in the Air wordt op 29 februari 2024 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht door Amstelfilm. De film is een productie van OAK Motion Pictures. De film is een coproductie van BNNVARA, The Y-House Films uit Belgïe en Heimathafen film uit Duitsland. When F***ing Spring is in the Air werd gemaakt met steun van het Nederlands Filmfonds, CoBO, de Belgische Tax Shelter, MOIN FilmFund Hamburg en Creative Europe MEDIA. When F***ing Spring is in the Air is geregisseerd door filmmaker en Gouden Kalf winnaar Danyael Sugawara.

Asteroid City (2023) — Film Recensie

Met Asteroid City laat regisseur Wes Anderson de kunst van de ervaringsfilm zien. Een absurdistisch – en regelmatig onlogisch – verhaal zet goed de toon voor Andersons speelfilm neer. De filmmaker benadrukt dat het doel van creativiteit is om te voelen – niet om het te begrijpen of overanalyseren. Anderson gaat nog een stapje verder door indirect te zeggen dat het doel van creatievelingen is om hun verhaal zelfs te vertellen als ze het niet begrijpen. “Don’t try to understand it. Feel it,” zegt een van de bijpersonages in Christopher Nolans film Tenet. Hiermee lijkt de regisseur duidelijk in te spelen op de verwarring die filmtoeschouwers kunnen ervaren tijdens het kijken van de film. Andersons nieuwste speelfilm Asteroid City behoort – net zoals Tenet – tot het rijtje films die je beter kunt proberen te ervaren dan te begrijpen. Anderson speelt net zoals Nolan sterk in op het subgenre van de ervaringsfilm. Waar Nolan dit vooral deed op een audiovisueel gebied, pakt Anderson dit anders aan. In Asteroid City wordt het belang van de ervaringsfilm op zowel een audiovisueel als narratief gebied belicht. Op de voorgrond lijkt Asteroid City een absurdistische tragikomedie met veel glorieuze en humoristische onzin te zijn. Toch vertelt de film meer dan in eerste instantie overkomt. In zijn film laat Anderson zien dat creativiteit verbonden is aan sterfelijkheid. Niemand is onsterfelijk, maar de verhalen die we vertellen en onthouden, blijven bestaan. De regisseur gaat naar het basisdoel van alle creaties: het vertellen van verhalen. Anderson benadrukt hierbij dat het belangrijker is om een verhaal te kunnen voelen, dan te begrijpen. Asteroid City laat daarmee dualiteit van creativiteit zien, want om creatief te zijn moet je zowel beschikken over verbeeldingskracht als kritisch, reflecterend en analytisch vermogen. Creatief zijn is net zo lastig als het leven zelf. De regisseur lijkt dit te belichten door op meerdere aspecten te willen inspelen op thema’s rondom levenservaring(-en). In Asteroid City wordt richting het einde van de film meerdere malen gezegd: “You can’t wake up, if you don’t fall asleep.” Dit metafoor staat – naar mijn gevoel – voor het idee dat je gebeurtenissen in je leven eerst zal moeten voelen of ervaren. Op een later moment zul je pas begrijpen wat deze levenservaringen en gebeurtenissen voor je betekenen. Het accepteren van het niet altijd rooskleurige leven, vol ongemakkelijke levenservaringen en moeilijke emoties, zorgt ervoor dat je je eigen blauwdruk beter leert begrijpen. Eerst zul je moeten gaan verwerken en ervaren wie je bent. In Asteroid City hebben meerdere personages te maken met onzekerheden, identiteitsproblemen en onverwerkte trauma’s. Jason Schwartzmans Augie Steenbeck is emotioneel niet beschikbaar nadat hij zijn vrouw – en moeder van zijn vier kinderen – heeft verloren. Scarlett Johanssons Midge Campbell ziet haarzelf als een slechte moeder. Ze heeft haar kinderen niet als prioriteit heeft. Daar ervaart ze geen schuldgevoelens over. Sterker nog: deze heeft ze nooit gehad, maar wel gespeeld als actrice. Dit klein stukje dialoog is snel voorbij, maar het zegt zoveel over haar personage en de ware aard van Asteroid City als film. Anderson lijkt met Asteroid City het turbulente leven te willen onderzoeken. Wat zorgt ervoor dat we verhalen willen vertellen als het leven zo regelmatig verschrikkelijk en onbegrijpelijk is? De regisseur speelt op een wat rommelige, maar uitzonderlijke manier met al deze bovengenoemde thema’s. Dit heeft er toegeleid dat Asteroid City een toekomstige filmklassieker is die je minimaal een keer in je leven gezien moet hebben.

True Detective: Night Country is vanaf 15 januari 2024 te zien op HBO Max in Nederland

De eerste officiële trailer en poster voor True Detective: Night Country zijn online geplaatst. De HBO Original Serie zal bestaan uit zes afleveringen. Op maandag 15 januari 2024 zal True Detective: Night Country in première gaan op HBO Max. Hierna zal er wekelijks op maandag een nieuwe aflevering verschijnen. Issa López dient als de showrunner van de HBO Original Serie. Daarnaast is ze ook de regisseur en scenarioschrijver van alle zes afleveringen.

Streamingdienst MUBI is uitgeroepen tot Apple TV app van 2023

Op donderdag 30 november werd de app van de wereldwijde streamingdienst, productiemaatschappij en filmdistributeur MUBI uitgeroepen tot de Apple TV app van 2023. Alle winnaars werden op die dag bekendgemaakt als onderdeel van de App Store Awards 2023 van Apple. De winnaars zijn gekozen uit veertig finalisten. Er werd niet alleen gekeken naar de uitzonderlijke technische innovatie van de apps, maar ook naar de gebruikerservaring en de ontwerpen.

Nederlands Silent Film Festival van 2024 | Filmfestival Preview

In januari 2024 vindt de zevende editie van het Nederlands Silent Film Festival plaats. Het Nederlands Silent Film Festival is het grootste filmfestival in Nederland voor de stille film. Van 11 tot en met 14 januari 2024 vindt het filmfestival plaats in Parktheater Eindhoven en Pand P. Bezoekers van het Nederlands Silent Film Festival van 2024 maken een unieke reis mee door de wereld van de stille film: een kunstvorm waarbij films zelf geen geluid hebben en in plaats daarvan voorzien zijn van live muziekbegeleiding. Het Nederlands Silent Film Festival – dat ook bekend staat onder zijn afkorting NSFF – programmeert dit jaar stille filmklassiekers van iconen als Buster Keaton, Asta Nielsen, Oliver Hardy, Fritz Lang en Mary Pickford. Het Nederlands Silent Film Festival van 2024 zet ook onbekende pioniers en zeldzame filmparels in het spotlicht. Het filmfestival daagt bezoekers uit nieuwe aspecten van de stille film te ontdekken. Dit wordt gedaan in programma’s die voor het eerst in Nederland te zien zijn. Muzikanten (zogenaamde “stille film musici”) zoals Maud Nelissen, Daan van den Hurk en Meg Morley begeleiden de twaalf filmprogramma’s met live muziek. Muziekinstrumenten die live gespeeld worden zijn onder andere de piano en de harp. In dit artikel ga ik dieper in op het programma van het Nederlands Silent Film Festival van 2024. Er zijn nu al tickets te koop voor programmaonderdelen van het Nederlands Silent Film Festival van 2024.

Killers of the Flower Moon (2023) — Film Recensie

Killers of the Flower Moon is de eerste Martin Scorsese film die ik echt vind tegenvallen. De film bevat enkele indrukwekkende productie en technische elementen. Ook bevat de film subliem acteerwerk van Lily Gladstone en enkele andere acteurs wiens namen zo onbekend zijn dat ze bijna nooit besproken worden. Toch moet ik zeggen dat deze meer onbekende acteurs – zoals Ty Mitchell, Tommy Schultz, Gene Jones, Yancey Red Corn en Jason Isbell – beter acteerwerk leveren in vergelijking met grotere filmsterren als Leonardo DiCaprio en Robert De Niro. De iconische filmmaker is op zijn best in Killers of the Flower Moon wanneer zijn focus op het onbekende ligt. Wanneer Scorsese de focus legt op minder beroemde acteurs en actrices, lijkt de film meer te schijnen. Hetzelfde kan gezegd worden voor wanneer de filmmaker zijn schijnwerpers richt op onderbelichte culturen en ongetelde historische verhalen. Toch lijkt Scorsese vaak nog terug te schieten naar zijn bekende narratieve thema’s en beroemde acteurs. Scorsese beperkt zich regelmatig genoeg tot het bekende soort verhaal – vol Amerikaanse hebzucht, onrechtvaardigheid en wraak – dat hij al zo vaak heeft verteld. Hierdoor lijkt de regisseur het veilig te spelen met zijn nieuwste film. Net zoals dat ikzelf in conflict ben met mijn reactie tot Killers of the Flower Moon, lijkt Scorsese te worstelen met zichzelf en het soort verhaal dat hij wil vertellen in deze film. De regisseur komt nauwelijks aan de oppervlakte van onbekende, spannende en nieuwe thematische identiteiten. Wanneer hij dat wel doet, blinkt hij uit. Wanneer hij deze nieuwe (originele) route niet volgt, voelt het alsof hij zichzelf imiteert. Alsof Scorsese onbedoeld zijn visie en stijl afzwakt – wat al snel leidt tot een mindere film. Omdat Scorsese toch ongekende historische verhalen en onderbelichte culturen laat zien, lijken filmliefhebbers en recensenten de film te erkennen als een meesterwerk. Hoe graag ik de film ook zo had willen zien – zeker door enkele briljante aspecten – stelt Killers of the Flower Moon me zo teleur dat ik de film niet anders dan een rommelige imitatie van eerdere Scorsese films kan noemen.

Serietip | Monarch: Legacy of Monsters Seizoen 1

De eerste twee afleveringen van de nieuwe serie Monarch: Legacy of Monsters zijn nu te streamen op Apple TV+. Tot en met 12 januari 2024 zal er elke vrijdag een nieuwe aflevering uitkomen van deze MonsterVerse serie. Het verhaal van Monarch: Legacy of Monsters speelt zich zowel voor als na de evenementen van de film Godzilla (2014) af. Na het grootse gevecht tussen Godzilla en de MUTO’s is de wereld erachter gekomen dat monsters echt bestaan. Cate is een van de gelukkigen die dit gevecht in San Francisco heeft overleefd. Toch wordt ze opnieuw overdonderd door een groot geheim. Te midden van monsterlijke gevaren reist ze de wereld rond om de waarheid over familie – en de mysterieuze organisatie Monarch – te achterhalen. De cast van het eerste seizoen van Monarch: Legacy of Monsters bestaat uit Kurt Russell, Wyatt Russell, Anna Sawai, Kiersey Clemons, Ren Watabe, Mari Yamamoto, Anders Holm, Joe Tippett en Elisa Lasowski.