Mary & George (2024) — Miniserie Recensie

Mary & George is een miniserie waarin macht en aanzien de belangrijkste levensaspecten voor de hoofdpersonages zijn. Hierin lijkt deze miniserie op een serie als Game of Thrones. In beide series spelen de hoofd- en bijpersonages een spel van leugens en waarheden. Hierin proberen ze elkaar altijd een stap voor te zijn en gebruiken ze elk middel in hun arsenaal om de machtigste speler van dit levensspel te worden. De seriemakers maken in hun pilot aflevering – getiteld Second Son – direct duidelijk dat status, rijkdom, macht en nalatenschap het belangrijkste zijn in Mary & George. Zo benoemt Julianne Moore’s personage Mary dat een tweede zoon technisch gezien geen waarde heeft. Een tweede zoon kan niets opleveren en erven. George’s geschenk van schoonheid brengt hier verandering in als hij een middel wordt om koning James I te bespelen. Wat volgt is een onderlinge strijd tussen Mary en George. Want wie kan de meeste macht hebben van de twee? De rivaliteit maakt de serie intenser en vermakelijker om te aanschouwen. Helaas bevat het verhaal van Mary & George geen enkel moment om de gebeurtenissen te laten bezinken of binnen te laten komen. Hierdoor slaan de dramatische, heftige en humoristische momenten regelmatig niet goed aan.

Ancient Empires S1E1 – Aflevering Recensie

In Ancient Empires S1E1 krijgen seriekijkers te horen dat er een wereld was voor Alexander de Grote en een wereld na hem. In andere woorden: deze veroveraar, ontdekkingsreiziger, alleenheerser en allesomvattende titaan uit de oudheid veranderde de wereld voorgoed. Ondanks dat deze eerste aflevering van de nieuwe serie van The HISTORY Channel een redelijk mooi portret van Alexander de Grote weet te presenteren, ervaarde ik zelf nooit de aanwezigheid van deze grootheid. Alexander de Grote heeft zeker de wereld veranderd. Dat zal ik niet ontkennen. Ook weet deze eerste aflevering van Ancient Empires meer dan genoeg informatie te geven over deze titaan uit de oudheid. Toch lukte het Ancient Empires S1E1 niet goed genoeg om het gevoel van een titaan, een alleenheerser of een veroveraar over te brengen. Dat is best jammer. Vooral omdat Ancient Empires ook gedramatiseerde reconstructies bevat van historische gebeurtenissen en slagvelden. In deze scènes komt Ancient Empires S1E1 het dichtst bij het epische gevoel dat ik verwacht als ik kijk naar een informatieve of historische serie over iemand als Alexander de Grote. Dat deze gedramatiseerde nabootsingen er episch uit zien is vooral te danken aan de regievisie van de Nederlandse filmmaker Roel Reiné. De Nederlandse filmmaker was verantwoordelijk voor het regisseren van deze scènes. Ancient Empires S1E1 is een redelijke eerste aflevering die seriekijkers als mezelf niet volledig zullen tevredenstellen. Het grootste compliment dat ik deze eerste aflevering dab toch kan meegeven is dat ik na het kijken van Ancient Empires S1E1 smacht naar meer informatie, series of (speel-)films over de avonturen van Alexander Grote.

Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 – Recensie

Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 is een prachtig voorbeeld van een documentaireserie waarbij de (filmische) grenzen van mogelijkheden opgezocht worden. Zo maakt de serie gebruik van dramatische reconstructies van gebeurtenissen die echt hebben plaatsgevonden. Daarnaast maakt dit eerste seizoen ook gebruik van geavanceerde visuele effecten en persoonlijke getuigenissen van mensen die erbij waren. De getuigenissen en verhalen komen af van mensen die de overval zelf pleegden, overleefden of onderzochten. Dit zorgt ervoor dat dit eerste seizoen geloofwaardiger en (vooral) oprechter oogt. De seriemakers weten onder begeleiding van host Pierce Brosnan een vermakelijke en sterk uitgewerkte serie neer te zetten. Dit is niet zo maar een documentaireserie die je alleen op de achtergrond aanhebt, terwijl je met een andere activiteit bezig bent. Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 is namelijk een documentaireserie die je zult intrigeren, vermaken en informeren.

That ’90s Show Seizoen 1 – Recensie

Het is alweer een flinke tijd geleden dat een gastrecensent een recensie heeft geschreven voor deze website. Met deze recensie van het eerste seizoen van That ’90s Show komt hier nu verandering in. Deze recensie is namelijk geschreven door gastrecensent Sammie Vos. De eindredactie is wel gedaan door de hoofdredacteur en oprichter van SebKijk: Sebastiaan Khouw. Maar wie is Sammie? Ze studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en zit nu in haar tweede jaar. Sammie contacteerde Sebastiaan met de vraag of ze een gastrecensie kon schrijven om zo te oefenen in het werkveld waar ze als freelance journalist later wil eindigen. Zo gezegd, zo gedaan! Of is het eerder zo gevraagd, zo gedaan? Maar genoeg introducties voor nu, want hieronder volgt de recensie van That ’90s Show Seizoen 1.

When Calls the Heart Seizoen 1 – Recensie

When Calls the Heart is een serie waarvan ik niet had verwacht te kunnen genieten. Ik wil niet zeggen dat ik romantische series niet kan waarderen, maar over het algemeen spreken ze me regelmatig minder aan. Toch weet dit eerste seizoen een meesterlijke prestatie te zijn, waarbij verschillende televisiegenres als drama’s, romantische tragikomedies en historische westerns samenkomen met een groot feel-good gehalte. When Calls the Heart Seizoen 1 is simpelweg hartverwarmend, ontroerend en tijdloos. De idealen en normen die gepresenteerd worden in deze serie kunnen keer op keer diverse generaties aanspreken. Het is best bijzonder dat dit eerste seizoen zo tijdloos aanvoelt, vooral doordat het verhaal van When Calls the Heart Seizoen 1 zich in de beginjaren van 1900 afspeelt. When Calls the Heart Seizoen 1 is nu te streamen op WithLove. Mijn dank aan WithLove voor de mogelijkheid tot het streamen van dit eerste seizoen op hun streamingdienst.

Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 – Aflevering Recensie

Het tweede seizoen van Kustwacht Caribisch Gebied is al sinds 12 februari wekelijks op televisiezender National Geographic in Nederland te zien. De televisieserie – bestaande uit acht afleveringen – is elke zondag om 21:00 te zien op National Geographic. Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 laat opnieuw de gevaren zien rondom de landen en wateren van de eilanden Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint-Maarten. Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 heeft niet een bepaald originele aanpak om zijn verhalen te vertellen of vorm te geven op televisie. Toch weet Kustwacht Caribisch Gebied met zijn eerste aflevering van het tweede seizoen te vermaken en te informeren. De televisieserie oogt spannend en oprecht, waardoor je als televisiekijker zin hebt om de aflevering (en het seizoen) verder te blijven kijken. Helaas ziet Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 er op visueel gebied regelmatig lelijk en amateuristisch uit. Het camerawerk zelf oogt door schuddende bewegingen niet alleen onprofessioneel, maar veel beelden zijn in de montage vervaagd om de identiteit van de mensen op beeld te beschermen. Een begrijpelijke keuze, maar doordat een groot aantal mensen hun identiteit wilde beschermen, zorgt dit er helaas wel voor dat je regelmatig naar een bijna volledig vervaagd beeld zit te kijken. Mijn dank aan National Geographic en Fitzgerald voor het versturen van een online recensie-exemplaar.

Judas Seizoen 1 – Recensie

Judas seizoen 1 is een van de spannendste en aangrijpendste Nederlandse seizoenen die ik in een lange tijd heb gezien. Joram Lürsen laat met het eerste seizoen van Judas (opnieuw) zien dat hij een van de beste hedendaagse (Nederlandse) televisiemakers is. Eerder wist hij al indruk te maken met de Nederlandse miniserie Vliegende Hollanders. Met het eerste seizoen van Judas weet hij regelmatig hetzelfde niveau van Vliegende Hollanders te behalen. Waar Vliegende Hollanders de focus legde op avontuurlijke spektakels en vliegtuigproblemen, legt Judas seizoen 1 meer de focus op misdaden, liquidaties en familiedrama’s. Hiermee laat Lürsen zien dat hij veel in petto heeft en zich goed weet aan te passen aan de genres van een verhaal (of televisieserie).

The Crown Seizoen 1 – Recensie

The Crown is een van de grootste Netflix-fenomenen tot nu toe. Het eerste seizoen van The Crown werd al op 4 november 2016 uitgebracht op Netflix. The Crown seizoen 1 bestaat uit tien afleveringen. De cast van The Crown seizoen 1 bestaat uit onder andere Claire Foy, Matt Smith, Vanessa Kirby, Eileen Atkins, Jeremy Northam, Victoria Hamilton, Ben Miles, Greg Wise, Jared Harris, John Lithgow, Alex Jennings, en Lia Williams. De actrice Claire Foy speelt de hoofdrol van koningin Elizabeth. The Crown seizoen 1 is dan wel gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen, maar de seriemakers zijn niet bang om zowel de hoogtepunten en tekortkomingen van het Britse koningshuis te laten zien. In dit eerste seizoen van The Crown krijgen we te zien hoe de onderlinge relaties in het Britse koningshuis op het spel komen te staan, als koning George IV komt te overlijden. De jonge Elizabeth komt voor moeilijke situaties te staan, waarbij ze regelmatig haar eigen mening moet wegduwen om als koningin te kunnen regeren. Dit brengt intrigerende afleveringen voort, waarbij enkele van Elizabeths moeilijkste keuzes en worstelingen worden vertoond. The Crown seizoen 1 is onder andere hierdoor een van de beste eerste seizoenen van alle Netlix-series geworden.

Secrets in the Jungle S1E1 – Aflevering Recensie

Secrets in the Jungle is een nieuwe documentaireserie die vanaf 3 oktober 2022 elke maandag om 21.25 uur op de History Channel in Nederland te zien is. Het eerste seizoen van Secrets in the Jungle bestaat uit 10 afleveringen van 60 minuten (inclusief reclamepauzes). De serie neemt je mee op reis naar oerwouden over de hele wereld om de bijzondere mysteries te ontdekken en bezienswaardigheden te onderzoeken. Al bij Secrets in the Jungle S1E1 zien we hoe de documentairemakers CGI, commentaar van experts en archiefbeelden gebruiken om de mysteries te analyseren. Daarnaast wordt in Secrets in the Jungle S1E1 ook al gespeculeerd over wat er nog te ontdekken valt. Mijn dank aan Whizpr en History Channel voor het versturen van een screener-exemplaar.

House of the Dragon S1E5 – Aflevering Recensie

Met House of the Dragon S1E5 lijkt dit eerste seizoen van de Game of Thrones prequel serie terug te keren naar zijn eerdere glorie. De vijfde aflevering van House of the Dragon is namelijk bijna net zo goed als de eerste twee afleveringen van dit eerste seizoen. Op enkele aspecten is House of the Dragon S1E5 zelfs net zo goed als de eerste twee afleveringen. Na de middelmatige derde en vierde aflevering is het een genot om weer een uitstekende aflevering te zien. Maar wat maakt deze vijfde aflevering dan precies zo geweldig? Om eerlijk te zijn is het een combinatie van meerdere aspecten, maar de heftige, gewelddadige en gecalculeerde aard van het scenario weten het belangrijkste onderdeel hiervan te vormen. Scenarioschrijvers Ryan J. Condal en Charmaine De Grate weten met de vijfde aflevering van House of the Dragon seizoen 1 de (mentale) strijd om te overleven, en nog belangrijker om de troon te bemachtigen, perfect weer te geven. Om de ernst van deze strijd te benadrukken maken Condal en De Grate gebruik van een terugkerend fenomeen uit de verhalen van Game of Thrones – een slecht aflopende trouwerij…