Five Nights at Freddy’s (2023) – Film Recensie

Five Nights at Freddy’s is een Amerikaanse bovennatuurlijke horrorfilm die vooral geschikt is voor de fans van de gamereeks waarop de film is gebaseerd. In de kinderlijke horrorfilm, die het meest lijkt op een rip-off van de Saw franchise, zien we namelijk ook hoe een bewaker aan zijn nieuwe baan bij Freddy Fazbear’s Pizza begint. Net zoals in de gelijknamige games begint het scherm al te haperen, terwijl de film opent met de logo’s van de filmdistributeurs. De referentie werkt niet alleen als een duidelijk eerbetoon aan de games.

Zo recreëert het ook de spannende sfeer van de games. De film opent spannend, maar niet bepaald spectaculair of origineel. Gedurende film worden diverse montagetechnieken en filmische trucjes gebruikt om Five Nights at Freddy’s zoveel mogelijk te laten lijken op de gamereeks waarop het gebaseerd is. Wanneer het hoofdpersonage begint te werken bij Freddy Fazbear’s Pizza wordt er ook gebruik gemaakt van een rappe afwisseling tussen de beelden van de beveiligingscamera’s.

De film weet hiermee goed de gevoelens van machteloosheid en onontkoombaarheid uit de games over te nemen. In de gameverfilming keert ook het welbekende schrikmoment terug waarin een van de animatronics op een slachtoffer afrent en in zijn gezicht schreeuwt. Wat betreft gameverfilmingen blijft Five Nights at Freddy’s dus trouw aan het bronmateriaal en de geschiedenis van de games. Fans zullen met een gerust hart, en misschien zelfs met een trots gevoel, toe kunnen kijken naar Five Nights at Freddy’s.

Filmtoeschouwers die onbekend zijn met de gamereeks of geen fan zijn van de videogames, zullen de film eerder ervaren als de zoveelste mislukte horrorfilm met een identiteitscrisis. Five Nights at Freddy’s oogt namelijk regelmatig eerder als een dramafilm. Bovendien komen de schrikmomenten en de zogenaamde angstaanjagende filmscènes eerder (onbedoeld) hilarisch dan eng over. De door Blumhouse Productions en Scott Cawthon Productions geproduceerde film is net zoals de game niet bepaald een artistiek hoogstandje uit het horrorgenre.

Over Five Nights at Freddy’s (2023)

Five Nights at Freddy’s is een Amerikaanse bovennatuurlijke horrorfilm uit 2023. De film is geregisseerd door Emma Tammi. De regisseur schreef het scenario van de film samen met Scott Cawthon en Seth Cuddeback. Ze baseerden het scenario op een verhaal dat geschreven is door CawthonChris Lee Hill en Tyler MacIntyre. Five Nights at Freddy’s is gebaseerd op de gelijknamige videogamereeks dat bedacht is door Cawthon. De cast van de film bestaat uit onder andere Josh HutchersonElizabeth LailPiper RubioKat Conner SterlingMary Stuart Masterson en Matthew Lillard.

De film werd op 27 oktober 2023 in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht. Five Nights at Freddy’s werd in Amerika tegelijkertijd in de bioscopen en op streamingdienst Peacock uitgebracht. Five Nights at Freddy’s werd op 26 oktober 2023 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. Het verhaal van de film volgt een bewaker met persoonlijke problemen als hij aan zijn nieuwe baan begint bij Freddy Fazbear’s Pizza. Al tijdens zijn eerste nachtdienst komt hij erachter dat de nacht doorkomen bij Freddy Fazbear’s Pizza nog niet zo eenvoudig is.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Five Nights at Freddy’s (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Teleurstellende horrorfilm

Ondanks dat Five Nights at Freddy’s zeker zijn vermakelijke momenten bevat, valt de film als een geheel flink tegen. Dit komt deels door de invloed die de bedenker van de gelijknamige videogamereeks, Scott Cawthon, heeft gehad op de filmadaptatie. Normaliter zou het betrekken van het creatieve brein achter de game waarop je film baseert een goed idee zijn. Toch is dit niet het geval bij Cawthon – simpelweg omdat, ondanks de populariteit, Five Nights at Freddy’s niet bijzonder of diepgaand genoeg is.

Cawthon laat samen met regisseur Emma Tammi en scenarioschrijver Seth Cuddeback zien dat sommige narratieve en audiovisuele keuzes die wel werken in games, niet werken op film. Het beste voorbeeld hiervan is het repetitieve aspect van de Five Nights at Freddy’s games. Tammi, Cuddeback en Cawthon maken ook gebruik van herhalende gebeurtenissen in het filmverhaal. Helaas voor hun oogt dit vooral bloedirritant. Het steeds opnieuw teruggaan in dezelfde droom is zo ongelofelijk saai dat ik nog meer kriebels krijg van het kijken naar een foto van een giftige Australische vogelspin dan naar deze film.

Five Nights at Freddy's (2023)
Bron: Fanart.tv, Universal Pictures International (UPI), Universal Pictures Nederland, Universal Pictures, Blumhouse Productions, ScottGames, Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM en Scott Cawthon Productions.

Degelijk acteerwerk

Hoofdrolspeler Josh Hutcherson, ook bekend van The Hunger Games filmreeks, doet zijn best om via zijn acteerwerk de film meer spanning en diepgang te geven. Hutcherson slaagt er enigszins in om een onvolmaakte karakterstudie van schuldgevoelens, mentale problematiek en trauma weer te geven. Zijn personage Mike maakt een degelijke karakterontwikkeling mee. Mike leert het verleden los te laten door de focus te leggen op wat in hier en nu het belangrijkst voor hem is: zijn zusje Abby.

De jonge actrice Piper Rubio speelt Mike’s zusje Abby op een meegaande, maar niet bepaald originele manier. Naast Hutcherson en Rubio spelen Elizabeth Lail en Matthew Lillard de belangrijkste rollen in Five Nights at Freddy’s. Lail speelt een van de slechtst onderbouwde filmpersonages die ik ooit op film heb gezien. Lails personage Vanessa wordt als een aparte politieagent, vol innerlijk conflicten en een mysterieus achtergrondverhaal, neergezet.

Five Nights at Freddy's (2023)

Het probleem is dat haar personage regelmatig van standpunt verwisselt om mysterieus te blijven. Hierdoor komen haar redenaties en motivaties, die er al amper zijn, volledig onlogisch over. Lail doet het beste wat ze kan met het materiaal dat ze voorgeschreven krijgt. Toch blijft Vanessa zo’n verwarrend filmpersonage dat zelfs de actrice haar niet meer diepgang kan geven. Het komt oprecht over alsof de regisseur en scenarioschrijvers niet wisten wat ze wilden doen met dit personage, dat bovendien ook voorkomt in de gelijknamige gamereeks.

Lillard blijft een veelbelovende en ondergewaardeerde acteur. Met zijn, in eerste instantie, subtiele acteerprestatie laat hij dit ook weer zien in Five Nights at Freddy’s. Lillard valt op in de film doordat hij goed weet wanneer hij de focus in zijn non-verbale acteerwerk of de klemtoon van zijn stem moet veranderen. Ondanks dat Lillard een kleinere rol heeft in de film, behoort hij zeker tot de pluspunten van Five Nights at Freddy’s.

Een ander groot pluspunt uit de film is het uiterlijk en het gebruik van de animatronics. De animatronics zien er niet alleen geweldig uit, maar worden ook uitstekend bewogen door de poppenspelers van de animatronics. Ondanks dat de animatronics er super uitzien en levensechte bewegingen maken, komen ze niet eng over. De schrikmomenten en de animatronics zijn simpelweg niet eng genoeg om van Five Nights at Freddy’s een echt angstaanjagende horrorfilm te maken.

Five Nights at Freddy's (2023)
Bron: Universal Pictures International (UPI), Universal Pictures Nederland, Universal Pictures, Blumhouse Productions, ScottGames, Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM en Scott Cawthon Productions.

Five Nights at Freddy’s is niet alleen een suffe horrorfilm, maar ook een slappe gameverfilming. Ondanks dat de filmmakers trouw blijven aan het bronmateriaal van de game, weten ze met de verfilming van Five Nights at Freddy’s de franchise niet te verrijken. De film bevat uitstekende animatronics en degelijk acteerwerk van Josh Hutcherson, Piper Rubio en Matthew Lillard. Toch is dit simpelweg niet genoeg om Five Nights at Freddy’s een waardevolle toevoeging te maken aan het filmlandschap. Met de film bewijst regisseur Emma Tammi opnieuw waarom er al zo lang slecht gepraat wordt over gameverfilmingen, want belabberd slecht is Five Nights at Freddy’s zeker.

Five Nights at Freddy’s werd op 17 januari 2024 door Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM uitgebracht op Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar. Five Nights at Freddy’s is nu te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is de film ook te streamen op SkyShowtime in Nederland. Five Nights at Freddy’s is ook te koop en te huur op Pathé Thuis in Nederland.