Freaky (2020) – Film Recensie

Met mijn eerste Halloween Filmmaand Special wil ik dit jaar in oktober meerdere horror-, thriller-, en monsterfilms recenseren of tippen. Dit keer recenseer ik Freaky. Freaky vertelt voor een slasher horrorkomedie film eigenlijk een best mooi verhaal, waarin het onzekere en stille hoofdpersonage uiteindelijk de les leert om op te komen voor haarzelf. Ze leert in haarzelf en haar krachten te geloven. Naar mijn mening kan Freaky – ondanks de brute en bloederige moorden – ook beschouwd worden als een film over (vrouwen-)emancipatie. Maar geen zorgen beste filmliefhebbers, want Freaky bevat ook nog genoeg moordlustige en hilarische momenten om te overtuigen als een slasher, horror én komediefilm.

Freaky weet hierbij een eigentijdse film te zijn die tegelijkertijd een parodie als een eerbetoon is op populaire slasher en horrorfilms. Onder andere daarom vind ik Freaky een ondergewaardeerde slasher en horrorkomedie film. Deze film verdient meer lof en daarom wil ik met mijn Halloween Filmmaand Special deze film in het spotlicht zetten. Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM brachten de film dan misschien al bijna een jaar geleden uit op Blu-ray en DVD, maar de film is nog steeds het waard om (opnieuw) te kijken.

Over Freaky (2020)

Freaky is een Amerikaanse slasher horrorkomedie film uit 2020. De film is geregisseerd door Christopher Landon. Hij schreef het scenario samen met Michael Kennedy. De cast bestaat onder andere uit Vince VaughnKathryn NewtonKatie FinneranMisha Osherovich, Celeste O’Connor, en Alan Ruck. In deze film, die een variant is op Freaky Friday, wisselt een tienermeisje per ongeluk van lichaam met een mannelijke seriemoordenaar van middelbare leeftijd. Jason Blum werkte aan de film als producent. Dit deed hij onder zijn Blumhouse Productions vlag.

Freaky ging in première op Beyond Fest op 8 oktober 2020, en werd in de bioscoop uitgebracht in de Verenigde Staten op 13 november 2020. In Nederland kwam de film uit in de bioscopen op 20 november 2020. De film ontving positieve kritieken van critici, die de prestaties van Vaughn en Newton prezen, evenals de mix van horror en komedie. Sinds 20 oktober 2021 is Freaky te koop op Blu-ray en DVD in Nederland. Daarnaast is de film ook te kijken op Prime Video in Nederland.

Bekijk hier de officiële trailer van Freaky (2020). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Componist Bear McCreary mag dan recent meer naamsbekendheid gekregen hebben door zijn muziek voor The Lord of the Rings: The Rings of Power, maar eerder leverde hij ook al indrukwekkend werkvoor Christopher Landons slasher horrorkomedie film Freaky. Het is de componist gelukt een muzikale score te leveren voor de film dat tegelijkertijd eigentijds klinkt én overkomt als een eerbetoon aan de muziekstukken uit klassieke slasher en horrorfilms. De regisseur weet even goed als de componist een mooi eerbetoon te geven aan klassieke enge films.

Zo opent de film met het felrode logo van Universal Pictures, de verschrikkende muziek van McCreary en bloederige letters die de dag aangeven. Deze bloederige letters zijn gepresenteerd op een manier waarbij je direct zult denken aan de klassieke Friday The 13th films. Wat volgt is een scène waarin vier tieners grappen over het verhaal van de (zogenaamde) seriemoordenaar genaamd The Blissfield Butcher. Maar surprise, surprise, deze seriemoordenaar bestaat uiteraard echt! Freaky blijft een slasher en horrorfilm, dus het bestaan van een seriemoordenaar is in dit filmuniversum niet bijzonder shockerend.

Freaky (2020)
Bron: Universal Pictures Nederland, Day One MPM, Blumhouse Productions, Divide/Conquer, Universal Pictures Home Entertainment en Universal Pictures International (UPI).

Door zijn opzet en verhaalkeuzes had Freaky kunnen openen als een cliché horrorfilm, maar gelukkig weten Landon en Kennedy een spin te geven aan het klassieke verhaal van een seriemoordenaar. Dit doen ze door enkele aspecten, waarvan de grootste toevoegingen de komische timing en de bloederige moorden zijn. Echter helpt de beangstigende en mysterieuze muziek van McCreary ook bij het neerzetten van de spanning in deze openingsscène. Na de moordlustige en brute openingsscène begint de film pas echt.

We zijn geïntroduceerd tot de twee elementen die het verhaal in beweging zullen brengen. Namelijk de moordenaar en zijn wapen. Het wapen is ditmaal een antieke dolk die ervoor zorgt dat je van lichaam verwisselt met je moordenaar. De toevoeging van dit wapen zorgt ook voor hilarische en spannende situaties. Na de openingsscène worden we geïntroduceerd tot het hoofdpersonage, maar ook tot haar familie, vriendenkring, liefdesinteresse, en pestkoppen. De cast is, zoals je misschien al had kunnen verwachten bij een slasher en horrorfilm, wat onnodig groot.

Freaky (2020)

Hierdoor komen enkele bijpersonages wat eendimensionaal en stereotyperend over. Gelukkig zorgen het acteerwerk van de cast en de komische timing in het verhaal ervoor dat je over dit kritiekpunt heen kunt kijken. Daarnaast is Freaky ook een degelijk representatieve film voor jongeren en jongvolwassenen, waarbij er niet gediscrimineerd wordt op basis van seksuele oriëntatie, geslacht en kleur. Integendeel zelfs – de groepen die normaal gesproken aan de zijkant staan, stelen in Freaky echt de show. Zo weten Kathryn Newton, Misha Osherovich en Celeste O’Connor te overtuigen met hun acteerwerk.

Maar uiteindelijk zijn het toch vooral Newton en Vince Vaughn die door hun acteerwerk het meest weten te vermaken. Vaughn is simpelweg hilarisch wanneer hij acteert alsof hij van lichaam is verwisseld met een onzeker tienermeisje. Echter mag er ook zeker met lof gesproken worden over Newtons prestaties. Ze weet in haar acteerwerk van een onzeker stil meisje in de eerste akte om te gaan naar een moordlustige psychopaat. Beide Vaughn en Newton weten hierbij de maniertjes van de andere personages over te nemen. Van het nagelbijten tot het geniepig en ongezien sluipen, ze weten beide geweldig en – dare i say it – iconisch acteerwerk neer te zetten.

Freaky (2020)

Freaky is een geweldige eigentijdse slasher en horrorkomedie film. Regisseur Christopher Landon weet tegelijkertijd de bekende aspecten van slasher, horror- en komediefilms te eren, bespotten en bekritiseren. De mysterieuze en beangstigende muziek van componist Bear McCreary is ook een duidelijk eerbetoon aan klassieke slasher en horrorfilms als Halloween en Friday The 13th. Landon weet echter met zijn verhaal een duidelijke spin te geven op de clichés van slasher en horrorfilms. Daarbij vindt de regisseur een bijna perfecte balans tussen komische scènes en bloederige moorden.

Toch bevat Freaky ook de eendimensionale en stereotyperende bijpersonages die we vaker te zien krijgen bij slasher en horrorfilms. Het acteerwerk van de cast en de komische timing in het verhaal weten ervoor te zorgen dat je toch geeft om enkele van deze eendimensionale bijpersonages. Van de cast stelen vooral Kathryn Newton en Vince Vaughn de show, maar ook Misha Osherovich en Celeste O’Connor weten te overtuigen met hun acteerwerk. Doordat Newton en Vaughn na de eerste akte elkaars personages spelen in hun eigen lichaam, zorgt dit voor oprecht grappige situaties.

Freaky vertelt ook nog een mooi verhaal, waarin het onzekere en stille hoofdpersonage uiteindelijk de les leert om op te komen voor haarzelf, en in haar eigen kracht leert te geloven. Freaky is simpelweg een van de beste eigentijdse slasher en horrorkomedie films die je echt op je filmlijstje – van nog te bekijken films – moet neerzetten. Freaky is nu te streamen op Prime Video in Nederland. Daarnaast is de film te koop op DVD op Bol.com.