Gasoline Alley (2022) – Film Recensie

Met een IMDB-score van gemiddeld 3.7 sterren uit de 10 kan er zeker gezegd worden dat Gasoline Alley beschouwd kan worden als een van de mindere films waar Bruce Willis een rol in heeft. Gasoline Alley is net zoals Killing Field een film waarin de legendarische Bruce Willis een (kleine) bijrol heeft. Bij beide films staat de acteur alsnog triomfantelijk op de filmposter, om zo hopelijk nog wat meer mensen naar de film te laten kijken. Doordat deze marketingtruc met acteur Bruce Willis de laatste paar jaren regelmatig is voorgekomen, hebben de meeste filmliefhebbers, Bruce Willis-fans en recensenten argwaan gekregen als ze de acteurs naam op een poster zien staan.

Een deel van het publiek zal dus met lage verwachtingen Gasoline Alley bekeken hebben – wat zowel positief als negatief uitgepakt kan hebben voor deze specifieke filmkijkers. Zelf had ik niet al te hoge of te lage verwachtingen voor Gasoline Alley. In plaats daarvan ging ik (grotendeels) onbevangen de film kijken, waarbij ik hooguit een prima film verwachtte. Uiteindelijk is dit ook wat ik over Gasoline Alley zou gaan denken – het is een prima film dat zowel goede als slechte aspecten bevat.

Gasoline Alley is niet zo slecht als Killing Field en andere moderne B-films met Bruce Willis. Deze film is zelfs stukken beter – ook al ligt dit niet aan het acteerwerk van Willis, maar eerder aan de acteerprestaties van hoofdrolspeler Devon Sawa en bijrolspeler Luke Wilson.

Over Gasoline Alley (2022)

Gasoline Alley is een actiethriller film uit 2022. De film is geregisseerd door Edward John Drake. Het scenario is geschreven door John Drake en Tom Sierchio. Gasoline Alley heeft een cast bestaande uit onder andere Devon Sawa, Bruce Willis, Luke Wilson, Kat Foster en Sufe Bradshaw. Het verhaal gaat over tatoeëerder Jimmy die hoofdverdachte wordt van de moord op vier vrouwen. Rechercheurs Freeman en Vargas beschouwen Jimmy als de hoofdverdachte nadat hij de avond voor de moorden een ontmoeting had met één van de slachtoffers.

Om zijn onschuld te bewijzen besluit Jimmy terug te gaan naar de onderwereld van Los Angeles. Wanneer er steeds meer moorden plaatsvinden, raakt hij steeds verder verstrikt in deze onderwereld. Dutch FilmWorks bracht op 15 juli 2022 Gasoline Alley uit op Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Dutch FilmWorks voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Bekijk hier de officiële trailer van Gasoline Alley (2022).

Gasoline Alley is boven alles een film dat Devon Sawa cementeert als een ondergewaardeerde – en, om eerlijk te zijn, best briljante – acteur. Het acteerwerk van Sawa is verreweg het beste aspect uit de film. De acteur weet zijn eigen versie van het detective karaktertype neer te zetten. Een versie waarbij hij de rol van detective op zichzelf neerlegt om zo zijn onschuld te bewijzen.

Wat Sawa’s interpretatie van het detective karaktertype nog interessanter maakt, is dat het verbonden is met het soort karakter dat op het verkeerde moment op de verkeerde plek aanwezig was. Sawa’s personage moet de rol van amateur detective op zich nemen, omdat hij de hoofdverdachte van vier moorden is, doordat hij op het verkeerde moment op de verkeerde plek aanwezig was.

Gasoline Alley (2022)
Bron: Dutch FilmWorks, 308 Ent, BondIt Media Capital, Buffalo 8 Productions, Head Gear Films, Highland Film Group (HFG), Kreo Films FZ, Lost Winds Entertainment, Metrol Technology, en Yale Productions.

Sawa presenteert zijn personage Jimmy als een actieheld met een tragisch verleden dat rechtstreeks uit een actiethriller of B-film uit de jaren 1980 had kunnen komen. Hierbij is het ook niet erg dat scenarioschrijvers Edward John Drake en Tom Sierchio het verleden van Jimmy niet genoeg uitdiepen of onderbouwen. Het is overduidelijk de bedoeling van John Drake en Sierchio om Jimmy’s verleden grotendeels mysterieus te houden. Dit is iets wat de scenarioschrijvers ook zeker gelukt is. Doordat Jimmy’s verleden en karakter mysterieus zijn, raakte ik meer geboeid en gefascineerd in zijn verhaal.

Het personage van Sawa is in zijn motieven en keuzes wel duidelijk onderbouwd, waardoor het makkelijker is voor het publiek om Sawa’s personage toe te juichen. Ook Luke Wilson acteert goed in Gasoline Alley. Wilson weet dan niet de hoogtes van Sawa te bereiken, maar de acteur weet wel droog, maar vermakelijk acteerwerk te leveren als detective Vargas. Bruce Willis levert verdraagbaar acteerwerk. Filmliefhebbers, recensenten en zijn fans zullen beter van hem gewend zijn, maar Willis acteert niet zo slecht als in andere B-films waarin hij een rol heeft gehad.

Gasoline Alley (2022)

Naast het acteerwerk van de drie belangrijkste acteurs zijn het kleurgebruik en de belichting ook twee positieve aspecten aan de film. Het kleurgebruik en de belichting zorgen ervoor dat er een duister en intrigerend beeld geschetst wordt van het Amerikaanse nachtleven in, de onderwereld van, Los Angeles. Componist Scott Currie levert in de opening titelsequenties ook nog een toepasselijke score, waarin hij benadrukt hoe het leven in de onderwereld van Los Angeles ook gewoon ‘s nachts doorgaat.

Naast deze lovende punten bevat Gasoline Alley ook redelijk wat negatieve aspecten. Een groot negatief aspect van de film is het scenario van John Drake en Sierchio. Het scenario bestaat uit veelvoorkomende filmclichés en onscherpe dialogen. Het beste voorbeeld hiervan is terug te zien in het laatste gevecht tussen Jimmy en de schurken. Uit het niets kan Jimmy als een eenmansleger een hele groep schurken uitschakelen. Er is eerder in het verhaal wel opgezet dat Jimmy enige gevechtskwaliteiten heeft, maar het komt niet geloofwaardig over dat hij in zijn eentje een hele groep schurken met wapens aankan.

Gasoline Alley (2022)

Ook de actie die we hierbij te zien krijgen is niet bepaald variërend. Zo krijgen we vooral te zien hoe Jimmy schurken en schavuiten afschiet die een hoek omheen komen rennen. De schietpartijen worden te simpel op beeld gezet, waardoor de actiescènes traag en minder spannend overkomen. Het camerawerk van Brandon Lee Cox en het montagewerk van Justin Williams zorgen er ook voor dat de actiescènes repetitief en traag overkomen. Lee Cox maakt veel gebruik van dezelfde hoeken in zijn opnames en Williams monteert dezelfde beelden te regelmatig achter elkaar.

Het acteerwerk van de rest van de cast is minder goed en regelmatig zelfs belabberd. Dit ligt niet alleen aan de acteerprestaties, maar ook aan de dialogen uit het scenario. Deze dialogen komen te geforceerd en onrealistisch over. Ondanks dat de muziek van componist Scott Currie bij de openingsscène goed uitgewerkt is, valt zijn score voor de rest van de film tegen. Currie bereikt te snel met zijn muziek een hoogtepunt, wat hij daarna voor de rest van de film niet meer weet te bereiken.

Gasoline Alley (2022)

Gasoline Alley is een prima film om een keertje te kijken als je een simpele actiethriller film wilt zien waarbij je niet veel hoeft na te denken. Daarnaast is de film ook meer dan geschikt om op de achtergrond aan te hebben, als je eigenlijk een andere taak moet uitvoeren. Echter betekent dit niet dat de Gasoline Alley zo slecht is dat de film het kijken niet waard is. Integendeel zelfs! Gasoline Alley is zeker het kijken waard al is het maar puur om Devon Sawa een briljante acteerprestatie te zien leveren. De acteur zet een personage neer dat bijna niet meer terug te zien is in moderne actiethrillers en mysteriefilms.

Ook Wilson en Willis zorgen voor vermaak, waarbij Wilson overduidelijk het beste presteert in zijn bijrol. Het kleurgebruik en de belichting zijn ook twee sterke aspecten uit de film. Beide technische aspecten weten goed het gevoel van het nachtleven en de onderwereld van Los Angeles op beeld neer te zetten. Scott Currie opent de film met een toepasselijk en goed componeerde score.

Helaas piekt hij te snel in zijn score, waarna hij nooit meer dit niveau weet te bereiken. Het acteerwerk van de rest van de cast – dus op Sawa, Wilson en Willis na – is ook niet al te best te noemen. Dit komt deels door de acteerprestaties, maar ook deels door de regie en het scenario van Edward John Drake. John Drake weet samen met scenarioschrijver Tom Sierchio geen scherpe dialogen of spannende actiescènes uit te schrijven. In plaats daarvan krijgen we trage en saaie schiet- of gevechtsscènes te zien. Deze scènes zijn ook nog eens slecht op beeld gezet door cinematograaf Brandon Lee Cox.

Daarnaast worden veel van dezelfde opgenomen beelden herhalend achter elkaar gemonteerd door editor Justin Williams. Deze aspecten zorgen ervoor dat Gasoline Alley uiteindelijk een film is die het beter doet dan andere moderne B-films, maar nog steeds (veel) ruimte openhoud voor verbetering. Gasoline Alley is nu te koop op Blu-ray en DVD. Daarnaast is de film ook te kijken op Netflix in Nederland.