Godzilla vs. Kong (2021) – Film Recensie

Godzilla vs. Kong (2021)

Godzilla vs. Kong is een Amerikaanse monsterfilm uit 2021. De film is geregisseerd door Adam Wingard. Het is een vervolg op Godzilla (2014), Kong: Skull Island (2017) en Godzilla: King of the Monsters (2019). Daarnaast is het de vierde film in Legendary‘s MonsterVerse. Het is ook de 36e film in de Godzilla-franchise en de 12e film in de King Kong-franchise Ook is het de vierde Godzilla-film die volledig door een Hollywood-studio wordt geproduceerd. De cast van de film bestaat uit Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown, Rebecca Hall, Brian Tyree Henry, Shun Oguri, Eiza González, Julian Dennison, Lance Reddick, Kyle Chandler, en Demián Bichir.

De titanenstrijd tussen Godzilla en King Kong is nu vanuit het comfort van je eigen huis te zien. Godzilla vs. Kong is thuis te bekijken via Pathé Thuis, Ziggo, KPN, iTunes, Apple TV, Amazon Prime Video, Google Play, YouTube, Microsoft Xbox & Rakuten TV. De film is thuis te bekijken als Premium Video on Demand. Mijn dank aan Warner Home Video & Day One MPM voor de samenwerking.

Over Godzilla vs. Kong (2021)

Het project werd aangekondigd in oktober 2015 toen Legendary plannen verklaarde voor een gedeeld filmisch universum tussen Godzilla en King Kong. De schrijverskamer van de film werd in maart 2017 samengesteld en Wingard werd in mei 2017 aangekondigd als de regisseur. De film zou oorspronkelijk uitkomen in november 2020, maar als gevolg van de Covid-19-pandemie werd de releasedatum van de film uitgesteld. In de Verenigde Staten kwam de film op 31 maart tegelijk in de Amerikaanse bioscopen als op HBO MAX uit.

De film kreeg over het algemeen positieve kritieken van critici, met lof voor de visuele effecten en actiescènes. Echter ontving het ook kritiek op de menselijke personages. Het brak verschillende pandemische box office records en de film was ook een hit op HBO MAX. In de film botst Kong met Godzilla als mensen de gigantische aap naar de Holle Aarde lokken om een krachtbron te halen voor een geheim wapen om Godzilla’s mysterieuze rooftochten te stoppen.

Bekijk hier de officiële trailer van Godzilla vs. Kong (2021).

Epische Monsterfilm

Godzilla vs. Kong is een epische monsterfilm die mijn hart heeft gestolen. De film is kwalitatief gezien niet super krachtig, maar het is wel uiterst vermakelijk. Dit is de ultieme monster blockbuster. Een film waarbij je je brein uit kunt zetten, maar tegelijkertijd nog steeds vermaakt, verrast en uitgedaagd kan worden. Een film als Godzilla vs. Kong doet me vooral denken aan mijn liefde voor de Jurassic Park-franchise. De Jurassic Park-franchise zit ook vol met degelijke monsters (en dinosaurussen). Ook bij deze franchise zijn niet alle films zijn even goed, maar het zijn prachtige blockbusters die het innerlijke kind in me naar boven brengen. Als kijker kan ik niet anders dan genieten van wat er op het scherm gebeurt.

Maar laten we eerlijk zijn; bij wie komt het innerlijke kind niet naar boven als een gigantische aap tegen een gigantische hagedis gaat vechten? Godzilla vs. Kong levert als film ook de leukste en beste ervaring van alle films uit Legendary’s MonsterVerse franchise. De film mag niet zo krachtig zijn als Godzilla uit 2014, maar voor mij is Godzilla vs. Kong nog steeds de koning (of God) van deze franchise. Maar wat is er allemaal dan zo geweldig aan deze monsterfilm?

Godzilla vs. Kong (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Nederlandse invloeden op de muziek

Laten we beginnen met het werk van een Nederlander. Huh, een Nederlander?! Jazeker, want de componist van Godzilla vs. Kong is niemand minder dan de Nederlandse Tom Holkenborg. Deze componist is ook wel bekend onder de naam Junkie XL. Daarnaast is hij ook bekend voor zijn gecomponeerde muziek voor films als Mad Max Fury: Road, en Zack Snyder’s Justice League. Mijn recensie van Zack Snyder’s Justice League kun je trouwens lezen door op hier te klikken.

In juli 2020 werd Tom Holkenborg aangekondigd als de componist van de film. Regisseur Adam Wingard had hem al ontmoet in 2018. Bij de ontmoeting gaf Holkenborg aan jaren eerder als fan recreatief muziek voor Godzilla geschreven te hebben. Adam Wingard wilde niet de muzikale thema’s van Akira Ifukube hergebruiken, omdat hij ze associeerde met Toho‘s Godzilla. De regisseur wilde een andere richting inslaan om thema’s te scheppen die uniek waren voor de Godzilla van MonsterVerse, maar tegelijkertijd ook hommage leverde aan zijn invloeden. Tom Holkenborg wilde dat Godzilla’s thema traag en zwaar zou zijn om Godzilla te weerspiegelen. De samenwerking tussen Wingard en Holkenborg heeft ons de beste soundtrack van alle MonsterVerse films gebracht.

Het voelt tegelijkertijd vernieuwend en als een eerbetoon aan. De muziek komt over als een levendig en ademend verhaal op zich. Voor sommige kijkers zal de muziek vooral overkomen als veel lawaai, maar ik ben het hier niet mee eens. De soundtrack is zeker luid, maar het is ook vol karakter en grootse geluiden. De gecomponeerde muziek weet het karakter van Kong en Godzilla ook goed weer te geven. Voor Kong krijgen we een meer heldhaftige thema, met vele klanken uit het oerwoud. Godzilla heeft een meer dreigende thema gekregen waarbij de muziek perfect verder bouwt op de sound design van Erik Aadahl.

Godzilla vs. Kong (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Krachtig Geluid en Camerawerk

Naast de gecomponeerde muziek van Tom Holkenborg is het fijn om te luisteren naar het geluidswerk van Erik Aadahl. Opnieuw heeft hij met zijn team ervoor gezorgd dat de klanken en geluidseffecten realistisch en indrukwekkend overkomen. Daarnaast heb ik ook veel respect voor het feit dat de crew een doof personage in de film laten voorkomen. Dit is ongelofelijk goed voor de representatie van mensen met een auditieve beperking. Daarnaast konden de filmmakers hierdoor ook veel meer experimenteren met het gebruik van gebarentaal en het (gemis van) geluid.

Naast mijn admiratie voor het geluid en de muziek, heb ik ook veel respect voor het camerawerk. Cameraman Ben Seresin weet met zijn werk in Godzilla vs. Kong het publiek te vermaken. De actiescènes zien er geweldig uit op het grote (en kleine) scherm. Dit is niet alleen te danken aan de regie van Adam Wingard, maar ook aan het camerawerk van Ben Seresin. Hij weet met zijn camerawerk stiekem veel over het karakter van de menselijke personages weg te geven. Dit heeft hij gedaan door gebruik te maken van de pan camerabeweging. Bij deze beweging beweegt de camera horizontaal vanuit een vast standpunt.

Door het gebruik van deze camerabeweging laat Seresin ons veel zien van de wereld van de menselijke personages. Neem bijvoorbeeld de introductie van het personage Bernie. Terwijl hij een podcast aflevering opneemt vanuit zijn auto krijgen we eerst te zien wat er allemaal in de auto ligt. De camera beweegt zich langzaam horizontaal richting Bernie. Door wat we zien in deze pan beweging leggen de kijkers hierdoor de connectie over wat voor een soort personage hij precies is. Een briljante uitvoering van het camerawerk.

Godzilla vs. Kong (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Voorspelbaar, maar intens vermakelijk

De visuele effecten zijn ook van hoge kwaliteit. Het ontwerp van Kong mag dan niet mijn persoonlijke favoriet zijn, maar de monsters zien er nog steeds levensecht uit. Ook de verschillende werelden die we te zien krijgen zien er uniek en mooi uit door de krachtige CGI. De gevechten tussen Godzilla en Kong zijn ongelofelijk groots en geweldig om te aanschouwen. Laten we eerlijk zijn; de meeste (of bijna alle) kijkers van deze film kwamen voor de gevechten. Het goede nieuws is dat deze gevechten goed zijn uitgevoerd en je als kijker enorm zullen vermaken. Sommige van de gevechten zijn wel wat voorspelbaar, maar dit neemt niet weg van de krachtige aard van deze gevechtsscènes.

Eigenlijk is Godzilla vs. Kong over het algemeen redelijk voorspelbaar. Dit komt ook doordat het scenario best zwak is en de menselijke personages niet interessant genoeg zijn. Als kijker ben je uiteraard vooral geïnteresseerd in Godzilla en Kong, maar het was fijn geweest als de menselijke personages wat meer uitgewerkt zouden zijn geweest. Wat we nu te zien krijgen zijn de stereotyperende Amerikaanse blockbuster personages zonder enig charisma of karakter. De menselijke personages zijn er echt meer dan een middel om een doel te bereiken. Het doel hierbij is om te zien hoe Godzilla en Kong tegen elkaar gaan strijden. Sommige kijkers zullen met onderontwikkelde personages veel moeite mee hebben. Dit heb ik normaal ook, maar bij een vermakelijke film als dit kan ik het begrijpen en accepteren.

Godzilla vs. Kong (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Conclusie

Godzilla vs. Kong is een van mijn favoriete blockbusters die ik in de laatste paar jaren heb gekeken. De film slaat in principe nergens op, maar de filmmakers weten dit zelf ook. Daarom gaan ze volledig in op de gekte van deze filmwereld. Hierdoor krijgen we niet alleen geweldige gevechtsscènes te zien, maar ook krijgen we een prachtige passende soundtrack. Het geluid zelf is opnieuw weer een van de beste aspecten van de film. Ook het camerawerk en de visuele effecten zijn goed uitgewerkt.

Het is jammer dat het scenario wat zwakker is en dat de cast te weinig te doen krijgt om echt te schijnen in de respectievelijke rollen. De film is ook redelijk voorspelbaar, maar dit neemt niets af van deze vermakelijke ervaring. Dit is een film die aan elke blockbuster liefhebber aan te raden is. Godzilla vs. Kong is nu vanuit het comfort van je eigen huis te zien op onder andere Pathé Thuis.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Gerelateerde Artikelen

The Flash Film (2022)

DC FanDome 2021 geeft eerste blik op The Flash film

Ezra Miller’s The Flash zal in zijn eigen film (met de soortgelijke naam) het multiversum introduceren in het DC Extended Universe (DCEU). Tijdens de nieuwste editie van het DC FanDome was de acteur online aanwezig om vanuit de set van The Flash een eerste blik op de film te delen. In zijn introductie vertelt Ezra Miller dat ze nog druk bezig zijn met het maken van de film. De regisseur van de film is Andy Muschietti – bekend van de tweedelige films It en It: Chapter Two. De scenarist van de film is geen vreemdeling tot het DCEU. De scenarist van The Flash is namelijk niemand minder dan Christina Hodson. Ze was ook verantwoordelijk voor het scenario van Birds of Prey, en ze zal ook het scenario van de Batgirl film schrijven. De film zal ons meenemen op Barry Allen’s avontuurlijke reis door het multiversum, waarbij we onder andere Micheal Keatons Bruce Wayne zullen tegenkomen. Dit zal de eerste keer zijn dat we Keatons Batman zullen zien na de film Batman Returns uit 1992.

Lees Verder >
Upon the Magic Roads (2021)

Upon the Magic Roads (2021) – Film Recensie

De 26ste editie van het SCHLiNGEL Internationale filmfestival is helaas alweer afgelopen. Op zaterdag 16 oktober 2021 zijn er in de avond winnaars aangekondigd en prijzen uitgedeeld. Echter betekent dit niet dat he beleefde plezier rondom dit festival is afgelopen. Vandaag recenseer ik namelijk de Russische film Upon the Magic Roads. Deze film was ook te zien op het SCHLiNGEL filmfestival in 2021. Dit is de derde (en bovendien laatste) film die ik op mijn eerste dag bij het SCHLiNGEL keek. Upon the Magic Roads is een grootse Russische film die zelfs bijna in de top 50 films zit van meest winstmakende films van 2021. Maar staan deze twee benoemde punten wel gelijk aan de kwaliteit van de film?

Lees Verder >
Joker (2019)

Joker (2019) – Film Recensie

Al voordat Joker uitkwam bij het Filmfestival van Venetië, werd de film regelmatig besproken. Doordat de film mentale ziektes in combinatie met gewelddadigheid uitbeeld, ontstond er veel controversie rondom de film. Maar is deze controversie wel terecht geweest? De film blijft namelijk gaan over de “Clown Prince of Crime”; met andere woorden de iconische aartsvijand van superheld Batman. Komt de controversie dan door het humane (of juist het onmenselijke) gedrag van het titulaire personage? Ik besloot Joker na bijna 2 jaar opnieuw te kijken. Dit deed ik om te kijken hoe mijn mening voor de film er nu voor zou staan, maar ook om te kijken of mijn kijk op de film veel is veranderd.

Lees Verder >
De Slag om de Schelde (2020)

De Slag om de Schelde (2020) – Film Recensie

De Slag om de Schelde is een Nederlandse oorlogsfilm uit 2020. De film is geregisseerd door Matthijs van Heijningen Jr. en het scenario is geschreven door Paula van der Oest. In de film staat (uiteraard) de Slag om de Schelde uit 1944 centraal. In 2020 was het 75 jaar geleden dat de oorlog eindigde en de film moest het herdenkingsjaar afsluiten. De film ging op 14 december 2020 in première in het CineCity in Vlissingen en de film zou landelijk uitkomen op 17 december 2020. Op 15 december 2020 werd echter bekendgemaakt dat de bioscooprelease van de Slag om de Schelde uitgesteld zou worden naar 2021 vanwege de corona maatregelen. Nu de bioscopen weer open zijn is de film eindelijk te zien. Maar is de film het wachten waard geweest?

Lees Verder >

Neem contact op

Klik op de knop hieronder om meer te weten te komen over SebKijk. Heb je vragen of opmerkingen voor mij? Stuur dan direct een mail naar sebastiaan.khouw@hotmail.com.

Giveaways

Film Recensies

Serie Recensies

Game Recensies

English