Godzilla x Kong: The New Empire (2024) — Film Recensie

De monsterlijke titanen Godzilla en Kong zijn weer teruggekeerd naar het grote scherm in hun nieuwste speelfilm. De laatste keer dat we deze twee monsters samen zagen was in de MonsterVerse film Godzilla vs. Kong uit het jaar 2021. Het nieuwste deel uit deze filmreeks, getiteld Godzilla x Kong: The New Empire, is een direct vervolg op Godzilla vs. Kong. De vorige film was een duidelijke versus film waarin de monsters Godzilla en Kong het tegen elkaar opnamen. Regisseur Adam Wingard, die zowel Godzilla vs. Kong en Godzilla x Kong: The New Empire regisseerde, gaat met het vervolg een andere kant op.

In deze nieuwste MonsterVerse film moeten Godzilla en Kong gaan samenwerken om andere gevaarlijke titanen te verslaan. Toch komt Godzilla x Kong: The New Empire meer over als een film over Kong dan een team up film. Godzilla heeft overduidelijk een kleinere rol dan Kong. Ondanks dat de naam van dit iconische monster als eerst in de filmtitel wordt benoemd, heeft Godzilla allesbehalve een hoofdrol in deze film.

Ondanks dat Godzilla x Kong: The New Empire een onjuiste balans heeft tussen het gebruik van Kong en Godzilla, weet deze avontuurlijke sciencefiction en actiefilm toch te overtuigen. Het blijft geweldig om bombastische geluiden te horen en gigantische monsters met elkaar te zien knokken. Godzilla x Kong: The New Empire bevat meerdere grootse en epische gevechtsscènes tussen diverse monsters. Daarnaast bevat de film ook hilarische humor. Tijdens het kijken van Godzilla x Kong: The New Empire was ik meerdere malen aan het lachen en oprecht verrast door hoe bruut de actiescènes waren.

Als je als filmtoeschouwer op zoek bent naar een film met meer diepgang en gelaagde (menselijke) personages, dan valt Godzilla x Kong: The New Empire je niet aan te raden. Toch vind ik dat het filmpubliek bij een film als Godzilla x Kong: The New Empire kan verwachten dat de film meer gericht is op brengen van vermaak, dan het leveren van een diepgaand verhaal. Ondanks het gemis van een aangrijpend verhaal, weet Godzilla x Kong: The New Empire dus alsnog voor een groot gehalte plezier te zorgen.

Over Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Godzilla x Kong: The New Empire is een Amerikaanse avontuurlijke sciencefiction en actiefilm uit 2024. De film is geregisseerd door Adam Wingard. Het scenario van de film is geschreven door Terry RossioSimon Barrett en Jeremy Slater. De cast van de film bestaat uit (o.a.) Rebecca HallBrian Tyree HenryKaylee HottleDan StevensAlex Ferns, Mercy Cornwall en Fala Chen. De film wordt geproduceerd door Mary ParentAlex GarciaEric McleodThomas Tull en Brian Rogers. De uitvoerend producenten van de film zijn WingardJen ConroyJay AshenfelterYoshimitsu Banno en Kenji Okuhira.

Wingard werkt voor Godzilla x Kong: The New Empire opnieuw samen met cinematograaf Ben Seresin, productieontwerper Tom Hammock, filmmonteur Josh Schaeffer en kostuumontwerper Emily Seresin. De Nederlandse componist Tom Holkenborg verzorgt samen met Antonio Di Iorio de filmmuziek. Holkenborg componeerde eerder al de filmmuziek voor Godzilla vs. KongDi Iorio was verantwoordelijk voor de additionele muziek van Godzilla vs. Kong.

De productiebedrijven van Godzilla x Kong: The New Empire zijn Legendary Pictures en Warner Bros. De film heeft een speeltijd van 115 minuten. In Godzilla x Kong: The New Empire nemen de machtige Kong en de angstaanjagende Godzilla het op tegen een van onder het aardoppervlak afkomstige dreiging. Het bestaan van zowel de Titans als de mensheid staat op het spel. In deze nieuwe MonsterVerse film ontdekken we ook meer over de geschiedenis van deze Titans en de geheimen van Skull Island. Godzilla x Kong: The New Empire werd op 28 maart 2024 officieel in de Nederlandse bioscopen uitgebracht.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Godzilla x Kong: The New Empire (2024). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Eenzaamheid en adoptie onder titanen

Ondanks dat Godzilla x Kong: The New Empire niet een diepgaand verhaal bevat, bespreekt regisseur Adam Wingard samen met de scenarioschrijvers toch enkele interessante thema’s. Zo bespreekt het filmverhaal hoe apen, zelfs zo gigantisch als Kong, sociale dieren zijn. Kong voelt zich eenzaam, omdat hij denkt de enige van zijn soort te zijn. Toch blijft de goedaardige en monsterlijke titaan zoeken naar soortgenoten. Godzilla x Kong: The New Empire laat zien hoe een goede sociale omgeving belangrijk is voor zowel dieren als titanen als mensen.

In deze nieuwe MonsterVerse zien we ook hoe Jia, de laatste levende Iwi van Skull Island, voelt alsof ze nergens thuis is. De filmmakers laten zowel via Kong als Jia zien hoe dieren en mensen zich afgesloten kunnen voelen van de rest van de wereld, als ze het idee hebben de enige van hun gemeenschap of ras te zijn. Ondanks dat de filmmakers met dialogen hier niet diep op in gaan, worden deze thema’s wel in het narratief besproken.

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)
Bron: Filmdepot.nl, Warner Bros. Pictures International Holland, Legendary Entertainment, Screen Queensland, Warner Bros., Toho en Warner Bros. Nederland.

Godzilla x Kong: The New Empire laat zien dat het nooit te laat is om je plaats in de wereld te vinden, zo lang je de hoop niet opgeeft. Verder gaat deze MonsterVerse film op een originele manier in op het thema van ouderschap onder titanen. Kong leert in deze film te geven en te zorgen voor een kleinere apentitaan genaamd Suko. Het is mooi om te zien dat Wingard zijn idee om de film Son of Kong (1933) te adapteren niet heeft losgelaten.

Son of Kong was een direct vervolg op de allereerste King Kong film: King Kong uit 1933. Wingard en de scenarioschrijvers weten op een subtiele manier dit verhaallijn te adapteren en te vernieuwen. Ze houden eer aan wat er voor hun kwam, maar weten tegelijkertijd ook een eigen draai te geven aan dit concept. Adoptie is ook een belangrijk thema in de film waar zowel titanen als mensen mee te maken krijgen. Hiermee laten de filmmakers zien dat de titanen en mensen op verschillende manieren met elkaar vergeleken kunnen worden.

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Kong zonder Godzilla

Ondanks dat de film enkele interessante thema’s opgooit, bevat het verhaal verder maar weinig diepgang en ontwikkelde personages. Het helpt Godzilla x Kong: The New Empire ook niet dat het filmverhaal een ongelofelijk rap tempo bevat. Van alle blockbusters die ik de afgelopen jaren heb gezien, bevat deze blockbuster een van de snelste tempo’s. Door dit rappe tempo verloopt het verhaal ook niet altijd even lekker. De filmmakers gaan te snel door belangrijke plotpunten en gebeurtenissen heen.

De film bevat letterlijk geen ademruimte. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat het verhaal voelt als een adrenalinekick. Aan de andere kant oogt Godzilla x Kong: The New Empire hierdoor rommelig. Het filmverhaal komt niet gebalanceerd over. Dit is ook terug te zien in de manieren waarop de belangrijkste titanen Godzilla en Kong in de film worden ingezet. Kong maakt een duidelijke heldenreis en karaktergroei mee, terwijl Godzilla als een gigantische pestkop andere titanen in elkaar blijft slaan om zich op te laden voor een opkomend moeilijker gevecht.

De film legt de grootste focus op de avonturen van Kong en de mensen. Hierbij gaat de film op enkele momenten even terug naar Godzilla om te laten zien wat dit destructieve monster nu weer aan het uitspoken is. Hier is in principe niet veel mis mee, maar voor een film die zich voordoet als een team up film, had ik gehoopt dat we meer te zien zouden krijgen hoe Godzilla en Kong, ondanks hun rivaliteit, samen moesten werken. Helaas is hun samenwerkingsverband, en tijd samen in de film, nu van korte duur.

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Bruut, hilarisch en episch

Bovendien heb ik niet genoeg gevaar en rivaliteit tussen deze twee titanen ervaren. In de vorige film gingen Godzilla en Kong nog regelmatig met elkaar op de vuist. Toch behoren de brute en epische gevechtsscènes opnieuw tot de beste aspecten uit een MonsterVerse film. De actiescènes zijn sterk op beeld gezet en bevatten ook enkele hilarische momenten. Godzilla x Kong: The New Empire bevat sowieso meer humor dan zijn voorgangers.

Een van de leukste nieuwe personages is Trapper. Dit komische personage wordt zorgeloos en overtuigend gespeeld door acteur Dan Stevens. Zijn scènes met Brian Tyree Henry’s personage Bernie behoren tot de komische hoogtepunten van de film. Daarnaast is Kong ook heerlijk droog en direct in deze film. Van de manier waarop hij vecht tot hoe het gebrul van andere titanen hem niets kan schelen.

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Monsterlijk geluid

Twee van de beste onderdelen van Godzilla vs. Kong waren het werk van de geluidsafdeling en de muziek van componist Tom Holkenborg. Voor Godzilla x Kong: The New Empire keerde de Nederlandse componist terug. Ditmaal werd zijn werk (nog meer) bijgestaan door de muziek van componist Antonio Di Iorio. Samen hebben de componisten gezorgd voor epische filmmuziek. Ze bouwen verder op de muzikale thema’s die in de vorige film zijn gemaakt. Ondanks dat hun werk weer prachtig is, introduceren ze wel te weinig nieuwe memorabele muzikale thema’s.

Het werk van de geluidsafdeling behoort ook weer tot de beste aspecten van deze MonsterVerse film. Van de luidruchtige brullen en geluiden van de titanen tot de algemene geluidsbewerking: over alles is goed nagedacht. Hetzelfde kan gezegd worden over de visuele effecten en de wereldopbouw van Hollow Earth. De monsters en onderaardse wereld(-en) zien er levensecht en sterk gevisualiseerd uit.

Niet alle ontwerpen van de monsters zijn even indrukwekkend, maar de filmmakers weten de belangrijkste titanen krachtig neer te zetten. Zo zien zowel Kong en Godzilla als de nieuwe titanen Skar King, Suko en Shimo er uitstekend uit. Hierbij worden de visuele effecten artiesten ondersteund door het kleurgebruik en het regelmatig prachtige camerawerk van cinematograaf Ben Seresin.

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Godzilla x Kong: The New Empire is een amusante blockbuster film. Regisseur Adam Wingard heeft opnieuw een epische film gemaakt waarin verschillende monsterlijke titanen met elkaar op de vuist gaan. De brute gevechtsscènes en actiescènes behoren tot de hoogtepunten uit deze MonsterVerse film. Daarnaast bevat Godzilla x Kong: The New Empire van alle MonsterVerse films de grappigste momenten. De film zit vol humor die door zijn directheid en droogheid altijd slaagt. De toevoeging van nieuwe menselijke personages zoals Trapper zorgen voor nog meer hilarische filmmomenten.

Verder bespreekt de film ook enkele interessante thema’s en onderwerpen. Zo bespreekt het filmverhaal eenzaamheid onder titanen en mensen. Daarnaast gaat Wingard samen met de scenarioschrijvers dieper in op het vinden van je plek in de wereld en adoptie onder monsterlijke wezens. Helaas bevat de film verder amper diepgang, maar voor een film als Godzilla x Kong: The New Empire is dat ook wel te verwachten. Bovendien is het jammer dat Godzilla meer aan de zijlijnen van deze film wordt geplaatst.

Ook werken Godzilla en Kong voor een team up film amper samen. Gelukkig bevatten de actiescènes bombastisch geluid en prachtige beelden. De filmmuziek van componisten Tom Holkenborg en Antonio Di Iorio ondersteunen de luidruchtige geluiden van de film. Daarnaast zien de monsters en onderaardse wereld(-en) er indrukwekkend gevisualiseerd uit. Uiteindelijk is Godzilla x Kong: The New Empire vooral een bioscoopbezoek waard als je van beestachtige en vermakelijke blockbusters houdt. Godzilla x Kong: The New Empire is nu te zien in de Nederlandse bioscopen.