Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 – Recensie

Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 is een prachtig voorbeeld van een documentaireserie waarbij de (filmische) grenzen van mogelijkheden opgezocht worden. Zo maakt de serie gebruik van dramatische reconstructies van gebeurtenissen die echt hebben plaatsgevonden. Daarnaast maakt dit eerste seizoen ook gebruik van geavanceerde visuele effecten en persoonlijke getuigenissen van mensen die erbij waren. De getuigenissen en verhalen komen af van mensen die de overval zelf pleegden, overleefden of onderzochten.

Dit zorgt ervoor dat dit eerste seizoen geloofwaardiger en (vooral) oprechter oogt. De seriemakers weten onder begeleiding van host Pierce Brosnan een vermakelijke en sterk uitgewerkte serie neer te zetten. Dit is niet zo maar een documentaireserie die je alleen op de achtergrond aanhebt, terwijl je met een andere activiteit bezig bent. Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 is namelijk een documentaireserie die je zult intrigeren, vermaken en informeren.

Over Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1

In mei 2023 bracht A+E Networks twee gloednieuwe series uit. Een van deze twee series was het eerste seizoen van Greatest Heists with Pierce Brosnan. In deze serie duikt niemand minder dan Pierce Brosnan in het criminele meesterbrein van de beruchtste overvallers. Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 ging in Nederland in première op 15 mei 2023 op de HISTORY Channel.

In Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 werpen seriekijkers een blik in de plannen en het lef van de criminele meesterbreinen die hun vrijheid op het spel zetten voor een kans op een leven vol rijkdom. Greatest Heists with Pierce Brosnan staat ook bekend onder de internationale titels History’s Greatest Heists en History’s Greatest Heists with Pierce Brosnan. Mijn dank aan Whizpr, A+E Networks en History Channel Benelux voor het versturen van een online recensie-exemplaar van Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1.

Bekijk hier de officiële trailer van Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1. De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Elke aflevering van Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 bevat een spannende en overzichtelijke introductie tot de heist (of in andere woorden: de overval) die besproken zal worden in de aflevering. Zo bevat de eerste aflevering een sterke introductie tot de heist waarin Italiaanse criminelen het gemunt hebben op de kluis van het Antwerp World Diamond Centre. Na 27 maanden plannen voerden ze hun ambitieuze en ingewikkelde plan uit. In elke aflevering – en dus ook in de eerste aflevering van dit eerste seizoen – zie je de opbouw tot deze heist.

Zo laat de serie zien hoe een team samengesteld wordt door een of meerdere personen die met het idee van de overval kwamen. Daarnaast krijg je in uitgebreide details de totstandkoming van alle heists te zien. Ook levert dit eerste seizoen veel informatie over hoe de overvallen verliepen. Hierbij worden zowel de hoogtepunten als de dieptepunten besproken. Daarnaast laat dit eerste seizoen ook zien hoe onverwachte verrassingen kunnen uitpakken als geluksmomenten, teleurstellingen of catastrofale gebeurtenissen.

Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1
Bron: Whizpr, Whizpr.nl, HISTORY Channel, HISTORY Channel Benelux en A+E Networks.

Deze onverwachte verrassingen vinden zowel voor als tijdens en na de overval plaats. Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 gaat – over het algemeen – minder gedetailleerd om met de nasleep van de overvallen. Dit is ergens te begrijpen. Elke aflevering bevat een speeltijd van 43 minuten. Om de volledige verhalen van de overvallen te vertellen zou simpelweg meer speeltijd nodig zijn geweest. Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 had per aflevering dus zeker kunnen profiteren van een langere speeltijd.

Doordat elke aflevering niet even veel ingaat op elk onderdeel van het verhaal (of elke nasleep van een overval), komt dit eerste seizoen soms wat rap en oneven over. Vooral richting het einde van elke aflevering is er sprake van een rap tempo of een oneven structuur. De seriemakers hadden dus beter de tijd kunnen nemen om het verhaal van elke heist goed af te ronden of af te sluiten. Ze hadden de afleveringen ook langer kunnen maken of het verhaal van elke heist beter kunnen verdelen in verschillende hoofdstukken.

Pierce Brosnan is gelukkig een uitstekende host voor deze serie. Zijn enthousiasme om de verhalen van deze overvallers en criminelen te delen spat van het scherm af. Brosnan maakt in meerdere afleveringen ook verschijningen in het decor van dramatische reconstructies van de heists. Dit is een vermakelijke en leuke toevoeging. Over dramatische reconstructies gesproken, dit eerste seizoen maakt gebruik van nagemaakte en filmische scènes die gebaseerd zijn op de (welbekende) informatiegegevens van de heists. Normaliter is er rondom de montage van dit soort series sprake van een gebrek aan originaliteit.

Monteur Tony Pellegrino weet echter gericht en effectief gebruik te maken van diverse soorten beeldmateriaal. In zijn montage weet Pellegrino in enkele afleveringen een filmische sfeer te scheppen. Deze sfeer deed me vooral denken aan de vroege Guy Ritchie films, zoals Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels, maar ook aan Quentin Tarantino films, zoals Reservoir Dogs en Pulp Fiction. Tegelijkertijd weet de monteur ook indirecte connecties te leggen met films uit het heist genre. Hierbij kun je denken aan films uit de Ocean’s filmreeks of The Italian Job.

Pellegrino weet de juiste toon te bereiken in zijn montage, waarbij de goed uitgekozen lettertypes, kleuren en kleursaturaties zijn werk allemaal ondersteunen. Naast goed uitgekozen beelden, weet hij ook goed gebruik te maken van audio in deze serie. Pellegrino weet uitzonderlijk goed het geleverde werk van de geluidsafdeling te monteren. Zo goed zelfs dat hij bijna een nieuwe betekenis geeft aan de filmische veelgebruikte term “The needle drop.”

Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 weet de juiste balans te vinden tussen dramatische reconstructies, geavanceerde visuele effecten en persoonlijke getuigenissen van mensen die erbij waren. Dit gebeurt allemaal onder leiding van de geweldige acteur – en inmiddels ook briljante host – Pierce Brosnan. Dit eerste seizoen presenteert de informatie als een nervositeit. In een rap tempo krijg je alle moeilijkheden, gelukstreffers, blokkades en (bijna) onmogelijk breekbare beveiligingsmethodes te zien. Seriemakers Brendan Gabriel Murphy en Kieran Murphy scheppen hiermee een toepasselijk gevoel van nagelbijtende en overweldigende spanning.

Dit is grotendeels ook te danken aan het werk van monteur Tony Pellegrino. Hij weet precies waar en wanneer hij welk beeld en welk geluid moet plaatsen, mixen of vervangen. Pellegrino is een van de grootste redenen dat Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 zo goed werkt. Ik neem het hem dan ook niet kwalijk dat de eindes van de afleveringen regelmatig gehaast overkomen. Deze verkeerde keuze lijkt eerder te zijn gemaakt door de producenten of scenarioschrijvers.

De producenten lijken gekozen te hebben voor een (te) korte speeltijd. Daarnaast komt het over alsof de scenarioschrijvers niet alle onderdelen van de heist even veel aandacht hebben kunnen geven. Zo krijgen de voorafgaande gebeurtenissen en de overvallen zelf meer aandacht dan de grootse consequenties na deze overvallen. Dit probleem kan ook ontstaan zijn door de (korte) speeltijd. Door de druk van een korte speeltijd en volgepropt scenario neem ik Pellegrino het niet kwalijk dat hij in de montage bepaalde keuzes heeft moeten maken.

Ondanks deze minpunten wil ik seriekijkers en liefhebbers van televisieprogramma’s aanraden om Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 te kijken op de HISTORY Channel in Nederland. De documentaireserie is informatief, spannend en onder leiding van Brosnan ook echt vermakelijk. Elke maandagavond is om 21.25 een nieuwe aflevering van Greatest Heists with Pierce Brosnan Seizoen 1 te zien op de HISTORY Channel in Nederland.