Halloween Ends (2022) – Film Recensie

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Halloween Ends is geen beste film. Dit afsluitende deel van David Gordon Greens Halloween trilogie is zelfs een belabberd slechte film. Heb ik me vermaakt met de film? Enigszins wel ja! Maakt dit de film direct goed? Nee, tuurlijk niet. Een film kan tegelijkertijd belabberd slecht en vermakelijk zijn. Dit lijkt voor sommige bioscoopgangers geen bekend fenomeen te zijn, maar films als The Room en nu ook Halloween Ends bewijzen het tegendeel.

Halloween Ends oogt als een romantische, maar wraakzuchtige slasher en horrorfilm. Dit klinkt misschien als een aparte combinatie van filmgenres. En in dit geval is dat het ook zeker. David Gordon Green weet zijn trilogie en deze franchise helaas niet met een knal of groots spektakel te laten eindigen. In plaats daarvan heeft hij de laatste spijker in grafkist van deze franchise (zachtjes) geslagen. In ieder geval, totdat er weer een nieuwe remake of reboot komt, want laten we eerlijk zijn: die gaat er gegarandeerd komen.

Over Halloween Ends (2022)

Halloween Ends is een Amerikaanse slasher en horrorfilm uit 2022. De film is geregisseerd door David Gordon Green – die eerder ook Halloween (2018) en Halloween Kills regisseerde. Het scenario van Halloween Ends is geschreven door Paul Brad LoganChris BernierDanny McBride en Gordon GreenHalloween Ends is een direct vervolg op Halloween Kills. Daarnaast vervolgt de film ook het verhaal van Halloween (2018) en Halloween (1978). De film is geproduceerd door Malek AkkadJason Blum en Bill Block.

De uitvoerend producenten van Halloween Ends zijn John CarpenterJamie Lee Curtis, Danny McBrideDavid Gordon GreenRyan FreimannRyan TurekAndrew GolovThom Zadra en Christopher H. Warner. De cast van Halloween Ends bestaat uit onder andere Jamie Lee CurtisAndi MatichakJames Jude CourtneyWill PattonRohan Campbell en Kyle Richards. In Halloween Ends keert de legendarische Jamie Lee Curtis voor de laatste keer terug als Laurie Strode. Dit is de rol die haar beroemd heeft gemaakt en ze speelt de rol inmiddels al meer dan vier decennia.

Halloween Ends (2022)
Bron: Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM, Universal Pictures International (UPI), Universal Pictures International Nederland, Blumhouse Productions, Miramax, Rough House Pictures, Trancas International Films, en Universal Pictures.

Het verhaal van Halloween Ends speelt zich vier jaar af na de gebeurtenissen van Halloween Kills. Laurie woont bij haar kleindochter Allyson. Van Michael Myers is niets meer vernomen. Voor tientallen jaren lang heeft Michael een schrikbeeld voor haar gevormd en haar leven beïnvloed, maar Laurie heeft eindelijk besloten om haar woede en angst los te laten. Ze probeert nu eindelijk van het leven te genieten. Maar als een jonge man verdacht wordt van de moord op zijn oppaskind heeft dat een kettingreactie van geweld en angst tot gevolg.

Ze zal voor eens en altijd de confrontatie aan moeten gaan met het kwaad. Halloween Ends werd op 11 januari 2023 uitgebracht op 4K UHD Blu-ray, Blu-ray en DVD door Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Bekijk hier de officiële trailer van Halloween Ends (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Tijdens het kijken van Halloween Ends stelde ik meerdere malen mezelf de vraag: “wat is het verhaal dat de filmmakers willen vertellen met deze film?” Regelmatig kan dit een goed teken zijn. Een teken naar een mysterieuze en diepgaandere laag in het filmverhaal. Dit is niet het geval bij Halloween Ends. Bij Halloween Ends lijkt het meer alsof regisseur David Gordon Green samen met zijn coscenaristen van alles en nog wat probeerde te vertellen in het verhaal van deze film. Voor de eerste 45 minuten van de film is dit amper een slasher of horrorfilm te noemen.

In plaats daarvan wordt de focus gelegd op romantiek, waarbij nieuwe romantische relaties ontstaan en oude vlammen elkaar weer ontdekken. Ik zal eerlijk toegeven dat dit romantische aspect van de film goed is uitgewerkt, waarbij je meeleeft met de personages en hun droevige achtergrondverhalen. Ik heb ook respect dat het team achter Halloween Ends met deze film een nieuwe weg heeft geprobeerd in te slaan. Toch moet ik ook aangeven dat deze poging om een nieuwe weg in te slaan, uiteindelijk niet goed heeft uitgepakt voor deze film.

Halloween Ends (2022)

Het verhaal van Halloween Ends oogt rommelig. Dit komt juist doordat de focus eerst ligt op romantiek, dan rond het middenpunt van de film krijgen we een soort spiritueel moment waarbij twee hoofdpersonages elkaar diep in de ogen kijken. Dit spirituele moment komt onbedoeld hilarisch over door het slechte gebruik van geluidsbewerking en doordat de iconische filmmuziek plotseling op volume duizend wordt gezet. Terwijl deze twee personages elkaar diep in de ogen aankijken, zien ze elkaars leven voorbij flitsen. En vraag me niet hoe, maar ze versterken elkaars krachten en pijntolerantie.

In ieder geval, dat denk ik? Zelfs nadat ik Halloween Ends voor een tweede keer zag, begrijp ik niet goed wat regisseur David Gordon Green samen met cinematograaf Michael Simmonds probeerde uit te beelden. Pas na dit spirituele “kijk-in-mijn-ogen-en-je-krijgt-mijn-kracht” moment, begint Halloween Ends een beetje een slasher en horrorfilm te worden. Helaas is Michael Myers niet bepaald angstaanjagend of echt een gevaar in deze film. Hierdoor is het vooral een nieuw personage dat enkele degelijke moorden weet uit te voeren op het grote scherm. De vertoning van Michael Myers is simpelweg teleurstellend.

Halloween Ends (2022)

Zowel vanuit een narratief als een thematisch standpunt werkt deze iconische seriemoordenaar niet in Halloween Ends. Thematisch spreken de personages in de film – vooral Jamie Lee Curtis’ Laurie Strode – over de verschillende soorten kwaad, waarvan Michael Myers de ergste zou moeten zijn. Dit krijgen we niet terug te zien in deze film, omdat Halloween Ends te veel leunt op de verhalen van de andere films. Het filmpubliek moet bekend zijn met het verhaal om Michael Myers in Halloween Ends te vrezen, want in deze film krijg je amper iets van hem of zijn moordlustige acties te zien.

En ik snap het: het einde van Halloween Kills is moeilijk te vervolgen, doordat die film met een bepaald soort plotselinge (anti-)climax eindige. De schrijvers hadden zich met dat einde in een hoek geschreven en ik heb begrip dat het dan moeilijker is om een mooi – of überhaupt degelijk – einde aan je trilogie te breien. (Wouldn’t you agree, Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker?) Dit neemt niet weg dat Halloween Ends het verhaal nog slechter eindigt dan dat zijn voorganger dat deed.

Halloween Ends (2022)

Halloween Ends vat daarbij de gebeurtenissen van zijn voorgangers samen in nog geen vijf minuten. Hierdoor wordt er onbedoeld ingespeeld op een gevoel nutteloosheid op de vervolgen van John Carpteners Halloween uit 1978. En dat terwijl Halloween Ends alleen werkt als vervolg en niet als losstaand deel. Kom op, Gordon Greenyou can do better than this! Je hebt dit al laten zien met je regiewerk voor Halloween uit 2018 en Halloween Kills uit 2021. Is dan echt alles slecht aan Gordon Greens afsluitende Halloween film? Nee, gelukkig niet.

Het acteerwerk van de cast is krachtig, waarbij ditmaal vooral Andi Matichack en Rohan Campbell de show stelen. Hun romantische relatie en onderlinge chemie is geloofwaardig. Deze twee onderdelen en twee acteurs horen tot de beste aspecten van de film. Jamie Lee Curtis is nog steeds een sterke actrice, maar op enkele momenten na, krijgt ze maar weinig te doen. Hetzelfde geldt voor Will Patton, die in de vorige film nog een belangrijk emotioneel onderdeel was van het verhaal. Gelukkig hebben Lee Curtis en Patton ook sterke onderlinge chemie. En verder is de filmmuziek, over het algemeen, ook goed.

Het kleurgebruik is in de montage goed gebruikt om de film echt en geloofwaardig te laten ogen. Daarnaast zijn enkele brute moorden wel vermakelijk om te kijken. Deze brute moorden zijn niet bepaald origineel of creatief, maar vermakelijk wel. En verder? Ik heb me tot op zekere hoogte wel vermaakt met de film. Ik bedoel ik heb net zo slechte films gezien die me velen malen meer irriteerde en frustreerde – zoals Thor: Love and Thunder. Halloween Ends is eerder het soort film waarvan ik weet dat die slecht is, maar waarvan enkele aspecten redelijk goed werken, waardoor de film toch enigszins vermakelijk is om te kijken.

Halloween Ends (2022)

Voor een film getiteld Halloween Ends zou je denken dat je een daadwerkelijke epische en psychologische laatste strijd te zien zou krijgen tussen Laurie Strode en Michael Myers. De filmmakers gooien echter een gekke uno-reverse kaart, waarbij ze een betuttelende strijd tussen de film en het publiek laten plaatsvinden. Halloween Ends is – naar mijn mening – teleurstellend en slecht. Kun je je nog steeds vermaken met deze film? Jazeker, dat heb ik zelf ook enigszins gedaan. De romantische onderdelen van deze film zijn goed uitgewerkt, waarbij vooral het acteerwerk van Andi Matichak en Rohan Campbell indruk weten op te wekken.

Jamie Lee Curtis blijft iconisch in haar rol als Laurie Strode. Het is jammer dat ze maar weinig te doen krijgt, behalve paranoïde zijn en een kat-en-muisspel spelen. Gelukkig levert ze nog wel goed acteerwerk, waarbij ze ook nog onderlinge chemie heeft met Will Patton. De filmmuziek is op enkele momenten wat overheersend, maar de gecomponeerde muziek zelf is niet slecht. Het is jammer dat Halloween Ends als film zo rommelig in elkaar zit met verschillende filmgenres, onnodige verhaallijnen en een duidelijk gemis aan een doelgericht einde.

De film had zeker potentie, maar juist doordat de filmmakers niet een definitieve narratieve weg inslaan, raken ze in de knoop met hunzelf en de film. Wat overblijft is een mixed bag, waarbij je met enkele aanpassingen aan het verhaal, de film net zo goed een parodie had kunnen noemen op de Halloween franchise. Een ding is zeker na het kijken van Halloween Ends: dit is niet het einde waarop filmliefhebbers, fans en recensenten hebben gewacht. Ik garandeer dan ook dat er binnen enkele jaren weer een nieuwe remake, reboot of prequel aangekondigd gaat worden. Halloween Ends is nu te koop op 4K UHD Blu-ray, Blu-ray en DVD op onder andere Bol.com.