Halloween Kills (2021) – Film Recensie

Met mijn eerste Halloween Filmmaand Special wil ik dit jaar in oktober meerdere horror-, thriller-, en monsterfilms recenseren of tippen. Dit keer recenseer ik Halloween Kills. Halloween Kills werd door de recensenten een stuk minder gewaardeerd dan David Gordon Greens vorige Halloween film uit 2018. Toch vind ik dit zelf als recensent best verrassend. Het regelmatige flinterdunne verhaal van Halloween Kills is denk ik het grootste probleem voor veel recensenten geweest. Beide Halloween uit 1978 en Halloween uit 2018 bevatten een beter verhaal, waarbij er ook nog een krachtiger balans tussen een goed uitgewerkt verhaal, brute moorden en angst voor Michael Myers, te vinden is.

Regisseur David Gordon Green lijkt in Halloween Kills vooral de focus te willen leggen op de onverwinbare, brute en angstaanjagende aspecten van Michael Myers. Dit is iets waar de regisseur en film ook zeker in slagen, maar hierdoor mist het helaas wel een beter en diepgaander verhaal. Zelf vind ik Halloween Kills nog steeds een redelijk sterke film. De creatieve, bloederige en gruwelijke moorden van Michael Myers zijn honderden malen erger en bruter dan de vorige Halloween films.

Daarnaast gaat het verhaal ook verder in op de PTSS van Laurie Strode, door haar angsten en trauma’s te verbinden met de inwoners van de stad Haddonfield. Hierbij krijgt het verhaal een creatieve opzet, door de inwoners wraak te willen laten nemen tegen Michael Myers. Is de film dan echt zo slecht als sommige recensenten willen laten doen overkomen? Nee, naar mijn mening niet. Echter betekent dit niet dat ik geen kritiekpunten heb richting de film… Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM brachten de film op 4K UHD Blu-ray, Blu-ray en DVD uit op 2 maart 2022. Mijn dank aan beide voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Over Halloween Kills (2021)

Halloween Kills is een Amerikaanse slasher en horrorfilm uit 2021. De film is geregisseerd door David Gordon Green. Het scenario van de film is geschreven door GreenDanny McBride, en Scott TeemsHalloween Kills is een vervolg op Halloween uit 2018 en John Carpenter’s Halloween uit 1978. Daarnaast is het ook het twaalfde deel in de Halloween franchise. De cast van de film bestaat uit Jamie Lee Curtis en James Jude Courtney, die Laurie Strode en Michael Myers spelen. Judy GreerAndi Matichak, én Will Patton waren te zien in Halloween (2018). Ze keerden ook terug voor dit vervolg. Nieuwkomers tot de cast zijn onder andere Anthony Michael Hall en Thomas Mann.

Halloween Kills speelt zich enkele minuten af na het einde van Halloween (2018). Dit is dus een vervolg die direct de consequenties oppakt van de vorige film. McBride en Green hadden oorspronkelijk het idee om twee films achter elkaar op te nemen als twee vervolgen op de Halloween film uit 2018. Na het kritische en financiële succes van de 2018 film, begonnen McBride en Green al vrij snel aan het werken voor het eerste vervolg. De titel Halloween Kills werd bekendgemaakt in juli 2019. Daarnaast werd er toen ook bekendgemaakt dat er nog een vervolg zou komen op Halloween Kills.

Door de Covid-19-pandemie werd de releasedatum van Halloween Kills uitgesteld. De film had zijn wereldpremière bij het Venice International Film Festival op 8 september 2021. De film werd op 14 oktober 2021 uitgebracht in de Nederlandse bioscopen en op 20 oktober 2021 in de Belgische bioscopen. Halloween Kills ontving gemixte kritische reacties. De creatieve moorden en acteerprestaties kregen veel lof, maar het verhaal van het scenario zou niet innovatief genoeg zijn. Het vervolg op Halloween Kills – getiteld: Halloween Ends – kwam uit op 14 oktober 2022.

Heb je geen tijd om mijn volledige film recensie te lezen? Bekijk dan op Youtube mijn (verkorte) film recensie!

Halloween Kills bevat net zoals het vorige deel uit 2018 een (bijna) onoverwinnelijke Michael Myers. De (iconische) seriemoordenaar komt opnieuw over als een daadwerkelijk gevaar dat niet te stoppen is. We krijgen opnieuw brute moorden te zien, waarbij Michael Myers ditmaal als een beest tekeer gaat op iedereen, maar dan ook iedereen, die hij tegenkomt op zijn pad. Hierdoor worden ook oude wonden die de stad Haddonfield, aan de eerdere moorden van Michael Myers heeft overgehouden, opengehaald. Dit is waar Halloween Kills in de basis thematisch overgaat.

De film laat zien hoe een stad, na gewelddadige moorden van een seriemoordenaar, uit overlevingsangst een obsessie kan kweken met het verleden. De inwoners van Haddonfield – waaronder Laurie Strode – kunnen na ruim 40 jaar nog steeds het verleden niet achter zich laten. Ze zitten als een stad vast in een vicieuze cirkel waarin Michael Myers losbreekt en moorden pleegt, waarna de inwoners weer met PTSS, rouw en angst overblijven. Regisseur David Gordon Green wilde met Halloween Kills laten zien hoe een stad uit deze vicieuze cirkel kan proberen los te breken door het kwaad dat hun levens vasthoudt, te bestrijden.

Halloween Kills (2021)
Bron: Universal Pictures, Miramax, Blumhouse Productions, Trancas International Films, Home Again Productions, Rough House Pictures, Universal Pictures International (UPI), Filmdepot, Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM.

Dit is een ongelofelijk interessante opzet voor een verhaal uit een slasher en horrorfilm, maar helaas is het verhaal van Green en de scenarioschrijvers verder wel flinterdun. Tegelijkertijd worden de thema’s en boodschappen uit het verhaal ook wel iets te duidelijk verteld, waarbij meerdere personages blijven herhalen hoe Michael Myers de stad zelf ook in “kwaad” heeft veranderd. Dit neemt niet weg dat de opzet van het verhaal geweldig is, maar de uitvoering had nog iets beter uitgewerkt of onderbouwd kunnen worden.

Gelukkig is het acteerwerk van de cast weer uitstekend. Ditmaal is het vooral Judy Greer die de show weet te stelen in de film. Aan de start van de film komt ze alleen over als de bezorgde moeder van Laurie Strode’s kleindochter, maar hoe verder het verhaal zich ontrafelt, hoe meer we te weten krijgen te komen over het karakter en de motivaties van dit personage. We krijgen te zien hoe Greer ook een stoere filmvrouw kan zijn, net zoals Jamie Lee Curtis dat al meerdere malen heeft bewezen met haar rol als Laurie Strode.

Halloween Kills (2021)

Over Jamie Lee Curtis en Laurie Strode gesproken – de actrice krijgt in Halloween Kills helaas minder te doen met haar iconische rol. Halloween Kills komt over als een opbouw voor Laurie Strode’s laatste gevecht met seriemoordenaar Michael Myers. Ze heeft nog steeds een degelijke rol in Halloween Kills, maar ze krijgt een stuk minder te doen. De focus van het verhaal en de gebeurtenissen lijken toch echt vooral te liggen op de inwoners van de stad Haddonfield. Zo krijgt ook politieagent Frank Hawkins een grote rol in Halloween Kills. Je zult in deze film meer te weten komen over zijn verleden, zijn spijt en zijn angsten.

De brute, bloederige en angstaanjagende moorden van Michael Myers behoren (bijna) altijd tot de grootste pluspunten van een Halloween film. Echter is Halloween Kills misschien wel het beste voorbeeld hiervan. In geen enkele Halloween film die ik heb gezien heb ik zo geshockeerd toegekeken naar de moorden die hij op creatieve en simpelweg shockerende manieren uitvoerde. Tijdens het kijken van de film voelde ik mijn hartslag sneller gaan. Dit gebeurde ook alleen als er al gehint werd dat Michael Myers een moord zou gaan plegen…

Halloween Kills (2021)

Halloween Kills is dus een meesterlijke film in het opbouwen van spanning en angst voor Michael Myers. Halloween Kills is misschien zelfs de beste Halloween film als het gaat om de moorden van Michael Myers. Ik denk dat dit ook het grootste struikelblok is geweest voor veel recensenten, want het verhaal zelf is minder goed dan John Carpenters Halloween uit 1978 en David Gordon Greens Halloween uit 2018. Deze twee Halloween films bevatten de perfecte balans tussen een goed uitgewerkt verhaal, brute moorden en angst voor Michael Myers.

Bij Halloween Kills liggen deze drie aspecten uit balans, omdat de focus vooral wordt gelegd op de brute moorden en de angst voor Michael Myers. De meeste recensenten zullen dus teleurgesteld zijn geraakt door het zwakkere verhaal, waarbij fans en filmliefhebbers eerder weer met vreugde de film zullen hebben toegejuicht vanwege de focus op de bloederige en gruwelijke aspecten van de film. Hiermee kan dus aangetoond worden dat film een subjectief onderwerp blijft, waarbij recensenten, filmliefhebbers en fans het niet altijd met elkaar eens zullen (of hoeven te) zijn.

Persoonlijk heb ik enorm genoten van Halloween Kills, waarbij ik eerst verklaarde dat deze film beter was dan David Gordon Greens Halloween uit 2018. Nadat ik de film wat meer heb laten bezinken, zou ik toch zeggen dat Greens vorige Halloween film over het algemeen beter is. Dit ligt vooral aan het acteerwerk, de focus op Laurie Strode en het verhaal van die film. Echter ben ik als recensent nog steeds tevreden over Halloween Kills. Dit omdat de film de creatieve, bloederige en gruwelijke moorden van Michael Myers honderden malen erger maakt dan de vorige Halloween films.

Daarnaast gaat het verhaal ook verder in op de PTSS van Laurie Strode, door haar angsten en trauma’s te verbinden met de inwoners van de stad Haddonfield. Helaas wordt dit soms iets te overduidelijk verteld, waarbij diepgang te missen is. Halloween Kills is dus een redelijk sterke slasher en horrorfilm die, ondanks zijn gebreken, op enkele vlakken misschien wel de beste Halloween film tot nu toe is. Halloween Kills is nu te koop op 4K UHD Blu-ray, Blu-ray en DVD op onder andere Bol.com. Daarnaast is de film te streamen op Prime Video in Nederland.