Halo Seizoen 1 – Recensie

Halo Seizoen 1 is vanaf zijn eerste aflevering al direct een heerlijk epische sciencefiction televisieserie. Tegelijkertijd is het ook een voorspelbare serie. Zo raakt het heldhaftige hoofdpersonage Master Chief al snel opgescheept met een rebels tienermeisje en een geheimzinnig object dat alleen bij zijn aanraking speciale glimmende krachten vertoond. Bovendien zorgt het mysterieuze object ervoor dat Master Chief herinneringen van zijn gewiste geheugen weer begint te krijgen, waarmee hij op zijn heroïsche ontdekkingsreis wordt gezet.

Een reis waarmee hij niet alleen zijn ware verleden probeert te (her-)ontdekken, maar ook de gevaarlijke buitenaardse wezens van het Covenant hoopt te verslaan. Het eerste seizoen van Halo bevat verder een niet bepaald origineel verhaal. Toch weten seriemakers Kyle Killen en Steven Kane met Halo Seizoen 1 voor een brute en vermakelijke eerste seizoen te zorgen die je bovendien nog aan het nadenken zet over wat het echt betekent om mens te zijn.

Over Halo Seizoen 1

Halo is een Amerikaanse militaire sciencefiction televisieserie gemaakt door Kyle Killen en Steven Kane voor streamingdienst Paramount+. De serie staat ook wel bekend als Halo: The SeriesHalo is gebaseerd op de gelijknamige videogame franchise. De serie werd geproduceerd door Showtime Networks343 IndustriesAmblin TelevisionOne Big Picture, en Chapter Eleven. De hoofdrollen in Halo seizoen 1 zijn weggelegd voor Pablo Schreiber en Jen TaylorSchreiber speelt Master Chief Petty Officer John-117 en Taylor speelt Cortana – de rol die ze eerder ook al speelde in de videogame franchise.

De rest van de cast bestaat uit Shabana AzmiNatasha CulzacOlive GrayYerin HaBentley KaluKate KennedyCharlie MurphyDanny SapaniBokeem Woodbine, en Natasha McElhoneHalo Seizoen 1 beleefde zijn Amerikaanse première op Paramount+ op 24 maart 2022. De serie was toen al verlengd voor een tweede seizoen. Het eerste seizoen van Halo werd met gemixte reacties ontvangen, waarbij de recensenten met lof spraken over de actiescènes, de cast en visuele effecten, maar ook kritiek hadden op het verhaal en de wijzigingen van het bronmateriaal.

In Halo seizoen 1 wordt de toekomst van de mensheid bedreigd door het Covenant: een fanatieke, militaire verzameling van geavanceerde buitenaardse rassen. Terwijl ze wereld na wereld vernietigen, is er maar een soldaat die hun opmars kan stoppen: de Spartaanse supersoldaat Master Chief. Wanneer de ware bedoelingen van het Covenant duidelijk worden en zijn eigen mysterieuze verleden aan het licht komt, zal Master Chief moeten beslissen of de mensheid het waard is om gered te worden.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Halo Seizoen 1.

Spartaanse actiescènes

De seriemakers weten op een subtiele en spannende manier de Spartaanse supersoldaten in de eerste aflevering van Halo Seizoen 1 te introduceren. De Spartaanse supersoldaten worden door middel van onderlinge verhalen tussen rebellen besproken. De angst die de rebellen voor de Spartaanse supersoldaten voelen is goed zichtbaar. Dit is deels te zien aan de gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen die de rebellen weergeven. Aan de andere kant is dit ook te danken aan het lang stilstaande camerawerk van cinematograaf Karl Walter Lindenlaub.

Doordat de cinematograaf gebruik maakt van long takes komen de spannende verhalen van de rebellen – inclusief hun eigen angst – indrukwekkender over bij de seriekijkers. De seriemakers vervolgen deze verbale introductie van de Spartaanse supersoldaten met een bloederige en brute gevechtsscène waarin zowel de Spartanen als de buitenaardse wezens van het Covenant in actie vertoond worden. Halo Seizoen 1 bevat sterk gechoreografeerde actiescènes waarin de chaotische geaardheid van de gevechten en het stuntwerk tot de grootste pluspunten behoren.

Halo Seizoen 1
Bron: Fanart.tv, Dutch FilmWorks (DFW), SkyShowtime Nederland, 343 Industries, Amblin Television, Chapter Eleven, Microsoft, Microsoft Studios, One Big Pictures, Showtime Networks en Paramount+.

Visueel intrigerend

Het visuele uiterlijk behoort ook tot de pluspunten van Halo Seizoen 1. Zo bevat dit eerste seizoen sterke computergegenereerde beelden en visuele effecten. Bijzonder genoeg zijn het niet de buitenaardse wezens die het meest opvallen. In plaats daarvan zijn het eerder de ruimtevliegtuigen en de grootse (stedelijke) landschappen die opvallen. De cameraman gebruikt schaalgrootte in zijn camerawerk om de rol van de mensheid in de verschillende steden, landschappen en planeten te verkleinen of te vergroten.

De monsters zien er degelijk gevisualiseerd uit, maar er zijn genoeg voorbeelden van sciencefiction televisieseries met betere visuele effecten en computergegenereerde beelden. De kwaliteit en het uiterlijk van deze visuele effecten doen me denken aan die van de Star Wars Prequels. Aangezien deze drie films rond de jaren 2000 uitkwamen, is dat niet al te best te noemen voor een televisieserie uit 2022. Kostuumontwerper Giovanni Lipari levert samen met de kostuum en garderobe afdeling ook uitstekend werk af. De kostuums onderstrepen de (missende) menselijkheid en empathie van de diverse personages.

Halo Seizoen 1

Humane thema’s

In Halo Seizoen 1 komen ook interessante thema’s aan bod die onze menselijke eigenschappen en karakter onderzoeken. Een terugkerende vraag die het eerste seizoen stelt, heeft te maken met wat ons nu echt mens maakt. De seriemakers lijken tegenstrijdige antwoorden te geven. De tegenstrijdige antwoorden komen ter sprake in de vlijmscherpe en levendige discussies van de verschillende (en regelmatig andersdenkende) personages. Zo zijn sommige personages ervan overtuigd dat het onze keuzes, bewustzijn en belevingswereld zijn wat de mensheid echt mens maakt.

Aan de andere kant geven personages zoals Natascha McElhone’s Dr. Catharine Halsey aan dat de mensheid zo waardevol is geworden door hun progressie, vaardigheden en evolutie. Doordat de seriemakers in Halo Seizoen 1 vragen stellen over de ware betekenis van mensheid, testen ze gelijk ook menselijke karaktereigenschappen uit. Zo komen liefde, kameraadschap, haat en hebzucht regelmatig ter sprake in dit eerste seizoen. Deze menselijke karaktereigenschappen worden op een intrinsieke manier verweven in intense machtsspelletjes waarin diverse gezaghebbenden altijd een zondebok zoeken die de schuld van onopgelost en opgestapelde problemen kunnen incasseren.

Halo Seizoen 1

Een ander terugkerend onderwerp is dat van mensenrechten. In Halo Seizoen 1 worden mensenrechten op meerdere manieren geschonden. Zo krijgen we kinderslavernij te zien en wordt het hoofdpersonage gezien als een wapen die puur gemaakt is om bevelen op te volgen en oorlogen uit te vechten. Hiermee stellen de seriemakers de subtiele vraag of de mensheid het wel waard is om gered te worden, als er zoveel mensen (hogerop) zijn die de rechten van hun medemens schenden.

Volgens Master Chief – die bovendien sterk gespeeld wordt door acteur Pablo Schreiber – is er goedheid, liefde, hoop en iets speciaals terug te vinden in de mensheid. De melancholische en heroïsche muziek uit de serie ondersteunt het humane karakter van Halo Seizoen 1. Door op dramatische momenten te gebruiken van enkele instrumenten, zorgt de muziek uit de serie dat de zwaarte van deze momenten extra hard binnenkomen.

Halo Seizoen 1

Halo Seizoen 1 is een sterke start voor deze militaire sciencefiction televisieserie. De serie vertoont zelfs potentie om in het tweede seizoen nog beter te worden. Het eerste seizoen van Halo is niet bepaald origineel, maar de zaadjes om het verhaal in nieuwe richtingen in te laten slaan, zijn nu geplant. Halo Seizoen 1 eindigt dan ook met een bijzonder open einde waarin de seriekijkers met nog veel snakkende vragen overblijven. De casting in het eerste seizoen is redelijk goed. Zo is de hoofdrolspeler Pablo Schreiber overtuigend en meeslepend als Master Chief.

Van de rest van de cast zijn Bokeem Woodbine, Kate Kennedy en Burn Gorman mijn persoonlijke favorieten. Woodbine speelt op een hilarische manier Soren. Hij is niet alleen een oude vriend van Master Chief, maar ook het uitgevallen buitenbeentje tussen de Spartanen. Zijn interacties met Master Chief en het rebelse tienermeisje Kwan Ha zijn heerlijk oprecht, direct en droog. Kennedy speelt op een prachtige manier het hart en bewustzijn van het eerste seizoen. Gorman speelt Vinsher: een van de kleinere schurken uit dit eerste seizoen.

Toch is zijn kakkerige acteerwerk als rijmende, gevaarlijke en geniepige dictator simpelweg fantastisch. Halo Seizoen 1 bevat verder bloederige actiescènes met bruut stuntwerk en een prachtig visueel uiterlijk. De monsters en buitenaardse rassen mogen er kwalitatief wat minder sterk uitzien, maar hetzelfde kan niet gezegd worden voor de planeten, landschappen en steden. Halo Seizoen 1 is, ondanks enkele kritiekpunten, een plezierige en spannende serie om te aanschouwen. Halo Seizoen 1 is nu te streamen op SkyShowtime in Nederland. Daarnaast is de serie ook te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com.