Hollow Knight – Game Recensie

Hollow Knight - Uitgelichte Afbeelding

In het Hollow Knight ga je ondergronds om alle uithoeken te ontdekken van de Hallownest – een oud koninkrijk van insecten. Onderweg ga je door allemaal prachtige gebieden, ontmoet je interessante nieuwe vrienden en versla je sterke vijanden met alleen je eigen vaardigheden en een speld.

Een Wereld vol Ervaringen

Hollow Knight is een metroidvenia, en net als andere metroidvanias heb je een gigantische wereld waarvan meer beschikbaar wordt als je meer krachten en items vindt die je sterker maken. In veel metroidvenia-games kom je bijna altijd langs elk gebied en vaak ook nog in één specifieke volgorde.

Hollow Knight volgt in het begin ook een bepaald pad van gebieden. Echter verandert dit snel. Er zijn meerdere geheime gebieden waar je nooit heen hoeft te gaan om het spel te halen. Meeste delen van het spel kan je zelfs in compleet andere volgordes doen. Wat voor één iemand misschien het vierde gebied is waar die heen gaat, kan voor een ander een van zijn laatste zijn. In een ander geval vind je een geheel nieuw gebied waarvan een ander misschien niet eens wist dat het bestond. Zelfs binnen dezelfde gebieden zijn er vaak meerdere routes.

Hollow Knight is een groot open spel. Hierdoor zou je het spel compleet kunnen doorspelen, terwijl je nog niet eens de helft van het spel gezien hebt. Hierdoor heeft bijna iedereen altijd een compleet andere ervaring. Je kan het spel meerdere keren spelen en het nog steeds leuk vinden.

Hollow-Knight-Afbeelding-1
Een vriendelijk figuur om te vinden.

Een Zoektocht naar het Verhaal

Achter zo’n grote wereld verwacht men misschien ook een groot verhaal. Er kan zeker gezegd worden dat dat er ook achter zit. Maar in plaats van een lineair verhaal wat in lange scènes allemaal aan de speler verteld wordt, kiest Hollow Knight om zijn verhaal te vertellen op een manier die meer te vergelijken is met spellen zoals Dark Souls en Bloodborne.

Er zijn kleine hints over de wereld verspreid. Deze hints vertellen ons wat er met deze wereld is gebeurd voordat het spel begint. Deze hints zijn te halen uit kleine details in de omgeving, maar ook uit korte beetjes text van characters die je tegenkomt. Ook beschrijvingen over vijanden die je verslagen hebt en de manier waarop gebieden liggen in relatie tot elkaar, geven hints weer.

Dit alles komt samen tot een prachtig pakket waaraan te zien is dat er veel tijd en aandacht besteed is aan het verhaal. Als gevolg geeft dit weer meer redenen om alles te ontdekken. Als het verhaal je minder uitmaakt en je gewoon het spel wil spelen – dan kun je er ook voor kiezen om niet zoveel aandacht te besteden aan het lezen van deze extra teksten.

Het Gevoel van Spelen

Dit brengt me naar wat volgens mij één van de belangrijkste dingen is in elk spel, hoe het voelt om te spelen. Ook in dit opzicht slaagt Hollow Knight met wat van de soepelste, vloeiende en precieze controls die ik me kan herinneren. De basis ligt in het gewoon lopen, springen en slaan met je speld. Echter wordt dit ook lastiger gemaakt met het ontwijken van gevaarlijke aanvallen van sterke bazen waar je je tussen weeft.

Hollow-Knight-Afbeelding-2
Een gevecht met een gevaarlijke vijand.

De upgrades die je kan vinden passen perfect als een extensie van wat je al kunt om te helpen bij gevechten en voor het navigeren van de wereld. Ook is er systeem met “charms”, dit zijn dingen die je over de hele wereld kan vinden die je kleine veranderingen geven om je te helpen met de manier waar jij zelf graag op speelt.

Elke charm neemt een bepaald aantal punten in, vaak bepaald door hoe sterk de charm is. Je hebt maar een aantal punten om op te vullen met charms maar je kan er meer vinden op een aantal plekken in het spel. Hiermee heb je meer ruimte om te spelen zoals je zelf wilt, voornamelijk tijdens sommige van de lastigere stukken. Je kan altijd andere charms die je gevonden hebt aan doen als je iets anders wilt of nodig hebt wanneer je op een bank uitrust.

De Ruwe Puntjes

Hollow Knight is natuurlijk niet voor iedereen, als je puur zoekt voor een verhaal om rustig te beleven is Hollow Knight misschien niet voor jou. Voornamelijk omdat veel uitdagingen in het spel heel lastig kunnen zijn waarbij je vaak veel pogingen aan moet besteden om ze uiteindelijk te halen. Vanwege het principe van het spel zijn sommige delen van het verhaal verscholen achter uitdagingen die voor sommige spelers mogelijk te lastig zijn.

Aan de andere kant is dit voor veel ook een goede uitdaging die extra fijn voelt als je het uiteindelijk haalt. Iets wat voor sommige ook vervelend kan zijn is dat als je een nieuw gebied binnenkomt je nog geen kaart hebt van dat gebied. Je moet eerst de kaart verkoper vinden en dan de kaart van hem kopen. Daarna moet je de kaart zelf nog invullen door elke kamer door te gaan en dan bij een bank te rusten. Naast dat krijg je voor sommige gebieden de kaart pas redelijk laat.

Hollow-Knight-Afbeelding-3
Even een momentje rust.

Dan wanneer je een kaart hebt kan je erop niet zien waar je bent tenzij je een specifieke charm aan hebt die je moet kopen. Hoewel je het niet nodig hebt aangezien de kaart vaak goed te herkennen is, kan het nog steeds onhandig zijn het niet te hebben.

Er zijn dus een aantal punten die voor sommige mensen wat vervelender kunnen zijn, maar het goede weegt hier meer dan het slechte. Van de muziek en de style tot de uitdagin en het ontdekken is er enorm veel te doen. Al om al kan ik met volle zekerheid Hollow Knight aanraden.