House of the Dragon S1E2 – Aflevering Recensie

Niet lang na het succes van de eerste aflevering van House of the Dragon, werd het tweede seizoen van de serie al aangekondigd. Dit kwam niet als een grote verrassing, maar het is toch bijzonder dat HBO en HBO Max na één succesvolle aflevering al een tweede seizoen aankondigen. Dit kan uiteraard ook een marketingkeuze zijn geweest, om nog meer mensen naar de volgende afleveringen te laten komen kijken. Ik ben een van de vele mensen – en recensenten – die ook verder ging met het kijken van de serie.

House of the Dragon S1E2 – in andere woorden House of the Dragon Seizoen 1 Episode 2 – kwam uit op 29 augustus 2022. Ondanks dat deze tweede aflevering wat controversie bereikte, vond ik deze tweede aflevering van House of the Dragon opnieuw uitstekend. De controversie is zeker begrijpelijk, want House of the Dragon S1E2 laat zien hoe koning Viserys op zoek gaat naar een nieuwe vrouw. Hierbij overweegt hij – op aanraden van raadslid Corlys Velaryon – de twaalfjarige Laena Velaryon.

Ondanks dat dit een serie in een fictionele wereld is, blijft dit verkeerd om op beeld te zetten en ongemakkelijk om te aanschouwen. De seriemakers brengen deze ongemakkelijke aard ook zeker terug in deze tweede aflevering. Plus Game of Thrones stond – en staat – bekend om controversiële keuzes, maar dit neemt niet weg dat het zeker benoemd mag worden als verkeerd en ongemakkelijk. Ondanks deze verhaalkeuze blijft de rest van de tweede aflevering de sterke kwaliteit van de eerste aflevering aanhouden. Er kan dus zeker gezegd worden dat House of the Dragon S1E2 net zo goed is als de eerste aflevering.

Over House of the Dragon S1E2

House of te Dragon is een Amerikaanse fantasie drama televisieserie dat dient als een prequel tot de HBO hitserie Game of Thrones. Beide series zijn gebaseerd op de boekenreeks A Song of Ice and Fire van George R. R. MartinHouse of the Dragon is bedacht door Ryan J. Condal voor HBORyan J. Condal en Miguel Sapochnik dienen als de showrunners van House of the Dragon. Een showrunner is de toonaangevende producent van een televisieserie. House of the Dragon is gebaseerd op delen van het boek Fire & Blood. De serie vindt 200 jaar plaats voor de evenementen van Game of Thrones.

Daarnaast vindt de serie 172 jaar plaats voor de geboorte van Daenerys Targaryen. House of the Dragon laat het begin van het einde van House Targaryen zien, waarbij de evenementen die leiden tot de Targaryen burgeroorlog voor een troonopvolger ook worden weergegeven. Deze evenementen zullen bekend komen te staan als de “Dance of the Dragons”House of the Dragon ging op 22 augustus 2022 in première op HBO Max in Nederland. Het eerste seizoen van de serie zal bestaan uit tien afleveringen.

De cast van House of the Dragon bestaat uit onder andere Paddy ConsidineMatt SmithOlivia CookeEmma D’ArcySteve ToussaintEve BestSonoya MizunoFabien Frankel en Rhys Ifans. In House of the Dragon S1E2 gaat Rhaenyra te ver in de Kleine Raad van haar vader – koning Viserys. De koning wordt daarnaast aangespoord snel een huwelijk te sluiten om voor een opvolger te zorgen. Daemon – de jongere broer van Viserys – maakt zijn ware bedoelingen bekend. De consequenties van de gevaarlijke Crabfeeder komen ook steeds dichter bij het koninkrijk van Viserys. House of the Dragon S1E2 heeft de titel “The Rogue Prince”.

Bekijk hier de officiële trailer van House of the Dragon seizoen 1.

House of the Dragon S1E2 is een mooie voortzetting na de sterke start van de eerste aflevering. Het acteerwerk van de cast is nog steeds van topkwaliteit, maar ditmaal stelen vooral Rhys Ifans en Steve Toussaint – als Otto Hightower en Corlys Velaryon – de show. De personages van Viserys Targaryen, Rhaenyra Targaryen, Alicent Hightower en Daemon Targaryen worden ook redelijk ontwikkeld, maar de respectievelijke acteurs en actrices leveren in deze aflevering minder spectaculair acteerwerk. Het acteerwerk is zeker goed, maar mist een bepaald calculerende actor, wat Ifans en Toussaint wel weten te bereiken in deze aflevering.

Bij de conflicten in House of the Dragon S1E2 staan Otto Hightower en Corlys Velaryon eigenlijk ook het meest centraal. Bij Otto Hightower maakt het conflict met Daemon Targaryen het meeste indruk. Otto is in naam van de koning Viserys Targaryen naar Daemon toegestuurd om hem aan te spreken op zijn misgedrag en het stelen van het eigendom van de koning. Aan de andere kant hebben we Corlys Velaryon die weer een conflict heeft met de Crabfeeder. De Crabfeeder vernietigd nu ook de handelsschepen onder de Velaryon vlag, en voedt hun bemanning aan – you guessed it – krabben.

House of the Dragon S1E2
Bron: HBO, HBO Max, HBO Max Nederland, en 1:26 Pictures.

Om boven hun conflicten, met Daemon Targaryen en de Crabfeeder, te komen bespelen beide Otto Hightower en Corlys Velaryon de koning. Beide mannen proberen via hun dochters tot de macht van de koning te komen. Dit proberen ze door hun dochters te laten trouwen met koning Viserys. Zoals je misschien al kunt raden is House of the Dragon S1E2 opnieuw een aflevering vol spannende en intrigerende verhaallijnen. Dit betekent echter niet dat het acteerwerk en het verhaal – of eerder het scenario – de twee enige positieve punten zijn aan House of the Dragon S1E2.

Ook het kostuumontwerp, de set ontwerpen, en de set decoraties zijn sterke aspecten uit House of the Dragon S1E2. Beide Jany Temime en Claire Nia Richards leveren weer topwerk als kostuumontwerper en set decorateur. De gecomponeerde muziek van Ramin Djawadi is ook weer fijn aanwezig, maar er mag zeker gezegd worden dat het jammer is dat Djawadi dezelfde muzikale thema, bij de opening credits, gebruikt als bij Game of Thrones. Aan de ene kant respecteer ik de keuze van Djawadi, omdat de muzikale thema van de opening credits van Game of Thrones al iconisch en perfect genoeg is.

House of the Dragon S1E2

Aan de andere kant kan er zeker gezegd worden dat dit er juist voor zorgt dat House of the Dragon een eigen muzikale identiteit mist en teveel wordt verbonden aan zijn voorganger. In principe niet een groot probleem, maar het is – naar mijn mening – wel jammer dat de seriemakers House of the Dragon niet iets meer losstaand maken van zijn voorganger. Game of Thrones en House of the Dragon zullen – ondanks mijn kritiek – uiteraard aan elkaar verbonden blijven, doordat de twee series zich in dezelfde wereld afspelen. Dit is ook terug te zien in de gekozen plaatsen uit House of the Dragon S1E2.

Een van deze plaatsen kwam eerder voor in onder andere Game of Thrones seizoen 7, waarbij een zekere Greyjoy voor het eerst in een lange tijd voor zichzelf opkwam. Naast deze locatiekeuze, is een andere keuze in het verhaal ook vergelijkbaar met verhaalverloop van de latere seizoenen van Game of Thrones. Hierbij heb ik het over de tijdsprong die tussen House of the Dragon S1E1 en House of the Dragon S1E2 plaatsvindt. In House of the Dragon S1E2 is het bijna een half jaar later na de (gruwelijke) evenementen uit de eerste aflevering.

De tijdsprongen zijn niets nieuws tot deze serie franchise. Vooral in de latere seizoenen van Game of Thrones vielen deze tijdsprongen op een negatieve manier op. In House of the Dragon S1E2 weten de seriemakers op een betere manier om te gaan met de tijdsprong. Dit ligt vooral aan het feit dat de tijdsprong niet plaatsvindt in de aflevering zelf, maar juist tussen de twee afleveringen. Hierdoor is de gebeurtenis van de tijdsprong een stuk geloofwaardiger. We krijgen nu minder te zien hoe bepaalde personages (te) snel reizen of veranderen als persoon – wat dus wel het geval was bij de latere seizoenen van Game of Thrones.

House of the Dragon S1E2

House of the Dragon S1E2 is een sterke voortzetting van de eerste aflevering van de serie. Het verhaal wordt op de juiste manier verder uitgebouwd en andere personages krijgen dit keer ook meer de kans om te schijnen. Ditmaal zijn het vooral Rhys Ifans als Otto Hightower en Steve Toussaint als Corlys Velaryon die de show stelen in de aflevering. Uiteraard zijn de acteurs en actrices van personages als Viserys Targaryen, Rhaenyra Targaryen, Alicent Hightower, en Daemon Targaryen ook weer goed aanwezig. Maar Ifans en Toussaint maken in House of the Dragon S1E2 het meeste indruk.

Ook het werk van kostuumontwerper Jany Temime en set decorateur Claire Nia Richards is weer briljant. De muziekkeuze van componist Ramin Djawadi om de muzikale hoofdthema van Game of Thrones af te spelen bij de opening credits van House of the Dragon, vind ik jammer. Maar dat is ook puur een kwestie van smaak, want de muziek zelf blijft geweldig gecomponeerd en iconisch in zijn aard. Het grootste probleem van House of the Dragon S1E2 is de controversiële keuze om koning Viserys te laten overwegen te trouwen met een twaalfjarig kind.

Ondanks dat de seriemakers duidelijk neerzetten dat dit een keuze is die Viserys eigenlijk niet wil maken, laten ze dit personage toch twijfelen over of hij dit moet doen. De seriemakers hebben bewust gekozen om dit onderdeel in de serie te laten. Ondanks dat de wereld van Westeros bestaat uit veel controversie, vind ik toch dat ik mag benoemen dat dit verkeerd is om op beeld te zetten – ondanks de contextuele en fictionele aard van deze serie. House of the Dragon S1E2 blijft – naast deze kritiek – een krachtige aflevering die nu te kijken bekijken is op HBO Max.