House of the Dragon S1E5 – Aflevering Recensie

Met House of the Dragon S1E5 lijkt dit eerste seizoen van de Game of Thrones prequel serie terug te keren naar zijn eerdere glorie. De vijfde aflevering van House of the Dragon is namelijk bijna net zo goed als de eerste twee afleveringen van dit eerste seizoen. Op enkele aspecten is House of the Dragon S1E5 zelfs net zo goed als de eerste twee afleveringen. Na de middelmatige derde en vierde aflevering is het een genot om weer een uitstekende aflevering te zien. Maar wat maakt deze vijfde aflevering dan precies zo geweldig?

Om eerlijk te zijn is het een combinatie van meerdere aspecten, maar de heftige, gewelddadige en gecalculeerde aard van het scenario weten het belangrijkste onderdeel hiervan te vormen. Scenarioschrijvers Ryan J. Condal en Charmaine De Grate weten met de vijfde aflevering van House of the Dragon seizoen 1 de (mentale) strijd om te overleven, en nog belangrijker om de troon te bemachtigen, perfect weer te geven. Om de ernst van deze strijd te benadrukken maken Condal en De Grate gebruik van een terugkerend fenomeen uit de verhalen van Game of Thrones – een slecht aflopende trouwerij…

Over House of the Dragon S1E5

House of te Dragon is een Amerikaanse fantasie drama televisieserie dat dient als een prequel tot de HBO hitserie Game of Thrones. Beide series zijn gebaseerd op de boekenreeks A Song of Ice and Fire van George R. R. MartinHouse of the Dragon is bedacht door Ryan J. Condal voor HBORyan J. Condal en Miguel Sapochnik dienen als de showrunners van House of the Dragon. Een showrunner is de toonaangevende producent van een televisieserie. House of the Dragon is gebaseerd op delen van het boek Fire & Blood. De serie vindt 200 jaar plaats voor de evenementen van Game of Thrones.

Daarnaast vindt de serie 172 jaar plaats voor de geboorte van Daenerys Targaryen. House of the Dragon laat het begin van het einde van House Targaryen zien, waarbij de evenementen die leiden tot de Targaryen burgeroorlog voor een troonopvolger ook worden weergegeven. Deze evenementen zullen bekend komen te staan als de “Dance of the Dragons”House of the Dragon ging op 22 augustus 2022 in première op HBO Max in Nederland. Het eerste seizoen van de serie zal bestaan uit tien afleveringen.

De cast van House of the Dragon bestaat uit onder andere Paddy ConsidineMatt SmithOlivia CookeEmma D’ArcySteve ToussaintEve BestSonoya MizunoFabien Frankel en Rhys IfansHouse of the Dragon S1E5 kwam in Nederland uit op HBO Max op 19 september 2022. In House of the Dragon S1E5 bezoekt Daemon zijn vrouw in de Vallei. Daarnaast sluiten Viserys en Rhaenyra overeenkomsten met de Velaryons. Koningin Alicent gaat op zoek naar de waarheid over de prinses, wanneer haar vader Otto Hightower het koninkrijk moet verlaten. De vijfde aflevering heet “We Light the Way”.

Bekijk hier de officiële trailer van House of the Dragon Seizoen 1. De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

House of the Dragon S1E5 opent met de langverwachte introductie van Daemon Targaryens vrouw Rhea Royce. Helaas krijgen we dit personage, maar voor enkele minuten te zien. Dit is best zonde, want haar actrice (Rachel Redford) is simpelweg briljant. In de paar minuten dat we haar te zien krijgen ervaar je de oprechte walging en haat die ze voor haar man – Daemon Targaryen – ervaart. Naast een geweldige openingsscène dat bijna aanvoelt als een Mexican standoff, krijgen we ook direct meer te zien van de wereld van Game of Thrones. Eindelijk worden in House of the Dragon weer wat verschillende plaatsen vertoond, waaronder Driftmark en de Vallei.

Helaas wordt er in dit seizoen wel steeds vaker gebruik gemaakt van snelle reizen om deze verschillende plaatsen te bereiken. Hierdoor mist het verhaal de kans om de onderlinge relaties en spanningen tussen personages – tijdens deze reizen – verder uit te bouwen. Toch lukt het de scenarioschrijvers redelijk om verder te bouwen op de spanningen uit de eerdere afleveringen. Er is alleen wel ruimte voor verbetering, waarbij minder snel reizen – of in verlening minder snel verhaallijnen doorlopen – zou kunnen helpen.

House of the Dragon S1E5
Bron: HBO, HBO Max, HBO Max Nederland, en 1:26 Pictures.

Het acteerwerk van de cast is zoals gewoonlijk weer uitstekend, waarbij het dit keer Emily Carey is die de show weet te stelen. Carey’s vertolking van koningin Alicent Hightower is in House of the Dragon S1E5 zo spectaculair dat alleen al haar aanwezigheid of afwezigheid in een scène indruk weet achter te laten. Het verraad, verdriet, angst en pijn dat Alicent Hightower ervaart is allemaal af te lezen dankzij de subtiele – en indrukwekkende – acteerprestatie van Carey. We hebben dit personage nu in een (metaforisch) diep gat zien vallen, waar ze door haar angst en wantrouwen waarschijnlijk nooit meer uit zal komen. Carey presteert de beginnende ondergang van dit personage uitstekend.

Ook Steve Toussaint, Milly Alcock, Eve Best, Matt Smith en Rhys Ifans weten opnieuw indruk achter te laten. Paddy Considine krijgt in House of the Dragon S1E5 minder te doen, doordat zijn personage Viserys Targaryen voornamelijk ziek of verward is in deze aflevering. De gecomponeerde muziek van Ramin Dwajadi is opnieuw krachtig. Daarnaast lijkt de componist eindelijk zijn voeting gevonden te hebben in de muzikale thema’s van enkele personages, waarbij zijn muzikale thema voor het personage Rhaenyra Targaryen vooral indruk weet achter te laten.

House of the Dragon S1E5

Set decorateur Claire Nia Richards en kostuumontwerpster Jany Temime waren opnieuw twee van de grootste bijdragers aan deze nieuwe aflevering. In House of the Dragon S1E5 vindt er een grote trouwerij plaats, waarbij Temime en Nia Richards flink uitpakken met hun set decoraties en kostuumontwerpen. Hierdoor ziet de trouwerij er prachtiger, epischer en groter in schaal uit.

Het beste aspect aan House of the Dragon S1E5 is echter het verhaal. Het lukt scenarioschrijvers Ryan J. Condal en Charmaine De Grate om eindelijk eens wat vernieuwing in het verhaal te brengen. Dit doen ze door slim gebruik te maken van de afwezigheid van Otto Hightower en de grote aanwezigheid van zijn dochter Alicent Hightower.

House of the Dragon S1E5

De scenarioschrijvers leggen niet meer de focus op Rhaenyra, Daemon en Viserys die met elkaar bekvechten over de troonopvolging. In plaats daarvan leggen ze de focus nu – eindelijk – op het gevaar dat het zitten op de troon meebrengt. Er komen nu daadwerkelijk consequenties voor wie de macht in Westeros wil nemen, krijgen of houden. Het verhaal is in House of the Dragon S1E5 op zijn spannendst omdat een flink aantal personages gestrest keuzes maken.

En, zoals we al eerder hebben gezien, is het maken van keuzes onder stress, regelmatig niet de beste manier om keuzes te maken. House of the Dragon S1E5 laat dit opnieuw zien in de vorm van een trouwerij dat een gruwelijk einde bevat. Nu mag er zeker gezegd worden dat er nog beter ingespeeld had kunnen worden op bepaalde elementen van dit deel van het verhaal. Op enkele momenten komen de keuzes van personages namelijk wel te abrupt over. Hierdoor kun je verward achter blijven, omdat je niet weet waarom deze personages zo abrupt die keuze hebben gemaakt. De aflevering eindigt ook met een flinke cliffhanger.

Omdat in de volgende aflevering een tijdsprong van tien jaar zal plaatsvinden, mag er ook zeker gezegd dat het jammer is dat we niet op een specialere manier een afscheid hebben kunnen krijgen van de actrices Milly Alcock en Emily Carey. Hun acteerprestaties zijn een groot onderdeel van wat House of the Dragon seizoen 1 regelmatig zo krachtig maakt. Het is dus best wel teleurstellend dat ze de aflevering laten eindigen met een cliffhanger, omdat dit (waarschijnlijk) de laatste keer is dat we deze personages gespeeld zullen zien worden door Alcock en Carey.

House of the Dragon S1E5

House of the Dragon S1E5 is weer een krachtige aflevering die laat zien dat het eerste seizoen nog veel in zijn petto kan hebben. De cast is weer uitstekend waarbij ditmaal Emily Carey boven iedereen uitstijgt als de beste actrice van de aflevering. Alleen al haar aanwezigheid en afwezigheid weet indruk te maken – of ze nu gebruik maakt van (veel) dialogen of niet. Ook Steve Toussaint, Milly Alcock, Eve Best, Matt Smith en Rhys Ifans weten opnieuw indruk achter te laten. Paddy Considine krijgt in House of the Dragon S1E5 minder te doen, maar gelukkig is Rachel Redford als Rhea Royce een mooie toevoeging tot de aflevering.

Zoals gewoonlijk horen de muziek van componist Ramin Dwajadi, de kostuums van Jany Temime en de set decoraties van Claire Nia Richards tot enkele van de beste aspecten van de aflevering. Het is daarnaast ook geweldig om te zien dat de diverse plaatsen uit de wereld van Game of Thrones weer wat meer benut worden. Helaas komt dit regelmatig in de vorm van snelle reizen of rappe tijdsprongen, maar beter iets dan niets. Het beste aspect aan House of the Dragon S1E5 is het scenario van Ryan J. Condal en Charmaine De Grate die eindelijk het verhaal natuurlijk verder laten gaan.

Na vier afleveringen hetzelfde verhaallijn in verschillende vormen opnieuw voorgeschoteld te hebben gekregen, is het fijn om te zien dat het verhaal ook verder gaat dan Rhaenyra, Viserys en Daemon die bekvechten over de troonopvolging. Jammer genoeg eindigt de aflevering wel met een teleurstellende cliffhanger die ons niet goed afscheid laten nemen van de actrices Milly Alcock en Emily Carey. Doordat we in de volgende aflevering een tijdsprong van tien jaar zullen maken, lijkt hun bijdrage aan de show nu zijn afgelopen.

Door de teleurstellende cliffhanger blijf je zonder memorabel afscheid aan de actrices over. En dat is zonde, want de twee jonge actrices vormen een onmisbaar aandeel van wat de serie überhaupt zo goed maakt. House of the Dragon S1E5 is nu te kijken op HBO Max in Nederland.