Hustlers – Film Recensie

De beurscrash van 2008 zorgt er voor dat de inkomsten van strippers Destiny (Constance Wu) en Ramona (Jennifer Lopez) drastisch verminderen. Ze nemen het lot in eigen handen en besluiten voormalige Wall Street klanten op te gaan lichten.

Onrecht

Hustlers is een film die geregisseerd is door Lorence Scafaria. Je kunt de regisseuse misschien herkennen van haar film The Meddler uit 2015. Sommige zullen haar alleen kennen als dé vriendin van de Amerikaanse regisseur en cabaretier Bo Burnham (Eight Grade). Persoonlijk was en ben ik nog niet heel erg bekend van Scafaria’s (film-)carrière. Maar dit vind ik uiterst zonde.

Als je Scafaria alleen zou benoemen als dé vriendin van Bo Burnham, zou dat ook extreem zonde zijn. Want deze regisseuse verdient – na het zien van de film Hustlers – veel en véél meer. Deze top vrouw (of top regisseur, zo kan je haar ook noemen!) heeft een geweldige film gecreëerd. En ja deze film is zeker Oscar-waardig.

Op de volgende gebieden verdiende Hustlers nominaties: Beste Regie & Beste Aangepaste Scenario voor Lorence Scafaria, Beste Costume Design voor Mitchell Travers (The Amazing Spider-Man 2), Beste Set Design/Decoration voor Alexandra Mazur (American Gangster), Beste Film Editing voor Kayla Emter (The Immigrant), Beste vrouwelijke hoofdrol voor Constance Wu (Crazy Rich Asians), en jazeker – Beste vrouwelijke bijrol voor Jennifer Lopez (The Boy Next Door). OH JA! Laten we de Oscar voor Beste Film nominatie ook niet vergeten.

Tromgeroffel graag! Hoeveel van deze nominaties heeft Hustlers gekregen? Ja? Enig idee? Het antwoord: geen één! Niks. Noppes. Dit is pas een echte misdaad! Hustlers is namelijk een geweldige film die veel meer lof verdient. Het scenario is super sterk geschreven. Het dialoog voelt natuurlijk en oprecht aan. Het voelt echt aan op de manier hoe er gecommuniceerd wordt onderling de personages. Oké – het plot is misschien wel wat voorspelbaar. Dit komt doordat we dit soort verhalen al vaker hebben gezien.

Hustlers Afbeelding 1
De cast en crew van Hustlers hebben hard gewerkt aan deze topfilm.

Stripper-maffia

Maar het is de manier hoe het verhaal verteld wordt – op één bijna volledige Wolf of Wall Street / Martin Scorsese-achtige stijl – dat de film zo sterk maakt. Het is een diepgaand verhaal over hoeveel je over hebt voor je vrienden en familie in een wereld waar iedereen tegen je werkt. Het laat de dieptepunten en hoogtepunten visueel of via dialoog zien. Er is echt nagedacht over hoe deze film verteld moet worden. En het is de regie van Scafaria die dit zo goed weet op te pakken.

De film kwam misschien wat moeilijk op gang in de eerste openingsscènes, maar daar was Hustlers niet te langzaam. En ging de film ook niet in een snelvaart voorbij. Alles wat nodig en handig was om (visueel) te vertellen, kwam voor. Het montagewerk hielp hier ook zeker bij. De film wisselt af tussen tijden van rond de grote economische crisis van 2008 en het jaartal 2015. Hustlers voelt niet aan als een aan elkaar geplakte film, maar als een emotionele ride tussen het heden en verleden van ons hoofdpersonage.

Het is dit gevoel dat ervoor zorgt dat we gaan meeleven voor onze (hoofd-)personages, die eigenlijk verschrikkelijke dingen doen. Nu worden er ook verschrikkelijke dingen tegen onze (hoofd-)personages gedaan, maar dit neemt niet weg dat zij zelf ook acties ondernemen die niet te vergeven zijn. Maar dat is niet eens het punt. Het punt is dat we alsnog gaan meeleven met deze personages, doordat we in – één tijd van 120 minuten – ze echt leren kennen.

Hustlers Afbeelding 3
Constance Wu en Jennifer Lopez zijn in topvorm in Hustlers!

Nog meer Sterke Punten

We leren wie ze zijn, waar ze voor staan, wat ze niet en wel willen. We krijgen de boodschap mee dat ze er altijd voor elkaar zullen zijn en klaar staan voor elkaar. Maar tegelijkertijd krijgen we aan het begin van de film al te horen dat iedereen boven aan wilt staan. Dit laat denk ik ook de echte boodschap van de film zien. De film stelt de vraag; hoe ver ga je voor die top plaats? Hoe ver ga je voor je vrienden en (bloed-)familie zijn? Zou je ze verraden om zelf aan de top te blijven of ben je juist loyaal en vergevend?

Dat deze boodschappen en thema’s zo sterk overkomen, komt natuurlijk ook door het ongelofelijk sterke acteerwerk van onze twee hoofdpersonages; Destiny (gespeeld door Constance Wu) en Ramona (Jennifer Lopez). Jezus. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen en vooral niet na het zien van The Boy Next Door, maar Lopez is geweldig in haar rol. Ze steelt eigenlijk de show in Hustlers. Haar rol is een combinatie van zoveel kleine karaktereigenschappen (zoals maffiabaas, moeder/zuster-figuur, emotionele support personage) en ze combineert ze allemaal tot een personage dat uniek en echt aanvoelt.

Ook Wu is enorm goed in haar rol. Haar emoties voel je als kijker het meest. Zij speelt ook het hoofdpersonage en je voelt ook oprecht met haar mee. Ook de Set Design en Costume Design zijn ongelofelijk sterk. Je komt echt in de strippers/Wall Street-wereld terecht en kijkt je ogen uit. Want alles ziet er perfect gemaakt uit. Het enige wat minder sterk is de Soundtrack. Het is niet veel aanwezig en voegt ook weinig unieks toe aan de film. Echter passen de gekozen liedjes wel goed bij de film!

Hustlers Afbeelding 2
Jennifer Lopez legt effe uit hoe je moet paaldansen.

Hustlers is één van die films die zo geweldig is, maar te weinig lof krijgt van het (normale) publiek en de grote prijzen. Dit is – ook in dit geval – enorm zonde. Hustlers is namelijk een geweldige film, waarbij zoveel punten tot de perfectie zijn uitgewerkt. Het had een perfecte film kunnen zijn. Helaas kost het de film wat tijd om op gang te komen en voegt de soundtrack/score weinig toe aan de film. Alsnog raad ik iedereen aan de film te kijken – en dan niet om strippers te zien, maar om een prachtige film te bekijken.

Bekijk hier de officiële trailer van Hustlers!