If Beale Street Could Talk (2018) – Film Recensie

Black History Month is dan in Amerika al afgelopen, maar samen met Nederlandse en Internationale streaming diensten blijft SebKijk de stem van zwarte makers representeren. Vandaag doe ik dat door de film If Beale Street Could Talk te recenseren. If Beale Street Could Talk is te huur op Cinetree. Mijn dank aan Cinetree voor de samenwerking. Binnenkort verschijnt er ook een kijkcode winactie voor deze film op Cinetree. Blijf dus zeker mijn website in de gaten houden voor deze toffe winactie.

Introductie BHM & If Beale Street Could Talk

In februari was het Black History Month (BHM) in de Verenigde Staten van Amerika. Dit is een jaarlijkse herdenking van sleutelfiguren en belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de Afrikaanse diaspora. Black History Month wordt sinds 1976 elk jaar in februari gevierd in de Verenigde Staten en Canada. In Nederland werd rond 2010 Black History Month ook voor het eerst gevierd. Sinds 2016 organiseert Nederland jaarlijks in oktober het Black Achievement Month. In deze maand vinden allerlei activiteiten plaats en is er ook een uitreiking van de Black Achievement Awards.

If Beale Street Could Talk is een romantische drama-film uit 2018. De film is geregisseerd door Barry Jenkins. Hij heeft ook het scenario van de film geschreven. Dit is een verfilming van de gelijknamige roman van auteur James Baldwin. De hoofdrollen worden vertolkt door KiKi Layne en Stephan James. De bijrollen worden gespeeld door Regina King, Teyonah Parris, Colman Domingo, Diego Luna, Ed Skrein, Pedro Pascal en Dave Franco. De film verteld het liefdesverhaal van Tish en Fonny. Het verhaal speelt zich af in het begin van de jaren 1970. Wanneer Fonny vals wordt beschuldigd, probeert Tish hem vrij te krijgen. Tegelijkertijd komt ze erachter dat ze het kind draagt van Fonny.

Het Romantische Verhaal van If Beale Street Could Talk

If Beale Street Could Talk is een emotioneel aangrijpende film. Regisseur Barry Jenkins stond al erg bekend voor het vertellen van treffende verhalen. Kijk maar naar zijn vorige film Moonlight. Deze film wordt niet alleen door velen beschouwd als één van de beste films van de jaren 2010, maar heeft ook nog de Oscar gewonnen voor Beste Film bij de 89ste Academy Award-uitreiking.

Ook deze film kreeg meerdere Oscar-nominaties. De meeste daarvan waren ook welverdiend. Wat If Beale Street Could Talk zo sterk maakt is de manier waarop het thema’s zoals racisme, discriminatie en liefde bespreekt. Het camerawerk ondersteunt de persoonlijke manier van verhalen vertellen. Dit wordt onder andere gedaan door de personages centraal op het scherm te zetten met veel close-ups. Daarnaast volgt de camera ook de bewegingen van de hoofd- en bijpersonages.

Door het gebruik van vele intieme cinematografische shots, voelt het alsof jij als kijker zelf betrokken wordt in dit liefdesverhaal. Echter probeert If Beale Street Could Talk niet alleen een sterk romantisch verhaal vertellen. Nee, nee. De film wil de kijker ook nog informeren over het onrecht dat in de jaren 1970 zwarte mensen werd aangedaan. Het wilt de kijker activeren om te laten inzien hoe fout het rechtssysteem kan zijn en laten inzien dat we moeten voorkomen dat dit nog steeds zo blijft gebeuren.

If Beale Street Could Talk 2018
Bron: Cinetree Nederland.

De Onderbenutting van Bijpersonages

If Beale Street Could Talk heeft een aantal lichte problemen naar mijn mening. De bijpersonages krijgen vrij weinig te doen en dat is in principe niet erg. Er is zeker sprake van onderbenutting van de bijpersonages. Het is overduidelijk dat If Beale Street Could Talk de focus wilt leggen op het liefdesverhaal van de twee hoofdpersonages. Echter krijgen bijpersonages niet heel vaak de kans om iets te doen. Het is onduidelijk wat hun rol in deze film is. Dit vind ik persoonlijk redelijk zonde. Ook Regina King kreeg niet heel veel te doen, behalve in het laatste half uur van de film. Ik snap oprecht niet ze met deze film de Academy Award en Golden Globe voor beste vrouwelijke bijrol heeft gekregen. Ze krijgt in deze film te weinig te doen om echt zo’n prijs te kunnen winnen.

Naar mijn gevoel had Barry Jenkins meer op het familie-aspect kunnen inspelen met deze topcast. Er wordt enorm goed geacteerd door de volledige cast. Hierdoor voelt het ook extra jammer aan dat sommige castleden zo weinig te doen krijgen. Persoonlijk had ik toch liever Kiki Layne en Stephan James Oscar-nominaties zien krijgen. Deze twee castleden zijn de echte draagkracht van deze film. Daarnaast spelen ze hun rollen erg geloofwaardig en is het acteerwerk enorm memorabel.

If Beale Street Could Talk 2018
Bron: Cinetree Nederland.

Een écht verfilmd boek

Op momenten waarop dit koppel gelukkig samen is, horen we jazz op de achtergrond spelen. De jazz verteld ons dat het leven goed kan zijn in moeilijke tijden. De muziek vertelt ook een eigen verhaal. Zo zijn er ook op andere momenten waar de muziek zich zo vervormd dat het klinkt als een luide piep die maar niet wilt stoppen. Een misselijkmakend geluid voor de oren. Dit vertelt ook weer een apart verhaal. Een verhaal over hoe haat en onrechtvaardigheid jong-volwassenen van de maatschappij weg kan duwen. If Beale Street Could Talk voelt aan als een trouwe boekverfilming.

Het gebruik van meerdere perspectieven in de film, zorgt voor een gevoel dat er echt sprake is van een verfilmd boek. Zo krijg je niet alleen het perspectief vanuit de hoofdpersonages te zien, maar ook vanuit een vogelperspectief. Dit symboliseert weer de band tussen de hoofdpersonages en hun verlangen aan God’s hulp. Zo is de familie van Fonny erg religieus en gelooft zijn moeder oprecht dat alleen God hem nog kan helpen. Daarnaast wordt er, door het gebruik van zwart-wit foto’s, een rauw en realistisch gevoel gecreëerd van de jaren 1970 in Amerika. Er wordt een beeld geschetst van het alledaagse moeilijke leven van de zwarte man in die tijden. Het jammere aan deze film is dat het vaak wel wat sloom aanvoelt. Dit komt doordat de film zich afspeelt als een traag leesbaar boek.

Bekijk hier een officiële trailer van If Beale Street Could Talk.

Over Cinetree

Cinetree is een online filmplatform dat haar leden toegang biedt tot de beste films en documentaires. Samen met experts uit de filmwereld maakt Cinetree een selectie uit het wereldwijde filmaanbod en kiezen daarvoor films met belangrijke thema’s, maatschappelijke relevantie, en verhalen die je raken. Volgens de curators van Cinetree zijn films met een goed verhaal belangrijk. Deze films kunnen entertainen, inspireren en zelfs activeren.

Cinetree heeft als doel deze films te verzamelen, uit te lichten en van context te voorzien. Elke maand worden 15 films geselecteerd door de curators van Cinetree. Daarnaast heb je toegang tot artikelen, evenementen en eigen producties onder de titel Cinetree Originals. De geselecteerde films vind je na een poosje terug in de videotheek van Cinetree. Daar kun je deze films huren voor een klein prijsje.

Cinetree is te kijken via de website die hier te vinden is. Maar ook kun je kijken via de mobiele apps of rechtstreeks op je TV via Google Chromecast. Als je in het bezit bent van een Samsung Smart TV (uit 2017 of nieuwer) of Apple TV kun je ook direct op je TV kijken. Een maandabonnement kost €7,99 per maand. Dit bedrag wordt maandelijks van je rekening afgeschreven. Een jaarabonnement kost €69,95 per jaar (omgerekend €5,83 per maand). Dit bedrag wordt in één keer van je rekening afgeschreven.