If Beale Street Could Talk – DVD Recensie

Deze DVD recensie is mede mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat sebkijk! heeft ontvangen van WW Entertainment en Entertainment One. Onze dank aan beide voor deze samenwerking.

If Beale Street Could Talk verteld het liefdesverhaal van Tish en Fonny. Wanneer Fonny begin jaren 70 vals wordt beschuldigd, probeert Tish met al haar kracht hem vrij te krijgen. Tegelijkertijd komt ze erachter dat ze binnenkort moeder zal worden van het kind van haarzelf en Fonny.

Emotioneel Aangrijpend Liefdesverhaal

If Beale Street Could Talk van regisseur Barry Jenkins is één van de meest emotioneel aangrijpende films die ik in tijden heb gezien. Dat Barry Jenkins een genie is in het vertellen van treffende verhalen was al duidelijk. Kijk maar naar zijn vorige film Moonlight. Deze film wordt niet alleen door velen – waaronder IndieWire – beschouwd als de beste film van de jaren 2010, maar heeft ook nog de Oscar gewonnen voor Beste Film bij de 89ste Academy Award-uitreiking.

Ook If Beale Street Could Talk kreeg meerdere Oscar-nominaties. En de meeste daarvan waren ook welverdiend. Wat If Beale Street Could Talk zo sterk maakt is de liefdevolle manier waarop deze film over de liefde wordt verteld. Is de film daardoor traag en soms wat sloom? Ja. Echter maakt dit de film niet slecht, maar zorgt dit juist ervoor dat de film kan uitgroeien tot iets unieks.

Door het gebruik van vele intieme cinematografische shots, voelt het alsof jij als kijker zelf betrokken wordt in dit liefdesverhaal. Dit zal waarschijnlijk ook de bedoeling zijn geweest van de filmmakers. If Beale Street Could Talk wilt naast het vertellen van een sterk romantisch verhaal, de kijker ook nog informeren over het onrecht dat in de jaren ’70 van de vorige eeuw mensen werd aangedaan. Het wilt de kijker activeren om te laten inzien hoe fout het rechtssysteem kan zijn en laten inzien dat we moeten voorkomen dat dit nog steeds zo blijft gebeuren.

If Beale Street Could Talk - Afbeelding 2
Kiki Layne als Tish Rivers – Een Geweldige Actrice met een Geweldige Performance in If Beale Street Could Talk!

Oh ja – deze personages zijn er ook nog…

Is If Beale Street Could Talk dan een perfecte film? Nee, maar het is wel een extreem sterke film. Desondanks heb ik toch wel wat kleine problemen met de film. Zo kreeg Regina King (HBO’s Watchmen) niet alleen de Academy Award voor beste vrouwelijke bijrol, maar ook de Golden Globe voor beste vrouwelijke bijrol. Nu moet ik zeggen dat ze inderdaad sterk in haar rol is, maar naar mijn mening krijgt ze te weinig echt te doen om haar in de film buiten de twee hoofdpersonages te laten schijnen.

Dit is dan ook direct het probleem waar ik het wil overhebben – de onderbenutting van de bij-personages. Oké – de film gaat heel erg sterk over de twee hoofdpersonages; Tish (Kiki Layne, Native Son) en Fonny (Stephan James, Race). Dit is natuurlijk in principe geen probleem, want de focus ligt in ieder geval waar op de focus hoort te liggen. Maar wat wel een minpuntje in mijn ogen is zijn alle bij-personages die geïntroduceerd worden en dan niks te doen krijgen behalve af en toe een paar seconden op beeld verschijnen. Het is onduidelijk wat hun rol in deze film is, behalve familielid-onderdeel zijn. En dit is zonde. Barry Jenkins en zijn crew hadden sterker op het familie-aspect kunnen inspelen met deze topcast. Want sterk acteren doet de volledige cast.

If Beale Street Could Talk - Afbeelding 1
Colman Domingo als Joseph Rivers (de vader van Tish) is een goed voorbeeld van een personage dat spijtig genoeg weinig te doen krijgt in deze film.

Jazz & De (Hoofd-)Cast

Over sterk acteren gesproken – het is voor mij onbegrijpelijk dat Regina King wel een Oscar-nominatie krijgt en zelfs wint, terwijl beide Kiki Layne en Stephan James geen nominaties kregen. Terwijl zij de echte draagkracht van deze film zijn. Hun acteerwerk is een van de redenen dat deze film zo goed werkt. If Beale Street Could Talk opent met een quote van James Baldwin – de schrijver van het boek waarop deze film is gebaseerd. In deze quote wordt ook gesproken over Jazz en hoe de lezer zelf betekenis moet geven aan de geluiden die hij te horen krijgt.

Nou bij deze – ik denk dat Jazz verbonden is aan het liefdesverhaal van Tish en Fonny. Op momenten waarop dit koppel gelukkig en samen is, horen we rustige Jazz op de achtergrond spelen die ons verteld dat het leven goed kan zijn in moeilijke tijden. De muziek verteld ons een eigen verhaal naast het verhaal dat we gepresenteerd krijgen. Zo zijn er ook op andere momenten waar de muziek zich zo vervormd dat het klinkt als een luide piep die maar niet wilt stoppen. Een misselijkmakend geluid voor de oren – én de ogen. Dit verteld ook weer een apart verhaal. Een verhaal over hoe haat en onrechtvaardigheid jong-volwassenen van de maatschappij weg kan duwen.

If Beale Street Could Talk - Afbeelding 3
Ook Stephan James is enorm sterk in If Beale Street Could Talk.

Wat If Beale Street Could Talk zo’n sterke film uiteindelijk maakt is de samenwerking van alle factoren. Van het geadapteerde scenario tot de intieme cinematografie. En van de originele kalmerende jazz-soundtrack tot de lead-performances van Kiki Layne en Stephan James. Het is Barry Jenkins opnieuw gelukt om een meesterlijke film over liefde, haat en strijd te maken. Men kan nu alleen maar nieuwsgierig raken over wat ons op te wachten staat met zijn volgende film. De DVD van If Beale Street Could Talk bevat ook nog een paar leuke extra’s waaronder een commentary van de film met regisseur Barry Jenkins – snel aanschaffen dus!

Liefdevol gecreëerd Liefdesverhaal
  • Acteerwerk & Cast
  • Genre: Drama & Romantiek
  • Regie, Scenario & Visie
4.5

If Beale Street Could Talk verteld een aangrijpend emotioneel en romantisch verhaal, waarbij de focus soms meer ligt op de soundtrack dan het verhaal zelf. De Original Score neemt ons naast het geschreven verhaal ook mee op een reis. De cast is ook redelijk sterk. Helaas krijgen de bij-personages vrij weinig te doen, anders hadden we misschien een perfecte film voor ons.