Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt – Album Recensie

Voor het eerst sinds ik deze website, meer dan vijf jaar geleden, ben begonnen recenseer ik een muziekalbum. Ik probeer mezelf steeds meer te zetten als een recensent die openstaat om verschillende onderwerpen, kunstvormen en media te recenseren. Met de release van het nieuwste album van artiest S10, besloot ik mezelf uit te dagen iets te schrijven over dit muziekalbum. Waarom schrijf ik als eerst een album recensie over Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt? Allereerst omdat het actueel is. Het album is (heel) recent uitgekomen. Ten tweede doe ik dit uit pure interesse.

Ondanks dat ik niet bepaald bekend ben (of was) met het werk van S10, besloot ik het album op te zetten. Al snel vormden er zich allerlei gedachten en opinies over het album Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt. Na het luisteren van dit nieuwe muziekalbum heb ik spijt dat ik deze Nederlandstalige artiest – en in verlenging (alternatieve) Nederlandse muziek – niet eerder een echte kans heb gegeven. Zo goed is het nieuwe muziekalbum van S10. De artiest laat zien (en horen) dat ze een echte ster is, die met belangrijke boodschappen van allerlei muzikale fronten en genres thuis is.

Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt is dus het nieuwste muziekalbum van artiest S10. Dit album van haar bestaat uit 14 nummers dat optelt naar een totale speeltijd van 47 minuten en 25 seconden. Er zitten twee (grote) hits in dit album die al eerder uitkwamen. Een van deze hits is De Diepte, het nummer dat door S10 gezongen werd voor het Eurovisie Songfestival. De andere hit is Laat Me Los, die S10 samen zong met BLØF.

Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt is, naar mijn mening, een grenzeloos en geweldig album. S10 – ook wel bekend als Stien den Hollander – weet de grenzen als Nederlands artiest op te zoeken. Zo bevat haar album nummers dat gerelateerd kunnen worden aan verschillende muziekgenres.

Bekijk en luister hier naar de officiële muziekvideo van De Diepte.

Met haar zuivere en prachtige stem weet S10 een rocknummer (Zondagskind), een soft technonummer (Wat Als Niemand Op Mij Wacht), en enkele (hip-)pop nummers te begeleiden. Dit is maar een kleine greep uit de verschillende muziekgenres die de artiest in haar nummers opzoekt. Nederlandse muziek heeft voor een deel van de Nederlandse bevolking een bepaalde reputatie. Om eerlijk te zijn had ik ook mijn opinies en bedenkingen over de Nederlandse muziek, maar door Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt ben ik meer open gaan staan om Nederlandse muziek te beluisteren. Dit album bevat te gekke beats, prachtig zangwerk en diepgaande teksten.

S10 laat met dit nieuwe muziekalbum zien dat Nederlandse muziek niet saai of een bepaald genre omvat, maar dat het net zoals Engelstalige (of anderstalige) muziek een breed spectrum van muziekstijlen kan omvatten. Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt is muziek waarop je kunt dansen, waarover je na kunt denken en die je op kan zetten terwijl je aan het werk bent – zoals ik nu doe!

Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt
Bron: NPO3 en S10 (Stien den Hollander).

De teksten van de nummers van Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt zijn, zoals ik eerder benoemde, diepgaand. Daarnaast zijn ze ook best confronterend en persoonlijk. Zo bespreekt S10 wat het betekent om een goed mens te zijn en hoe denken dat je je niet zorgen moet maken, niet altijd helpt – vooral als je je daar weer zorgen over gaat maken.

De muziek van Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt bestaat uit een verscheidenheid van klanken. Van de technobeats tot de effecten op de stem én van instrumentale tot rockmuziek. De grootste ster van Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt zijn echter niet de muziek of de teksten – het is het kwetsbare karakter van het zangwerk van S10. Haar zangwerk is ruig, indrukwekkend, intiem, kwetsbaar en activerend. Al met al weet S10 een bijzondere vocale prestatie neer te zetten. Er zitten enkele nummers tussen die me persoonlijk minder aanspraken, maar zelfs deze nummers zitten nog steeds belachelijk goed in elkaar.

Bron: S10 (Stien den Hollander), Reddit en Arminius Kerk, Rotterdam.

S10 weet met haar nieuwste album Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt te laten zien hoe groot het brede spectrum van de Nederlandse muziek is. Ze breekt grenzen door en weet me interesses in Nederlandse muziek te prikkelen. De teksten van S10 zijn confronterend en diepgaand. Hierdoor zul je tijdens het luisteren van de teksten echt nadenken over wat de artiest te zeggen heeft. Tegelijkertijd bevatten de nummers toffe beats en instrumentale klanken, waardoor het album ook meer dan goed is om op te dansen. Het album voelt experimenteel en grensverleggend aan.

Dit komt doordat Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt meerdere muziekgenres en muziekstijlen bevat. Zowel op instrumentaal als vocaal vlak. De grootste ster van dit album blijft het kwetsbare en persoonlijke karakter van S10’s zangwerk. Ondanks dat er enkele nummers inzitten die me persoonlijk minder raakten, blijft Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt een topalbum die je als muziekliefhebber echt een kans hoort te geven. Ik Besta Voor Altijd Zolang Jij Aan Mij Denkt van S10 is nu te luisteren op Spotify. Ook is het album te koop als Vinyl LP op (onder andere) RecordsOnVinyl.