John Lewis: Good Trouble (2020) – Film Recensie

John Lewis: Good Trouble opent in een donker belichte zaal. We zien John Lewis op een stoel zitten. We krijgen hem eerst van de achterkant te zien, en daarna van de zijkant. Als we John Lewis van de zijkant zien, krijgen we ook zwart-wit foto’s op de achtergrond te zien. Als hij begint met praten zien we hem van de voorkant. Dat we hem van meerdere kanten te zien krijgen in de openingsscène, is bewust gedaan. Hiermee laat regisseur Dawn Porter subtiel weten dat we het leven van John Lewis van meerdere kanten zullen gaan bekijken.

In zijn basis begeleid de documentaire John Lewis: Good Trouble ons door het leven van John Lewis. Dit wordt onder andere gedaan door gebruik te maken van archiefmateriaal waarin zijn kennis, ervaringen en opvattingen terug te vinden zijn. Daarnaast worden ook politieke leiders, familieleden, collega’s uit het Congres en anderen geïnterviewd over het leven van John Lewis. Ben je benieuwd of deze documentaire een geslaagde film is? Lees dan snel mijn film recensie verder.

Over John Lewis: Good Trouble (2020)

John Lewis: Good Trouble is een documentairefilm uit Amerika. De film kwam uit in 2020 en is geregisseerd door Dawn Porter. De documentaire gaat over het leven van burgerrechtenactivist en Amerikaans congreslid John Lewis. Hij heeft zich meer dan zestig jaar ingezet voor gelijke burgerrechten, stemrecht, hervorming van de gezondheidszorg en immigratie. De film werd geproduceerd door CNN Films, AGC Studios, en TIME Studios.

De film werd op 3 juli 2020 in de Verenigde Staten uitgebracht door Participant en Magnolia Pictures. Maar waar is de film nu in Nederland te bekijken? John Lewis: Good Trouble is sinds 13 september 2021 te bekijken op de nieuwe streamingdienst Cultuurticket.nl. En we hebben niemand minder dan Just Entertainment Nederland er voor te bedanken! Just Entertainment heeft namelijk de handen ineengeslagen met Cultuurticket.nl. Ze delen eenzelfde visie; dat verschillende culturele onderwerpen elkaar kunnen versterken.

Bekijk hier de officiële trailer van John Lewis: Good Trouble (2020).

Montage: Het grootste pluspunt (en minpunt)

De documentaire vertelt op een aangrijpende manier het verhaal van John Lewis. We krijgen zijn overwinningen, dieptepunten en persoonlijke leven te zien. De montage is een krachtige factor van de film. Het weet namelijk duidelijk de (over decennia verspreidde) verhalen van John Lewis te vertellen. Toch is op enkele momenten de montage minder sterk. Op deze momenten is de montage te duidelijk terug te zien in de film. Hierbij spreek ik over de montagetechniek waarbij de film kort een zwart beeld tussen twee momenten in een scène plaatst.

Dit zwart beeld duurt bijna geen seconde, maar het remt alsnog de historische lessen van John Lewis af. De documentaire laat met zijn opening credits zien dat de film in staat is om meesterlijk gemonteerd werk te leveren. Bij de opening credits worden archiefmateriaal (bestaande uit video en foto’s), audio-opnames en krantenkoppen samen gemonteerd. Het is jammer dat de montage bij enkele scènes anders is aangepakt, want het talent om krachtig te monteren heeft editor Jessica Congdon zeker.

John Lewis: Good Trouble (2020)
Bron: AGC Studios, CNN Films, Color Farm Media, Participant, Just Entertainment Nederland, Cultuurticket.nl en Magnolia Pictures.

De filosofie van geweldloosheid

Regisseur Dawn Porter laat ons zien hoe John Lewis campagne voert voor Democratische kandidaten gedurende de verkiezingscyclus van 2018. Tegelijkertijd krijgen we een geschiedenisles mee over de belangrijkste gebeurtenissen uit zijn legendarische carrière. Zo zul je als kijker te zien krijgen hoe John Lewis betrokken raakt in de filosofie van geweldloosheid, maar ook hoe hij en anderen de segregatie bestreden.

John Lewis: Good Trouble is als documentaire over het algemeen lovend aan de persoon die John Lewis was. Echter laat het met John Lewis’ race voor het Congres in 1986 hem van zijn mindere kant zien. Hierdoor schetst de film een realistischer beeld van John Lewis. Dit is een man die in veel ogen niets kwaad kan doen, maar zoals hij het zelf al in de film aangeeft is hij ‘niet altijd even geweldloos is geweest’. Ik ben zelf minder bekend met de geschiedenis van Amerika. John Lewis: Good Trouble is voor mij een goed en evenwichtige introductie tot deze man geweest.

John Lewis: Good Trouble (2020)

John Lewis: Good Trouble is een intiem eerbertoon

De film laat op krachtige manier zien hoe John Lewis zich vanaf zijn jonge volwassen jaren heeft ingezet voor burgerrechten. Hierbij loopt het tijdsbeloop van film van de jaren 1960 tot en met 2018. In dat jaar krijgen we ook mee hoe er een nieuwe golf van kiezersonderdrukking de stemrechten bedreigd. Dit laat het publiek zien dat de strijd voor gelijkheid, stemrechten en de democratie nooit volledig stopt.

De documentaire John Lewis: Good Trouble is in de basis een eerbetoon aan de legendarische John Lewis. De film volgt zijn activisme vanaf de sleutelmomenten in de burgerrechten beweging van de jaren 1960 tot aan zijn huidige inspanningen om het stemrecht van Amerikanen te behouden en te beschermen. De grootste (niet-technische) kracht van de documentaire zit in de intimiteit die regisseur Dawn Porter naar haar film weet te brengen. Ondanks dat de documentaire niet altijd even leuke onderwerpen bespreekt, is John Lewis: Good Trouble simpelweg een feel-good film.

John Lewis: Good Trouble (2020)

De structuur van John Lewis: Good Trouble

De structuur van Dawn Porter’s documentaire is nogal typerend voor een documentaire. Zo maakt ze onder andere gebruik van interviews met collega’s en andere politieke grootheden. Tegelijkertijd weet ze ook het genre uit te dagen door John Lewis symmetrisch in het midden van de camera te plaatsen, waarbij hij rechtstreeks de camera inspreekt. Hierdoor voelt zijn verhaal persoonlijker, warmer en belangrijker aan.

Dawn Porter weet op de juiste momenten de film te verluchten en ons de mooie kant van het verhaal te laten zien. Hierbij kun je als voorbeeld denken aan de scène waar we zien hoe John Lewis met een dansje op het internet viral is gegaan. Tegelijkertijd is het de regisseur’s ontwapende manier van filmen dat de kijkers zal ontroeren en uitdagen. Het is bijzonder om John Lewis op een schaars geluidstoneel te zien zitten, want het publiek gaat nu samen met hem beelden uit zijn geschiedenis bekijken. Hiervan heeft de burgerrechtenactivist sommige nog nooit eerder gezien.

John Lewis: Good Trouble (2020)

John Lewis: Good Trouble is een prachtige documentaire die maar enkele tekortkomingen heeft. Het vertelt het levensverhaal van John Lewis op een aangrijpende en informatieve manier. Tegelijkertijd daagt het (een deel van) de kijkers ook uit om het burgerrechten activisme op een nieuwe manier te bekijken. Het verhaal van de film loopt van de jaren 1960 tot 2018. Verspreid over deze jaren zien we John Lewis vechten voor het stemrecht van de burgerrechten.

De montage van de film weet op een krachtige manier het archiefmateriaal te combineren met de hedendaagse verkiezingscampagne van de Amerikaanse democraten. Helaas remt de montage de film soms af met korte tussen beelden. Regisseur Dawn Porter weet met John Lewis: Good Trouble een ontwapende documentaire neer te zetten. Uiteindelijk is het vooral John Lewis zelf die de film verrijkt met zijn opvattingen, kennis en ervaringen. Dit is een documentaire die je gezien moet hebben als je van dit genre houdt. John Lewis: Good Trouble is een van de beste moderne films uit dit genre. John Lewis: Good Trouble is in Nederland nu te kijken via Cultuurticket.nl.