Joker – Film Recensie

Deze Film Recensie is mede mogelijk gemaakt door de Persvoorstelling die het team van sebkijk! heeft mogen bijzitten. De Persvoorstelling werd gehouden door Warner Bros. Pictures International Holland. Onze dank aan hun voor deze mogelijkheid.

Joker van regisseur Todd Phillips gaat over de iconische aartsvijand van Batman. Het is een origineel op zichzelf staand verhaal dat nog niet eerder op het grote doek is vertoond. Het verhaal gaat over Arthur Fleck – een man met psychische problemen, die steeds dieper het zwarte gat van gewelddadigheid in valt.

Joker v The People

Joker van regisseur Todd Phillips (The Hangover-Trilogie) is sinds het uitkwam bij het Filmfestival van Venetië redelijk vaak in het nieuws geweest. Doordat de film gewelddadigheid en mentale ziektes extreem uitbeeld, ontstond er veel controversie rondom deze film. Na het zien van Phillips’ interpretatie van de wereldberoemde schurk “Joker“, snap ik maar al te goed waarom deze film zo controversieel wordt ontvangen.

Ben ik het dan ook direct eens met alle angsten rondom deze film? Nee – dat ook weer niet. Welke angsten spelen er zich dan rondom de Joker-film af? Een grote menigte is bang dat de film Joker mensen toch gewelddadigheid gaat aanzetten. Dit is grotendeels begrijpelijk. We leven namelijk in een tijd waarbij er zo’n beetje wekelijks – voornamelijk in Amerika – schietpartijen plaatsvinden. Daarnaast is deze menigte ook bang dat de film de zwaarte van de acties van zo’n gewelddadig persoon als de Joker zou verminderen.

Ook dit is zeer begrijpelijk. Heel vaak als een blanke jong-volwassene een schietpartij begint, probeert men de zwaarte van zijn acties te verminderen. Dit wordt veelal gedaan door de open kaart van “mentale ziektes” te spelen. Ook in Joker krijgen we te maken met het een mentaal ziek persoon die gewelddadige acties ondergaat. Maar toch is het niet eerlijk om er direct van uit te gaan dat deze film ook de kijker tot geweld aanzet.

Ja, laat me wel direct duidelijk zijn. De beelden die je in Joker te zien krijgt, zullen ongemakkelijk, shockerend en soms zelfs confronterend zijn. Maar op geen enkel moment in de film worden de acties van het hoofdpersonage Arthur Fleck (Joaquin Phoenix, Her) verheerlijkt. Op geen enkel moment zeggen de filmmakers in de film dat JIJ ZELF deze gewelddadige acties OOK moet gaan uitvoeren. Echter als de film volledig confronterend voor je is, zoek dan juist hulp. Als je ook met negatieve gedachten rondloopt, ga dan op zoek naar de hulp die je verdient.

Joker - Afbeelding 1
De iconische Joker-lach – ditmaal door Joaquin Phoenix.

Phoenix is Oscar-waardig

Joker is een misselijkmakende en uitdagende film. Bij elke zet die de film maakt, vraag je je – als kijker – af hoe langer je nog kan toekijken naar dit zenuwslopende spektakel. De film heeft als doel gezet je om als kijker ongemakkelijk te laten voelen. De filmmakers laten je ongemakkelijk voelen door alle gewelddadige acties die het hoofdpersonage ondergaat. In dit doel zijn ze erg geslaagd.

Dit komt mede dankzij het Oscar-waardige acteerprestatie van Joaquin Phoenix. Ik wil geen discussies starten, maar in mijn ogen heeft hij Heath Ledger (The Dark Knight) van de troon afgehaald als beste Joker. Nu heeft Phoenix natuurlijk een gehele film gekregen om aan zijn versie van de Joker te werken. In tegenstelling tot Ledger die alleen één bij-rol had in Christopher Nolan’s The Dark Knight. De performance van Phoenix is in deze film zo sterk dat je daadwerkelijk gaat geloven dat zijn personage echt zou kunnen bestaan.

Zijn performance als een mentale zieke man, die steeds dieper een zwart gat van gewelddadigheid invalt, voelt écht aan. Het voelt niet aan als een acteur die de rol van de Joker speelt. Dit is daadwerkelijk dé Joker die tot leven komt. Dit komt ook doordat Phoenix heeft gestreden om een perfecte versie van de Joker neer te zetten. Kijk maar naar het gewicht dat hij is afgevallen voor deze rol. Hij is broodmager in deze film. Dit zorgt voor adembenemende en spannende cinematografische belevingen.

Joker - Afbeelding 2
“Put On A Happy Face.”

Het Plaatje is Compleet

Joker bestaat uit ongelofelijk bijzondere cinematografische shots, die je tegelijkertijd zullen pakken als prachtig en onaangenaam. Prachtig omdat de beelden er daadwerkelijk mooi uitzien, maar ook onaangenaam – want sommige van deze beelden zien er best gruwelijk uit. Dat deze beelden er zo goed uit zien, is ook te danken aan de meesterlijke Production Design van Mark Friedberg (If Beale Street Could Talk). Het uiterlijk van de wereld in de film ziet er tegelijkertijd realistisch, somber en donker uit. Het voelt aan alsof Tim Burton’s Batman (1989) minder stilistisch gemaakt is. Waarbij de donkere en sombere aspecten toch zijn behouden en realistischer zijn gemaakt.

Friedberg’s werk is ook Oscar-waardig. Kijk maar naar de BESTE look van de Joker ooit op film gebracht. Yep! In mijn ogen ziet de Joker er in deze film het meest uniek uit. Daarnaast voelt het deze keer het meest aan alsof het uiterlijk van de Joker uit de stripboeken het meest realistisch op film is gezet. Ook de belichting is op vele momenten in de film perfect. Van de dansscène in een toiletruimte waarbij de kamer groen belicht is en aan de buitenkant van de ramen de belichting vurig is. Dit kan weerspiegelen dat Arthur zich nog meer aan het vervreemden is met zijn omgeving door steeds zichzelf meer te vormen tot de Joker. Terwijl de buitenwereld in vuur en vlam gaat door deze verandering in karakter.

Joker - Afbeelding 3
The Joker has never looked better.

Send in the Clowns

Ook de soundtrack is erg goed in elkaar gezet. Qua Sound Design voelt het oprecht aan alsof de film de kijker probeert te vervreemden van hunzelf. Het probeert de kijker op te nemen in het idee hoe iemand kan kiezen voor geweld. Tegelijkertijd bestaat de soundtrack uit goed uitgekozen liedjes. Het voelt aan als de dramatische clown-versie van de Guardians of the Galaxy-soundtrack. Toch is niet alles perfect in deze op het oog-lijkende meesterlijke film.

Zo is Joker op vele vlakken redelijk voorspelbaar. Op vele momenten dacht ik dat ze een bepaalde richting op zouden gaan en elke keer had ik gelijk. Dit is niet een enorm groot probleem, want de manier waarop ze die richting op gingen kun je natuurlijk niet volledig voorspellen. Plus het gaat ook meer over de manier waarop de film zich uitspeelt, dan wat zich uitspeelt. Maar toch blijft het jammer dat de film op veel vlakken voorspelbaar is. Daarnaast valt de rest van cast in vergelijking met Phoenix niet echt op. Dit komt mede door het feit dat ze minder te doen krijgen in het script. Het script is zelf ook niet het sterkste aspect van de film.

Op vele momenten worden lijnen uit het script gesproken die zonder het geweldige acteerwerk van Phoenix plat op de grond zouden vallen. Daarnaast heeft de regie van Phillips ook geholpen bij het sterker maken van het script. Ook voelde ik me wat ongemakkelijk tijdens het kijken van deze film. Dit komt voornamelijk door de extremistische uitingen van (mentale) gewelddadigheid. Misschien veranderd mijn mening binnenkort nog naar deze film – in een positieve zin. Voor nu zorgt dit gevoel van ongemakkelijkheid voor een minder plezierig gevoel na het kijken van Joker.

Joker-Afbeelding-4
Ook Robert De Niro (The Irishman) krijgt vrij weinig te doen in Joker.

Uiteindelijk is Joker een film die ondanks enkele tekortkomingen weet te overtuigen. Dit komt voornamelijk door het geweldige acteerwerk van Phoenix en de extreem interessante Production Design van Mark Friedberg. Ook de cinematografie en Sound Design behoren tot de sterke punten van deze film. Het grootste probleem bij de film, ligt bij mezelf. Zo voelde ik me niet helemaal top bij al het geweld dat ik te zien kreeg. Nu is dit ook pas de eerste keer dat ik Joker heb gezien, dus hoogstwaarschijnlijk zal mijn relatie tot deze film nog verbeteren. Tot die tijd blijft deze film in mijn ogen erg onaangenaam, maar tegelijkertijd ook bijzonder mooi.

Joker - The Clown Prince of Violence
  • Acteerwerk & Cast
  • Regie, Scenario & Visie
  • Cinematografie & Production Design
  • Genre: Drama, Misdaad, Thriller & Superhelden
4

Joker is een interessante kijk op wat men tot gewelddadigheid kan brengen. Tegelijkertijd is het ook een bijzondere unieke versie van het verhaal van de aartsvijand van Batman. Door het geweldige acteerwerk van Joaquin Phoenix wordt het personage van de Joker naar een ongekend niveau gebracht. Echter moet je wel goed tegen (mentaal) geweld op beeld kunnen – want dat is iets wat veel voorkomt in deze film.

%d bloggers liken dit: