Jurassic World (2015) – Film Recensie

Ik ben opgegroeid met de originele drie Jurassic Park films. Ik heb de filmtrilogie zo vaak afgespeeld dat het een wonder is dat de DVD’s bijna krasvrij zijn gebleven. Om te zeggen dat ik enthousiast werd van de release van Jurassic World is nogal een understatement. Nog voordat Jurassic World was aangekondigd, zocht ik op het internet al naar aanwijzingen en nieuws over een vierde Jurassic Park film. Maar op dat moment was het beste wat ik kon vinden nieuws en geruchten over een geschrapte vierde Jurassic Park film waarin mensachtige dinosaurus hybriden zouden verschijnen.

Toen het in 2015 uiteindelijk zo ver was had ik direct met mijn vrienden een afspraak gemaakt om Jurassic World zo snel mogelijk in de bioscoop te zien. Ondanks dat we kort daarna al hadden afgesproken om de film te zien, kon ik vanuit mijn enthousiasme het niet laten om te kijken of ik al gelekte scènes op YouTube terug kon vinden. Uiteraard lukte dit. Toen de film in de bioscoop uitgebracht was, duurde het niet lang voordat er uitgelekte scènes van het gevecht tussen de T-Rex en de Indominus Rex in lage kwaliteit te vinden waren op YouTube.

Het nieuws dat ik de T-Rex, de originele T-Rex uit Jurassic Park (1993), zou zien vechten met een andere grote dinosaurus, zorgde er voor dat ik nog enthousiaster werd om Jurassic World te zien. Dit gevoel van enthousiasme en plezier ben ik nooit verloren bij het kijken van Jurassic World. Ondanks dat de film zeker zijn gebreken en kritiekpunten bevat, heeft Jurassic World – net zoals alle andere films uit deze franchise – een speciaal plekje in mijn hart.

Over Jurassic World (2015)

Jurassic World is een Amerikaanse avontuurlijke sciencefiction film uit 2015. De film is geregisseerd door Colin Trevorrow. Het scenario van de film is geschreven door Rick JaffaAmanda Silver en Derek ConnollyUniversal Pictures kwam al met plannen voor een vierde Jurassic Park film in 2004. Filmmaker Steven Spielberg kwam samen met Jaffa en Silver op het idee van de vierde film, waarin het themapark vol dinosaurussen wel goed tot stand is gekomen.

Het verhaal van Jurassic World speelt zich 22 jaar na de evenementen van Jurassic Park af. Al voor enkele jaren is op het eiland Isla Nublar nu een succesvol themapark vol gekloonde dinosaurussen actief. Het park – genaamd Jurassic World – komt in de problemen wanneer een dinosaurus uit zijn verblijf ontsnapt. Het resultaat is verschrikkelijke chaos. Niemand lijkt meer veilig te zijn voor de destructie van deze gevaarlijke dinosaurus.

Jurassic World (2015)
Bron: Fanart.tv, Universal Pictures, Amblin Entertainment, Legendary Pictures, Dentsu, Fuji Television Network, Universal Pictures International (UPI) en Universal Pictures Nederland.

Jurassic World is de eerste film uit de Jurassic World filmtrilogie en de vierde film uit de Jurassic Park franchise. De cast van de film bestaat uit (o.a.) Chris PrattBryce Dallas HowardVincent D’OnofrioTy SimpkinsNick RobinsonOmar SyBD WongKatie McGrath en Irrfan KhanWong herspeelt zijn rol uit Jurassic Park. De film werd op 10 juni 2015 uitgebracht in België. In Nederland kwam de film uit op 11 juni in Nederland.

Jurassic World kwam in de Verenigde Staten van Amerika uit op 12 juni. Jurassic World is over het algemeen positief ontvangen door de filmcritici. Veel recensenten zijn van mening dat dit het beste vervolg op de originele film uit 1993 is. Jurassic World werd ook een box office succes. De film bracht ruim 1,6 miljard Amerikaanse dollars op. Hiermee werd de film de op een na best verdienende film van 2015. Daarnaast is Jurassic World de best verdienende film uit de franchise.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Jurassic World (2015). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Welcome to Jurassic World

Het is regisseur Colin Trevorrow gelukt om met Jurassic World nieuw leven in deze grootse franchise te blazen. Trevorrow maakt slim gebruik van vernieuwende nostalgie door het concept van Jurassic Park – een park vol dinosaurussen – in eerste instantie nu wel te laten slagen. In Jurassic Park probeerde John Hammond succesvol een park met dinosaurussen te openen, maar hierin slaagde hij niet. De regisseur weet met Jurassic World uitstekend de wonder en magie van een succesvol themapark vol dinosaurussen weer te geven.

Trevorrow weet met samen met de scenarioschrijvers deze film spannend te maken door het concept te vernieuwen. Er lijkt in eerste instantie meer op het spel te zitten, want het themapark zit nu vol met toeristen, dus kunnen er meer slachtoffers vallen. Aan de andere kant werkte Jurassic Park omdat het minder, maar meer ontwikkelde personages had waar het publiek om gaf. Desondanks bevat Jurassic World nog steeds meer dan genoeg spannende en gruwelijke filmmomenten. Trevorrow laat de gebeurtenissen in Jurassic World zo escaleren dat de film meerdere brute doden en gevechten tussen dinosaurussen bevat.

Hierbij wordt de regisseur ondersteund door de sublieme montage van filmmonteur Kevin Stitt. De filmmonteur blinkt uit wanneer hij in spannende filmmomenten opbouwt naar het hoogtepunt. Een van de beste voorbeelden hiervan is hoe de Indominus Rex uit zijn kooi weet te ontsnappen door de mensen te slim af te zijn. De scène is nagelbijtend spannend en wordt versterkt doordat we de genetische gemodificeerde hybride dinosaurus voor het eerst echt pas goed zien als hij ontsnapt is. De opbouw naar de onthulling van dit monster wordt op deze manier spannender gemaakt.

Jurassic World (2015)

Evolutie

Evolutie speelt een vrij belangrijke rol in zowel Jurassic Park als Jurassic World. Trevorrow’s vervolg pakt het idee van de wetenschappers en InGen die kapitaliseren op de verkrachting van de natuurlijke wereld en maakt dit nog cynischer. In Jurassic Park merkt Jeff Goldblums Dr. Ian Malcolm op dat het werk dat de wetenschappers van Jurassic Park doen een walgelijke manier is om voor God te spelen. In Jurassic World krijgen de filmtoeschouwers te zien dat Malcolm gelijk had. Samen met de scenarioschrijvers bouwt Trevorrow voort op thema’s die als basis zijn gelegd in de eerste film.

Een van de terugkerende thema’s in deze populaire franchise is dat uitgestorven dieren geen rechten hebben, omdat ze zijn gemaakt door bedrijven die ze nu bezitten. In Jurassic World hebben de wetenschappers de eerste genetisch gemodificeerde hybride dinosaurus gemaakt. Deze genetisch gemodificeerde hybride dinosaurus heet de Indominus Rex. De Indominus Rex is gemaakt, omdat in de hoogtijden van Jurassic World niemand meer onder de indruk is van een dinosaurus. De bezoekers van Jurassic World zien dinosaurussen niet meer als magie, omdat ze er gewend aan zijn geraakt.

Jurassic World (2015)

Om nog steeds enthousiast te worden over deze gevaarlijke wezens, willen de bezoekers dat ze er groter, luider en enger uit komen te zien. Met deze thematische opzet spelen Trevorrow en de scenarioschrijvers ook in op de verwachtingen van de filmtoeschouwers. De regisseur en de scenarioschrijvers maken een connectie tussen de filmtoeschouwers en de bezoekers van Jurassic World. Ze laten met deze connectie zien dat volgens hun zowel de bezoekers als de filmtoeschouwers van Jurassic World niet meer onder de indruk zijn van levensechte dinosaurussen.

Om de (film-)magie van deze bijzondere beesten terug te krijgen, proberen zowel de wetenschappers als de filmmakers van Jurassic World het concept van het park te vernieuwen door een genetisch gemodificeerde hybride dinosaurus toe te voegen. Hiermee spelen de filmmakers in op onderwerpen als kapitalisme, consumentisme en nostalgie. In de film wordt er ook gespeeld met visuele effecten en computer gegenereerde beelden om de monsterlijke kant van genetisch gemodificeerde dinosaurussen te versterken.

Jurassic World (2015)

Door het overmatig gebruik van visuele effecten en computer gegenereerde beelden – en het gemis aan praktische effecten – ogen de dinosaurussen in Jurassic World kunstmatiger en nepper. Hiermee laten de filmmakers zien dat de dinosaurussen van Jurassic World nooit eruit zouden komen te zien als echt bestaande dinosaurussen, omdat de wens van de bezoekers en de opdrachtgevers meer lag bij spectaculaire dan accurate dinosaurussen.

Ondanks dat de crew met de visuele effecten en computer gegenereerde beelden goed inspeelt op de thema’s van film, zien de dinosaurussen er ook minder geloofwaardig en bijzonder uit. Jurassic World mist de magische combinatie van praktische en visuele effecten met computer gegenereerde beelden. Hierdoor zien de dinosaurussen uit de eerdere drie films er beter en echter uit. Mede doordat Jurassic World zo lang na de eerste film is uitgekomen en gebruik kon maken van meer geavanceerde technologieën, stelt de film met zijn visuele effecten en computer gegenereerde beelden wat teleur.

Jurassic World (2015)

In Jurassic World wordt gespeeld met het evolutionaire en visuele beeld wat we van dinosaurussen hebben. Na een korte proloog, waar de pasgeboren Indominus Rex als een gevaarlijk gemodificeerd monster wordt vertoond, krijgen we tijdens de openingsscène de klauwachtige poten van een raaf te zien. Door de camerapositionering en de geluidseffecten scheppen cinematograaf John Schwartzman en de geluidsafdeling het idee dat dit geen raaf, maar een dinosaurus is.

Evolutionair gezien lijken wetenschappers te geloven dat vogels afstammen van dinosaurussen, maar toch hebben de meeste mensen een ander beeld voor zich. Zo krijgen we te zien hoe Gray – het jongste neefje van Claire Dearing – naar vechtende, moordlustige en bloeddorstige zit te kijken. Dit is precies het beeld wat de meeste mensen (en filmtoeschouwers) van dinosaurussen zullen hebben. Om deze reden speelt InGen met zijn wetenschappers in op de verwachtingen en wensen van deze mensen.

Jurassic World (2015)

Father of velociraptors

Een ander onderwerp wat regelmatig terugkeert in deze film is het idee om dinosaurussen – en dan voornamelijk velociraptors – te gaan bewapenen. Via dit onderwerp spelen de regisseur en scenarioschrijvers met het idee dat velociraptors getraind kunnen worden om bevelen op te volgen. Ondanks dat dit zeker een vernieuwend en leuk idee is voor deze franchise, oogt het nog steeds ongeloofwaardig. In de vorige films kwamen de velociraptors als het sluwst, gevaarlijkst en dodelijkst over. Desondanks lieten de vorige films ook zien dat deze velociraptors net zo slim zijn als mensen.

De filmmakers komen daarom met het idee dat deze beesten net zo loyaal en sociaal als mensen zouden kunnen zijn. Alleen is dit idee door voorkennis van de eerdere films moeilijk te accepteren. Nadat we de velociraptors voor drie films moordlustig en bloeddorstig gezien hebben, lijkt het onmogelijk dat deze dinosaurussen zo humaan om zouden kunnen gaan met mensen. Hierdoor komt het idee dat de velociraptors gehecht kunnen raken aan de man die ze heeft opgevoed (Chris Pratts Owen Grady) ook ongeloofwaardig over.

Jurassic World (2015)
Bron: Reel Time Flicks, Universal Pictures, Amblin Entertainment, Legendary Pictures, Dentsu, Fuji Television Network, Universal Pictures International (UPI) en Universal Pictures Nederland.

Filmmuziek en familiedrama

Een belangrijk aspect dat Jurassic Park en The Lost World: Jurassic Park (1997) zo magisch maakte, is de iconische filmmuziek van de legendarische componist John Williams. De muziek die Williams componeerde voor deze twee films is ontroerend en memorabel. Michael Giacchino, de componist van Jurassic World, lijkt dit geweten te hebben. Zo maakt Giacchino slim gebruik van muzikale elementen uit de filmmuziek van Jurassic Park en The Lost World: Jurassic Park. Naast dat Giacchino gebruik maakt van het muziekthema “The Lost World” uit The Lost World: Jurassic Park, maakt hij ook gebruik van muziek uit “Journey to the Island” van Jurassic Park.

De filmmuziek wordt in Jurassic Park afgespeeld als de personages met een helikopter vliegen naar Isla Nublar. Giacchino laat deze filmmuziek terugkeren wanneer Bryce Dallas Howards Claire Dearing en Irrfan Khans Simon Masrani met een helikopter vliegen naar de kooi van de Indominus Rex. Tijdens deze helikoptervlucht bespreken Claire en Mr. Masrani hoe het met het park gaat. Mr. Masrani is vooral bezig met het welzijn van de dieren en de parkbezoekers. Hij wil mensen wat nederigheid bijbrengen, want deze dieren zijn nu niet meer uitgestorven.

Jurassic World (2015)
Bron: Netflix, Universal Pictures, Amblin Entertainment, Legendary Pictures, Dentsu, Fuji Television Network, Universal Pictures International (UPI) en Universal Pictures Nederland.

Voor Mr. Masrani gaat het er niet om hoeveel geld het park verdient. Zijn focus ligt op de plezier en welzijn van de gasten. Daarnaast wil de multimiljonair de dinosaurussen uit het park een goed leven bieden. Zo geeft hij aan dat de emotionele ervaring van deze bijzondere dieren aan hun ogen afgemeten kan worden. Mr. Masrani blijkt hier laten ook gelijk in te hebben als Claire samen met Owen een stervende langnek, met tranen in zijn ogen, tegenkomt. Claire is een interessant personage dat goed past bij de thema’s uit de film.

Mr. Masrani gelooft dat je alleen een gelukkig leven kunt leiden door te accepteren dat je nooit alles onder controle zult hebben, terwijl Claire juist vastzit in een kapitalistische bubbel waarin ze alles onder controle probeert te krijgen en te houden. Aan de start van de film mist Claire een hele hoop empathie en levensbewustheid. Gedurende film maakt dit personage een duidelijke karakterontwikkeling mee waarin ze niet alleen leert een empathisch mens te worden, maar ook de natuur en zijn bijzondere wezens leert te respecteren.

Jurassic World levert ook een degelijk gehalte familiedrama. Dit aspect is vooral bedoeld om het personage van Claire meer karakterontwikkelingen te geven. Alleen zorgt dit er wel voor dat de karakters van haar neefjes, Gray en Zach, wat onderontwikkeld achter blijven. Toch mogen de karakterontwikkelingen die Claire doormaakt, zeker gewaardeerd worden. Haar familie leert weer tot elkaar te groeien, doordat Claire haar humane eigenschappen leert te omarmen.

Jurassic World (2015)
Bron: MUBI, Universal Pictures, Amblin Entertainment, Legendary Pictures, Dentsu, Fuji Television Network, Universal Pictures International (UPI) en Universal Pictures Nederland.

Jurassic World is een vermakelijke film. Het heeft zo zijn problemen en minpunten, maar dit neemt niet weg dat de film leuk blijft om te kijken. Het verhaal is spectaculair en bevat meer dan genoeg spannende filmmomenten. Helaas zijn de visuele effecten en computer gegenereerde beelden vergeleken met de vorige drie films wat minder expressief en indrukwekkend. Ondanks dat deze keuze past bij de thema’s uit het verhaal, mist Jurassic World alsnog de nodige praktische effecten om de dinosaurussen er net wat echter uit te laten zien.

Een persoonlijk conflict dat ik met Jurassic World en zijn twee vervolgen heb, is dat Henry Wu wordt opgezet als een schurk, maar nooit op deze manier verder wordt ontwikkeld of onderbouwt. Henry Wu’s verandering van held naar (potentiële) schurk komt over als een gemiste kans. Daarnaast klinken de dialogen op enkele momenten in de film nogal onnatuurlijk. Doordat deze dialogen zo onnatuurlijk klinken, komt het over alsof deze specifiek zo geschreven zijn om de marketing en de trailers van de film te versterken. In Jurassic World wordt er ook overduidelijk gebruik gemaakt van onverbloemde productplaatsing. Zo zijn er duidelijke samenwerkingen terug te zien met Mercedes-Benz en Coca-Cola.

Ondanks mijn kritiekpunten ben ik nog steeds dol op deze film. Zo bevat Jurassic World prachtige filmmuziek van componist Michael Giacchino. De componist van Jurassic World weet goed de originele filmmuziek van John Williams te implementeren in deze film. De film geeft een geweldige draai aan het originele concept van de originele film. Hierdoor is Jurassic World zowel nostalgisch als vernieuwend. Het is regisseur Colin Trevorrow samen met de scenarioschrijvers gelukt om hierin een juiste balans te vinden. Het resultaat is een mooie start van een nieuwe filmtrilogie over gevaarlijke en prachtige dinosaurussen.

Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar van de Jurassic World: Ultimate Collection BoxsetJurassic World is (uiteraard) onderdeel van deze boxset. De Boxset is nu te koop op DVD, Blu-ray en 4K Ultra HD Blu-ray. Jurassic World is verder te streamen op op SkyShowtime en Amazon Prime Video in Nederland. Daarnaast is de film ook te huur en te koop op Pathé Thuis.

2 gedachten over “Jurassic World (2015) – Film Recensie

1. Van het eerste moment dat ik met de film Jurassic Park geconfronteerd werd, is het en blijft het mijn lievelingsfilm , net zoals de volgende films van Jurassic, er zijn mindere scenes maar ook megagoede scenes in al de films, maar ik kan er na al die jaren nog altijd blijven naar kijken . Top