Jurassic World Dominion – Extended Edition (2022) – Film Recensie

Eerder dit jaar kwam het langverwachte nieuwste deel van de Jurassic Park én Jurassic World filmfranchise uit. Jurassic World Dominion was alweer het zesde deel van deze langlopende filmfranchise dat in 1993 begon met Jurassic Park. Voor deze nieuwste film keerden meerdere geliefde personages en dinosaurussen terug. Hierdoor is Jurassic World Dominion een film geworden die je als Jurassic Park en Jurassic World filmliefhebber niet kan missen. Het verhaal brengt de twee generaties samen in een spannende film waar dinosaurussen nu onder de mensen leven.

Ondanks dat het verhaal de nodige spanning bevat, bevat de bioscoopversie (of theatrical cut) van Jurassic World Dominion helaas wel een rommelig verhaalverloop. De Extended Edition van Jurassic World Dominion weet gelukkig het verhaal wat natuurlijker te laten verlopen. Belangrijke scènes krijgen meer de tijd om uitgewerkt te worden, waardoor de film ook wat beter zijn thema’s kan uitdiepen. Daarnaast krijgen geliefde personages en dinosaurussen nu meer tijd op het scherm. Dit is iets wat minder het geval was bij bioscoopversie van Jurassic World Dominion.

Er kan dus met zekerheid gezegd worden dat de Extended Edition de beste versie van Jurassic World Dominion is. Het goede nieuws is dat de Extended Edition van Jurassic World Dominion nu te koop op is op 4K Ultra HD, Blu-ray, DVD en Steelbook. Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM brachten Jurassic World Dominion uit op 19 oktober 2022. De 4K Ultra HD, Blu-ray, DVD en Steelbook versie van Jurassic World Dominion bevatten beide de bioscoopversie en de Extended Edition van de film. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Over Jurassic World Dominion (2022)

Jurassic World Dominion is een Amerikaanse avontuurlijke sciencefiction film uit 2022. De film is geregisseerd door Colin Trevorrow, die eerder ook Jurassic World uit 2015 regisseerde. Trevorrow schreef het verhaal van Jurassic World Dominion samen met Derek ConnollyEmily Carmichael adapteerde dit verhaal naar het uiteindelijke scenario. Jurassic World Dominion is een vervolg op Jurassic World: Fallen Kingdom uit 2018. Daarnaast is dit het zesde deel uit de franchise en de laatste film uit de Jurassic World trilogie.

De film werd geproduceerd door Frank Marshall en Patrick Crowley, terwijl Trevorrow samen met regisseur Steven Spielberg diende als uitvoerende producent. De cast van de film bestaat uit onder andere Chris PrattBryce Dallas HowardLaura DernJeff GoldblumSam NeillBD WongOmar SyIsabella SermonJustice SmithDaniella PinedaDeWanda WiseMamoudou AthieCampbell ScottScott Haze, en Dichen LachmanDernGoldblum en Neill zijn voor het eerst sinds 1993 weer samen te zien in hun rollen uit de Jurassic Park trilogie. Jurassic World Dominion had zijn wereldpremière in Mexico City op 23 mei 2022.

Jurassic World Dominion speelt zich vier jaar af na de verwoesting van Isla Nublar. Dinosaurussen leven – en jagen – nu overal ter wereld. Het kwetsbare evenwicht tussen dinosaurussen en mensen zal de toekomst opnieuw vormgeven. Voor eens en altijd wordt het duidelijk of de mens bovenaan de voedselketen kan blijven staan in een wereld die hij moet delen met de angstaanjagendste wezens die ooit hebben geleefd.

Bekijk hier de officiële trailer van Jurassic World Dominion. De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Jurassic World: Dominion bevat veel sterke aspecten die gewaardeerd kunnen worden door filmliefhebbers en fans van de franchise. Zo is het geweldig om te zien hoe de belangrijke personages uit de eerdere Jurassic World en Jurassic Park films allemaal terug zijn gekomen voor deze “afsluitende” film. Hierbij krijgen niet alleen de sterren van de Jurassic World trilogie de kans om te schijnen in hun bekende rollen, maar ook DernGoldblum en Neill spelen een belangrijk onderdeel in het verhaal van de film. Daarnaast is het ook leuk om te zien hoe SmithPinedaWong, en Sy terugkeerden om een kleine rol te spelen in Jurassic World: Dominion.

Het acteerwerk van de cast is goed. De cast van de oude en nieuwe trilogie weten beiden sterk acteerwerk neer te zetten, waardoor fans van de Jurassic Park trilogie en Jurassic World trilogie tevreden zullen zijn. Beide onderdelen van de cast krijgen evenveel aandacht en liefde in het verhaal. Wanneer de cast dan eindelijk samenkomt, voelt het aan als een bijzonder moment. Het komt niet geforceerd en, door de omstandigheden, natuurlijk over.

Jurassic World Dominion (2022)
Bron: Amblin Entertainment, Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM, fanart.tv, NBCUniversal, Universal Pictures, Universal Pictures Nederland, Universal Pictures International (UPI), Latina Pictures, en Perfect World Pictures.

Trevorrow wilde de Jurassic World trilogie duidelijk afsluiten met een grote knal. Dit is hem – tot op zekere hoogte – ook gelukt. Jurassic World Dominion is een van de spannendste films uit de reeks. Zo bevat de film een nagelbijtend spannend middenstuk. In dit middenstuk zien we een bijzondere achtervolgingsscène door de straten van Malta. De krachtige muziek van componist Michael Giacchino is hier op zijn best. De scènes in Malta komen over als een soort Mission: Impossible film met dinosaurussen. Trevorrow weet hoe hij voor spanning en gevaar in een scène kan zorgen, maar helaas weet hij niet hoe hij dit moet vast blijven houden.

De rest van de film bereikt daarna nooit meer de hoogte van de scènes uit Malta. Gelukkig bevat Jurassic World Dominion nog wel andere indrukwekkende dinosaurussen die een gevaar vormen voor onze helden (en schurken). Veel bekende dinosaurussen keren terug voor dit nieuwe deel. Van de Triceratops tot de Dilophosaurus. Deze laatste dinosaurus zagen we eerder alleen in Jurassic Park en (soort van) in Jurassic World.

Jurassic World Dominion (2022)

Het is daarom ook prachtig dat deze dinosaurus weer terug is in het nieuwste deel. Ook zijn er een Carnotaurus, een Allosaurus, en uiteraard de bekende T-Rex te zien in Jurassic World Dominion. Blue de Velociraptor keert ook terug in dit deel. Naast veel bekenden krijgen we ook veel nieuwe dinosaurussen te zien. Hiervan zijn de Lystrosaurus, Dimetrodon, Therizinosaurus en Gigantosaurus enkele voorbeelden. De dinosaurussen zien er ook weer top uit. In Jurassic World Dominion is er gebruik gemaakt van een combinatie van computer gegeneerde beelden, visuele effecten, en animatronica.

Het zorgt voor geloofwaardige beelden, waarbij je op geen enkel moment zult stilstaan bij het feit dat de dinosaurussen niet echt zijn. De Extended Edition van Jurassic World Dominion brengt de dinosaurussen het beste tot leven. Zo krijgen we een indrukwekkende proloog te zien dat zich 65 miljoen jaar geleden afspeelt. In deze proloog zien we het Krijt tijdperk in zijn volle glorie. De proloog bevat ook een scène die zich in ons tijdperk afspeelt, waar een zekere T-Rex zoals gewoonlijk de show weet te stelen.

Jurassic World Dominion (2022)

TrevorrowConnolly en Carmichael hebben het einde van Jurassic World: Fallen Kingdom goed voortgezet in het verhaal van Jurassic World Dominion. Dinosaurussen leven nu overal op aarde. Door de zwarte markt zijn ze bijvoorbeeld ook in Noord-Afrika en Italië te vinden. De dinosaurussen worden gebruikt in ondergrondse dierengevechten en gehouden als huisdieren. Dat de mensheid de dinosaurussen zo heeft omarmd, is niet zonder zijn consequenties. Wanneer de dinosaurussen de kans krijgen om aan te vallen of zichzelf te verdedigen, dan zullen ze die pakken. De nieuwe samenleving bevat voor beide mensen en dinosaurussen catastrofale consequenties.

Ondanks al deze positieve punten is Jurassic World Dominion zonder enige twijfel de Jurassic Park III van de Jurassic World trilogie. Dit is zeker niet positief bedoelt – integendeel zelfs. Beide Jurassic World Dominion en Jurassic Park III zijn het teleurstellendst en slechtst uit hun respectievelijke trilogieën. Hierbij heb ik het echter wel over de bioscoopversie van Jurassic World Dominion. De Extended Edition van Jurassic World Dominion is dan nog langer dan de bioscoopversie, maar grappig genoeg voelt de film in zijn speeltijd korter aan.

Jurassic World Dominion (2022)

Dit komt doordat de Extended Edition een betere voortgang in zijn verhaal weet te vinden, waarbij het de verschillende verhaallijnen ook nog eens beter op elkaar weet aan te sluiten. Echter bevat de Extended Edition van Jurassic World Dominion nog steeds niet een al te best uitgewerkt verhaal. De Extended Edition benoemd meerdere malen de thema’s van het verhaal, maar deze worden nooit echt uitgediept. In plaats daarvan krijgen we meerdere vage samenvattingen over hoe dinosaurussen en mensen moeten samenleven. Dit thema staat weer symbool voor de echte wereld – waar mensen ook samen moeten leven met de dieren en de natuur.

Trevorrow oppert een mooi en nobel thema voor de film, maar weet te weinig nadruk hierop te leggen, waardoor ook de Extended Edition van Jurassic World Dominion af en toe overkomt als een leeg omhulsel. Het verhaal van de Extended Edition is gelukkig wel een verbetering op de bioscoopversie. In de bioscoopversie van Jurassic World Dominion schiet het verhaal alle kanten op. Dit is voornamelijk op te merken in de eerste akte, want daar moet nog veel opbouw voor het verhaal gedaan worden. Vanaf de tweede akte begint het verhaal minder alle kanten op te schieten. Langzamerhand komen de verhalen samen en dat mag – ook in de bioscoopversie – zeker gewaardeerd worden.

Jurassic World Dominion (2022)

De Gigantosaurus werd opgebouwd in de trailers als de ultieme moordlustige dinosaurus. Dit is echter niet het geval. Deze dinosaurus is, maar amper op het scherm te zien – ook in de Extended Edition van Jurassic World Dominion. Hierdoor kom de dinosaurus niet over als een echt gevaar. De andere momenten met gevaarlijke dinosaurussen waren intenser en spannender.

Naast de Gigantosaurus krijgen we de iconische T-Rex en Blue de Velociraptor maar weinig te doen in deze film. Rexy en Blue zijn de belangrijkste dinosaurussen uit de franchise, dus het is teleurstellend om ze zo aan de kant gezet te zien worden. Gelukkig krijgt de T-Rex in de Extended Version wel een achtergrondverhaal en meer scènes, maar helaas blijft Blue nog steeds onderbenut.

Jurassic World Dominion (2022)

Jurassic World Dominion is net zoals de andere Jurassic Park vervolgen een vermakelijke film met gebreken. De Extended Edition van de film weet gelukkig enkele van deze gebreken – of negatieve aspecten – te verbeteren. Zo bevat de Extended Edition een beter verhaalverloop dan de bioscoopversie van Jurassic World Dominion. De samenkomst van de twee generaties wordt in de Extended Edition ook meer benut. Hierdoor is deze samenkomst nog leuker om mee te maken. Beide generaties krijgen de kans om te schijnen in hun respectievelijke rollen.

De film bevat veel nieuwe dinosaurussen die de show stelen en enkele oude bekenden keren ook terug. Helaas krijgen de grootste sterren van de dinosaurussen cast – Rexy en Blue – maar weinig te doen in deze film. In de Extended Edition krijgt de T-Rex wel meer scènes en zelfs een achtergrondverhaal – iets waarvoor ik regisseur Colin Trevorrow zeker applaudisseer. De Extended Edition bevat Jurassic World Dominion een (nog) langere speeltijd, waardoor het verhaal meer momenten neemt om de gebeurtenissen even te laten bezinken.

Helaas eindigt de film nog steeds met een anticlimax. De manier waarop dit uitspeelt in het verhaal van Jurassic World Dominion is nog steeds abrupt en teleurstellend te noemen. De Extended Edition van Jurassic World Dominion valt toch aan te raden als je een filmliefhebber bent van spannende spektakel films en blockbusters. De film bevat een beter verhaalverloop en een langere speeltijd waarbij enkele favoriete personages meer tijd krijgen in de film.

Ook bevat de film een bijzondere proloog, wat naar mijn mening behoort tot een van de beste scènes van de film. De bioscoopversie van Jurassic World Dominion bevat deze scène helemaal niet, dus de fans van de franchise moeten de Extended Edition ook echt zien om de proloog gezien te hebben. De Extended Edition van Jurassic World Dominion is nu te koop op 4K Ultra HD, Blu-ray, DVD en Steelbook. Deze editie bevat ook de bioscoopversie van de film. Jurassic World Dominion is onder andere te koop op Bol.com.