Jurassic World: Fallen Kingdom (2018) – Film Recensie

In Jurassic World: Fallen Kingdom is het grote themapark Jurassic World veranderd in een nieuwe vorm van The Lost World. Een soortgelijke verloren wereld was eerder te zien in The Lost World: Jurassic Park (1997) en Jurassic Park III (2001). Met Jurassic World: Fallen Kingdom krijgen filmtoeschouwers voor het eerst Isla Nublar, het eiland waar het originele park en Jurassic World zich bevinden, als een verloren wereld te zien. Regisseur J.A. Bayona en scenarioschrijvers Derek Connolly en Colin Trevorrow maken de eerste akte van de film spannend door de vulkaan die zich bevindt op Isla Nublar gevaarlijk actief te maken.

De filmpersonages en dinosaurussen krijgen te maken met een tikkende tijdbom in de vorm van een vulkaan die elk moment kan uitbarsten. Dat de dinosaurussen op Isla Nublar allemaal uitgeroeid kunnen worden, zorgt voor een interessant discussiepunt. Al heel vroeg in de film stellen de filmmakers de vraag of dinosaurussen dezelfde bescherming verdienen als andere bedreigde diersoorten of dat ze aan hun lot moeten worden overgelaten. Er zijn eindeloos veel rechtszaken aangespannen door overlevenden van de ramp in Jurassic World.

Hierdoor is er een grote groep mensen die de dinosaurussen liever ziet uitsterven. Tegelijkertijd zijn er ook een redelijke groep activisten die opkomen voor de rechten van de dinosaurussen. Ondanks dat Bayona, Connolly en Trevorrow een interessant discussiepunt vroeg ter sprake brengen, doen ze te weinig met dit onderwerp. Uiteindelijk is het de droom en verwondering van een kind die abrupt beslist over het lot van de dinosaurussen die zijn teruggebracht na miljoenen jaren uitgestorven te zijn geweest. Hierbij komen we direct bij het grootste probleem van Jurassic World: Fallen Kingdom.

Bayona’s vervolg op de succesvolle hergeboorte van de franchise (ook wel bekend als Jurassic World) brengt interessante onderwerpen ter sprake en bevat bijzondere ideeën voor hoe het verhaal vervolgd kan worden. Deze onderwerpen en ideeën zijn groots, maar worden helaas amper onderbouwd en ontwikkeld. Bayona regisseerde eerder al de indrukwekkende rampenfilm The Impossible (2012). De regisseur was dus zeker geschikt voor het regisseren van Jurassic World: Fallen Kingdom, omdat dit als een monsterlijke rampenfilm met dinosaurussen gezien kan worden.

Ondanks dat Jurassic World: Fallen Kingdom geen regelrechte ramp van een film is, heeft Bayona me toch wat teleurgesteld met deze vijfde film uit de franchise. De film mag dan net zo vermakelijk zijn als de andere films uit franchise, maar doordat Jurassic World: Fallen Kingdom geen aangrijpend of sterk onderbouwd filmverhaal – vol met uitgewerkte onderwerpen en interessante personages – bevat, stelt deze film uit deze iconische franchise best teleur.

Over Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Jurassic World: Fallen Kingdom is een avontuurlijke sciencefiction film uit 2018. De film is geregisseerd door J.A. Bayona. Het scenario van de film is geschreven door Derek Connolly en Colin TrevorrowJurassic World: Fallen Kingdom is een vervolg op Jurassic World uit 2015. Daarnaast is dit de tweede film uit de Jurassic World filmtrilogie en de vijfde film uit de Jurassic Park franchise. Chris PrattBryce Dallas HowardBD Wong en Jeff Goldblum keren allemaal terug om hun rollen uit de eerdere films te spelen.

De rest van de cast bestaat uit (o.a.) Toby JonesTed LevineRafe SpallJustice SmithDaniella PinedaGeraldine ChaplinIsabella Sermon en James Cromwell. De film is gemaakt met een budget van 432 miljoen Amerikaanse dollars. Hiermee is het een van de duurste films ooit gemaakt. Jurassic World: Fallen Kingdom bracht ruim 1,3 miljard Amerikaanse dollars op. Uiteindelijk is Jurassic World: Fallen Kingdom de derde meest winstgevende film van 2018 geworden. Jurassic World: Fallen Kingdom werd op 6 juni 2018 uitgebracht in België.

De film kwam uit op 7 juni 2018 in Nederland. Jurassic World: Fallen Kingdom werd in de Verenigde Staten van Amerika uitgebracht op 22 juni 2018. Jurassic World: Fallen Kingdom speelt zich vier jaar af nadat het pretpark en luxe resort Jurassic World werd vernietigd door vrijgekomen dinosaurussen. Wanneer de vulkaan op Isla Nublar weer gevaarlijk actief begint op te spelen, is het aan de mensheid om te bepalen wat ze met deze oorspronkelijke uitgestorven dieren gaan doen.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Jurassic World: Fallen Kingdom (2018). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Gruwelijke openingsscène

Jurassic World: Fallen Kingdom opent met een grandioze en angstaanjagende openingsscène die goed de horror sfeer van de eerste twee films – Jurassic Park en The Lost World: Jurassic Park – weet te omarmen. De openingsscène behoort niet alleen tot de beste filmmomenten uit Jurassic World: Fallen Kingdom, maar ook tot de effectiefste en beste openingsscènes uit de gehele franchise. In deze openingsscène vinden er meerdere spannende gebeurtenissen plaats. Hierbij maakt componist Michael Giacchino sterk gebruik van de welbekende muzikale thema van de Indominus Rex.

Daarnaast bouwt Giacchino in zijn filmmuziek sterk op naar het hoogtepunt van deze epische openingsscène. Op het gebied van geluid wordt de componist ondersteund door het uitstekende werk van de geluidsafdeling. Het gebruik van natuurgeluiden als ritselende bladeren, donder, bliksem en een intense regenbui zorgen ervoor dat de filmsfeer van de openingsscène spannender wordt gemaakt. Regisseur J.A. Bayona maakt slim gebruik van onvoorspelbaar terugkerende bliksem. In zijn regievisie speelt Bayona met de schaduwen van de monsterlijke Tyrannosaurus rex. De filmtoeschouwers krijgen steeds flitsen van het grootse beest te zien, terwijl het filmpersonage waarop hij jaagt, niets door heeft.

In de openingsscène helpen cinematograaf Óscar Faura en filmmonteur Bernat Vilaplana bij het krachtig opbouwen naar de meerdere gevaarlijke confrontaties met vleesetende dinosaurussen. Vilaplana weet onder leiding van Bayona op de juiste momenten af te wisselen tussen de verschillende perspectieven van deze filmpersonages. Daarnaast weet de cinematograaf de dinosaurussen angstaanjagend op beeld te zetten door subliem gebruik te maken van schaduwen en belichting in zijn camerawerk.

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)
Bron: Fanart.tv, Universal Pictures, Universal Pictures Nederland, Amblin Entertainment, Legendary Entertainment, Perfect World Pictures en Universal Pictures International (UPI).

Indoraptor

De eerste paar minuten van Jurassic World: Fallen Kingdom bereiden je voor op een nagelbijtend spannende horrorfilm met dinosaurussen. Helaas lukt het Bayona niet om deze belofte waar te maken. De film bevat zeker spannende filmmomenten, epische spektakelstukken en genoeg actiescènes. Toch oogt het allemaal niet vernieuwend genoeg. Ondanks dat de film zeker schrikmomenten zal bevatten voor enkele filmtoeschouwers, laat de nieuwe genetisch gemodificeerde hybride dinosaurus geen sterke indruk achter.

De genetisch gemodificeerde hybride dinosaurus, genaamd de Indoraptor, komt over als een slechte kopie van het origineel: de Indominus Rex. De film bouwt met de Indoraptor verder in op het idee van het bewapenen van dinosaurussen. Zo kan de Indoraptor ingezet worden als een monster dat niet stopt tot zijn slachtoffer volledig in stukken gebeten en vermoord is. Het is fijn om te zien dat Bayona samen met scenarioschrijvers Derek Connolly en Colin Trevorrow een natuurlijke manier heeft gevonden om het verhaal te vervolgen.

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)
Bron: USA Today, Universal Pictures, Universal Pictures Nederland, Amblin Entertainment, Legendary Entertainment, Perfect World Pictures en Universal Pictures International (UPI).

Tegelijkertijd wordt het idee van een dinosaurus als wapen alleen in de basis onderbouwd. Het idee dat wetenschappers en rijke mensen het idee om een (bewapende) dinosaurus te bezitten niet kunnen loslaten is zeker origineel, maar als de filmmakers echt wilden dat dit concept zou schitteren, hadden ze meer moeite moeten doen om het uit te werken. Nu oogt de Indoraptor onbedoeld als een goedkope imitatie van de vorige genetische gemodificeerde hybride dinosaurus. Het lijkt erop dat de Indoraptor puur is gemaakt om te profiteren van het succes van de Indominus Rex.

De filmtoeschouwers zullen het werk van een duivelse genetische gemodificeerde hybride dinosaurus zeker herkenbaar vinden. Tegelijkertijd is dit idee niet vernieuwend of spannend genoeg. Vooral doordat het filmpubliek al in de vorige film heeft kunnen zien wat een gevaarlijke genetische gemodificeerde hybride dinosaurus kan doen. De filmtoeschouwers weten grotendeels al wat ze wachten staat. Het resultaat hiervan is dat de spanning in deze gruwelijke filmmomenten snel afneemt.

Ondanks dat de cinematograaf de dinosaurussen gevaarlijk en dodelijk op beeld weet te zetten, zorgt het gemis van originaliteit in het filmverhaal ervoor dat deze beelden hun filmmagie verliezen. Het helpt de film ook niet dat de Indoraptor er wat betreft zijn uiterlijk kleurloos en saai uitziet. De Indoraptor ziet er simpelweg uit als een miniversie van de Idominus Rex met andere kleuren. Voor een film waarin de grenzen van genetisch gemodificeerde hybride dinosaurussen oneindig lijken, komt het ontwerp van de Indoraptor te simpel en oninteressant over.

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)
Bron: IGN, Universal Pictures, Universal Pictures Nederland, Amblin Entertainment, Legendary Entertainment, Perfect World Pictures en Universal Pictures International (UPI).

Hoofdrolspelers en karakterontwikkelingen

In Jurassic World: Fallen Kingdom zijn de hoofdrollen opnieuw weggelegd voor Bryce Dallas Howard en Chris Pratt. Aan het einde van Jurassic World had Howards personage Claire Dearing de grootste karakterontwikkelingen meegemaakt. In Jurassic World: Fallen Kingdom wordt er verder gebouwd op de karakterontwikkelingen uit de eerste film. Zo geeft Howard in dit vervolg om de dinosaurussen. Haar medeleven en empathie voor deze wezens gaat zelfs zo ver dat ze de dinosaurussen wil redden van het eiland Isla Nublar.

In eerste instantie zou het me logischer lijken als Claire Dearing, na de evenementen van Jurassic World, niets meer te maken zou willen hebben met dinosaurussen. Ze maakt namelijk redelijk wat traumatische ervaringen mee met de dinosaurussen en verliest tijdens de evenementen van Jurassic World meerder keren bijna haar leven. Toch weten Bayona en de scenarioschrijvers sterk in te spelen op de karakterontwikkelingen die Claire Dearing heeft meegemaakt. De regisseur en scenarioschrijver spelen subtiel in op haar schaamte en schuldgevoelens: een thema wat verder onderbouwd wordt in Jurassic World: Dominion (2022).

Howard weet op een subtiele manier dit weer te geven in haar acteerprestaties. In Jurassic World: Fallen Kingdom krijgen we opnieuw Pratt te zien als zijn welbekende personage Owen Grady. In Jurassic World kwam Owen Grady nog als een verfrissend, fijn en uniek personage over. In het vervolg oogt ditzelfde personage meer als alternatieve versie van een ander personage dat door Pratt gespeeld wordt: namelijk Star-Lord uit de films van het Marvel Cinematic Universe (MCU). In principe levert Pratt geen slechte acteerprestatie in Jurassic World: Fallen Kingdom, maar echt bijzonder of diepgaand kan zijn acteerwerk ook niet genoemd worden.

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Aktes

Over het algemeen kunnen films terug ingedeeld worden in drie aktes: een begin, midden en einde. Toch lijkt het bij Jurassic World: Fallen Kingdom alsof de film is opgesplitst in twee aktes. Zo bevat de film de akte bij het eiland en de akte bij het landhuis. De film is vooral spectaculair en leuk wanneer de personages zich op het eiland bevinden en alles op het spel zetten om de dinosaurussen te redden. De filmscènes waar de dinosaurussen opgesloten zitten in een groot landhuis zijn minder vermakelijk. Dit deel van het filmverhaal speelt zich in een enorm kleine ruimte af.

Vooral als je dit vergelijkt met de vorige momenten uit de film. Bayona weet samen met zijn crew een sterk claustrofobisch gevoel van gevangenschap te scheppen. Alleen past dit gevoel niet goed bij een film waarin dinosaurussen voorkomen. Gedurende dit deel van het filmverhaal hebben de dinosaurussen amper ruimte om te bewegen. Doordat de dinosaurussen amper gebruikt worden – op de Indoraptor en Blue de Velociraptor na – nemen de spannende filmmomenten snel af. Wat volgt is een gare parodie op een Scooby-Doo aflevering waarin de menselijke filmpersonages verstoppertje doen met dinosaurussen in een groots landhuis.

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Ondanks zijn (vele) problemen weet Jurassic World: Fallen Kingdom wel op een hoogtepunt te eindigen. Zo eindigt de film met een grote cliffhanger die een nieuw tijdperk belooft waarin de mensheid moet leren samen te leven met dinosaurussen die nu over de hele wereld zijn losgelaten. Hiermee is het regisseur J.A. Bayona en de scenarioschrijvers ook gelukt om weg te stappen van de te veel gebruikte (en iconische) locaties van de eerdere films: de eilanden Isla Nublar en Isla Sorna. Jurassic World: Fallen Kingdom is een film met veel problemen, maar dit neemt niet weg dat de film meerdere positieve aspecten bevat.

Zo staat er gedurende de hele film veel op het spel. Het discussiepunt rondom het bestaansrecht van de dinosaurussen is ook interessant. Net zoals het terugkerende onderwerp dat wetenschappers en rijke mensen dinosaurussen willen bezitten of inzetten als levende wapens. Helaas worden deze onderwerpen en ideeën te weinig onderbouwd, waardoor ze minder interessant overkomen. Daarnaast bevat Jurassic World: Fallen Kingdom, net zoals alle andere vervolgen op de originele film uit 1993, meerdere eendimensionale en oninteressante bijpersonages.

Jurassic World: Fallen Kingdom is door zijn problemen een van de slechtste vervolgen op Jurassic Park geworden. Ondanks dat de film meerdere kritiekpunten bevat, weet de regisseur toch een vermakelijke filmervaring te leveren. Zo is de openingsscène een bijzondere filmische ervaring die in mijn geheugen vastgebrand is. Daarnaast zullen filmtoeschouwers meeleven met de dinosaurussen als ze te maken krijgen met een evenement waardoor ze opnieuw allemaal uitgeroeid kunnen worden. Het grootste compliment dat Jurassic World: Fallen Kingdom meegegeven kan worden, is dat wanneer een idee, visuele keuze of concept werkt, het echt uitstekend werkt in de film.

Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar van de Jurassic World: Ultimate Collection BoxsetJurassic World: Fallen Kingdom is (uiteraard) onderdeel van deze boxset. De Boxset is nu te koop op DVD, Blu-ray en 4K Ultra HD Blu-ray. Jurassic World: Fallen Kingdom is verder te streamen op SkyShowtime en Amazon Prime Video in Nederland. Daarnaast is de film ook te huur en te koop op Pathé Thuis.