Kerstgedachten van een vampier – Boekrecensie

Na het licht teleurstellende Link!, keek ik er niet enorm naar uit om het nieuwste boek van auteur Jody Hens te lezen. Achteraf gezien heb ik hier best spijt van, want Kerstgedachten van een vampier is een grote verbetering op haar vorige boek. Ik durf zelf zo ver te gaan als te zeggen dat Kerstgedachten van een vampier een kort e-boek is dat het klassieke verhaal van Charles Dickens’ A Christmas Carol op een van de uniekste manieren weet te adapteren. Dit weet Hens te doen door het wereldberoemde verhaal te combineren met een spookachtige vampieren thema.

Hierdoor komt Kerstgedachten van een vampier over als de Nederlandse boekenversie van The Nightmare Before Christmas. Hens weet met een e-boek van maar 27 pagina’s een eigen klassieker te maken dat net zo interessant is als de films en boeken waar het inspiratie van neemt. Toch bevat Kerstgedachten van een vampier – net zoals Hens’ vorige boek – wel enkele punten die beter uitgevoerd hadden kunnen worden.

In Kerstgedachten van een vampier krijgt een grafelijke vampier drie bezoekers over de vloer, die haar waarschuwen voor haar toekomstige lotsbestemming als ze zo harteloos mensen blijft vermoorden. Dit is een kort verhaal dat lekker snel wegleest. De schrijfstijl van Hens is in dit boek een grote verbetering op het eerdere werk dat ik van haar las. Zo bevat het boek minder spellingsfouten en missen er (veel) minder letters of woorden. Dit komt (maar) enkele keren voor en ook als is dat jammer, elke verbetering is mooi meegenomen.

Het grootste pluspunt van Kerstgedachten van een vampier is dat Hens het wereldberoemde verhaal over Scrooge met een eigen visie weet te adapteren. De auteur weet het verhaal op een manier te adapteren, waarbij het overkomt alsof ze inspiratie nam van de stop-motion animatiefilm The Nightmare Before Christmas. Beide The Nightmare Before Christmas en Kerstgedachten van een vampier zitten verbonden aan de spookachtige feestdag van Halloween en het warmhartige Kerstfeest.

Doordat Hens kerst combineert met vampieren is het boek tegelijkertijd origineel, spannend en hartverwarmend. Ze weet in haar korte boek diepgang neer te zetten, waarbij het overkomt alsof het boek langer is dan dat de daadwerkelijke aantal pagina’s. Dit komt doordat ze Kerstgedachten van een vampier presenteert als een verhaal waarbij we de personages al langer kennen. Ergens is dit ook zeker het geval, want Kerstgedachten van een vampier blijft een adaptatie van A Christmas Carol. Toch zijn de personages uit Kerstgedachten van een vampier losstaand van het verhaal over Scrooge. Zo komt Scrooge helemaal niet in dit verhaal voor.

Hens neemt als het ware de beste aspecten van A Christmas Carol en maakt daar haar eigen verhaal van door een spookachtig thema met vampieren toe te voegen. Door haar persoonlijke schrijfstijl voelde ik mee met het verhaal van de grafelijke vampier. Hens weet met een best simpel – en regelmatig veel voorkomend – literair achtergrondverhaal het podium neer te zetten om empathisch mee te leven met de vampier. Dat dit de auteur is gelukt met zo’n veelvoorkomend – en bijna cliché – literair achtergrondverhaal, is ongelofelijk knap!

Naast enkele spellingsfouten en gemis van woorden of letters, is de simpliciteit het grootste probleem van Kerstgedachten van een vampier. Door de simpele basis van het verhaal, werkt Kerstgedachten van een vampier goed als een kort boek. Echter had het boek nog beter kunnen zijn, als het verhaal meer de tijd nam om bepaalde aspecten uit te diepen. Het boek had dus nog beter kunnen werken als het in plaats van een kort verhaal was uitgewerkt tot een lang(-er) verhaal. Toch blijft Kerstgedachten van een vampier een grote overwinning voor Hens, die met dit nieuwste boek laat zien dat ze nog veel in petto heeft. Hierdoor kijk ik ook met enthousiasme uit naar toekomstige werk als auteur.

Kerstgedachten van een vampier is een boek dat invloedrijke originaliteit (bijna) perfect combineert met een eervolle adaptatie van Charles Dickens’ A Christmas Carol. De auteur Jody Hens weet daarnaast een Nederlandstalige klassieker te maken die rivaliseert met andere spookachtige kerstverhalen als de film The Nightmare Before Christmas. Het verhaal van Kerstgedachten van een vampier is wel een redelijk kort verhaal. Daar ligt ook het grootste probleem van het boek. Het boek is eigenlijk te kort.

Wat Hens in haar verhaal verteld, is zeker goed uitgewerkt, maar het verhaal had kunnen profiteren als het meer de tijd had gekregen om bepaalde evenementen en gebeurtenissen uit te diepen. Op deze manier hadden deze evenementen en gebeurtenissen beter kunnen landen bij de lezer(-s). Daarnaast zijn er nog enkele spellingsfouten en missen er ook wat letters of woorden in zinnen. Dit is een basisfout wat jammer genoeg ook voorkwam in het vorige boek dat ik van Hens las. Toch komt deze basisfout (veel) minder voor in Kerstgedachten van een vampier.

Ondanks dat het boek te kort is, weet Hens wel een goed kerstverhaal met een spookachtig thema te vertellen. De auteur weet in dit korte verhaal me ook empathisch mee te laten voelen met het hoofdpersonage. En dat terwijl het achtergrondverhaal van dit personage redelijk veelvoorkomend is in literaire werken. Ik applaudisseer Hens dus ook zeker voor het feit dat ze in 27 pagina’s een pakkend boek heeft weten te maken dat ook nog lekker wegleest. Kerstgedachten van een vampier is te koop op Amazon.com.