King Kong (2005) – Film Recensie

Ik ben dol op apenfilms. Met andere woorden films waar apen een belangrijke rol hebben. Je kunt hierbij denken aan een film als Planet of the Apes, maar zeker ook aan King Kong. De originele film moet ik nog zien, maar ik ben opgegroeid met de Peter Jackson film uit 2005. Peter Jacksons remake heeft bij me een effect gehad dat te vergelijken valt met Sam Raimi’s Spider-Man trilogie. Ik ben namelijk ook opgegroeid met de originele Spider-Man trilogie.

Dit waren films waar ik dol op was. Als kind mocht ik eens opblijven met mijn beste vriend om Spider-Man 3 (laat in de avond) nog af te kijken. Dit is een van mijn favoriete filmervaringen en dat voor een film die bij de tv-uitzending vol reclames zat. Maar we komen nu op een zijspoor terecht. Het gaat me om het volgende – hoe mijn mening veranderde richting films die ik als kind geweldig vond. Als tiener en jongvolwassene vond ik de originele Spider-Man trilogie lelijk en gedateerd. Een redelijk groot verschil met de lof die ik eerst voelde voor deze films.

Hetzelfde gebeurde bij me met Peter Jackson’s King Kong. Als tiener en jongvolwassene vond ik het, maar dom vermaak (met enkele coole momenten). Maar net zoals bij Raimi’s Spider-Man trilogie, heb ik tegenwoordig flink bewondering voor Peter Jackson’s King Kong. Ik besloot deze recensie te schrijven, omdat ik vaker mijn gedachten wil uitschrijven over films die niet in mijn opdrachtenlijst staan. Ben ik verblind door mijn nostalgie voor de King Kong remake? Of is Peter Jackson’s visie werkelijk krachtig? Lees het in mijn film recensie van King Kong (2005).

Over King Kong (2005)

King Kong is een monsterfilm die geregisseerd is door Peter Jackson en gebaseerd is op de gelijknamige film uit 1933. King Kong (2005) is een passie project van Peter Jackson geweest. De bekende regisseur was al vanaf zijn kindertijd geïnteresseerd in het regisseren van een King Kong film. Na het succes van The Lord of the Rings films krijg hij toestemming om een King Kong film te maken.

King Kong (2005) is de tweede remake van het origineel. De eerste hervertelling kwam uit in 1976 en had zijn verhaal geactualiseerd. De 2005 versie speelt zich net als het origineel af tijdens de Grote Depressie in de jaren 1930. King Kong (2005) bevat een grote sterrencast bestaande uit Naomi Watts, Jack Black, Andy Serkis, Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Colin Hanks, Jamie Bell, Evan Parke, Lobo Chan en Kyle Chandler.

De film speelt zich af in 1933 en volgt het verhaal van een ambitieuze filmmaker die zijn cast en ingehuurde scheepsbemanning dwingt naar het mysterieuze Skull Island te reizen. Daar ontmoeten ze prehistorische wezens die op het eiland leven en een mega gorilla die bekend staat als Kong.

Bekijk hier de officiële trailer van King Kong (2005).

Rolverdeling in King Kong (2005)

King Kong oogt geweldig. In andere woorden: op visueel vlak ziet de film er bijzonder prachtig uit. Er is een duidelijke originele visie terug te vinden in de film. Echter is het Peter Jackson ook gelukt de oorspronkelijke film uit 1933 te eren. In beide films zien we hoe ontdekkingsreizigers en filmmakers op een avontuurlijke reis gaan. Maar Peter Jacksons remake verschilt op een belangrijk vlak – de rolverdeling van de (hoofd-)personages. In de originele King Kong film is Jack Driscoll de eerste stuurman van het schip waarmee de filmploeg naar Skull Island vaart. Maar in Peter Jackson’s versie is hij een scenarioschrijver die door Carl Denham ingehuurd is om het scenario voor zijn film te voltooien.

In de 1933 versie was de rol van Ann Darrow beperkt tot de dame die in gevaar is, maar in Peter Jackson’s versie krijgt ze de hoofdrol. De film laat ook zien dat ze snel weet te handelen in moeilijke situaties en daarnaast ontwikkelt ze ook sympathie voor Kong. De personages komen in Peter Jackson’s King Kong realistisch over. Daarnaast is het onderlinge dynamiek tussen deze personages geweldig. Zowel de hoofd- als bijpersonages zijn interessant en vol diepgang. Ze hebben allemaal een levendig karakter met een rijke geschiedenis.

King Kong (2005)
Bron: fanart.tv.

Verbinding tot de personages

De 2005 remake van King Kong introduceert het titulaire personage – de mega aap – redelijk laat pas in de film. Nu heeft de film ook een speeltijd van langer dan 3 uur. Toch ontving de film veel kritiek voor het feit dat King Kong pas zo laat in de film voorkomt. Ondanks dat ik dit kritiekpuntje kan begrijpen, ben ik het er niet mee eens. King Kong (2005) geeft het publiek de tijd om zich te verbinden met de menselijke personages. De filmmakers willen dat we ons gaan inleven met het depressieve tijdperk, waar deze personages zich in bevinden.

Doordat we ruim een uur de tijd krijgen om geïnvesteerd te raken in de menselijke personages, zijn we ook meer geïnteresseerd in de reddingsmissie die op Skull Island plaatsvindt. We juichen de avonturiers toe, en tegelijkertijd erkennen we hun beperkingen. Een personage als Jack Black’s Carl Denham is zwaar gebrekkig. Het publiek ziet hem constant dezelfde fouten maken, maar alsnog hopen we dat hij er van leert. Dit komt doordat het personage sterk geacteerd wordt en krachtig geschreven is.

King Kong (2005)
Bron: fanart.tv.

Realistische Kong

Ik heb de originele King Kong film (nog) niet gezien, maar het is fijn dat in de 2005 versie King Kong ook karakterontwikkeling heeft gekregen. We zien hem groeien in zijn karakter en gedrag. Van het brute monster tot de beschermende engel van Ann Darrow. Peter Jackson wilde Kong niet alleen karakterontwikkeling geven, maar hem er ook realistischer uit laten zien. Ook wilde hij dat Kong zich zo natuurlijk ging gedragen. Peter Jackson ging opnieuw een samenwerking aan met (King of Motion Capture) acteur Andy Serkis.

Eerder hadden ze al samengewerkt aan de Lord of the Rings trilogie, waarbij Peter Jackson de films regisseerde en Andy Serkis het personage Gollum vertolkte. Andy Serkis kreeg een speciaal pak met bewegingssensoren en daarin acteerde hij de bewegingen van Kong. Deze bewegingen werden dan geregistreerd door de computer en de handelingen werden daarna toegepast bij de digitale versie van King Kong.

Andy Serkis bestudeerde gorilla’s in de Londense dierentuin en berggorilla’s in Rwanda. Door de toewijding van de cast en crew ziet Kong er realistischer uit dan in elke voorgaande King Kong film. Daarnaast gedraagt hij zich ook veel meer als een aap. Bij deze King Kong film heb je niet alleen het spektakel van een monster- en avonturenfilm, maar ook het hart van een dramafilm.

King Kong (2005)
Bron: fanart.tv.

Monsterlijke score

De film blijft (uiteraard) in zijn kern een monsterfilm. Het bevat namelijk een destructief en gevaarlijk monster genaamd King Kong. Aan de andere kant laat de film ook het monster uit de mensheid zien. Kong is gevaarlijk omdat hij brute kracht bezit, maar een mens als Carl Denham is eigenlijk nog gevaarlijker. Hij is doordacht en beschikt over manipulatieve vaardigheden.

King Kong (2005) heeft een geweldig theatrale en indrukwekkende score. Het is componist James Newton Howard gelukt om passende muzikale thema’s tot gebeurtenissen en personages te verbinden. De score van James Newton Howard werd later genomineerd voor de Golden Globe Award voor Beste Originele Score. Daarnaast bevat de score enkele thema’s van Max Steiner’s soundtrack voor de originele film uit 1933.

Peter Jackson
Bron: fanart.tv.

Peter Jackson zag met zijn King Kong film een kans om technische vernieuwingen in motion capture te ontwikkelen, maar het lukte de regisseur ook een artistieke blockbuster te maken. Peter Jackson gaf zijn eigen visie op een van de grootste monsterfilms aller tijden, en schepte hiermee een diepgaand en avontuurlijk verhaal. Geen enkel film is perfect, maar Peter Jackson heeft met zijn King Kong film een moderne klassieke blockbuster neergezet.

Als kijker voelde ik me verbonden en geïntrigeerd door de personages. Het verhaal is niet alleen spektakel en actie, maar ook tragisch en ontroerend. De cast is ongelofelijk sterk in deze film, waarbij het opnieuw Andy Serkis is die de show steelt in een Peter Jackson film. De cast en crew weten een eerbetoon aan de originele Kin Kong film neer te zetten en tegelijkertijd ook hun eigen draai er aan te geven. King Kong (2005) zal moeilijk te evenaren zijn door andere nieuwe King Kong remakes. Dat is best begrijpelijk, want als het gaat om remakes is King Kong (2005) de ware koning. King Kong (2005) is nu te kijken via Netflix, Pathé Thuis en Prime Video. Daarnaast is de film ook te koop op Bol.com en Zavvi.nl.