Klem Seizoen 1 – Recensie

Klem is een Nederlandse thriller- en dramaserie. Het eerste seizoen kwam uit in 2017. De serie werd uitgezonden door de BNNVARA. De eerste aflevering van het eerste seizoen werd uitgezonden op 19 januari 2017 en trok 1,4 miljoen kijkers. Het eerste seizoen bestaat uit 10 afleveringen. De serie is ontwikkeld en geschreven door Frank Ketelaar en Robert Kievit. Vandaag recenseer ik het eerste seizoen van Klem. Dit doe ik ter voorbereiding voor mijn recensies van het tweede en derde seizoen van Klem. Het derde seizoen is tevens ook het laatste seizoen en kwam op 8 december 2020 uit op Dvd.

Mijn recensies van seizoen 2 en seizoen 3 komen in begin februari online. Daarnaast zal er ook een winactie komen voor de Dvd van Klem Seizoen 3. Blijf hiervoor mijn website in de gaten houden.

Synopsis Klem Seizoen 1

Klem Seizoen 1 vertelt het verhaal van Hugo Warmond (Barry Atsma). Hij is een hoge belastingambtenaar die in Amsterdam-Zuid samenwoont met zijn twee dochters. Zijn vrouw en moeder van zijn kinderen is aan kanker overleden. De serie speelt zich drie jaar af na dit verlies. De jongste dochter van Hugo heeft ondertussen een beste vriendin genaamd Chrissie. De vader van Chrissie blijkt de net vrijgelaten crimineel Marius Milner (Jacob Derwig) te zijn. Marius komt in de financiële problemen doordat hij nog een hoop geld moet terugbetalen aan een vroegere maat en handlanger.

Kitty (Georgina Verbaan) is de moeder van Chrissie en de vrouw van Marius. Zij heeft het gezin van Hugo ondersteunt na het overlijden van zijn vrouw. Nu schakelt Kitty de hulp in van Hugo om de financiële problemen van haar gezin op te lossen. Hoe erg Hugo er ook tegen strijd, hij komt als keurige belastinginspecteur langzamerhand steeds meer in de criminele wereld terecht. Dit brengt uiteraard grote consequenties met zich mee.

Het idee voor dit filmscript kwam van scenarioschrijver Frank Ketelaar. In 2004 hoorde hij van zijn dochtertje dat vastgoedhandelaar Willem Endstra dicht bij haar school werd geliquideerd. Zijn dochter vertelde hem over de dode man die op straat lag. Dit bracht Frank Ketelaar tot de realisatie dat criminelen in dezelfde buurten zouden kunnen wonen als doorgaande ouders of burgers. Frank Ketelaar begon zich af te vragen over wat er zou kunnen gebeuren als het kind van rechtgeaarde mensen bevriend raakt met het kind van een crimineel. Hierop vormde hij zijn eerste scenario, maar dit verhaal werd nooit verfilmd. Later jaren vormde dit wel de basis voor de televisieserie Klem. De eerste opnamen van de serie vonden plaats in 2016. De 10 afleveringen van seizoen 1 werden in circa 75 dagen gefilmd.

Klem Seizoen 1
Bron: Just Entertainment Nederland & Bol.com.

Klem Seizoen 1 vs. Breaking Bad Seizoen 1

Klem is een perfect voorbeeld dat Nederlandse televisieseries niet direct slecht zijn. Het kost Klem Seizoen 1 misschien een paar afleveringen voordat het verhaal opgang komt. Maar vanaf aflevering 3 was ik als kijker ongelofelijk verslaafd aan deze Nederlandse thriller-serie. Als serie doet Klem Seizoen 1 mij het meest denken aan het eerste seizoen van Breaking Bad. Net zoals bij die bekende Amerikaanse serie zien we hoe een beschaafde burger langzaam de criminele wereld invalt. Over mijn volgende uitspraak gaan sommige van jullie het hier misschien niet mee eens zijn, maar het eerste seizoen van Klem is in mij ogen beter dan het eerste seizoen van Breaking Bad.

Het verhaal van het eerste seizoen is in de basis bij beide series redelijk hetzelfde. Namelijk een normale burger die een criminele wereld binnentreed. Het is bij de uitvoering dat Klem zich differentieert van Breaking Bad. De personages van dit eerste seizoen van Klem zijn simpelweg dieper uitgebouwd en levendiger dan de personages uit Breaking Bad. Hiermee wil ik niet zeggen dat Walter White en Jesse Pinkman geen interessante personages zijn, maar in seizoen 1 van Breaking Bad zijn dit in mijn ogen de enige interessant uitgewerkte personages. Bij Klem is elk hoofd- en bijpersonage van belang voor het verder vertellen van dit spannend verhaal. Niet alleen de personages van Jacob Derwig, Barry Atsma en Georgina Verbaan worden uitgewerkt. Maar ook de bijpersonages zoals Hannah, Laura, Chrissie en Suus krijgen goede karakterontwikkeling.

Klem Seizoen 1
Bron: Just Entertainment Nederland & NPO 3.

De sterke (en zwakke) montage van Klem Seizoen 1

Als kijker maak je echt de consequenties mee van de acties die de hoofdpersonages nemen. Van het verdriet en ongeloof dat de kinderen voelen tegenover hun ouders tot het feit dat politie brave burgers laat bespioneren. De montage van Klem is op het gebied van gemonteerde beelden enorm sterk. Het eerste seizoen van Klem maakt gebruik van een toepaste montage van gelijktijdige contrasterende of soortgelijke gebeurtenissen. Dit zorgt voor een verband tussen de twee gezinnen en de bijhorende personages. Hierdoor zul je geboeid toekijken naar de overeenkomsten en verschillen tussen de gezinnen. Qua de montage van sound design is de serie wel een stuk zwakker. De ondersteunde muziek is niet het probleem, maar de montage van geluidseffecten wel. Op sommige momenten dan wordt een geluidseffect aan het einde van een scène abrupt weggehaald, om direct door te gaan naar een andere scène in een andere locatie.

Hierdoor voelt de montage en het gebruik van de sound design erg rommelig aan. Ook het script van de eerste paar afleveringen voelt wat slordig aan. Dit komt voornamelijk doordat de scenarioschrijvers zoveel mogelijk expositie voor het eerste seizoen klaar wilde krijgen in de eerste paar afleveringen. Hierdoor gebeurt er in de eerste paar afleveringen net wat teveel en wist ik als kijker niet waar ik de focus op moest leggen.

Met als gevolg dat ik mijn aandacht vaak kwijtraakte in de eerste paar afleveringen. Maar het ongelofelijk sterke acteerwerk pakte mij vanaf aflevering 3 vast en zijn grip op mij werd per aflevering alleen maar sterker. Als kijker ben ik ook in tijden niet zo geshockeerd geweest tijdens het kijken van een serie. Dit kwam door één specifieke scène. Ik moest even de serie stopzetten om te verwerken wat ik zojuist zag gebeuren. Dit is de directe kracht van Nederlandse televisieseries.

Klem Seizoen 1

Het grootste compliment dat ik Klem kan meegeven is dat dit eerste seizoen ervoor zorgt dat ik meer Nederlandse televisieseries wil gaan zien. Als ze ook maar voor de helft zo goed zijn als Klem, dan weet ik al dat ik me er mee kan vermaken. Zo goed is Klem als serie. Ik raad dit eerste seizoen dan ook zeker weten aan aan liefhebbers van Nederlandse televisieseries. Maar ook aan beginnende kijkers die nog niet zo vaak Nederlandse televisieseries hebben gekeken. Er is een soort mythe ontstaan dat Nederlandse speelfilms en televisieseries niet goed kunnen zijn, omdat ze door Nederlanders zijn gemaakt. Maar Klem laat zien dat series vanuit eigen bodem soms een beter begin hebben dan prijswinnende Amerikaanse series zoals Breaking Bad. Kort gezegd – Klem is een must see televisieserie.

Bekijk hier de officiële trailer van Klem Seizoen 1.