Klem Seizoen 2 – Recensie

Klem is een Nederlandse thriller- en dramaserie. Het eerste seizoen kwam uit in 2017. De serie werd uitgezonden door de BNNVARA. De eerste aflevering van het tweede seizoen werd uitgezonden op 13 september 2018 en bestond opnieuw uit 10 afleveringen. De serie is ontwikkeld en geschreven door Frank Ketelaar en Robert Kievit. Vandaag recenseer ik Klem seizoen 2. Dit doe ik ter voorbereiding voor mijn recensie van het derde seizoen van Klem. Het derde seizoen is tevens ook het laatste seizoen en kwam op 8 december 2020 uit op Dvd.

Er komt binnenkort naast een recensie ook een winactie voor de Dvd van Klem Seizoen 3 online. Blijf hiervoor mijn website in de gaten houden. Alvast mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor deze samenwerking.

Synopsis Klem Seizoen 2

Seizoen 2 speelt zich 1 jaar af na de evenementen van Klem seizoen 1. Hugo en Marius zijn nog steeds op hun hoede na die donkere avond aan het einde van seizoen 1. Ondertussen begint Hugo zich zorgen te maken over zijn dochter Laura. Zij heeft namelijk nu een relatie gekregen met een 34-jarige onbetrouwbare man genaamd Wout. Het leven van Marius en Kitty is er ook niet makkelijker op geworden. Marius wordt afgeperst worden door een crimineel genaamd Ron. Daarnaast begint het er op te lijken dat het restaurant van Kitty failliet zal gaan.

Over Klem

Het idee voor dit filmscript kwam van scenarioschrijver Frank Ketelaar. In 2004 hoorde hij van zijn dochtertje dat vastgoedhandelaar Willem Endstra dicht bij haar school was geliquideerd. Zijn dochter vertelde hem over de dode man die op straat lag. Dit bracht Frank Ketelaar tot de realisatie dat criminelen in dezelfde buurten zouden kunnen wonen als doorgaande ouders of burgers. Frank Ketelaar begon zich af te vragen over wat er zou kunnen gebeuren als het kind van rechtgeaarde mensen bevriend raakt met het kind van een crimineel. Hierop vormde hij zijn eerste scenario, maar dit verhaal werd nooit verfilmd. Later jaren vormde dit wel de basis voor de televisieserie Klem.

Sinds 15 februari 2018 wordt de serie ook uitgezonden op de Vlaamse televisiezender Één. In 2019 en 2020 werden in het Verenigd Koninkrijk de eerste twee seizoenen van Klem met ondertiteling on demand uitgezonden door Channel 4 / All 4. Dit werd gedaan onder de Engelse titel The Blood Pact.

Klem Seizoen 2
Bron: Just Entertainment Nederland & VRT.

Klem Seizoen 2 is een geweldig vervolg

Klem Seizoen 2 bevestigd opnieuw dat dit een van de beste Nederlandse series aller tijden is. Er is zeker sprake van wat opstartproblemen bij dit tweede seizoen. Zo komt het verhaal pas echt goed op gang vanaf de vierde of vijfde aflevering. Bij seizoen 1 was dit ook al het geval. Toen duurde het ook een aantal afleveringen voordat ik pas echt diep het verhaal in werd gesleurd. Een andere overeenkomst tussen seizoen 1 en seizoen 2 is dat je niet meer wordt losgelaten als je eenmaal vastgegrepen bent door het verhaal en de bijhorende personages. Bij Klem seizoen 2 staat er simpelweg nog meer op het spel voor de hoofd- en bijpersonages. Dit komt doordat de consequenties van seizoen 1 zich nog doorspelen in het tweede seizoen.

Dit heeft het gevolg dat ditmaal ook Hugo in de problemen kan komen voor het ondergaan van (onbedoelde) criminele zaken. Dit brengt ook weer naslepen met zich mee in de levens van Suus en Laura. Klem seizoen 2 geeft een meer intiem en persoonlijk portret van de personages weer. Het inventieve camerawerk helpt hierbij. Zo wordt er ook steeds vaker gebruik gemaakt van beelden uit het perspectief van de personages. Daarnaast wordt er ook meer gebruik gemaakt van close-ups waarbij de cast écht de kans krijgt om te presteren met hun gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.

Klem Seizoen 2
Bron: Just Entertainment Nederland & Nederlands Film Festival.

Nog Spannender dan het Eerste Seizoen

De personages en de bijhorende acties worden nog meer onderbouwd. Hierdoor krijg je als kijker ook meer begrip voor de motieven van deze personages. Het wordt ook steeds lastiger om één personage toe te juichen, omdat elk personage gelijk én ongelijk heeft. Dit maakt het tweede seizoen van Klem ook zo ongelofelijk goed.

Het is één bijzonder spannend seizoen waar ik alleen al bij het nadenken weer bijna zweterige handen van krijg. De spanning is op sommige momenten zo enorm hoog dat ik als kijker niet stilzittend kon toekijken. Met de handen in mijn haren was ik ijsberend aan het bekijken hoe deze spannende scènes zich zouden aflopen. De spanning en het thrillergenre van dit seizoen worden zo sterk bekrachtigd door de montage. Bij klem seizoen 2 wordt er nog steeds gebruik gemaakt van een montage waarbij gelijktijdige contrasterende of soortgelijke gebeurtenissen plaatsvinden. Dit zorgt ervoor dat de verhalen van de personages sterker met elkaar worden verbonden.

Klem Seizoen 2

Acteerwerk & Verhaallijnen

Natuurlijk wordt de montage ondersteunt door spectaculair geschreven dialogen dat ook nog eens levendig wordt gepresenteerd door de cast. Dit keer zijn het echter vooral Georgina Verbaan en Marie-Mae van Zuilen die de show stelen. De personages van beide vrouwen hebben het ongelofelijk moeilijk te verduren dit seizoen. Het acteerwerk is simpelweg een sensatie om naar te kijken. Ook de Barry Atsma, Jacob Derwig, Zoë Cusell en Yenthe Bos leveren nog betere acteerprestaties in dit tweede seizoen. Maar de performances van Georgina Verbaan en Marie-Mae van Zuilen brachten bij mij toch meer empathie los.

Het verhaal zelf is wat ingewikkelder geworden dan het vorige seizoen. Er speelt zich niet meer één duidelijk probleem af wat opgelost moet worden. Er zijn nu meerdere grote en kleine problemen die zich afspelen in het verhaal. Hierdoor komt dit tweede seizoen vooral in de eerste helft nogal chaotisch over. In mijn ogen is dit ook de reden dat dit seizoen wat moeilijker op gang komt. Ik raakte na vier á vijf afleveringen wel gewend aan de hoeveelheid spanning en problemen die rauw op je dak worden gegooid. Na deze gewenning vervolgt Klem seizoen 2 zich op een fijn en niet te rap tempo. Hierdoor zul je vol enthousiasme en vermaak toe blijven kijken naar de rest van seizoen 2.

Bekijk hier de trailer van Klem Seizoen 2.