Klem Seizoen 3 – Recensie & Gesloten Giveaway

Klem Seizoen 3

Klem is een Nederlandse thriller- en dramaserie. Het eerste seizoen kwam uit in 2017. De serie werd uitgezonden door de BNNVARA. In augustus 2020 werd het uitzenddatum van het derde seizoen bekendgemaakt. De eerste aflevering kwam uit op 24 september 2020. Het derde seizoen bestaat weer uit 10 afleveringen. De serie is ontwikkeld en geschreven door Frank Ketelaar en Robert Kievit. Vandaag recenseer ik Klem Seizoen 3. Het derde seizoen is tevens ook het laatste seizoen en kwam op 8 december 2020 uit op DVD. Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor de samenwerking en het recensie-exemplaar. Wil jij kans maken op een gratis DVD-exemplaar van dit seizoen? Lees dan dit artikel ook verder!

Synopsis Klem Seizoen 3

Na de evenementen van het tweede seizoen is Hugo Warmond ontslagen bij de Belastingdienst. Nu is hij een fiscaal adviseur met maar één grote klant; de verdachte zakenman Maurice Samuels. Op verzoek van de FIOD wordt Hugo informant tegen Samuels. Marius Milner heeft een nette baan als vrachtrijder bij Konings Transport. Dit bedrijf valt onder de zaken van Maurice Samuels. Stiekem drukt Marius goud achterover en vertelt dat hij beroofd is. Het goud wil hij gebruiken voor het afbetalen van een net aangeschaft hotelletje in Italië. Kitty verdient geld met make-up parties aan huis voor vrouwen. Ook volgt ze een cursus zelfverdediging na de zogenaamde overval op haar man Marius.

Over Klem

Het idee voor dit filmscript kwam van scenarioschrijver Frank Ketelaar. In 2004 hoorde hij van zijn dochtertje dat vastgoedhandelaar Willem Endstra dicht bij haar school was geliquideerd. Zijn dochter vertelde hem over de dode man die op straat lag. Dit bracht Frank Ketelaar tot de realisatie dat criminelen in dezelfde buurten zouden kunnen wonen als doorgaande ouders of burgers. Frank Ketelaar begon zich af te vragen over wat er zou kunnen gebeuren als het kind van rechtgeaarde mensen bevriend raakt met het kind van een crimineel. Hierop vormde hij zijn eerste scenario, maar dit verhaal werd nooit verfilmd. Later jaren vormde dit wel de basis voor de televisieserie Klem.

Sinds 15 februari 2018 wordt de serie ook uitgezonden op de Vlaamse televisiezender Één. In 2019 en 2020 werden in het Verenigd Koninkrijk de eerste twee seizoenen van Klem met ondertiteling on demand uitgezonden door Channel 4 / All 4. Dit werd gedaan onder de Engelse titel The Blood Pact.

Klem Seizoen 3
Bron: Just Entertainment Nederland.

Het zwakste schakel is Klem Seizoen 3

Klem Seizoen 3 is nog steeds een redelijk sterk seizoen van deze bekende Nederlandse serie. Echter is dit derde seizoen wel mijn minst favoriete deel van de serie. Dit komt voornamelijk doordat het verhaal erg chaotisch aanvoelt door het volgeschreven script. Er gebeurt simpelweg te veel. Hierdoor krijg je als kijker nooit de kans om de gegeven informatie echt tot je te nemen. Daarnaast worden ook veel verhaallijnen minder sterk onderbouwd als bij de vorige twee seizoenen. Dit komt opnieuw doordat er zoveel (onnodige) bijverhalen zijn, waardoor niet alles even sterk onderbouwd kan worden.

De schaal van deze serie is nu op zijn grootst. Dat is ook te zien aan het feit dat een deel van de serie zich op Malta afspeelt. Echter betekent grootheid niet altijd ook kwaliteit. Dit is ook van toepassing bij dit derde seizoen. De technische aspecten zijn zeker niet slecht uitgevoerd, maar de serie komt niet meer tot de hoogte die ze eerder hadden bereikt. Belangrijke bijpersonages zoals Laura Warmond worden aan de kant geschoven om de focus echt te leggen op de verhaallijnen van Hugo, Marius & Kitty. Echter had Laura nog een erg grote rol in de vorige twee seizoenen. Hierdoor voelt het aan alsof dit personage onderbenut is. Dit is zonde, want dit personage was in het vorige seizoen één van de meest interessante personages in het verhaal.

Bekijk hier de officiële trailer van Klem Seizoen 3.

Klem Eindigt toch Sterk

Het acteerwerk is nog steeds van topniveau. Ook de nieuwe toevoegingen Thom Hoffman en Thomas Acda zijn erg sterk in hun respectievelijke rollen. Vooral Hoffman is erg intimiderend. Dit is waarschijnlijk de best uitgewerkte antagonist uit de gehele serie. Een groot deel hiervan is ook te danken aan het voorzichtige, maar volbeladen acteerwerk van Thom Hoffman. Op het camerawerk en de montage is ook weinig nieuws aan toe te voegen. De serie kent nog steeds een toegepaste montage van gelijktijdige contrasterende of soortgelijke gebeurtenissen. Zo kan er bijvoorbeeld een actie van één personage benoemd worden. Daarna krijg je ook te zien hoe dit personage het tegenovergestelde hiervan doet.

Ondanks dat Klem Seizoen 3 op sommige fronten een teleurstelling voor mij was, weet het de serie toch nog op een hoge noot af te sluiten. Het einde waarbij de twee gezinnen afscheid van elkaar nemen is simpelweg ontroerend en prachtig om te aanschouwen. Na 3 seizoenen ben je echt gaan houden van deze personages en raak je ook bijna in een dip nu de serie afgelopen is. Dat de serie dit nog steeds voor elkaar weet te krijgen, laat de kracht van deze Nederlandse serie zien. Seizoen 3 is dus nog steeds een aanrader om te kijken. Wil jij kans maken op een gratis DVD-exemplaar van het derde seizoen van Klem? Lees dan hieronder verder hoe je kans maakt!

Informatie Klem Seizoen 3 Giveaway

1. Er zal niet over de uitslag gecorrespondeerd worden. Een mail sturen met vragen en/of opmerkingen is altijd mogelijk. Er kan altijd een mail gestuurd worden naar het volgende mail-adres: contact@sebkijk.nl.
  2. De winnaar zal via de e-mail en/of via een privé-bericht benaderd worden.
  3. Per persoon kan slechts één keer worden deelgenomen.
  4. Om deel te nemen aan deze prijsvraag moet je bepaalde gegevens achterlaten; zoals bijvoorbeeld je (volledige) naam en een e-mail adres. Deze gegevens worden alleen gebruikt om de prijs naar je toe te sturen. Na afloop worden deze gegevens weer verwijderd. Bij uitzondering zullen je gegevens gedeeld worden met de sponsor, die de prijsvraag mogelijk maakt, zodat de prijs rechtstreeks naar je opgestuurd kan worden.
  5. Om mee te doen aan deze prijsvraag dien je woonachtig te zijn in Nederland of België.
  6. Je moet je correcte adres-gegevens invullen, anders kan de prijs ook niet verstuurd worden.
  7. Je hoeft NIET 18 jaar of ouder te zijn om mee te doen, maar onder de 16 jaar moet je toestemming van je ouders hebben om mee te doen. Win je de prijsvraag en ben je jonger dan 16 jaar, dan kun je ook je e-mail adres van je ouders doorsturen, zodat wij eventueel contact met hun kunnen opnemen over het verzenden van de prijs.

Deelnemen aan de Giveaway

Als je mee wilt doen aan deze giveaway, dan moet je twee stappen ondernemen.

1. Volg SebKijk op Instagram of op Facebook. Klik hier voor Instagram en hier voor Facebook.