Kong: Skull Island (2017) – Film Recensie

Kong: Skull Island is een Amerikaanse monsterfilm uit 2017. De film is geregisseerd door Jordan Vogt-Roberts. Het is een reboot van de King Kong franchise en dient als de tweede film in Legendary’s MonsterVerse. Daarnaast is het de 11e film in de King Kong franchise. In de film spelen Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, John Goodman, Brie Larson, Jing Tian, Toby Kebbell, John Ortiz, Corey Hawkins, Jason Mitchell, Shea Whigham, Thomas Mann, Terry Notary, en John C. Reilly. De film speelt zich af in 1973. In de film reist een team van wetenschappers en soldaten uit de Vietnamoorlog naar het niet in kaart gebrachte Skull Island. Daar ontmoeten ze een gigantische aap (genaamd Kong) die de laatste van zijn soort is. Maar het eiland bevat nog veel andere gruwelijke en gevaarlijke monsters.

Deze recensie is ter voorbereiding geschreven voor mijn opkomende filmrecensie van de nieuwe bioscoopfilm Godzilla vs. Kong. Ben jij benieuwd of deze tweede film in de MonsterVerse ook een geslaagde film is? Lees dan snel mijn recensie verder!

Over Kong: Skull Island

Kong: Skull Island werd in juli 2014 aangekondigd op San Diego Comic-Con. In september 2014 werd bekendgemaakt dat Jordan Vogt-Roberts de film zou regisseren. Het project begon in het begin bij Universal Pictures als een oorsprongsverhaal. Echter werd het project verplaatst naar Warner Bros. om zo een gedeeld filmisch universum met Godzilla en King Kong te ontwikkelen.

De film werd in de Nederlandse bioscopen uitgebracht op 9 maart 2017. De film ontving over het algemeen positieve recensies van critici. De critici spraken met lof over de visuele effecten, actiescènes, en de performances van Samuel L. Jackson en John C. Reilly. Kong: Skull Island was ook een box office succes en scoorde een brutowinst van $ 566 miljoen wereldwijd. De film kreeg een nominatie voor Beste Visuele Effecten bij de 90e Academy Awards.

Bekijk hier de officiële Nederlandse trailer van Kong: Skull Island.

Kleurgebruik in Kong: Skull Island

Kong: Skull Island offert interessante thematische connecties op tot de Amerikaanse betrokkenheid in de Vietnamoorlog. Het is regisseur Jordan Vogt-Roberts gelukt om het verhaal van Kong symbolisch en filosofisch te verbinden met de evenementen tijdens en na de Vietnamoorlog. Dit is uiteraard bijzonder te noemen. Het is alleen jammer dat Kong: Skull Island voor de rest erg weinig unieks te bieden heeft. Als recensent en King Kong liefhebber ben ik met mijn mening in de minderheid, maar ik ben geen fan te noemen ben van deze film.

Is Kong: Skull Island dan een slechte film? Naar mijn mening is dat ook weer overdreven uitspraak. De film bevat nog steeds enkele buitengewoon sterke en krachtige punten. Zo is het kleurgebruik in Kong: Skull Island simpelweg prachtig. Van de uitgerekte groene natuurgebieden tot de felle rode kleuren in de actiescènes. Dit is in mijn ogen symbolisch voor de gebeurtenissen van de Vietnamoorlog. Zodra het Amerikaanse leger met de wetenschappers op Skull Island komen beginnen ze de groene natuur te vernietigen. Als kijker zie je meerdere shots die je zullen doen denken aan een oorlogsfilm als Apocalypse Now

Kong: Skull Island (2017)
Bron: Warner Home Video & fanart.tv.

Symbolisch & thematisch sterk

Er zijn helikopters die zich synchroon naast elkaar als metalen vogels voortbewegen. Dit gebeurt in slow-motion en kan symbolisch opgevat worden voor de langdurigheid van de Vietnamoorlog. Ook krijgen we de Amerikaanse drang naar geweld te zien. Dit krijgen we te zien in de vorm van indrukwekkende cinematografische beelden. Neem bijvoorbeeld het moment dat we een explosie te zien krijgen uit het perspectief van een militair. De explosie zul je te zien krijgen doordat het weerspiegelt in de zonnebril van de militair. Hij kijkt glimlachend toe, maar zijn ogen krijg je niet te zien. In andere woorden hij is symbolisch gezien afgesloten van de consequenties van zijn groteske daden.

Ook komen er personages voor in Kong: Skull Island die conflictgedrag vertonen. Kijk maar naar Samuel L. Jackson’s personage luitenant Packard. Dit is een personage dat constant op zoek is naar een vijand om te verslaan of een oorlog die hij wil winnen. Het voelt voor hem anders aan alsof de Vietnamoorlog voor niets is geweest. Dit brengt ook grote gevolgen met zich mee (in dit geval in de vorm van meerdere gigantische monsters).

Shea Whigham’s personage zegt ook dat er soms geen vijand is totdat je hem gaat zoeken. Dit is niet alleen het geval geweest in deze film, maar ook in de Vietnamoorlog. Kong is in deze film alleen maar aanwezig omdat de militairen en wetenschappers zijn natuurgebied en territorium aan het verwoesten waren. Dit kan ook thematisch beschouwd worden als een connectie tot de Vietnamoorlog.

Kong: Skull Island (2017)
Bron: Warner Home Video & fanart.tv

Kong: Skull Island is (ook) oppervlakkig

Ondanks het sterke kleurgebruik en diepgaande connecties tot de Vietnamoorlog, offert deze film voor de rest vrij weinig. Het acteerwerk van de Samuel L. Jackson en John C. Reilly zijn als het gaat om performances inderdaad het hoogtepunt van de film. Echter zijn deze acteerprestaties niet meer dan vermakelijk. Beide Jackson en Reilly weten hun personages over-de-top stereotypes neer te zetten. Hierdoor zijn ze leuk om naar te kijken, maar dit verandert niets aan het feit dat deze personages (net zoals de rest van de ensemblecast) allemaal eendimensionaal en cliché zijn.

Een groot deel van de cast is alleen maar aanwezig om geplet of vermoord te worden in actiescènes. Het kleine deel van de cast dat overblijft is zo saai om naar te kijken. Ik vroeg me oprecht af waarom sommige van deze personages überhaupt in deze film voorkomen. Ze krijgen niets te doen en voegen letterlijk niets toe aan het verhaal, behalve een nutteloze scène waarin ze dood gaan. Nu zullen sommige lezers hier niet mee eens zijn, maar ook de actiescènes zijn zwak. Dit kan ook aan me smaak liggen, maar er wordt te vaak gebruik gemaakt van slow-motion scènes. Het is net alsof ik naar een parodie van een Snyder-film keek.

Daarnaast mist onze favoriete mega-aap (met andere woorden Kong) ook nog het mysterieuze aspect. Het gevoel van magie en wonder mist bij deze interpretatie van King Kong. Al snel na de eerste ontmoeting met Kong krijgen we een uitgebreide monoloog over wie hij is en wat hij doet. Dit zorgt ervoor dat je alles al weet van Kong voordat je hem als kijker zelf leert kennen. Er wordt geen tijd besteed om een relatie op te bouwen tussen Kong en de mensen. Dit is iets wat juist zo meesterlijk gedaan werd in de originele King Kong film en Peter Jackson’s remake. Daar werd de tijd genomen om het mysterie van het eiland en Kong op te bouwen en hierdoor bleef je gegrepen door de film. In Kong: Skull Island moeten de explosies en actiescènes het gelijkwaardig maken, maar uiteraard faalt dit volledig.

Kong: Skull Island (2017)
Bron: fanart.tv.

Kong: Skull Island mag dan thematisch en symbolisch sterk verbonden zijn met de Vietnamoorlog, maar op de voorgrond zullen altijd het eendimensionale verhaal en de eenzijdige personages blijven. Het blijft zonde dat dit geen betere film is geworden, want het kleurgebruik is krachtig en sommige castleden (Jackson en Reilly) weten degelijk werk te leveren. Toch is het enigszins begrijpelijk dat dit geen goede (King Kong) film is geworden, want Jordan Vogt-Roberts wilde liever een hommage aan de Vietnamoorlog films maken dan een King Kong film.

Kong: Skull Island is nu te koop op Zavvi.nl, Bol.com en Pathé Thuis.