Krekel & Mierabella (2023) – Film Recensie

Krekel & Mierabella opent veelbelovend als de filmtoeschouwers een snelle en korte montage te zien krijgen waarin de krekels band zich voorbereidt op hun optreden. Helaas is deze openingsscène niet lang veelbelovend. Tijdens het kijken van deze openingsscène valt het al snel op dat het geluid, dat de filmtoeschouwers te horen krijgen, niet synchroon loopt met het geluid dat de band maakt. Hierdoor komt de geluidsbewerking van de geluidseffecten apart en niet toepasselijk over. Daarnaast helpt het ook niet dat het onduidelijk is welke geluiden behoren tot de filmmuziek en welke geluiden behoren tot de muziek die de band maakt.

Voor een avontuurlijke familie en animatiefilm dat zichzelf neerzet als een muzikaal sprookje is het best zonde dat het geluid in de openingsscène al wat tegenvalt. Gelukkig weet de geluidsafdeling, onder leiding van regisseurs Luka Rukavina, Kristijan Milic en Dino Krpan, hun werk gedurende de verdere speeltijd van de film flink te verbeteren. De regisseurs en scenarioschrijver Rona Zulj weten op een creatieve manier positiviteit en muziek in allerlei fantasierijke hoeken te vinden. Zo gebruikt Ket de krekel de tralies van zijn gevangeniskooi in het mierennest als instrument.

Daarnaast weet Ket met een steen op de muur van zijn gevangeniskooi bladmuziek voor toekomstige optredens uit te schrijven. De film bevat verder pakkende liedjes die door hun simpele teksten dagenlang in je hoofd blijven zitten. Het sterke en schone zangwerk van de Nederlandse cast ondersteunt dit effect. Van de Nederlandse stemmencast weten vooral Tara Hetharia en Jonathan Demoor een blijvende indruk achter te laten. Dit is deels te danken aan het feit dat dit duo de hoofdrollen spelen, maar voor een ander deel is te danken aan het feit dat zowel Hetharia als Demoor levendig, speels en overtuigend stemmenwerk afleveren.

Over Krekel & Mierabella (2023)

Krekel & Mierabella is een Kroatische avontuurlijke familie en animatiefilm uit 2024. De Kroatische filmtitel is Cvrcak i mravica. De internationale filmtitel is Cricket & Antoinette. De film is geregisseerd door Luka Rukavina, Kristijan Milic en Dino Krpan. Het scenario van de film is geschreven door Rona Zulj en Luka Rukavina. De film is gebaseerd op het bekendste werk van de 17e-eeuwse schrijver Jean de la Fontaine. De moderne kijk op het verhaal zorgt voor een feelgood film met leuke woordgrappen en bijpassende muziek.

De Nederlandse stemmencast bestaat uit (o.a.) Tara Hetharia, Jonathan Demoor, Joey Schalker, Roos van der Waerden, Ewout Eggink, Jan Elberse, Hymke de Vries, Maikel Nieuwenhuis, Milan van Weelden, Martin van der Starre en Simon Zwiers. De film heeft een speeltijd van 82 minuten. Het verhaal van Krekel & Mierabella gaat over de krekel Ket en de mier Mierabella. Ket is de gitarist en leider van een populaire krekels band. Hun missie is om alle zorgeloze insecten te vermaken met hun muziek.

Mierabella is de erfgename van de mierenhoop in de buurt. Muziek is bij hen verboden en de mieren kennen enkel discipline en hard werken. Bij toeval ontmoeten ze elkaar. Al snel vormt het duo een sterke band met elkaar. Mierabella ontdekt dat muziek niet zo gevaarlijk is als zij altijd geleerd heeft. Krekels geloven niet in de winter, maar ze zijn wel in gevaar. Mierabella probeert tevergeefs via haar muziek de insecten te waarschuwen. Zal het haar lukken om de andere insecten te beschermen tegen de winter?

Bekijk hierboven de officiële Nederlandstalige trailer van Krekel & Mierabella (2023).

Creatieve imitatie

Naast een muzikaal sprookje is Krekel & Mierabella ook een animatiefilm. De animatie van Krekel & Mierabella is dus ook een belangrijk aspect dat de film zal vormen en de potentiële positieve filmervaring zal bepalen. De ontwerpen van de insecten, hun gereedschapsmiddelen en hun instrumenten zijn creatief. Zo is het leuk om te zien hoe fotografen weergegeven worden als reliëf makers die foto’s maken door het gezicht van mieren in klei te drukken. Ondanks de creatieve ontwerpen, zorgt de animatie er zelf voor dat Krekel & Mierabella er als een goedkope Europese imitatie van grootse Amerikaanse animatiefilm als A Bug’s Life (1998) en Antz (1998) uitziet.

En dat zegt een hoop, omdat de (3D-)animatie van zowel A Bug’s Life als Antz er ook niet meer bepaald hoogstaand uitziet. Gelukkig weten de filmmakers en animators wel slim gebruik te maken van artistieke transities in de film. Zo lukt het de animators om op een kunstzinnige manier audiovisueel weer te geven hoe seizoensverandering voor stemmingswisselingen en winterdepressie kan zorgen. De animators bereiken dit effect door de filmsfeer in deze scènes donkerder en somberder gekleurd weer te geven. Hierbij maken de animators slim gebruik van stormen en regenbuien om dit effect te versterken.

Krekel & Mierabella (2023)
Bron: Filmdepot.nl, In The Air, In The Air Family Entertainment en Diedra.

He was a boy, she was a girl

Het verhaal van Krekel & Mierabella is interessant. Zo bespreekt het filmverhaal op een fantasierijke manier hoe misinformatie, nepnieuws en doemdenken voor allerlei problemen kan zorgen in de wereld. De krekels geloven niet dat de winter bestaat en zien Mierabella’s (gezongen) preken als nepnieuws. Krekel & Mierabella speelt ook in op onderliggende vooroordelen die door onderlinge klassenstrijd en discriminatie in stand worden gehouden. De krekels geloven dat mieren geen plezier kunnen beleven, terwijl de mieren ervan overtuigd zijn dat de krekels lui, dom en hebzuchtig zijn.

Doordat de krekels dol zijn op het maken van muziek, zien de mieren muzikaliteit ook als een gevaar voor de kolonie. De mieren leven in dienst van de kolonie. Order en discipline zijn zo belangrijk in hun levenswerk dat ze muziek als rustverstorende vernieuwing zien dat geen plaats hoort te hebben in hun mierennest. De regisseurs en scenarioschrijver weten op een simplistische en effectieve manier Mierabella’s verlangen naar iets anders in het leven weer te geven. Met een zucht en een melancholische, maar hoopvolle blik, laten de filmmakers zien dat Mierabellla meer van het leven verwacht dan altijd te werken voor het mierennest.

Verder speelt romantiek een belangrijke rol in het filmverhaal. De romantische situatie tussen Ket en Mierabella kan het best vergeleken worden met Avril Lavigne’s muzieknummer “Sk8er Boi“. Hij was een krekel. Zij was een mier. Hij was muzikant. Zij was een architect. Hij wilde haar en stiekem wilde ze hem ook. Maar alle vrienden van Mierabella zagen Ket als een luidruchtige lastpost. De regisseurs en scenarioschrijver weten van de moderne versie van dit sprookje een geloofwaardig liefdesverhaal te maken waarin twee verschillende soorten insecten, met tegenstrijdige persoonlijkheden, toch van elkaar leren te houden.

Krekel & Mierabella (2023)

Krekel & Mierabella is een leuke avontuurlijke familie en animatiefilm. De film is geen memorabel hoogstandje onder de Europese animatiefilms, maar toch weet het verhaal voor genoeg vermaak te zorgen. De animatiefilm bevat leuke humor die vooral geschikt zal zijn voor het jongere filmpubliek. Het verhaal mag dan niet origineel zijn, maar de film bevat genoeg diepgaande onderwerpen dat op een toegankelijke manier verteld wordt. Naast het romantische aspect van het filmverhaal, komen thema’s als onderliggende en onterechte vooroordelen ter sprake.

Het stemmenwerk en zangwerk van de Nederlandse stemmencast is verrassend sterk. Hierbij weten Tara Hetharia en Jonathan Demoor het meest te overtuigen met hun stemmenwerk en zangwerk. Het geluid van de animatiefilm komt met moeite opgang. Aan het begin van de film komt het geluid van de krekels band niet overeen met het geluid wat we in de film te horen krijgen. Naast het gebrekkige geluid, stelt de animatie van Krekel & Mierabella ook wat teleur.

De concepten en visuele ideeën zijn creatief genoeg, maar de animatie zelf ziet er niet al te best uit. Uiteindelijk is Krekel & Mierabella een prima film die vooral geschikt is voor liefhebbers van animatiefilms en families met jonge kinderen. Filmdistributeur In The Air bracht Krekel & Mierabella op 14 augustus 2024 uit in de Nederlandse bioscopen. Krekel & Mierabella is nu dus te zien in de Nederlandse bioscopen. Mijn dank aan In The Air voor het versturen van een recensie-exemplaar.