Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 – Aflevering Recensie

Het tweede seizoen van Kustwacht Caribisch Gebied is al sinds 12 februari wekelijks op televisiezender National Geographic in Nederland te zien. De televisieserie – bestaande uit acht afleveringen – is elke zondag om 21:00 te zien op National Geographic. Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 laat opnieuw de gevaren zien rondom de landen en wateren van de eilanden Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint-Maarten. Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 heeft niet een bepaald originele aanpak om zijn verhalen te vertellen of vorm te geven op televisie.

Toch weet Kustwacht Caribisch Gebied met zijn eerste aflevering van het tweede seizoen te vermaken en te informeren. De televisieserie oogt spannend en oprecht, waardoor je als televisiekijker zin hebt om de aflevering (en het seizoen) verder te blijven kijken. Helaas ziet Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 er op visueel gebied regelmatig lelijk en amateuristisch uit. Het camerawerk zelf oogt door schuddende bewegingen niet alleen onprofessioneel, maar veel beelden zijn in de montage vervaagd om de identiteit van de mensen op beeld te beschermen.

Een begrijpelijke keuze, maar doordat een groot aantal mensen hun identiteit wilde beschermen, zorgt dit er helaas wel voor dat je regelmatig naar een bijna volledig vervaagd beeld zit te kijken. Mijn dank aan National Geographic en Fitzgerald voor het versturen van een online recensie-exemplaar.

Over Kustwacht Caribisch Gebied S2E1

In dit tweede seizoen van Kustwacht Caribisch Gebied volgt National Geographic opnieuw een vast team van betrokken professionals die de televisiekijkers meenemen in de indrukwekkendste en spannendste situaties op (en rondom) de eilanden Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint-Maarten. Beide de Kustwacht Caribisch Gebied en de Nederlandse Koninklijke Marine nemen de televisiekijkers mee in hun dagelijkse werkzaamheden. Kustwacht Caribisch Gebied seizoen 2 bevat acht afleveringen waarin we de missies van de Kustwacht Caribisch Gebied volgen op en rondom de wateren van Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint-Maarten.

In deze acht afleveringen komen we zowel bekende en nieuwe gezichten binnen de teams tegen. De teams proberen in elke missie het uiterste van zichzelf in te zetten, waarbij ze dag en nacht klaar staan. Ze krijgen te maken met gevaarlijke situaties zoals drugssmokkel op het water, mensenhandel en noodgevallen op land of op zee. Daarbij maken ze onder andere gebruik van metalsharks, patrouilleboten en helikopters. Hiermee staan de betrokken professionals garant voor de veiligheid in de Caribische zee.

In Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 krijgen de Kustwacht Caribisch Gebied en Nederlandse Koninklijke Marine beide te maken drugssmokkel op de wateren rondom het Caribisch gebied. Daarnaast gaan ze ook op zoek naar een onbekend persoon die lachgas verkoopt aan toeristen. Het benuttigen van lachgas zelf is niet illegaal, maar het verkopen van het middel zonder de juiste papieren weer wel. Ook stopt de Kustwacht Caribisch Gebied een illegale vishandel en ontdekken ze een mysterieus dobberend bootje, dat onder andere omringd wordt door kleine haaien…

Bekijk hier de officiële teaser trailer van Kustwacht Caribisch Gebied seizoen 2.

Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 opent zijn aflevering met een korte montage waarin de seriemakers hinten op de verhalen die in deze eerste aflevering zullen plaatsvinden. Hiermee valt de eerste aflevering van Kustwacht Caribisch Gebied te vergelijken met soortgelijke (reality-)documentaireseries als Secrets in the Jungle. Deze andere documentaireserie was dan te zien op de History Channel en niet op National Geographic, maar de introducties tot de afleveringen lijken veel op elkaar. De montage brengt de prachtige stranden en landschappen van het Caribisch gebied in beeld.

Hierbij laten ze ook de gevaren zien die ontstaan om dit zogenaamde “paradijs op Aarde” te beschermen. Het commentaar van de experts uit de verschillende teams maken deze korte introductie tot de eerste aflevering van Kustwacht Caribisch Gebied seizoen 2 echt af. Het is wellicht niet een bepaald originele introductie en dit tweede seizoen bevat ook niet bepaald een unieke titelsequentie. Gelukkig oogt zowel de introductie als de titelsequentie interessant en episch, waardoor je Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 geïnteresseerd verder blijft kijken.

Kustwacht Caribisch Gebied S2E1
Bron: National Geographic, Goya Productions en National Geographic International.

Deze eerste aflevering van het tweede seizoen van Kustwacht Caribisch Gebied breekt over het algemeen niet bepaald de barrières van de narratieve geaardheid van (reality-)documentaireseries. Toch slaagt het honderd procent in waarvoor het gemaakt is: het vermaken en informeren van de televisiekijkers. Dit is ook grotendeels te danken aan het feit dat Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 persoonlijker en oprechter aanvoelt dan soortgelijke televisieseries. Tijdens het kijken van deze aflevering hoor je de directe en oprechte reacties van verschillende teamleden op gevaarlijke situaties.

Zo hoor je iemand uit het team zeggen hoe spannend hij het wel niet vond om een waarschuwingsschot af te vuren, omdat hij dit normaal nooit hoeft te doen. Daarnaast hoor je een ander teamlid verbaasd zeggen – of eerder bijna schreeuwen – dat ze een ongelofelijke grote drugssmokkel hebben tegengehouden. Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 deelt dus de persoonlijke verhalen, reacties en ervaringen van de verschillende teams en bemanningsleden van de Kustwacht Caribisch Gebied en de Nederlandse Koninklijke Marine.

Kustwacht Caribisch Gebied S2E1
Bron: National Geographic, Planetzone.nl, Goya Productions en National Geographic International.

Hierbij laten de televisiemakers zien hoe cruciaal en risicovol hun werkzaamheden zijn om de veiligheid van dit gebied te kunnen waarborgen. Zo bevatten de teams slapeloze nachten en diensten van 12 uur, maar dit doen ze allemaal omdat ze een doel voor ogen hebben: het beschermen van Curaçao, Aruba, Bonaire, Sint-Maarten, en in verlenging de rest van de wereld. Zo informeert Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 dat de eilanden, die ze direct beschermen, regelmatig gebruikt worden in de drugssmokkel als doorvoereiland.

Wanneer ze de drugssmokkel daar aanpakken, voorkomen ze niet alleen dat de drugs op hun eilanden worden ingebracht, maar ook op andere landen. Op visueel gebied ziet Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 er – op enkele mooie beelden van natuurlandschappen en stranden – niet bepaald prettig of mooi uit. Het camerawerk oogt regelmatig amateuristisch. Doordat veel mensen in beeld daarnaast vervaagt (willen) worden, krijg je regelmatig ook bijna een volledig vervaagd beeld. Hierdoor is er niet goed te zien naar wat of wie je kijkt. De keuzes die gemaakt zijn in het camerawerk en de cinematografie komen niet goed doordacht over.

Er mag echter wel gezegd worden dat de zogenaamde profielen van bemanningsleden en voertuigen uit de verschillende teams er wel weer goed gevisualiseerd uitzien. Deze profielen bevatten niet alleen een bouwtekening of profielfoto, maar ook de titels, leeftijden, dienstjaren, functies, werkgebieden, bewapening, navigatie en nog meer informatie. Dit oog voor kleine details is prettig om mee te maken en zorgt ervoor dat Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 leuk blijft om verder te kijken.

Kustwacht Caribisch Gebied S2E1
Bron: National Geographic, Watersport-TV, Goya Productions en National Geographic International.

Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 is een prima eerste aflevering voor dit tweede seizoen van deze spannende en vermakelijke televisieserie. Ondanks een gebrek aan originaliteit en een eigen (narratieve) identiteit weet Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 het voor elkaar te krijgen zijn televisiepubliek te vermaken (en te informeren). Dit is ook te danken aan het feit dat Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 persoonlijker en oprechter aanvoelt dan soortgelijke televisieseries. Doordat de verhalen, reacties en ervaringen echter aanvoelen, komen de gevaren ook spannender over. Als televisiekijker word je dus meer meegenomen in de spannende avonturen.

Dit komt grotendeels doordat je – door de oprechtheid – meer meeleeft met de verhalen van de bemanningsleden van de Kustwacht Caribisch Gebied en de Nederlandse Koninklijke Marine. Helaas bevat Kustwacht Caribisch Gebied S2E1 wel wat amateuristisch camerawerk wat in de montage nog minder fijn oogt. Dit ligt aan het feit dat een groot aantal mensen uit identiteitsbescherming vervaagt, wordt op beeld, waardoor bijna het volledige beeld vervaagd is op bepaalde momenten. Kustwacht Caribisch Gebied is nu wekelijks op zondag om 21:00 te zien op National Geographic in Nederland.

Waardering: 3.5 uit 5.