Land of Bad (2024) – Film Recensie

Land of Bad had ook wel bekend kunnen komen te staan onder een alternatieve ordinaire filmtitel als “Survival”, omdat in deze enigszins rommelige Amerikaanse thriller en actiefilm een jonge officier alles moet doen om in leven te blijven. In Land of Bad verandert het uitgangspunt van het verhaal regelmatig. Het verhaal over een doelwit missie wordt een verhaal over overleven dat uiteindelijk weer verandert in een reddingsmissie. De rode draad in het verhaal is de overlevingsreis van Liam Hemsworths jonge personage Kinney en zijn bondgenootschap met Russell Crowe’s drone piloot Reaper.

In Land of Bad speelt de afhankelijkheid van de mens van technologie een belangrijke rol in het verhaal. Door het filmverhaal af te spelen in de onvoorspelbare natuur van de zuidelijke Filipijnen weet regisseur William Eubank niet alleen het gevoel van gevaar en spanning te versterken, maar ook in te spelen op het thema van de afhankelijkheid van de mens van technologie. Toch is de film niet echt een verhaal over mens versus natuur. Het is eerder een kritiek op de behoefte van de mens aan oorlog en de toenemende afhankelijkheid van technologie in deze oorlogen.

In het filmverhaal laten de regisseur en scenarioschrijver David Frigerio de personages discussiëren over de toename van technologische afhankelijkheid in oorlogsvoering. Volgens Ricky Whittle’s personage Bishop haalt technologie al het menselijk uit oorlogsvoering. Hiernaast stelt Bishop vragen over wat er kan gebeuren in oorlogsvoering als alle technologie plotseling faalt. Kinney gelooft dat technologie mensenlevens kan redden en oorlogsvoering minder barbaars zal maken. In deze discussie tussen Bishop en Kinney ontstaat de vraag of überhaupt iets menselijks aan oorlog voeren is.

Oorlog mag dan in de basis man versus man zijn, maar dit neemt niet weg dat oorlog voeren in de breedste zin van het woord barbaars is. De filmpersonages – en in verlenging de filmmakers – beargumenteren dat oorlog altijd iets barbaars zal zijn. Dat is feit dat nooit zal veranderen, omdat oorlog neerkomt op een mens die een ander mens vermoordt. Hierin maakt het niet uit of een bom gooien echt beschaafder is dan een groep mensen overhoop schieten. Deze verhitte discussies vormen een belangrijke boodschap in een film waar doden en vechten de enige manier is om in leven te blijven.

Over Land of Bad (2024)

Land of Bad is een Amerikaanse thriller en actiefilm uit 2024. De film is geregisseerd door William Eubank. De regisseur schreef het scenario samen met David Frigerio. De cast van Land of Bad bestaat uit (o.a.) Liam HemsworthRussell CroweLuke HemsworthRicky WhittleMilo VentimigliaDaniel MacPherson en Chika Ikogwe. De film werd in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht op 16 februari 2024. In de Nederlandse bioscopen was de film te zien vanaf 22 februari 2024. De film heeft een speeltijd van 114 minuten. Het filmverhaal volgt drone piloot Reaper.

Als drone piloot van de Amerikaanse luchtmacht ondersteunt hij een speciale missie op de Filipijnen. Wanneer er iets vreselijk misgaat, wordt de jonge officier Kinney ingezet om in het slagveld gegijzelde teamleden terug te halen. Hierbij is Kinney afhankelijk van Reaper die vanuit de lucht als zijn ogen fungeert. Wanneer Kinney’s team wordt ontdekt en in een grootschalig gevecht belandt, moet Reaper tot het uiterste gaan om iedereen in veiligheid te brengen.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Land of Bad (2024). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Verbindend geluid

Het eerste wat echt opvalt aan de actiethriller film Land of Bad is het geluid. Zowel de componist als de geluidsafdeling weten een sterke indruk achter te laten. De filmmuziek van componist Brandon Roberts is duister en gespannen. De componist maakt gebruik van drumstellen en tikkende geluiden om de spanning te vergroten. Hiernaast is het werk van de geluidsafdeling krachtig in elkaar gezet. De geluidsafdeling mengt verschillende geluiden met elkaar. Dit doen ze zo goed dat het klinkt alsof deze geluiden in elkaar overvloeien.

Zo komen de geluiden van helikopter dat aan het landen is, samen met de windvlagen dat het creëert en de vlaggen die door het landen van de helikopter heftig gaan wapperen. De keuze om geluiden en geluidseffecten in elkaar over laten vloeien wordt voortgezet in de regiekeuze om het lied “Paint it Blue” van artiest van Charley Crockett op verschillende militaire locaties tegelijkertijd af te laten spelen. Door het gebruik van dit overlopende radioliedje weten de regisseur en geluidsafdeling de verschillende personages en militaire basissen met elkaar te verbinden.

Het resultaat is dat de regisseur en geluidsafdeling voor de opvallende filmtoeschouwer een onderliggend verband leggen tussen deze personages. De regisseur en zijn crew laten op deze manier weten dat de band tussen deze personages een belangrijke rol zal spelen in Land of Bad. Zo legt het lied “Paint it Blue” een belangrijke connectie tussen de personages van Liam Hemsworth en Russell Crowe. Deze connectie wordt op narratief vlak verder uitgebreid door de personages van zowel Hemsworth als Crowe sociaal ongemakkelijk te maken.

Land of Bad (2024)
Bron: Filmdepot.nl, Dutch FilmWorks (DFW), Volition Media Partners, Broken Open Pictures, Highland Film Group (HFG), R.U. Robot en Short Porch Pictures.

Sociaal ongemakkelijk en onhandig

De introducties van Hemsworths Kinney en Crowe’s Reaper laten zien dat deze twee personages beide communicatieve problemen hebben waarbij ze stress en angst krijgen om onbelangrijke bijzaken. Waar Kinney stress krijgt als hij zijn ontbijtgranen is verloren, heeft Reaper er moeite mee als zijn spullen verplaatst worden. Hiermee laten de regisseur en scenarioschrijver zien dat deze twee hoofdpersonages niet alleen sociaal ongemakkelijk zijn, maar ook moeite hebben met het omgaan met plotselinge veranderingen. Deze karakterdetails maken de personages levendiger en echter.

De overeenkomsten en de gelegde verbanden in het verhaal werken als ondersteuning voor het filmverhaal waarin Reaper als drone piloot er alles aan moet doen om Kinney rustig te houden. Als Reaper de jonge officier in leven wil houden, dan zal hij Kinney rustig moeten houden en duidelijk moeten begeleiden in het ontsnappen uit een gevaarlijk oorlogsgebied. Door het gebruik van verschillende perspectieven in het camerawerk en de slimme montage van filmmonteur Todd E. Miller schept de film een soortgelijk gevoel als filmmaker Gavin Hood heeft bereikt in de Britse film Eye in the Sky (2015).

Regisseur William Eubank en scenarioschrijver David Frigerio hebben een slimme keuze gemaakt door in het verhaal de focus te leggen op een groentje of in andere woorden een minder compatibele en ervaren officier. Dit creëert een situatie waarin het publiek zich beter kan inleven in de hoofdpersoon. Deze narratieve keuze verdiept de relatie die we hebben met dit personage. Bovendien vergroot de angst die we voelen met en voor dit hoofdpersonage. De filmtoeschouwers hebben meer begrip voor zijn paniek en stress, omdat Kinney – net zoals het filmpubliek – minder militaire ervaring heeft dan de andere filmpersonages.

Land of Bad (2024)

Onemanshow

De regisseur en scenarioschrijver laten zien dat in oorlog communicatie het belangrijkste aspect is om in leven te blijven. Om het belang van sterke en duidelijke communicatie te vergroten, worden dus sociaal onhandige en communicatief onhandige personages in het verhaal ingezet. De twee hoofdpersonages worden sterk neergezet door Hemsworth en Crowe. Hierbij weet vooral Liam Hemsworth (niet zijn broer, Luke Hemsworth, die ook te zien is in de film) een topprestatie af te leveren. De film is bijna zijn onemanshow waarin hij zijn ware capaciteiten en bereik als acteur laat zien.

De acteur wordt in het verhaal uitgedaagd door zijn personage te testen op hoeveel het menselijk lichaam en de geest aankunnen. Crowe weet ook te overtuigen. Desondanks levert deze befaamde acteur een minder bijzondere acteerprestatie doordat we Crowe al vaker een pittige oude man met een ruige stem hebben zien spelen. De rest van de cast is vermakelijk, maar verder grotendeels onopvallend. Het onderlinge bekvechten tussen Ricky Whittle’s Bishop en Luke Hemsworth’s Abell is leuk om te zien. Deze twee meer ervaren militairen gedragen zich net als een oud gesteld koppel wat voor meerdere droge humoristische momenten zorgt.

Ondanks dat deze twee acteurs goed op elkaar inspelen en voor grappige momenten zorgen, brengen hun filmpersonages weinig boeiends tot het verhaal. De grote schurk van Land of Bad wordt gespeeld door Robert Rabiah. Zijn personage Saeed Hashimi komt maar weinig voor in deze film. Toch weet Rabiah met zijn personage een grote en indrukwekkende aanwezigheid achter te laten in elke scène waarin hij voorkomt. Rabiah zoekt met zijn personage het ouderwetse en moderne barbaarse van oorlogsvoering op. Hierdoor past deze schurk, ondanks zijn onderbenutting, goed bij de thematiek van Land of Bad.

Land of Bad (2024)
Bron: Fanart.tv, Dutch FilmWorks (DFW), Volition Media Partners, Broken Open Pictures, Highland Film Group (HFG), R.U. Robot en Short Porch Pictures.

Grootse actiescènes en willekeurige dompers

Land op Bad weet een spannende en intense filmervaring te leveren waarin groots wordt opgebouwd naar brute actiescènes. Het schudderig camerawerk van cinematograaf Agustin Claramunt weet goed het gevoel, de ernst en het gevaar van de actiescènes te vergroten. De film bevat grootse explosies, bloederige schietpartijen en heftige actiescènes. Ondanks dat dit soort filmmomenten gegarandeerd zijn voor een actiethriller als Land of Bad, weet de regisseur de film toch spannend te maken en regelmatig ook zo te houden.

De opbouw naar de gevechtsscènes mag verder wat traag zijn, maar wanneer deze echt verschijnen, pakken de filmmakers groots uit. Helaas wordt in Land of Bad op enkele momenten ook opgebouwd naar een spannende confrontatie, waarna een anticlimax volgt met de verschijning van iets willekeurigs als een varken. Hierdoor verliest de film tijdens deze scènes niet alleen zijn spanning, maar ook het verhaaltempo en het gevoel van gevaar worden hierdoor afgezwakt. De film bevat richting het einde ook voor geen enkele reden langdradige scènes van Reaper die boodschappen aan het doen is.

Deze slaapverwekkende scènes worden afgewisseld met epische actiescènes waarin Kinney probeert te ontsnappen uit meerdere levensgevaarlijke situaties. De regiekeuze om deze twee verhaallijnen met elkaar af te wisselen voelt niet alleen onjuist aan, maar doet ook onrecht aan het grootse karakter van de climax van Kinney’s overlevingsverhaal. De scenarioschrijver heeft een redelijk goed verhaal in elkaar gezet, maar op meerdere momenten lijkt hij zich in een hoek geschreven te hebben. In plaats van een creatieve manier te vinden om zich hieruit te halen, voegt Frigerio willekeurige elementen en momenten aan het verhaal. En in plaats van dat Eubank deze elementen en momenten aanpast, neemt hij ze klakkeloos over in zijn regievisie. Zonde…

Land of Bad (2024)

Land of Bad is een sterke actiethriller film met enkele interessante thema’s over de barbaarse systemen en geaardheid van oorlogsvoering. Toch zijn er in het verhaal enkele keuzes gemaakt die het tempo en het verhaalverloop van de film tot een onnodige halte brengen. Als regisseur William Eubank en scenarioschrijver David Frigerio deze onnodige verhaallijnen en narratieve keuzes niet gemaakt hadden, dan was Land of Bad nog velen malen spannender en beter geweest. De geluidsafdeling levert verder een van de beste aspecten in deze film.

De geluidsbewerking en geluidseffecten weten goed in te spelen op de muziek van componist Brandon Roberts en de gemoedssfeer van de filmscènes. Daarnaast is het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers best goed. Vooral Liam Hemsworth weet te overtuigen als een minder ervaren en jonge officier die door een hel moet reizen om te overleven. Russell Crowe levert ook een degelijke acteerprestatie, maar in zijn reeks van sterke acteerprestaties en iconische filmrollen valt zijn bijdrage aan Land of Bad minder op.

Uiteindelijk is Land of Bad is een geschikte film voor fans van actiefilms waarin een hopeloos eenmansleger constant moet vechten om in leven te blijven. Op 31 mei bracht Dutch FilmWorks (DFW) de film Land of Bad uit op Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Dutch FilmWorks (DFW) voor het recensie-exemplaar. Land of Bad is nu te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com. De film is daarnaast te streamen op Netflix in Nederland. Land of Bad is ook te koop en te huur op Pathé Thuis in Nederland.