Lazzaro Felice – DVD Recensie

Deze DVD Recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Cinemien. Onze dank aan Cinemien voor deze mogelijkheid.

Lazzaro is een plattelandsjongen die zijn hele leven al woont in het geïsoleerde dorpje Inviolata. Door zijn goedheid wordt er gebruik gemaakt van hem door zijn mede-boeren.

Lazzaro Felice is een art-house film die veel wilt zeggen op gebied van symbolisme, betekenis en mythologie. Dit is ook direct wat het ingewikkeld maakt om een respectvolle en goede recensie te schrijven voor deze film. Het is niet een film die je één keer kijkt, want er wordt zoveel (indirects) gezegd dat het moeilijk is om de hele film te begrijpen. Ik ga alsnog mijn best doen om zo duidelijk mogelijk mijn analyse en mening uit te leggen.

Een Kwestie van Geloof

Deze intrigerende film opent direct uniek. Lazzaro Felice ziet er uit alsof je een oude Italiaanse film-klassieker op een televisiescherm aan het kijken bent. Dit komt doordat er zwarte randen – in de vorm van een televisiekadrering – om het opgenomen beeld zit. Dit kan symbool staan voor het feit dat het hoofdpersonage (Lazzaro, Adriano Tardiolo) en de andere boeren in een kadrering vastzitten van hun geloof. De boeren, waarvan ons hoofdpersonage één is, geloven dat ze onder een edelvrouw werken die hun niet hoeft te betalen. Dit is één van hun sub-vormen van religie.

Over religie gesproken; dit is een enorm groot thema in de film. Zo wordt Lazzaro weergegeven als een van de beschermheiligen van het christelijke geloof. Dit is duidelijk af te lezen doordat er in de film gepraat wordt over de beschermheiligen die gemarteld werden. En wie is er een representatie van een “bescherm-engel” die alleen uit goedheid bestaat en gemarteld wordt door zijn mede-mensen? That’s rightLazzaro.

Lazzaro-Felice-Afbeelding-2
Is Lazzaro hier in contact met God?

Ondanks de vele interessante ideeën die Lazzaro Felice oproept, sprak de film mij minder erg aan. Dit zal hoogstwaarschijnlijk komen doordat het verhaal te vol is gepropt met achterliggende betekenissen en symboliek – wat als gevolg heeft dat er weinig ruimte is om het basis-verhaal verder te ontwikkelen. Dit is zonde, omdat de basis van het verhaal erg uitzonderlijk is. Een verhaal waarin een aantal boeren leven alsof het nog de tijd van de ridders en edellieden is. Een verhaal waarbij deze boeren uit het niks naar een compleet “andere” wereld, in de vorm van modernisme, worden over gegooid.

Wat Lazzaro Felice wel extreem bijzonder maakt is het uiterlijk dat ze van Italië weten weer te geven. De filmmakers weten een prachtige plattelands beeld weer te geven dat compleet in contrast staat met het moderne steden-beeld dat we kennen van dit land. De cinematografische beelden van Italië zien er uit alsof het van een realistisch Renaissance schilderij afkomt.

Italiaanse Cinema

Dit is één van de eerste Italiaanse films die ik kijk, dus opent dit ook een nieuwe kinematische wereld voor mij. Ik ben wel bekend met grote Italiaanse namen zoals Federico Fellini (La Dolce Vita), Sergio Leone (Once Upon a Time in the West) en Bernardo Bertolucci (The Last Emperor). Echter heb ik alleen films gezien van Sergio Leone – namelijk The Good, The Bad and the Ugly en Once Upon a Time in the West. Deze films behoren tot de beste films die ik ooit heb gezien en ik bewonder deze films dus ook enorm. Uiteraard heb ik daarom ook veel spijt dat ik me niet eerder nog verder heb ingediend in de Italiaanse Cinema van vroeger.

Lazzaro Felice is geregisseerd door Alice Rohrwacher (Le meraviglie) die onder veel critici veelgeprezen wordt als een opkomend auteur van de moderne Italiaanse Cinema. Hier ben ik het ook mee eens. Ondanks dat ik de film minder sterk vond dan vele andere critici, zie ik veel potentie in deze regisseuse. Ze weet namelijk een hoogwerkende symbolische film te maken met Lazzaro Felice waarbij je als kijker snakt om meer van haar te gaan zien. Lazzaro Felice is namelijk een film die meer vragen creëert dan beantwoord. Hierdoor snak je als kijker naar antwoorden en wil je deze antwoorden terugvinden in haar vorige en opkomende films. Terwijl voor sommige het zelfs zo ver gaat dat ze deze antwoorden willen vinden door de film opnieuw te blijven kijken.

Lazzaro-Felice-Afbeelding-1
Regisseuse Alice Rohrwacher.

Confused as Seb

De titel van Lazzaro Felice betekent in het Nederlands; “Gelukkig als Lazzaro“. Dit wordt ook weergegeven in de internationale titel van de film – “Happy as Lazzaro“. Alleen als ik mijn reactie of recensie een (gerelateerde) film-titel zou kunnen geven zou het “Confused as Seb” zijn. Dit zou hoogstwaarschijnlijk komen doordat het hoofdpersonage Lazzaro wordt gespeeld door een acteur die nog nooit eerder in een film had gespeeld. Dat is te zien, omdat het hoofdpersonage bijna geen emoties toont. Hij heeft de gehele film door dezelfde uitdrukking.

Dit roept verwarring en frustratie bij mij op, want ik snap de keuze die de regisseuse heeft gemaakt om hem te casten. Ik respecteer deze keuze en poging, maar toch denk ik dat het niet goed heeft uitgewerkt. Persoonlijk denk ik dat het de keuze van de filmmakers was om een beginnende en onbekende acteur te casten als het hoofdpersonage, omdat nieuwe acteurs vaak iets onschuldiger zijn in hun acteerwerk. Welbekende acteurs of actrices met meer ervaring zouden harder hun best moeten doen om alleen goedheid en onschuldigheid te kunnen vertonen.

Ik wil ook niet zeggen dat Tardiolo (Lazzaro) slecht acteert, want wat de goedheid die hij representeert in zijn acteerwerk is perfect. Ik vind het alleen jammer dat de filmmakers hebben gekozen om het hoofdpersonage alleen goedheid te laten vertonen. Tuurlijk dit heeft een reden. Het behoort tot de symboliek van de film. Ik denk alleen dat de film een heel stuk interessanter en unieker had kunnen zijn als we dan alleen een bepaalde expressie te zien zouden krijgen.

Lazzaro-Felice-Afbeelding-3
“Hi – do you have time to talk about our lord and savior; Lazzaro?”

Laat me één ding duidelijk maken aan jullie – de lezers – ik heb deze film niet volledig begrepen na de eerste dat ik de film keek. Sterker nog – een groot deel van de film was voor mij iets te onduidelijk nog. En wat men niet snapt – vind men niet leuk…toch? Zo simpel is het helaas niet. De film intrigeert mij, alleen roept het ook frustratie om dat ik bepaalde visie en regie keuzes nog niet begrijp. Hierdoor komt er hoogstwaarschijnlijk ook nog ooit een tweede recensie of uitgebreide analyse van de film op deze website. Lazzaro Felice is wel zeker weten aan te raden, want het is een ongelooflijk interessante film. Ook al betekent dit hoogstwaarschijnlijk dat je de film meerdere keren moet zien, om hem goed te begrijpen.