Le Mans’ 66 (2019) – Film Recensie

Waren jullie na Logan ook zo benieuwd geraakt naar de volgende film van James Mangold? Ik kan zeggen dat deze nieuwsgierigheid meer dan terecht was. Mangold’s nieuwste film Le Mans’ 66 levert namelijk wat bijzonders.

Le Mans’ 66 is al vanaf 18 maart 2020 te koop op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray Steelbook, Dvd en Blu-ray. Met dank aan aan 20th Century Fox Home Entertainment NL en Team Lewis NL voor het recensie-exemplaar.

V” voor Versus

Le Mans’ 66 is de Europese titel. De Amerikaanse titel van deze film is Ford v Ferrari. Persoonlijk vind ik dit beter klinken en vind ik het dus ook jammer dat ze de titel hebben aangepast in Europa. Ik denk oprecht dat de titel Ford v Ferrari meer passend is. Dit komt omdat het nadruk legt op de strijd die er is tussen de twee bedrijven. Maar daarnaast legt het ook nadruk op het feit dat er veel strijd in de film plaatsvind. Dit kun je herkennen aan de “v” in de titel. Dit staat voor versus.

In Le Mans’ 66 is er niet alleen sprake namelijk van een strijd tussen Ford en Ferrari, maar ook bijvoorbeeld tussen Carroll Shelby en het marketingteam van de Ford Motor Company. Daarnaast is er ook vaker onderlinge strijd tussen Ken Miles en Carroll Shelby – ook al zijn ze goed bevriend met elkaar. Maar misschien nog steeds het meest opmerkelijke aan deze strijd-rivalen is dat de grootste rivalen van de hoofdpersonages hun zelf zijn.

Neem bijvoorbeeld Matt Damon’s Carroll Shelby. Hij was vroeger autocoureur, maar is met zichzelf in strijd gekomen of hij dat nog wel kan. Dit geeft ook weer aan dat de hoofdpersonages in strijd zijn met hun innerlijke demonen. Dit wordt echter niet expliciet verteld of weergegeven, dus de meeste kijkers zullen dit niet eens opmerken. Het is bijzonder dat dit toch aanwezig in een film kan zijn, zonder dat het zo in je gezicht gedrukt hoeft te worden.

Le Mans 66 Afbeelding 3
Dit is een van mijn favoriete rollen van acteur Christian Bale (Vice).

Christian Bale v Matt Damon

Van de grote cast uit personages springen voornamelijk de twee hoofdpersonages Ken Miles en Carroll Shelby naar voren. Dit is logisch. Want deze twee personages zijn (respectievelijk) gespeeld door de Academy Awards-winnaars Christian Bale en Matt Damon. Bale is een van mijn favoriete acteurs aller tijden. En je vraagt je toch af wanneer hij eens niet uniek in zijn rol zal zijn. Opnieuw laat hij echter zien dat hij gemaakt was voor dit vak en acteert hij de sterren uit de hemel. Bale is opnieuw zijn personage. Je ziet niet de acteur, maar het personage.

Terwijl je bij Matt Damon eerder de acteur ziet. Niet constant, want ook hij is sterk in zijn rol als Carroll Shelby. Maar hij is niet zo sterk als Bale. Voor de rest steekt ook Damon uit boven de rest van de cast. Echter in deze race voor beste acteerwerk in Le Mans’ 66, moet Damon het doen met de tweede plaats.

Le Mans 66 Afbeelding 2
Dit duo is enorm sterk in deze film. Echter was Bale de beste van de twee!

Karren met die auto!

Het meeste bijzondere aan Le Mans’ 66 zijn de actie-scènes. Of moet ik eerder zeggen de race-scènes. Deze zijn zo uniek opgenomen en later door de editor gemonteerd. Je staat echt met open mond toe te kijken hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. De race-scènes in Le Mans’ 66 zijn zo goed opgenomen dat je als kijker zelf ook een adrenaline-rush krijgt. Je zit op je puntje van stoel toe te kijken vol spanning over wat er gaat gebeuren in deze race. Door het camerawerk en de montage voelt het soms net aan alsof je zelf achter het stuur zit te racen.

Echter zit er niet door de gehele film vaart. De film voelt – nadat ik hem voor een tweede keer heb gekeken – wat langdradig aan. Er zijn vele scènes die te lang duren naar mijn mening en dit zijn vooral scènes uit het subplot over de Ford Motor Company. Daarnaast vind ik het ook jammer om te zien hoe opnieuw Jon Bernthal (The Punisher) toegewezen wordt aan een simpel klein rolletje. Deze acteur is in grotere rollen erg sterk, dus ik had hem graag nog meer zien schijnen in deze film.

Le Mans 66 Afbeelding 1
Christian Bale & Matt Damon in Le Mans’ 66.

Uiteindelijk is Le Mans’ 66 een redelijk sterke film. Dit komt niet alleen door het sterke camerawerk en de montage die gebruikt is tijdens de race-scènes, maar ook door het subliem acteerwerk van onder andere Christian Bale. Echter voelt de film dit keer wel wat langdradig aan, doordat er veel lange scènes in de film zitten met overbodige details. Daarnaast zijn sommige acteurs niet genoeg gebruikt in Le Mans’ 66. Zoals bijvoorbeeld John Bernthal. Overal is Le Mans’ 66 toch een film die ik sterk zou aanraden. Rijd snel naar online shop om de blu-ray aan te schaffen, want deze film moet je zeker zien!

Bekijk hier de officiële trailer van Le Mans’ 66.

14 gedachten over “Le Mans’ 66 (2019) – Film Recensie

1. als ik zo naar die foto’skijk denk ik, hmmmmmmm lekkere knappe kerels…daar hou ik het wel even me uit 🙂