LEGO Jurassic World (PS4) – Game Recensie

LEGO Jurassic World is een game dat veel lijkt op de eerdere games die een LEGO-thema bevatten. Voor enkele recensenten was dit reden genoeg om LEGO Jurassic World te zien als een van de mindere delen van de reeks games. Het is best te begrijpen dat deze recensenten wat meer vernieuwing hadden willen zien in een LEGO-game, maar tegelijkertijd hebben deze games een basis dat goed in elkaar zit. Ik ben het zelf dus niet eens met deze recensenten. Ondanks dat het verlangen naar vernieuwing te begrijpen is, heb ik zelf enorm genoten van het (meerdere malen) uitspelen van LEGO Jurassic World.

LEGO Jurassic World is echter ver weg van een perfecte game. De kwaliteit tussen de verschillende levels verandert regelmatig van uitdagend en vermakelijk, naar saai en lang. Dit is niet alleen te danken aan de manier waarop de levels zijn uitgebouwd, maar ook aan de gameplay en controls die als we gamers krijgen.

Over LEGO Jurassic World

LEGO Jurassic World is een avontuurlijke actie videogame met een LEGO-thema. De game werd ontwikkeld door TT Fusion en uitgegeven door Warner Bros. Interactive Entertainment. LEGO Jurassic World is een adaptatie van de eerste vier films uit de Jurassic Park/Jurassic World-franchise. Daarnaast is het ook een onderdeel van de games die een LEGO-thema hebben.

LEGO Jurassic World werd op 12 juni 2015 uitgebracht voor Microsoft Windows, Nintendo 3DS, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Wii U, Xbox 360, en Xbox One. De game werd op 31 maart 2016 uitgebracht voor Android en iOS. LEGO Jurassic World kwam op 17 september 2019 uit op de Nintendo Switch. Ik speelde LEGO Jurassic World op de PlayStation 4.

Bekijk hier de Nederlandse Gameplay Trailer van LEGO Jurassic World.

LEGO Jurassic World bestaat uit twintig levels, waarvan elke film uit vijf levels bestaat. Bij het spelen van het verhaal loop je door de werelden van de vier films. LEGO Jurassic World volgt dus de verhaallijnen van Jurassic Park (1993), The Lost World: Jurassic Park (1997), Jurassic Park III (2001) en Jurassic World (2015). Na het oplossen van enkele kleine puzzels begin je dan telkens aan een nieuw level dat het verhaal van de respectievelijke film vervolgt. Dit is een leuke manier om te wennen aan de LEGO-werelden van de films. Daarnaast zorgt het voor plezier, omdat je de wereld van de films kan verkennen, terwijl je je klaar maakt voor het volgende level.

Echter zijn de verhaallijnen aangepast om de game meer geschikt te maken voor spelers van een jongere leeftijd. Zo zijn de bekende scènes uit de film nagemaakt, maar dan op een kindvriendelijke manier. In andere woorden – minder bloed en geen doden, maar vooral meer (aparte) kindvriendelijke humor! De personages die in de films doodgaan of gewond raken, weten hun lot in de games of bijzondere humoristische manieren te overleven.

LEGO Jurassic World
Bron: TT Fusion, Warner Bros. Interactive Entertainment en NWTV.

LEGO Jurassic World is een leuk spel om in je eentje of met z’n tweeën te spelen. Er zijn meer dan honderd vrij te spelen personages, dus er is voor iedereen minstens wel een personage dat ze leuk vinden om te spelen. Zo zijn er ook meer dan twintig dinosaurussen vrij te spelen, waaronder de Tyrannosaurus Rex en de Velociraptor.

Ook is het mogelijk om Mr. DNA, een cartoonfiguurtje uit de eerste film, vrij te spelen. Dit specifieke personage geeft ook hints en weetjes bij het spelen van LEGO Jurassic World. Jurassic World producenten Pat Crowley en Frank Marshall kun je ook vrijspelen in de game, net zoals Jurassic World-regisseur Colin Trevorrow. Het is uiteraard ook mogelijk om Steven Spielberg vrij te spelen in LEGO Jurassic World.

LEGO Jurassic World
Bron: TT Fusion, Warner Bros. Interactive Entertainment en Youtube.

Spielberg regisseerde Jurassic Park en The Lost World: Jurassic Park. Daarnaast heeft hij ook voor de vervolgen gediend als uitvoerend producent. Het leuke aan de verschillende soort personages is dat ze allemaal hun eigen speciale krachten hebben, net zoals bij andere LEGO-games. Dr. Alan Grant kan bijvoorbeeld met zijn Velociraptor klauw hoog gras doorsnijden, terwijl Ian Malcolm met een fakkel door grotten kan lopen. Daarnaast kan Owen Grady muren beklimmen en zijn vrouwelijke personages als Dr. Ellie Sattler en Claire Dearing meer behendig.

Net zoals bij andere LEGO-games is het mogelijk om je eigen personage te maken, waarbij je de kwaliteiten, krachten en uiterlijken van verschillende personages kunt combineren. Echter kun je dit ook met de dinosaurussen doen, die je vrij kunt spelen. Zo kun je je eigen hybride dinosaurussen vormen die bestaan uit verschillende onderdelen van dinosaurussen. Deze onderdelen speel je vrij tijdens (en na) het spelen van het verhaal.

LEGO Jurassic World
Bron: TT Fusion, Warner Bros. Interactive Entertainment en rgj.com.

Ook de prachtige filmmuziek keert terug in LEGO Jurassic World, waarbij Chad Seiter ook nog extra muziek componeerde voor de game. Het is prachtig om op de muziek van John Williams en Michael Giacchino de werelden van deze filmreeks te betreden. Helaas bevat LEGO Jurassic World wel problemen in zijn controls. Zo is het niet bepaald makkelijk om de camera rond te bewegen, terwijl je rondloopt. Dit is eerder misselijkmakend en verwarrend – zelfs als je de game al meerdere malen heb uitgespeeld. Daarnaast is het jammer om te zien dat je als speler niet altijd nieuwe of directe interacties kunt uitvoeren met personages uit de omgeving.

Daarnaast heb ik opgemerkt dat op enkele momenten personages vast kunnen komen te zitten in een bepaalde handeling. Het beste voorbeeld hiervan is een personage dat blijft vallen in een ravijn, of een personage dat vastzit in een hoek waar die niet uit kan komen. Op enkele momenten is dit een computerpersonage of een niet speelbaar personage, maar ik heb ook meegemaakt dat ik zelf vast kwam te zitten. Hierdoor moest ik zelfs een keer de game opnieuw opstarten – wat best jammer is voor een game dat voor de rest redelijk goed is. Daarnaast zijn de opdrachten en puzzels redelijk hetzelfde gedurende de gehele game. Hierdoor kan LEGO Jurassic World op enkele momenten langdradig, repetitief en saai aanvoelen.

LEGO Jurassic World
Bron: TT Fusion, Warner Bros. Interactive Entertainment en TechTudo.

LEGO Jurassic World is een game die niet veel nieuws brengt tot de LEGO-games, maar wel uren vol vermaak kan geven. Van het beluisteren van de prachtige filmmuziek waarbij je door de werelden loopt als een Tyrannosaurus Rex, tot het uitspelen van de verschillende levels van de filmwerelden. Op enkele momenten zal de game wel kunnen gaan vervelen, omdat de levels veel herhalende opdrachten bevatten. Daarnaast bevat de game enkele verwarrende controls en plekken waar je vast kunt lopen. Toch is LEGO Jurassic World een sterke aanrader als je op zoek bent naar een vermakelijke en makkelijke game om te spelen.

De game is niet alleen geschikt voor jonge kinderen, maar ook voor LEGO-liefhebbers en fans van de Jurassic Park/Jurassic World-franchise. Persoonlijk wacht ik nog steeds op de aankondiging van een vervolg op deze game, waarbij de verhaallijnen en werelden van Jurassic World: Fallen Kingdom (2018) en Jurassic World: Dominion (2022) ook toegevoegd worden. Tot die tijd blijft LEGO Jurassic World een leuke game die ik elk jaar wel een paar keer speel. LEGO Jurassic World is te koop op onder andere Bol.com en bij Game Mania.